Volvo S60 2004 AC:n kyler antingen iskallt eller bastuvärme. Inget mittemellan

Dementisten
11 maj 2023 · 17 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag ett litet ”problem” med AC:n i bilen. Allting från 18-26 grader på AC:n så är det iskall luft som kommer. Men kör man den på varmaste (röda inställningen) så blir det ändå varmt. Ganska irriterande då man ständigt får stänga av för att inte frysa ihjäl i bilen.
Någon som har haft liknande problem eller har några ideér?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj 2023 · 17 465 Inlägg

På läge tokfullt så bryr sig inte bilen om innetemp. Den laddar på värme. Eftersom det inte gör skillnad på auto-inställningar så tror den att kupé är för varm  och vill kyla. Något tjafs med tempsensor/sensorer. Eller själva enheten som lagt av.

Tempsensor? 2-zon på den antar jag? Har du ett litet plastgaller i taket ovanför backspegeln?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
11 maj 2023 · 10 276 Inlägg

Dementisten skrev:
Som rubriken lyder så har jag ett litet ”problem” med AC:n i bilen. Allting från 18-26 grader på AC:n så är det iskall luft som kommer. Men kör man den på varmaste (röda inställningen) så blir det ändå varmt. Ganska irriterande då man ständigt får stänga av för att inte frysa ihjäl i bilen.
Någon som har haft liknande problem eller har några ideér?

Tempsensorn har gett upp. Den tror att det är typ 40+ i bilen och öser på med kyla. På full värme åsidosätter den värdena från givaren.

Sensorn sitter innanför det lilla gallret i klimatpanelen. Oftast fullt med damm och hundhår som får fläkten (ja, sitter en liten där) att stanna och då blir värdena helt knasiga eftersom panelen i sig innehåller elektronik som gör den varm.

Så börja med att blåsa ur (inte peta!) och om det inte hjälper så får du jaga klimatpanel med rätt nummer... Har för mig det inte går att byta givaren löst tyvärr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
12 maj 2023 · 2 796 Inlägg

Jodå, man kan byta bara givaren, men man får köpa en löst och löda själv.
Har faktiskt några liggande, så.är det problemet kansle jag kan kolla nummer. (Köpte till den V70N jag hafe förr, och köpte flera om lödningen skulle misslyckas.  Kostar en tia ungefär men frakten är "dyr".

Den är MYCKET skör, så petar man i gallret har man av benen.

Aspireringsfläkten sitter bakpå panelen och är en egen enhet.

Senast redigerat av Mossan1 (12 maj 2023)

Brådhis * Voff voff *
12 maj 2023 · 10 276 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jodå, man kan byta bara givaren, men man får köpa en löst och löda själv.
Har faktiskt några liggande, så.är det problemet kansle jag kan kolla nummer. (Köpte till den V70N jag hafe förr, och köpte flera om lödningen skulle misslyckas.  Kostar en tia ungefär men frakten är "dyr".

Den är MYCKET skör, så petar man i gallret har man av benen.

Aspireringsfläkten sitter bakpå panelen och är en egen enhet.

Ja jo, förstås. Men man kan inte bara köpa den över disk och byta plug´n´play som på V70 97-00 och på V70 08-16 tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang