Saab 900 (-97) som ej startar helt plötsligt

Thun0
11 maj 2023 · 13 Inlägg

Hej på er!

Jag var hos en kund och utförde ett jobb förra veckan, och när jag skulle åka därifrån ville bilen plötsligt inte starta.

Här kommer ett klipp på hur det låter:
https://www.youtube.com/shorts/p2u3AGRxaU4

Ljudet varierar lite på grund av att jag försöker gasa igång den.

Finns det några fantaster här som kanske vet var felet ligger?

Värt att nämna är att jag kan absolut ingenting om bilar, men finns det enkla grejer jag kan prova på egen hand utifrån tips och beskrivning så provar jag gärna, även för att hålla nere på kostnaderna.
Det enda jag egentligen provat är att rulla igång den.

Just nu står bilen på andra sidan stan, och jag inväntar tid hos verkstad i slutet på nästa vecka, men kan jag fixa den innan så vore det underbart eftersom jag använder den som arbetsbil, så jag kan inte jobba just nu heller.

https://biluppgifter.se/fordon/HNM910

Hörde från annat håll att det troligtvis är tändkassetten, men vad tror ni?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Thun0 (11 maj 2023)

Jesper328
11 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Varvmätaren rör sig ju så vi kan ju sannolikt utesluta vevaxelgivaren.

Bränslepump är ju en möjlig bov när det kommer sådär plötsligt.
Surrar det bak i bilen när du vrider om tändningen?
Gör det inte det så kan du lossa ingående slang till spridarbryggan.
Den sitter mellan ventilkåpan där det står SAAB, och insuget - den silvriga tuben.
https://i0.wp.com/saabblog.net/wp-content/uploads/2018/12/B234_3.jpg?fit=3840%2C1600

Lossa en av slangarna som går in till den och vrid på tändningen.
Lägg ner slangen i en flaska/burk.
Har för mig att Saabs pumpar går på tändningen, men kommer det inget så kan du prova att köra på startmotorn.. vissa bilar har pumpar som inte går förräns man försöker starta.

Senast redigerat av Jesper328 (11 maj 2023)

Up the RA
Thun0
11 maj 2023 · 13 Inlägg

Jesper328 skrev:
Varvmätaren rör sig ju så vi kan ju sannolikt utesluta vevaxelgivaren.

Bränslepump är ju en möjlig bov när det kommer sådär plötsligt.
Surrar det bak i bilen när du vrider om tändningen?
Gör det inte det så kan du lossa ingående slang till spridarbryggan.
Den sitter mellan ventilkåpan där det står SAAB, och insuget - den silvriga tuben.
https://i0.wp.com/saabblog.net/wp-conte … 840%2C1600

Lossa en av slangarna som går in till den och vrid på tändningen.
Lägg ner slangen i en flaska/burk.
Har för mig att Saabs pumpar går på tändningen, men kommer det inget så kan du prova att köra på startmotorn.. vissa bilar har pumpar som inte går förräns man försöker starta.

Tack för tipset!
Ska kika på detta imorgon när jag ska iväg till bilen med en vän smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj 2023 · 17 379 Inlägg

Köpte för ett antal år sedan just en sådan som inte startade. Bytte pumpen i tanken och den small igång direkt sen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thun0
11 maj 2023 · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köpte för ett antal år sedan just en sådan som inte startade. Bytte pumpen i tanken och den small igång direkt sen!

Vad jag förstått så är väl den väldigt krånglig att byta? Åtminstone för en amatör som mig utan tillgång till lift.

Jesper328
12 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Thun0 skrev:

Hybrid_ skrev:
Köpte för ett antal år sedan just en sådan som inte startade. Bytte pumpen i tanken och den small igång direkt sen!

Vad jag förstått så är väl den väldigt krånglig att byta? Åtminstone för en amatör som mig utan tillgång till lift.

På 9-3 och 9-5 så har man ett lock under baksätet man lyfter dän för att få tillgång till pumpen.
Oklart på 900, men jag har även bytt via en lucka under baksätet på en 9000.

I värsta fall få du ta ner tanken vilket i sig inte är ett stort jobb, men det blir rätt så tråkigt när man inte har en lyft.
Se bara till att inte ha bilen fulltankad..

Skall ta ned tanken enligt https://saabwisonline.com/
Men det kan vara värt att vika upp baksätet och kika ändå.

Senast redigerat av Jesper328 (12 maj 2023)

Up the RA
Thun0
12 maj 2023 · 13 Inlägg

Jesper328 skrev:

Thun0 skrev:

Hybrid_ skrev:
Köpte för ett antal år sedan just en sådan som inte startade. Bytte pumpen i tanken och den small igång direkt sen!

Vad jag förstått så är väl den väldigt krånglig att byta? Åtminstone för en amatör som mig utan tillgång till lift.

På 9-3 och 9-5 så har man ett lock under baksätet man lyfter dän för att få tillgång till pumpen.
Oklart på 900, men jag har även bytt via en lucka under baksätet på en 9000.

I värsta fall få du ta ner tanken vilket i sig inte är ett stort jobb, men det blir rätt så tråkigt när man inte har en lyft.
Se bara till att inte ha bilen fulltankad..

Skall ta ned tanken enligt https://saabwisonline.com/
Men det kan vara värt att vika upp baksätet och kika ändå.

Ahhh, så pass! Då borde det ju finnas en genare på min också kan man tycka, vilket skulle underlätta en del.
Ska förbi bilen om några timmar, så nu har jag klart lite mer kött på benen om vad jag kan kolla och hur, så tackar för det!

WSTL
12 maj 2023 · 44 Inlägg

Sväng förbi biltema och köp en gnistprovare https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000022150

Borde väl funka om man sätter den över tändkassetten? lite svårt att kolla gnista på det traditionella sättet på en Saab då dom inte har tändkablar.

Vänd inte tändkassetten upp och ner, då rinner all kylolja bort från tändspolarna. Om du vänt den måste du montera tillbaks den och in å ta en kopp kaffe dvs vänta några minuter medans oljan rinner tillbaka till tändspolarna, om du inte skulle vänta och startar direkt så överhettas tändspolarna.

Senast redigerat av WSTL (12 maj 2023)

MickeEng
12 maj 2023 · 475 Inlägg

Hallå!

Hade arbetskamrat som åkte för att köpa lunch när hon kom ut och skulle åka tillbaka till jobbet var bilen tvär död. Hon ringde vi bogsera Saaben tillbaka till jobbet. Ringde en kompis som är Saab guru han kom och kolla på Saaben bytte tändkasseten och problem löst. Han sa jag har alltid en tändkasset liggandes i bagagen ifa efter som den styr alla fyra spolar.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
husseman
12 maj 2023 · 1 577 Inlägg

Hehe- smart SAAB guru. En Tändkassett, en vevaxellägesgivare, o en b-pump i skuffen..då kan man nog åka många varv runt vår planet.

mvh/husse

Thun0
14 maj 2023 · 13 Inlägg

WSTL skrev:
Sväng förbi biltema och köp en gnistprovare https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000022150

Borde väl funka om man sätter den över tändkassetten? lite svårt att kolla gnista på det traditionella sättet på en Saab då dom inte har tändkablar.

Vänd inte tändkassetten upp och ner, då rinner all kylolja bort från tändspolarna. Om du vänt den måste du montera tillbaks den och in å ta en kopp kaffe dvs vänta några minuter medans oljan rinner tillbaka till tändspolarna, om du inte skulle vänta och startar direkt så överhettas tändspolarna.

Gnistprovare lät som ett bra alternativ att ta en titt på, så tack för tipset.

MickeEng skrev:
Hallå!

Hade arbetskamrat som åkte för att köpa lunch när hon kom ut och skulle åka tillbaka till jobbet var bilen tvär död. Hon ringde vi bogsera Saaben tillbaka till jobbet. Ringde en kompis som är Saab guru han kom och kolla på Saaben bytte tändkasseten och problem löst. Han sa jag har alltid en tändkasset liggandes i bagagen ifa efter som den styr alla fyra spolar.

Sedan kan jag meddela nu i efterhand att bilen inte ens har en tändkassett. Misstänker att det kanske bara är Turbo varianterna som har?

Här kommer en bild på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246267/246267-e0539d7c9b5b8a386a9159d81889cc80.jpg

Jag har också lyssnat efter bensinpumpen, men hör inget, dock så luktar det tydligt med bensin när jag försöker starta bilen, vilket får mig att vilja utesluta det?
Säkringar har också kollats.
Tändstiften kunde jag inte kolla då jag saknar verktyg för det, men hur stor är sannolikheten att alla ger upp samtidigt och så fort?
Bilen hostar till ibland som att den vill kicka igång.
Provade med startgas och då hoppar den igång någon sekund, och varvräknaren hoppar även igång då.

Den där "ingående slangen till spridarbryggan" hittade jag inte, då motorn inte ser ut som på den bilden.

Tror jag fått med allt vi provade.

Några nya tips och idéer utefter detta?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Thun0 (14 maj 2023)

Jesper328
14 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Spridarbryggan sitter under den svarta plastkåpan vid oljestickan.
Bara att rycka av.
Brukar även kunna finnas en ventil på spridarbryggor där man kan kolla trycket.. alltså som en däckventil.

Om den går på startgas så tyder ju det trots allt på att du har problem med bränslet.
Går den fint på startgas?

Up the RA
Thun0
14 maj 2023 · 13 Inlägg

Jesper328 skrev:
Spridarbryggan sitter under den svarta plastkåpan vid oljestickan.
Bara att rycka av.
Brukar även kunna finnas en ventil på spridarbryggor där man kan kolla trycket.. alltså som en däckventil.

Om den går på startgas så tyder ju det trots allt på att du har problem med bränslet.
Går den fint på startgas?

Ahha! Det var där vi sprutade in startgasen när vi monterat bort platskåpan.
Tänkte nog inte på om det gick en slang in just där, eller om det fanns någon ventil.

Nej den dog igen efter någon sekund med startgasen.

Kan det vara bränslepumpen även om det tydligt luktar bensin när man försöker starta? Tycker inte det borde komma bensin alls in i systemet då? Ser inga tecken på läckage heller.

Senast redigerat av Thun0 (14 maj 2023)

Jesper328
15 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Ja luktar det bensin så bör du ju få fram något iallafall. smile
Frågan är ju sen hur mycket och vad du har för bränsletryck.

Prova att försöka hålla igång motorn på startgas och se om den går "som vanligt".
Detta endast för att utesluta fel på tändningen.

Up the RA
Thun0
15 maj 2023 · 13 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja luktar det bensin så bör du ju få fram något iallafall. smile
Frågan är ju sen hur mycket och vad du har för bränsletryck.

Prova att försöka hålla igång motorn på startgas och se om den går "som vanligt".
Detta endast för att utesluta fel på tändningen.

Jag ska försöka tanka bilen lite mer, OM det skulle vara fel på bränslemätaren, men det har jag ändå svårt att tro. Är ganska säker på att det finns tillräckligt med bensin i tanken.

Det försöktes ganska mycket, med att ge den gas och så också, utan resultat. Den dör efter bara någon sekund hur vi än gjorde.

Ska också ta en kik på den där ventilen du pratade på, och slangen om jag hittar den denna gång smile

Tack!

Thun0
15 maj 2023 · 13 Inlägg

Jag fick ett tips från ett anna håll också om att vrida på startmotorn samtidigt som någon dunkar med en hammare på bensintanken, vilket kickade igång bilen! smile

Dock betyder det tydligen att bränslepumpen är paj, så ska hänvisa detta till verkstaden jag bokat tid hos smile

Senast redigerat av Thun0 (15 maj 2023)

jaka54
16 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Du säger att det luktar bensin när du försöker starta. -Det ska inte lukta bensin! Då har du antagligen läckage någonstans.
Men jag skulle ändå gissa på bensinpumpen eftersom den inte hörs alls när du vrider om tändningsnyckeln.

Thun0
16 maj 2023 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Du säger att det luktar bensin när du försöker starta. -Det ska inte lukta bensin! Då har du antagligen läckage någonstans.
Men jag skulle ändå gissa på bensinpumpen eftersom den inte hörs alls när du vrider om tändningsnyckeln.

Som jag nämnde i ovan inlägg så hoppade bilen igång efter jag följde ett annat tips, som kom ifrån en reparatör på en auktoriserad saab-verkstad.
Pumpen är tydligen bara trött, så inte helt kaputt, men behöver bytas ut.

Steff240
17 maj 2023 · 1 005 Inlägg

jaka54 skrev:
Du säger att det luktar bensin när du försöker starta. -Det ska inte lukta bensin! Då har du antagligen läckage någonstans.
Men jag skulle ändå gissa på bensinpumpen eftersom den inte hörs alls när du vrider om tändningsnyckeln.

Visst kan det börja lukta bensin om man gjort flera startförsök på kort tid utan att motorn går igång...

Thun0
18 maj 2023 · 13 Inlägg

Nu har jag bökat lite med att hitta bränslepumpen, och kollade först i bagaget, och där var det definitivt inte. Sedan lyfte jag upp sätena, skar lite där jag såg det rimligt.

Hittar dock ingen bränslepump.
Däremot hittade jag en annan "lucka", med lite kablar som gick igenom, och någon slags "coating" mellan textilen och plåten.

Kan det vara så pass att tanken måste demonteras för att komma åt pumpen? Eller har ni några andra förslag? Lägger upp lite bilder nedan på mina fynd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246267/246267-e7e609765ab69a11e6a446aeba361f9d.jpg   

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246267/246267-5ecd6a103240de217ec6f9562afcc1b9.jpg   

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246267/246267-d292fcfe20545ed6d33d5846ad7897b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246267/246267-7f82cab61ec18ee8b43b07bfa736355f.jpg

Senast redigerat av Thun0 (18 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang