Mätarhus volvo 740 -87 problem

Volvo4lyf
16 maj 2023 · 4 Inlägg

Tja
Mätarhuset har fått något stärv i min 740 b230f, så kollade igenom skroten här vart jag bor och fick endast tag i ett mätarhus från en volvo 760 2.8 v6. Varvräknaren stämmer nu inte alls (visar max 3k varv). Kan man bara plocka över den gamla varvräknare och sätta i det nya mätarhuset eller går det inte? Båda är yazaki.

Sen visar även hastighetsmätaren fullt fastän man kör på tomgång (gjorde även det med det gamla mätarhuset) givaren verkkar okej, men är det något som går att fixa där?

Steff240
17 maj 2023 · 1 017 Inlägg

Det finns skillnader mellan yazakis mätarhus beroende på vilken årsmodell det är, så det är inte säkert att det funkar att byta huset rätt över. Kontrollera eventuella nummer på mätarhuset isåfall, brukar sitta en klisterlapp nånstans.

Själva varvräknaren BÖR gå att plocka över mellan husen men jag lovar inget...

Hastighetsmätaren då. Frågan är om du har bakaxel med 12 eller 48 tänder till givaren. Du måste ha en hastighetsmätare som stämmer ihop med bakaxeln. Har du 48 tänder och en mätare avsedd för 12 kommer den visa åt helsike för mycket roll

Lucif3r
17 maj 2023 · 2 208 Inlägg

Alla mätare är "fristående", med undantag för tempmätaren som på vissa modeller har, eller inte har, komponenter på kretsfolien.

Har man fel hus kontra sin bakaxel så visar mätaren antingen 4 gånger för lite, eller 4 gånger för mycket. Finns inget mitt imellan där.
Så visar den fullt fast du står still så är felet alltså någon annanstans, antingen givaren, kontakten eller kablaget.

Volvo4lyf
17 maj 2023 · 4 Inlägg

okej tack för svaren! Själva hastighetsmätaren bryr jag mig inte så mycket om men varvräknaren hade vart kul om den visade rätt. hela bilen är ombyggd till lh 2.4 av någon tidigare ägare så gissar att dom plockat över mätarhus också av nån anledning

Senast redigerat av Volvo4lyf (17 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang