Kylarvatten som försvinner. Citroën C4 -11.

Fismumriken
22 maj 2023 · 533 Inlägg

Hejsan!
Har ett litet problem. Kylarvattnet försvinner ur expansionskärlet. Blir endast kvar lite i botten. Motorn börjar dock inte koka eller varnar för "för lite vatten".
Kollat motoroljan och den ser bra ut och det ryker heller inte vitt när man kör. Då min bil har hög oljeförbrukning så fyller jag på olja ganska ofta, så färgen på motoroljan är mer ljus svart/mörkt brun. Alltså inte ljusbrun eller gråaktig som den borde vara om den tar in vatten väl?
Letat som en tok men hittar inte att bilen läcker någonstans. Den verkar ju kyla som den ska också. Nån som har någon idé? Något vanligt fel som är typiskt för denna bilmodell?
Bilen är en Citroen C4 2011.

Senast redigerat av Hybrid_ (22 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Hur mycket vätska får du fylla på under säg en månad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fismumriken
22 maj 2023 · 533 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur mycket vätska får du fylla på under säg en månad?

Upptäckte att det var tomt i lördags i kärlet. Har hela tiden tömts så fort jag kört säg 30 minuter efter det. Så en liter eller dylikt har fyllts på sedan i fredags. Körde med datorn inkopplad hem från jobbet idag och tempen låg normalt 🤷‍♂️

Fismumriken
22 maj 2023 · 533 Inlägg

Nu hade det dock inte tagit mer än kanske 1cm när jag körde hem. Imorse slurpade bilen i sig allt. Knepigt.

Jesper328
22 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Det var en del, hade det förbrännts i motorn så hade det rykt en del.
Du får leta läckage helt enkelt.

Låt bilen stå och gå en stund efter du kommit hem ifrån en åktur och se om det blir en pöl undertill.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Verkstad som får provtrycka systemet kanske? De tar ju inte så lång tid och bör vara gjort för en billig peng.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fismumriken
23 maj 2023 · 533 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Verkstad som får provtrycka systemet kanske? De tar ju inte så lång tid och bör vara gjort för en billig peng.

Får göra det. Har inte möjlighet förrän nästa vecka. Men verkar som den läcker mindre nu eller inte alls. Ska kolla ikväll igen. Har gjort markeringar på kärlet så jag ser hehe

Fismumriken
24 maj 2023 · 533 Inlägg

Verkar vara termostathuset, möjligtvis någon av slangarna där ikring. Ska ringa och boka provtryckning/felsökning och hoppas på en tid snarast.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 maj 2023 · 14 007 Inlägg

När det läcker så där så borde TS se det ryka i motorrummet och det borde också bli en pöl under bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
husseman
24 maj 2023 · 1 577 Inlägg

Hehe, mjo nåt måste läcka bra. På dessa bilar kan allt läcka- men borde synas om det vore ett yttre läckage. Lycka till stackars TS.. men en inte allt för vild gissning är att motorn konsumerar o förbränner din kylarvätska. Hoppas ja har fel...

mvh/husse

Fismumriken
25 maj 2023 · 533 Inlägg

Lägger sig som en pöl på växellådan.

Grannen som jobbar på Mekonomen ska ta med å trycktesta skiten till helgen så får vi se vart de läcker, men mest troligt termostathuset verkar de som.

Senast redigerat av Fismumriken (25 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang