Ford Mondeo ba7 immar igen totalt

Bjorn2
5 maj 2023 · 5 Inlägg

Hej.. Har problem med min mondeo årsmodell 2015..

Så fort det är kallt ute, minusgrader eller på nollan, immar bilen igen något extremt på alla rutorna.

Har rengjort alla rutor ordentligt.
Kör med korrekt inställning osv,
Acn igång även på vintern.

Har nyligen bytt kupéfilter.

Har torkat ur bilen ordentligt / kört med avfuktare utan resultat.

Det enda jag kan misstänka är att förr listerna är otäta. Men påverkar det så pass mycket ?.

Tacksam för tips hur jag ska felsöka.
Är det något jag bör kolla förklara gärna vart det sitter med, kan inte speciellt mycket.

Bjorn2
6 maj 2023 · 5 Inlägg

Inga idéer?

simlar
6 maj 2023 · 5 516 Inlägg

Mest troligt är det något fel med återcirkulationen.

Om återcirkulation av luften konstant är aktiv immar rutorna igen, märks speciellt under 0°C.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
6 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Har du kollat att inte mattorna fram är blöta? I så fall är det läckage på värmeelementet!

MickeEng
6 maj 2023 · 475 Inlägg

Hallå!
Eller så är dräneringen till ACen täppt/trasig så kondens vattnet hamnar i bilen.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
torsen
7 maj 2023 · 7 198 Inlägg

Immar det ingen mest på vindrutans insida så kan du stryka med ett finger över imman och sedan smaka.
Smakar det sött är det med stor sannolikhet värmepaketet som läcker.

Annars, som redan skrivits, kolla att spjället för återcirkulation fungerar som avsett - så du verkligen får in torr friskluft och inte gamla fuktiga luften som  återcirkulerar.

Bjorn2
9 maj 2023 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du kollat att inte mattorna fram är blöta? I så fall är det läckage på värmeelementet!

Inga blöta mattor.. Är detta något man kan felsöka själv ?..

Har fyllt på glykol för ett par månader sedan. Nivån verkar redan ha sjunkit

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Bjorn2 skrev:

jaka54 skrev:
Har du kollat att inte mattorna fram är blöta? I så fall är det läckage på värmeelementet!

Inga blöta mattor.. Är detta något man kan felsöka själv ?..

Har fyllt på glykol för ett par månader sedan. Nivån verkar redan ha sjunkit

Hm. Fylla på kylarvätska är ju något man normalt sett inte behöver göra på moderna bilar. Det där får du hålla koll på. Men är det den som ställer till det bör ju i synnerhet framrutan få en klibbig hinna på sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
9 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Att känna med fingret på dimman på vindrutan och smaka om det smakar sött ...Nja! Åtminstone kände inte jag det i höstas när mitt värmepaket läckte. Inte heller brorsans Audi 100 avant Turbo (91:a) med samma problem/dimma på rutan  och expansionskärl som ganska snabbt förlorar kylvätska kan man känna någon direkt smak. Men som sagt...mattorna på både min och hans Audi var dyngsura. Men då har vi också dragits med läckproblemet i flera år.-Nästa vecka byter jag värmepaket på hans bil.

Bjorn2
17 november 2023 · 5 Inlägg

Har fortsatt problem. Verkar läcka in regnvatten.

Täppt dränering eller otät ruta ?.

Någon som varit med om liknande ?

Tacksam för tips.

Blött under mattan passagerarsidan.

Kommer in under handskfacket ut mot dörren ungefär.

Se bild

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246206/246206-55ff004e35760008316cfc747300db56.jpg

granadadr
17 november 2023 · 7 268 Inlägg

har du taklucka? jag har en mk4 där en dränering är lite tät,, ställer till det,, ska ta å rensa dränering wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Bjorn2
17 november 2023 · 5 Inlägg

granadadr skrev:
har du taklucka? jag har en mk4 där en dränering är lite tät,, ställer till det,, ska ta å rensa dränering wink

Näe. Ingen taklucka.

granadadr
17 november 2023 · 7 268 Inlägg

då rekomenderar jag att  1 torka ur bilen ordentligt, coupevärmare i MINST ett dygn, ställ in den med öppna dörrar i minst 1 dygn, 2 , byta coupefilter??  , nu är dina uppgifter lite luddiga,, ba7 är mk4 och den slutade tillverkas 14, men du skriver 15,, är det en mk4 eller mk5?  för OM du ska byta coupefilter så vet inte jag hur den sitter på mk5 sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang