Helt plötsligt trögt att få in växeln på min Toyota Yaris 2008 gått 18000 mil

Katie
21 maj 2023 · 2 Inlägg

Helt plötsligt när jag körde bilen så blev det trögt att få in växlarna. inget missljud annars från bilen ingen lampa som lyser  och motorn går bra
Vad kan det vara för fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Kopplingen tar inte ordentligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Katie
21 maj 2023 · 2 Inlägg

Tack för svar
Vad behöver jag göra...byta koppling?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Katie skrev:
Tack för svar
Vad behöver jag göra...byta koppling?

Eftersom det kom plötsligt så kan det vara någon inställning som behövs. Kanske något som gått sönder. Troligen en lätt och billig reparation. När koppling ger upp blir det problem åt andra hållet i stället. Det är svårt att få bilen och rulla iväg utan att det slirar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
21 maj 2023 · 7 198 Inlägg

Katie skrev:
Helt plötsligt när jag körde bilen så blev det trögt att få in växlarna. inget missljud annars från bilen ingen lampa som lyser  och motorn går bra
Vad kan det vara för fel?

När jag läser ditt inlägg så minns jag ett liknande fenomen på hustruns Citroen AX, som köptes ny, och som vid runt 10.000 ml gick allt tyngre att växla.
Jag examinerade det mesta mellan växelspaken och växellådan, och kom fram till att det var nylonblocket, som växelspaken löper igenom, som var boven i dramat.
Först försökte jag smörja med grafitpulver, men det "räckte" endast en kort tid, innan problemet var tillbaka.
Då demonterade jag växelspaken med nylonblocket.
Mätte växelspaken och stången samt nylonblockets hål och fann att de var 8 mm.
Brotschade då upp hålen i nylonblocket till 8,1 mm.
Vips var problemet löst.
Kontaktade Citroens serviceavdelning, men dom hade inte hört talas om problemet, men tog tacksamt till sig tipset att brotscha upp nylonblocket, om problem skulle anmälas till dom.
Till saken hör att bilen var mycket tidig = typprovningsexemplaret - så fabriken ändrade i produktionen.

Om det nu är samma konstruktion på växelanordning på din bil så fixar du det lätt själv på några minuter.
Temporärt smörjer du med grafitpulver - INTE GRAFITOLJA!

Lycka till.

Utmarks-Loke
21 maj 2023 · 5 813 Inlägg

Är det lika tungt att växla när bilen står still och motorn inte går? Om det går lätt då är det kopplingen som inte släpper som den skall, men om det fortfarande går tungt kan det vara något i mekanismen mellan växelspaken och växellådan, eller rent av internt i växellådan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang