Nyckel ej accepterad SAAB 9-3 2008

hariroven
10 maj 2023 · 9 Inlägg

Låste upp bilen hemma och åkte till jobbet, inga problem. Kommer till jobbet, parkerar och stänger av motorn. Då börjar dörrvarningen plinga som den gör med öppen dörr och nyckel i så jag drar ur nyckeln och märker att rattlåset inte klickar i.
Kunde inte låsa bilen på larmdosan, provade att starta bilen igen och och vrida av nyckeln tillbaka till LOCK men icke. Det verkar som om att bilen tror att nyckeln fortfarande sitter i låset även om jag dragit ur nyckeln.
Slutligrn så vände jag bilen och backade in ifall batteriet skulle torska under dagen så att det skulle vara lättåtkomligt till batteriet med startkablar, men nu reagerar bilen inte när för försöker starta. "Nyckel accepteras ej!" Kommer upp nu istället, kan vrida nyckeln till ON och tillbaka men inget händer när jag försöker starta, all el verkar fungera dock.

Vad fan?

uhlin
10 maj 2023 · 2 831 Inlägg

Har du nån reservnyckel skulle jag prova med den.  Alternativt lägga av batterikabeln en stund.

Senast redigerat av uhlin (10 maj 2023)

hariroven
10 maj 2023 · 9 Inlägg

Provat båda, efter att kopplat av batteriet kan jag inte ens vrida om nyckeln längre

Jesper328
10 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Jadu, kan vara fel på mycket.
9-3 har ju inte de bästa kontaktdonen, vilket kan börja glappa med tiden.
Mätt batterispänningen?
De kan vara lite känsliga på spänningsfronten.

Tändningslåset pratar med CIM, m.a.o rattstångsmodulen.
Sitter bakom ratten.

Skulle det vara CIM så kan du köpa en begagnad med tillhörande nyckel ifrån samma bil.. tändningslåset också kanske, jag kommer inte ihåg riktigt.

Up the RA
hariroven
10 maj 2023 · 9 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jadu, kan vara fel på mycket.
9-3 har ju inte de bästa kontaktdonen, vilket kan börja glappa med tiden.
Mätt batterispänningen?
De kan vara lite känsliga på spänningsfronten.

Tändningslåset pratar med CIM, m.a.o rattstångsmodulen.
Sitter bakom ratten.

Skulle det vara CIM så kan du köpa en begagnad med tillhörande nyckel ifrån samma bil.. tändningslåset också kanske, jag kommer inte ihåg riktigt.

Jotack jag vet. Haft problem med att elen spökat innan, fick köpa ny generator och batteri i November -22.

Kikade med en mekaniker jag känner förut iallafall, han skulle komma ut och kolla efger ev. felkoder och se efter om det var CIM som krånglade.

Gällande tändningslåset så verkade det inte finnas enda enda på någon bilskrot i hela landet sa han, så jag måsge hitta en privat antar, bad en annan mekaniker jag könner försöka få tag i en på annat håll, så håller tummarna på att det går att få tag i en.

Senast redigerat av hariroven (10 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang