Passat -13, Extra bromslampa lyser när bilen är avstängd

Otisfo
15 maj 2023 · 2 Inlägg

Hej

Jag har problem med den extra bromslampan högst upp på bagageluckan som lyser svagt när bilen är avstängd. Batteriet dog när bilen var parkerad och jag lyckades se att bromslampan lös väldigt svagt även när bilen var avstängd och långsamt drog ut batteriet. Jag löste det genom att ta loss lampan och koppla ur den och har inte haft problem med batteriet sen dess. Bilen funkar som den ska i övrigt men lampan måste ju fixas till besiktningen. Någon som vet vad detta kan bero på? Kan det hjälpa att köpa en ny lampa eller är det snarare ett elfel någonstans? Märkligt att bara just den lampan lyser och att den lyser så svagt. Lampan funkade som den skulle i övrigt när den var ikopplad.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Besiktningen ska inte bry som om att det högt monterade bromsljuset inte fungerar. Lagkravet avser 2 fungerande bromsljus.


Men....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2023 · 13 673 Inlägg

Nog läge och kolla elen till bakluckan skulle oroa mig minst för vad bes säger.     Värre om elen tar eld pga det är skadad eö som kommer i kortslutning   det är ett värre problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
15 maj 2023 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Besiktningen ska inte bry som om att det högt monterade bromsljuset inte fungerar. Lagkravet avser 2 fungerande bromsljus.


Men....

Tyvärr, Hybrid, måste jag säga emot dig.
Har på en bil ett eftermonterat extra bromsljus i bakrutan.
Fick vid besiktning anmärkning på att det inte fungerade.
Protesterade naturligtvis, eftersom jag anser bromsljuset vara  ett extra tillbehör.
Kalla handen.

B t w så fick jag för många år sedan anmärkning på en äldre Citroen Cammionnette, skåpbil, för att bara ena sidans bromsljus fungerade.
Men på den tiden fanns inget krav på dubbla bromsljus.
Monterade bort bakljusglasen och visade för stationschefen att det det skulle vara 1-trådslampa på höger sida och 2-trådslampa på vänster sida.
Minns VW typ1 före 1956 som hade ett enda bromsljus mitt på bakluckan kombinerat med skyltlyktan.
Varför jag minns just detta är för att jag hade en VW-56 - första modellen med dubbla bromsljus(och 2 avgasrör, har jag för mig).
Tror även Lloyd och några fler hade som tidiga VW typ1 = före 1956 - Volvo 444 t ex!

nucken
15 maj 2023 · 94 Inlägg

Grunden hos besiktningen är att monterad utrustning skall fungera, även om det inte finns något lagkrav. Strålkastartvätt, främre dimljus, tredje bromsljus o.s.v. Sen tror jag att tredje bromsljus blev svenskt krav någon gång på slutet 80-talet. Min 1987 340 har inte, men haft en 1987 240 och en 1988 740 och dom hade fabriksmonterade. Tror heller inte biltillverkarna skulle börjat montera dom om det inte fanns något krav.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Kampe
15 maj 2023 · 1 Inlägg

På våran passat läckte spolar slangen vid bakluckan som är buntad med elen.
Det sitter en skarv kontakt i högra sidan i bagaget som hade ärgat för spolarvätskan som läckte följde kablarna ner dit vilket gjorde att bromsljuset lyste.

Otisfo
31 maj 2023 · 2 Inlägg

Kampe skrev:
På våran passat läckte spolar slangen vid bakluckan som är buntad med elen.
Det sitter en skarv kontakt i högra sidan i bagaget som hade ärgat för spolarvätskan som läckte följde kablarna ner dit vilket gjorde att bromsljuset lyste.

Låter som något som skulle kunna vara felet även för mitt bromsljus. Ska ta en titt på det i helgen. Tack för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang