Volvo S60 -01 T5 Vibrerande missljud vid sväng samt surrande ljud vid varm motor

CaptainGustav
10 maj 2023 · 13 Inlägg

Hej!

Volvo som haft dessa problem ett tag nu, filmat bägge felen så kanske det blir enklare att förstå smile

1: https://www.youtube.com/shorts/xwPwpb0fc5E

Uppstår vid sväng främst i låg hastighet och när ratten är i rörelse (ex.vis parkering). Testat med friläge och problement kvarstår.
Varit inne på verkstad som trodde att det kunde vara styrväxeln som kärvar, dock inget de var säkra på så känns som dyrt fix för en eventuell lagning.



2: https://www.youtube.com/shorts/R8ByV6oEeE0

Uppstår när motorn varit varm ett tag (>20 min), följer varvtalet varav misstankarna går mot remrelaterat. Servosystemet är kontrollerat utan anmärkning och allmänt koll av multiremmet är utförd, utan att hitta någonting. Dock har de haft svårt att återskapa felet, hittade problem med kupéfläkten men tänker att det inte borde orsaka dessa problem.

Har dålig möjlighet till garage så större tilltag blir svåra att utföra, hoppas ni har några tips på vad det kan tänkas vara. Börjar bli tröttsamt att ha in den på verkstad utan resultat. smile

Tack på förhand

BMW e36 323i "Dunkelblau" (1996)
uhlin
10 maj 2023 · 2 831 Inlägg

Låter definitivt som servopumpen kaviterar. Har du tillräckligt med servoolja i den? Och har du fyllt på nåt, vilken olja hade du? Ska väl va den gröna i den. Har du fyllt med röd atf kan det nog bli tok.

Senast redigerat av uhlin (10 maj 2023)

CaptainGustav
10 maj 2023 · 13 Inlägg

uhlin skrev:
Låter definitivt som servopumpen kaviterar. Har du tillräckligt med servoolja i den? Och har du fyllt på nåt, vilken olja hade du? Ska väl va den gröna i den. Har du fyllt med röd atf kan det nog bli tok.

Tidigare har jag kontrollerat nivån och den har varit ok (kall motor).
Vill minnas att färgen inte var grön, jag ska ut och dubbelkolla om ett tag återkommer då.

Verkstaden som misstänkte styrväxeln nämnde att de hade fyllt på lite servoolja, ingenting om färg eller så, utöver det har inte jag rört systemet.

BMW e36 323i "Dunkelblau" (1996)
CaptainGustav
10 maj 2023 · 13 Inlägg

Kontrollerat nivån nu, svårt att avgöra riktigt men definitivt inte för låg nivå.

Färgen var gul/brunaktig?

Betyder det att servopumpen är slut?

Testa att dränera och spola i CHF 11s eller är det lika bra att byta pump i samma veva?

Senast redigerat av CaptainGustav (10 maj 2023)

BMW e36 323i "Dunkelblau" (1996)
Blanke
11 maj 2023 · 280 Inlägg

CaptainGustav skrev:
Kontrollerat nivån nu, svårt att avgöra riktigt men definitivt inte för låg nivå.

Färgen var gul/brunaktig?

Betyder det att servopumpen är slut?

Testa att dränera och spola i CHF 11s eller är det lika bra att byta pump i samma veva?

Att färgen är gul/brun är vanligt om det är gammal styrservoolja. Jag har kämpat med styrservon i 4 månader på min s60 från 2001.

Varför fyllde dom på styrservoolja till en första början? Troligen för att det har läkt ut.

Hur ser utrymmet ut? Är det fuktigt runtom pumpen/behållaren?

Min rent spontana gissning är att du har ett läckage någonstans som tillåter pumpen att köra luft.

Dubbelkolla alla anslutningar till pumpen och behållaren, alla slangar och dess klämmor.

Jag har haft liknande ljud då den nedre slangen på behållaren inte satt som den skulle, blev skummigt i behållaren samt vibrationer och konstigt ljud vid svängar.

Blanke
11 maj 2023 · 280 Inlägg

Låter också typiskt mekaniker att direkt säga att problemet är en av de dyraste sakerna som kan vara trasigt på bilen. Hade man inte heller kunna återskapa problemet väldigt lätt om det var styrväxeln? Bara att snurra på ratten när bilen är i luften och titta på växeln å lyssna?

Mossan1
11 maj 2023 · 2 752 Inlägg

Edit:
Lyssnade på andra filmen och min teori föll utom den om skum i styrservobehållaren så jag ändrar hela inlägget.

Skum skapas isf om returröret i behållaren lossnar så det sprutar hejvillt. Skummet får pumpen att kavetera.

Oljan SKA vara grön, men är (blir) ofta missfärgad utan större bekymmer.

Tänk också på att nivån kontrolleras som standard med gängade nivåstickor  bara nedförd MOT GÄNGAN. Inte, nedskruvad.  Stickan sitter i locket = gångad.

Edit2:
Lyssna gärna med en metallstång mellan öra och olika detaljer för att ringa in vad/var det låter.

Skulle styrväxeln kärva, skulle det kännas när man vrider hjulen på uppgissad bil. Även hjälpkolven rör sig då.  Ventilfel o den isf, vilket förvisso inte är bättre....

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2023)

zzr94092
11 maj 2023 · 4 378 Inlägg

Vanligt att returröret lossnar inne i servobehållaren, som en tidigare skrev..

Blanke
11 maj 2023 · 280 Inlägg

Vill bara tillägga om styrservobehållaren är problemet. Köp en nyare behållare från 2005-. Ångrar mig otroligt mycket att jag köpte original 2001 behållaren, både locket och behållaren är väldigt dåliga i jämförelse med nyare variant.

CaptainGustav
11 maj 2023 · 13 Inlägg

Hej igen!

Haft bilen i lyft idag, vred nyckeln "2 steg" och rattade fram och tillbaka men lyckades inte återskapa vibrationerna. Felet kommer så fort bilen körs vanligt, dock byttes det till sommardäck idag efter det och då upplevde jag att vibrationerna minskade ganska kraftigt. Uppkommer fortfarande och tycker det blir tydligare vid sväng i gupp men bilen kändes mer tungstyrd än tidigare. Servoverkan finns fortfarande men kanske helt enkelt har med däcken att göra.

Börjar fundera om det kan vara något med fjädringen eller dylikt...

Om det är problem med luft i systemet, kan man se det genom att bara ha bilen på tomgång eller måste man ratta samtidigt? Kan vara så att det är lite fuktigt på slangen under behållaren men svårt att avgöra om det är olja från behållaren eller allmänt grisigt, kan man testa dra åt slangklammern något varv eller är risken att man knäcker plasten?

Många frågor som jag hoppas ni har lite input kring smile

BMW e36 323i "Dunkelblau" (1996)
Mossan1
11 maj 2023 · 2 752 Inlägg

Varmkör och sväng fram och tillbaka stillastående och öppna omedelbart behållaren efter motorn stängts av.
Är det skum då?
Över/undertryck kan det vara, men måttligt.

Edit:
Kraftigt övertryck skulle kunna indikera att luft sugs in.  Men oljan expanderar varm också, så....
Om någon rattar med öppet kärl kan du ju med handen över känna om det bygger övertryck när det låter = luft kommer in.

Edit2:
Med avstängd motor får du nog inte ljuden, om dom kommer från servopumpen.  Däremot skulle du känt om det gick onormalt tungt.

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2023)

Blanke
11 maj 2023 · 280 Inlägg

Be någon ratta medans du tittar?
Dina videos låter ju inte som att det är enbart något med fjädringen eller däcken.
Och att det är lite fuktigt är troligtvis servoolja, det är okk att dra åt slangklammern. Men starkt rekommenderat att byta ut om det är volvos originalklammer. Jag såg dock på din video att det var väldigt blött vid styrservopumpen.

CaptainGustav
12 maj 2023 · 13 Inlägg

Hej igen!

Testade lite igår enligt era tips, det verkar uppkomma lite bubblor/skum när man har rattat fram och tillbaka en stund. Fastnade några få på mätstickan och låg lite runt där vätskan möter väggen på behållaren.

Tog en sväng till en verkstad där det snabbt konstaterades att det är servopumpen som lever om och han trodde även att den inte riktigt orkade med vilket i sin tur orsakade vibrationerna.

BMW e36 323i "Dunkelblau" (1996)
zzr94092
13 maj 2023 · 4 378 Inlägg

Men har du tittan ner i vätskebehållaren så att retur"pipen" sitter där den ska?!

Blanke
14 maj 2023 · 280 Inlägg

zzr94092 skrev:
Men har du tittan ner i vätskebehållaren så att retur"pipen" sitter där den ska?!

Om det är kolsvart i en svart behållare är det gode svårt att se om den är av, jag misstänker att han inte har tittat på det här men om så vore fallet bör ju verkstaden ha sett det när dom fyllde på (hoppas jag)

torsen
14 maj 2023 · 7 198 Inlägg

uhlin skrev:
Låter definitivt som servopumpen kaviterar. Har du tillräckligt med servoolja i den? Och har du fyllt på nåt, vilken olja hade du? Ska väl va den gröna i den. Har du fyllt med röd atf kan det nog bli tok.

Grön detsamma som LHM?
Röd lika med LHS?
Klar = syntetisk?

Mossan1
14 maj 2023 · 2 752 Inlägg

Heter inte Volvos gröna styrservoolja "CHF"?  Vill jag minnas....

Sen hur stor skillnad det är mot LHM (Citronen's hydrualolja) vet jag inte, men varför chansa?

Röd ATF ska man INTE ha i Volvos servo, utom i gamla modeller. Typ -99 och äldre...  Man får kolla upp vad resp ska ha.

Jag vet att pumpar rasade pga att många då gamla Volvoägare efterfyllde ATF i nyare systemen bara för "det alltid varit den".  Men då var dom bilarna relativt nya.

Blanke
14 maj 2023 · 280 Inlägg

Mossan1 skrev:
Heter inte Volvos gröna styrservoolja "CHF"?  Vill jag minnas....

Sen hur stor skillnad det är mot LHM (Citronen's hydrualolja) vet jag inte, men varför chansa?

Röd ATF ska man INTE ha i Volvos servo, utom i gamla modeller. Typ -99 och äldre...  Man får kolla upp vad resp ska ha.

Jag vet att pumpar rasade pga att många då gamla Volvoägare efterfyllde ATF i nyare systemen bara för "det alltid varit den".  Men då var dom bilarna relativt nya.

Som någon som nyligen bytt olja, CHF är rätt.

CaptainGustav
14 maj 2023 · 13 Inlägg

Det kommer definitivt bubblor när man rattat, fick ihop en kort video som visar under gång och sedan efter man rattat lite grann.

Är det runda svarta returröret som nämts i tråden? Verkar sitta på sin plats i såna fall.

Hade inte möjlighet att lyfta bilen idag och ratta till ändlägena men kan förhoppningsvis göra det imorgon.


https://www.youtube.com/shorts/inuBY0n5PK4

BMW e36 323i "Dunkelblau" (1996)
Blanke
14 maj 2023 · 280 Inlägg

CaptainGustav skrev:
Det kommer definitivt bubblor när man rattat, fick ihop en kort video som visar under gång och sedan efter man rattat lite grann.

Är det runda svarta returröret som nämts i tråden? Verkar sitta på sin plats i såna fall.

Hade inte möjlighet att lyfta bilen idag och ratta till ändlägena men kan förhoppningsvis göra det imorgon.


https://www.youtube.com/shorts/inuBY0n5PK4

Det måste väl vara tjyvluft som kommer in någonstans, exakt så där det såg ut för mig när jag hade läckage. Men då bör du ju också se styrservoolja någonstans.

Har du kollat hur det såg ut vid pumpen? Kommer ihåg att det såg blött ut runtom där från en av dina bilder/videos.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang