Volvo 854 -95 Problem med instrumentpanel belysning och stereo.

NoddiToddi
11 maj 2023 · 3 Inlägg

Tjenare, fått något mystiskt fel på min 850. Har haft den nu i kanske 3 år och varit lite problematik då och då men allmänt fungerat jättebra. Nu dock precis innan snön började smälta så upplevde jag konstiga problem med stereon. Den slår av då och då efter man kanske kört 5 min eller så slår den inte på överhuvudtaget, ibland slår den av och startar upp direkt, ibland slår den av och är död resten av färden. etc etc etc. Först var det inte alls frekvent men nu under denna vecka uppstår det nästintill varje färd. Jag märkte även att belysningen för instrumentpanel betedde sig exakt likadant exakt samtidigt.

Två saker att påpeka, detta har aldrig hänt förut och stereo strömmen är kopplad på ett konstigt sätt, har inte riktigt sätt mig in i det eftersom det inte har behövts. Men stereon funkar bara när jag har strålkastarna på halvljus, alltså ingen funktion när strålkastarna är av eller i parkeringsljus. Om jag vill försöka starta om stereon när den är död under en längre tid brukar jag snabbt byta mellan parkering och halvljus då kanske den hoppar igång.

Vad fan kan detta bero på? Har rengjort lite jordpunkter och batteripolerna men känner mig riktigt lost. El-scheman har jag försökt läsa men el är inte min starka punkt. Kan någon peka mig åt rätt håll?

Tack på förhand!

Brådhis * Voff voff *
11 maj 2023 · 10 279 Inlägg

99,5% säker på att ditt ljusvred är trasigt. Vanligt fel. Du har bara ett udda symptom på felet eftersom nå´n hemmapulare gjort nå´n patenlösning och kopplat in stereon via ljusvredet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang