Oljeläckage mellan topplocket och motorblocket

Ebulush
22 maj 2023 · 4 Inlägg

Har en volvo s60 t5 01 automat. Förra ägaren påstår att bilen är chippad med bsr steg 2
Den läcker olja och hade behövt lite hjälp med vad ni tror är orsaken.
Bifogar några bilder. Glömde dock ta foto men läcker också från under turbon.
Gjorde en felsökning för ca 2 veckor sen men skriver ändå felkoderna ifall det kan hjälpa lite.
531D- Motorstyrdon: Softwarefel Fel registrerat
6805- Laddtryck (avgasturboladdning) för stor värde
201A- Termostat- kylmedelscirkulation Fel registrerat
6806- Laddtryck (avgasturboladdning) För litet värde
91A7- Spjällställmotor komponent går trögt/defekt
9150- Spjäll ärvärdespot 1 Komponent går trögt/defekt
9160- Spjällägesgivare 2 Komponent går trögt/defekt
Ska fixa spjällhuset.

Kod:

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241310/241310-040b1956e7504585dfbf564486a8a5e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241310/241310-b2320ff0fa8b830d72e3e8eb72d308ba.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2023 · 13 734 Inlägg

Första koden är standard på dom bilarna när dom är optimerade..   är felkoderna efter att felkoderna är nollade...  oljeläckan ser inte allvarlig ut men börja med att tvätta rent.  tänk på att torka ur tändstiftbrunnarna och spolarna efteråt..   går bra att blåsa med tryckluft.. sen hålla lite koll på läckaget...  den vid spolarna ser mer ut som spill från någon som har svårt att pricka hålet smile eller att locket är otätt.  ett nytt lock är oftast inte speciellt dyrt. 

så den kan man byta utan att fundera på om det är trasigt eller ej smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Ebulush
23 maj 2023 · 4 Inlägg

Growe skrev:
Första koden är standard på dom bilarna när dom är optimerade..   är felkoderna efter att felkoderna är nollade...  oljeläckan ser inte allvarlig ut men börja med att tvätta rent.  tänk på att torka ur tändstiftbrunnarna och spolarna efteråt..   går bra att blåsa med tryckluft.. sen hålla lite koll på läckaget...  den vid spolarna ser mer ut som spill från någon som har svårt att pricka hålet smile eller att locket är otätt.  ett nytt lock är oftast inte speciellt dyrt. 

så den kan man byta utan att fundera på om det är trasigt eller ej smile

Bestämt mig för att byta lock, byta vevhusventilation och därefter tvätta av den för att se om den läcker/hur den läcker efteråt. Så förhoppningsvis uppdaterar jag ifall det fixas

Mossan1
23 maj 2023 · 2 796 Inlägg

Uppepå kamaxelkåpan är det vevhusventilationen som läcker ut oljedimma.  Kan ju vara spillt också...

Motorblocket har jag svårt att orientera mig VAR det är, men ventilationen kan kladda ner framsidan av blocket också, och på baksidan där oljereturen från turbon går in är mycket vanligt ställe för läcka.

Nu är gasspjället lite drygt att komma åt på en turbo, men en rengöring ser ut att vara på sin plats. V70N Turbo's har ETA spjällen från Bosch från modellår 2002 och nyare och dom krånglar mycket sällan. Förekommer dock, men inte i närheten av ETM spjällen. (MagnetiMarelli)
Men kladdig spjällskiva ställer till det för ETA också.  Räcker med smuts som får skivan i obalans.

krambriw
23 maj 2023 · 427 Inlägg

Är det inte oroande att du har felkod på kylmedelscirkulationen? Kan motorn ha blivit överhettad  och därmed blivit oljeläckage?? Eller är det bara en felkod pga andra felkoder

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2023 · 13 734 Inlägg

Mossan1 skrev:
Uppepå kamaxelkåpan är det vevhusventilationen som läcker ut oljedimma.  Kan ju vara spillt också...

Motorblocket har jag svårt att orientera mig VAR det är, men ventilationen kan kladda ner framsidan av blocket också, och på baksidan där oljereturen från turbon går in är mycket vanligt ställe för läcka.

Nu är gasspjället lite drygt att komma åt på en turbo, men en rengöring ser ut att vara på sin plats. V70N Turbo's har ETA spjällen från Bosch från modellår 2002 och nyare och dom krånglar mycket sällan. Förekommer dock, men inte i närheten av ETM spjällen. (MagnetiMarelli)
Men kladdig spjällskiva ställer till det för ETA också.  Räcker med smuts som får skivan i obalans.

visst inte roligt men plockat bort minst 20st insug på v70n motorer och det tar kanske 10-20min att riva ner hela insuget så det är ju inte mega svårt att byta spjällhuset även om det inte är det roligaste jobbet..     ska man endå fixa vevhus venten tar man loss spjällhuset när insuget är löst.   för insuget måste bort vilketsom..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ebulush
23 maj 2023 · 4 Inlägg

krambriw skrev:
Är det inte oroande att du har felkod på kylmedelscirkulationen? Kan motorn ha blivit överhettad  och därmed blivit oljeläckage?? Eller är det bara en felkod pga andra felkoder

Sant, inte ens tänkt på det. Har ju felkod på tempgivaren i kylaren så blir att byta den också.

Ebulush
23 maj 2023 · 4 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Uppepå kamaxelkåpan är det vevhusventilationen som läcker ut oljedimma.  Kan ju vara spillt också...

Motorblocket har jag svårt att orientera mig VAR det är, men ventilationen kan kladda ner framsidan av blocket också, och på baksidan där oljereturen från turbon går in är mycket vanligt ställe för läcka.

Nu är gasspjället lite drygt att komma åt på en turbo, men en rengöring ser ut att vara på sin plats. V70N Turbo's har ETA spjällen från Bosch från modellår 2002 och nyare och dom krånglar mycket sällan. Förekommer dock, men inte i närheten av ETM spjällen. (MagnetiMarelli)
Men kladdig spjällskiva ställer till det för ETA också.  Räcker med smuts som får skivan i obalans.

visst inte roligt men plockat bort minst 20st insug på v70n motorer och det tar kanske 10-20min att riva ner hela insuget så det är ju inte mega svårt att byta spjällhuset även om det inte är det roligaste jobbet..     ska man endå fixa vevhus venten tar man loss spjällhuset när insuget är löst.   för insuget måste bort vilketsom..

Har redan plockat av gasspjället, har man smala händer och fingrar var det inte så svårt ;D Nu blir det att byta vevhusventilationen och rören/slangarna som hör till.

Stortag
25 maj 2023 · 298 Inlägg

Rättså standard på alla Volvo bensin 5 cylindriga motorer är kamaxeltätningarna. De torkar bort med åren och blir hårda. Även vevaxeltätningarna brukar lida av samma sak.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang