Volvo v70n 2008 knarrar

Tatrik
1 maj 2023 · 25 Inlägg

Efter att jag har kapat lite fjädrar så lät det tyst å bra men efter 1-2 dagar så började det knarra som tusan vid varenda lilla gupp som bilen åkte på. Det låter från höger fram i början men efter jag åkt i kanske 2 minuter börjar det låta som allra mest i bakvagnen. Tror ni att det bara är något nära fjädrarna som måste smörjas eller är det ett större problem? Har spelat in en video på hur det låter men vet inte hur jag inkluderar den i tråden. Men det känns som om det låter mest från insidan för jag öppnade fönstret och stack ut huvudet men det lät mindre än inne i bilen med fönsterna stängda.

Volvo V70N "EPA V70N" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2023 · 17 379 Inlägg

"Efter att jag har kapat lite fjädrar"

Där är nog problemet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tatrik
1 maj 2023 · 25 Inlägg

Hybrid_ skrev:
"Efter att jag har kapat lite fjädrar"

Där är nog problemet...

asså 90% av kompisarna kör kapat och inget strular för dom. Jag kapade inte ens mycket utan bara ett varv fram och två bak

Volvo V70N "EPA V70N" (2008)
Blanke
11 maj 2023 · 280 Inlägg

Fjädrarna som sätter sig kanske, gammalt gummi som låter. Vill du bli av med det så måste du nog byta ut fjädrarna och lager. Gammal bil.

Mossan1
11 maj 2023 · 2 752 Inlägg

Kapade fjädrar är ju tattarlösning, och får man till det utan knarr på V70N's känsliga framvagnar har man haft mer tur än skicklighet.  Kan börja knarra bara man lyfter hjulet från marken om det är lite slitet. (Eller än värre, kapat)

Sen är det måååånga som inte tänker på/bryr sig i gummiisolatorerna.  Dvs gummimellanlägget i fjädertallriken samt att ofta har orginalfjädrarna ett lager gummi på varven där fjädern gnuggar på sig själv.

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2023)

Tatrik
17 maj 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kapade fjädrar är ju tattarlösning, och får man till det utan knarr på V70N's känsliga framvagnar har man haft mer tur än skicklighet.  Kan börja knarra bara man lyfter hjulet från marken om det är lite slitet. (Eller än värre, kapat)

Sen är det måååånga som inte tänker på/bryr sig i gummiisolatorerna.  Dvs gummimellanlägget i fjädertallriken samt att ofta har orginalfjädrarna ett lager gummi på varven där fjädern gnuggar på sig själv.

Jag har låtit fjädrarna vara och inte gjort något på dom efter jag kapade dom och efter typ en vecka slutade det knarra

Volvo V70N "EPA V70N" (2008)
jaka54
18 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Hur gammal är du
Man kapar inte fjädrar!  Töntfaktor 10 på såna jobb!

Senast redigerat av jaka54 (18 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2023 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur gammal är du
Man kapar inte fjädrar!  Töntfaktor 10 på såna jobb!

Släpp sargen och kom med i matchen Jaka. Vi är gamla...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang