Vevaxelproblem B20 motor

Sussan
25 maj 2023 · 12 Inlägg

Hejsan! Har ett B20 block som jag har problem med, har bytt ut samtliga vevaxellager och dragit åt med gällande moment, men då nyper vevaxeln så hårt att den inte går att snurra längre, provade sedan med en axel från ett block jag vet som fungerade och med den axelns väl inslitna lager med samma problem. Så nu undrar jag om någon annan kan ge något bra tips, känns som att det har med bultarna att göra som gör att det spänner åt för hårt.
Grejen är att blocket ska ersätta ett block i min båt där en stor bit av en cylindervägga har försvunnit.
Har varit noga med att alla lager m.m. sitter på sina ursprungliga platser, men ändå får jag inte till det, ska mäta samtliga bultar och se om det är olika längd som gör att den dras för hårt.
Har på 80-talet helrenoverat en B20 till en bil utan dessa problem, tog en rak aluminiumlinjal för att kolla lagaerhållarnas rakhet, var inga problem även om det inte var någon exakt mätning..
Alla tips välkomnas..

Marlboroman
25 maj 2023 · 8 229 Inlägg

Överfall som hamnat på fel ställe eller fel överfall för det blocket skulle jag tippa på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sussan
25 maj 2023 · 12 Inlägg

Tack för svaret, men fick de lageröverfall som ska vara till den axeln..Och lagren sitter rätt placerade..

Sussan
25 maj 2023 · 12 Inlägg

Dessutom samma effekt med de gamla lagren och den gamla axeln... Så det måste vara något annat.

Mossan1
25 maj 2023 · 2 790 Inlägg

Nog har du väl vänt alla lageröverfallen åt rätt håll?

Det är annars inte så att nån tattare slipat överfallen för att försöka "kompensera" för glappa lager vid nått tillfälle?
(Jodå, så korkade personer finns....)

Kan inte se hur skruven skulle kunna få det att fastna.  För LÅNG skruv skulle kunna bottna och få det för löst,  men inte för hårt.

Senast redigerat av Mossan1 (25 maj 2023)

simlar
25 maj 2023 · 5 523 Inlägg

Ta ut veven och sätt sen ihop lager med lageröverfall och dra dit med korrekt moment.
Mät vevaxelns motsvarande lagerbanor med en mikrometer.
Mät hålen med en indikatorklocka för mätning av hål, indikatiorklockan ställs in med hjälp av mikrometern.
Mät på flera ställen.

Lagerspelet ska vara så gott som lika på alla mätpunkterna.

Exakt vad lagerspelet ska vara vet jag ej, bör stå i t.ex haynes-bok.

Här har du en video som visar/förklarar hur man mäter:
https://www.youtube.com/watch?v=WEuedVJJgIA

Senast redigerat av simlar (25 maj 2023)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
granadadr
25 maj 2023 · 7 284 Inlägg

som ovan skrivit,,, antingen fel lageröverfall för den motorn, 2 felvända överfall,, eller på fel ställe,,  är lätt å se fel sad

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Jesper328
25 maj 2023 · 2 365 Inlägg

Drar momentnyckeln det inställda momentet då?
Provat dra i steg om 5nm upp till det specificerade momentet och se när veven nyper?

Kan ju vara något att testa om du saknar indikatorklocka och mikrometer, även om det är något man bör ha när man renoverar motorer.

Up the RA
Sussan
26 maj 2023 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nog har du väl vänt alla lageröverfallen åt rätt håll?

Det är annars inte så att nån tattare slipat överfallen för att försöka "kompensera" för glappa lager vid nått tillfälle?
(Jodå, så korkade personer finns....)

Kan inte se hur skruven skulle kunna få det att fastna.  För LÅNG skruv skulle kunna bottna och få det för löst,  men inte för hårt.

Lageröverfallen går bara att sätta på ett sätt då de har en liten klack som ska in i ett spår, dessutom så har ingen varit på blocket innan. Enda lösningen som jag ser det är att sätta planbricka på lagerskålens undersida vid bultarna för att det ska släppa. Kommer i morgon att prova det...

Sussan
26 maj 2023 · 12 Inlägg

simlar skrev:
Ta ut veven och sätt sen ihop lager med lageröverfall och dra dit med korrekt moment.
Mät vevaxelns motsvarande lagerbanor med en mikrometer.
Mät hålen med en indikatorklocka för mätning av hål, indikatiorklockan ställs in med hjälp av mikrometern.
Mät på flera ställen.

Lagerspelet ska vara så gott som lika på alla mätpunkterna.

Exakt vad lagerspelet ska vara vet jag ej, bör stå i t.ex haynes-bok.

Här har du en video som visar/förklarar hur man mäter:
https://www.youtube.com/watch?v=WEuedVJJgIA

Någon rephandbok över B20 finns ej utan man får titta på nätet, och jag tror inte att det hjälper att mäta med micrometer i det här fallet

Sussan
26 maj 2023 · 12 Inlägg

Jesper328 skrev:
Drar momentnyckeln det inställda momentet då?
Provat dra i steg om 5nm upp till det specificerade momentet och se när veven nyper?

Kan ju vara något att testa om du saknar indikatorklocka och mikrometer, även om det är något man bör ha när man renoverar motorer.

Har provat det och det hjälper inte..

Sussan
26 maj 2023 · 12 Inlägg

granadadr skrev:
som ovan skrivit,,, antingen fel lageröverfall för den motorn, 2 felvända överfall,, eller på fel ställe,,  är lätt å se fel sad

Har dubbelkollat så de stämmer och jag fick rätt lager, och eftersom det nyper med de gamla lagren på den gamla axeln så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang