Motorn överhettas ganska ofta, inte alltid.

jooelols
25 maj 2023 · 30 Inlägg

Hej!

Som sagt. Min motor överhettas när jag är ute och kör, dock inte alltid.

Skoda Superb 2018
gått precis 10k mil.

Problemet har uppstått efter jag krockade fronten lite lätt (fick hennes dragkrok intryckt i min grill så kylaren och lite mer gick sönder)

Fick tillbaka bilen i februari, dvs under vintern. Då har tempen hållt sig som den ska, men nu när värmen har kommit så håller bilen inte tempen.

Skadecenter hittade inget fel(försökte endast med dator)

Bekant som är väldigt duktig på bilar märkte att dom ej hade fyllt ACn.
Han nämnde att Vattenpumpen öppnar vid 97 och börjar cirkulera vattnet.
12v fram till kontakten för elfläktarna
Får även spänning på canbus trådarna
Så inget kabelbrott där.

Fyllde på ACn på auktoriserad verkstad. Bad dom även söka efter felet om överhettning och då sa mekanikern att vattenpumpen var dålig?? Efter 10k mil?

Sitter med obd eleven när jag kör och märker att den går upp till över 100 varje gång. Nån gång så har den traskat sig ner till 90, andra gånger har jag fått slå på fläktarna på fullt inne i bilen för att få ner den till 90 igen.

Inge läckage då behållaren fortfarande är full.

Vad kan felet vara... uuuuuh
Tacksam för alla tips och svar

jaka54
25 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Mekanikern sa ju att vattenpumpen var dålig (Hur han nu kunde se det) så varför inte byta den?! (

jooelols
26 maj 2023 · 30 Inlägg

jaka54 skrev:
Mekanikern sa ju att vattenpumpen var dålig (Hur han nu kunde se det) så varför inte byta den?! (

Undrar också hur man kan se att den är dålig.

Ja. Men får som två olika svar, ena säger att vattenpumpen öppnar sig och den andra säger att den är dålig.

simlar
26 maj 2023 · 5 516 Inlägg

Antar det är en TDI.

Symptomen och mina erfarenheter tyder då på att vattenpumpens reglerslid kärvar.
Detta orsakar att vattenpumpen ibland inte pumpar runt kylarvätskan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
26 maj 2023 · 2 752 Inlägg

Vattenpumpen är fullt möjligt.
Impellern släpper från axeln.

Visst var 10k mil tidigt, OCH, ett vanligt symptom på kass vattenpump är ingen eller mycket dålig värme.
DOCK, har du sannolikt en dieselvärmare som kan ställas att gå in automatiskt och den kan då maskera den dåliga cirkulationen till elementet.

Du kan nog gå in i menyerna och avaktivera dieselvärmarens automatik, och se om värmen i princip uteblir.
Då är dålig cirkulation konfirmerad.

Nu finns en elpump också, men den ska bara "röra om" kylvätskan när man stänger av för att få en jämnare avsvalning av alla detaljer.

Med dålig vattenpump brukar det gå bra ändå i landsvägsfart, men bli för varmt i lägre hastigheter. Självcirkulationen duger inte utan fartvinden.

Psst: Det är termostaten som öppnar till att cirkulera i kylaren vid ca 90'. Inte vattenpumpen.

Förövrigt är det "normal temperarur" ända uppmot 110'. Övertrycket i systemet gör att det inte kokar.
Tempen du ser i OBD eleven kanske kändes hög, men tempmätaren i bilen visade säkert normal, för den ÄR normal.
Jag antar att när den överhettar så varnar den på nått vis?
Samt visar för hög temp?
Eller går du helt på tempen du ser i OBD eleven?

amazinjoey
26 maj 2023 · 1 138 Inlägg

Kan även vara en underdimensionerad kylare, körde de inte OE Kylare så finns det en risk

jooelols
26 maj 2023 · 30 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vattenpumpen är fullt möjligt.
Impellern släpper från axeln.

Visst var 10k mil tidigt, OCH, ett vanligt symptom på kass vattenpump är ingen eller mycket dålig värme.
DOCK, har du sannolikt en dieselvärmare som kan ställas att gå in automatiskt och den kan då maskera den dåliga cirkulationen till elementet.

Du kan nog gå in i menyerna och avaktivera dieselvärmarens automatik, och se om värmen i princip uteblir.
Då är dålig cirkulation konfirmerad.

Nu finns en elpump också, men den ska bara "röra om" kylvätskan när man stänger av för att få en jämnare avsvalning av alla detaljer.

Med dålig vattenpump brukar det gå bra ändå i landsvägsfart, men bli för varmt i lägre hastigheter. Självcirkulationen duger inte utan fartvinden.

Psst: Det är termostaten som öppnar till att cirkulera i kylaren vid ca 90'. Inte vattenpumpen.

Förövrigt är det "normal temperarur" ända uppmot 110'. Övertrycket i systemet gör att det inte kokar.
Tempen du ser i OBD eleven kanske kändes hög, men tempmätaren i bilen visade säkert normal, för den ÄR normal.
Jag antar att när den överhettar så varnar den på nått vis?
Samt visar för hög temp?
Eller går du helt på tempen du ser i OBD eleven?

Stängde va tillsattsvärmaren och jag får bra med värme även när motorn inte har nått arbetstemp.

På instrumentpanelen står den på 90 grader från 70 upp till 110 grader. Efter 110 (i appen) börjar den röra sig uppåt mot 110-115 grader på panelen.

Bilen har inte varnat något än.

Motorn ligger bra i temp på tomgång( stadiga 90 grader)

jooelols
26 maj 2023 · 30 Inlägg

amazinjoey skrev:
Kan även vara en underdimensionerad kylare, körde de inte OE Kylare så finns det en risk

Skadecenter är väl tvungen att beställa orginaldelar?

Mossan1
27 maj 2023 · 2 752 Inlägg

jooelols skrev:
grader från 70 upp till 110 grader. Efter 110 (i appen) börjar den röra sig uppåt mot 110-115 grader på panelen.

Bilen har inte varnat något än.

Motorn ligger bra i temp på tomgång( stadiga 90 grader)

Men....
Vad är då problemet?
Är det ett överhettningsproblem överhuvudtaget, eller, jagar du spöken pga OBD eleven som redovisar mer exakt temp än instrumentet.
Instrumentet är designat att visa "normal temp" inom spannet av vad som ÄR normalt.  Graderna där är bara trams, på ren svenska.

Skulle instrumentet visa exakt och hur det pendlar osv, skulle orginalverkstäderna bli överhopade av att jaga icke-fel. Främst på garantin.
Genene man tror det är stabila grader i systemet = Nope, långt ifrån.

Senast redigerat av Mossan1 (27 maj 2023)

jooelols
27 maj 2023 · 30 Inlägg

Mossan1 skrev:

jooelols skrev:
grader från 70 upp till 110 grader. Efter 110 (i appen) börjar den röra sig uppåt mot 110-115 grader på panelen.

Bilen har inte varnat något än.

Motorn ligger bra i temp på tomgång( stadiga 90 grader)

Men....
Vad är då problemet?
Är det ett överhettningsproblem överhuvudtaget, eller, jagar du spöken pga OBD eleven som redovisar mer exakt temp än instrumentet.
Instrumentet är designat att visa "normal temp" inom spannet av vad som ÄR normalt.  Graderna där är bara trams, på ren svenska.

Skulle instrumentet visa exakt och hur det pendlar osv, skulle orginalverkstäderna bli överhopade av att jaga icke-fel. Främst på garantin.
Genene man tror det är stabila grader i systemet = Nope, långt ifrån.

Tempmätaren på instrumentpanelen går över 90 grader så ja det anser jag som överhettning?

Märker precis nu också när jag står på tomgång med full blås och högsta värmen så sjunker värmen i motorn mycket. Gått från 90 till 70 grader (på instrumentpanelen!) Och fortsätter neråt! Sen ökar tempen i motorn när jag sänker hastigheten på kupéfläkten.

torsen
27 maj 2023 · 7 198 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vattenpumpen är fullt möjligt.
Impellern släpper från axeln.

Visst var 10k mil tidigt, OCH, ett vanligt symptom på kass vattenpump är ingen eller mycket dålig värme.
DOCK, har du sannolikt en dieselvärmare som kan ställas att gå in automatiskt och den kan då maskera den dåliga cirkulationen till elementet.

Du kan nog gå in i menyerna och avaktivera dieselvärmarens automatik, och se om värmen i princip uteblir.
Då är dålig cirkulation konfirmerad.

Nu finns en elpump också, men den ska bara "röra om" kylvätskan när man stänger av för att få en jämnare avsvalning av alla detaljer.

Med dålig vattenpump brukar det gå bra ändå i landsvägsfart, men bli för varmt i lägre hastigheter. Självcirkulationen duger inte utan fartvinden.

Psst: Det är termostaten som öppnar till att cirkulera i kylaren vid ca 90'. Inte vattenpumpen.

Förövrigt är det "normal temperarur" ända uppmot 110'. Övertrycket i systemet gör att det inte kokar.
Tempen du ser i OBD eleven kanske kändes hög, men tempmätaren i bilen visade säkert normal, för den ÄR normal.
Jag antar att när den överhettar så varnar den på nått vis?
Samt visar för hög temp?
Eller går du helt på tempen du ser i OBD eleven?

Inte ovanligt fel förr.
Hände bl a på MoPar-bilarna.
I stället för att byta pump borrades ett hål i delningen mellan axel och impeller.
I hålet trycktes en bit avbruten borr in.

Mossan1
27 maj 2023 · 2 752 Inlägg

jooelols skrev:
Tempmätaren på instrumentpanelen går över 90 grader så ja det anser jag som överhettning?

Nej nej, du kan lätt ha 110' en sommardag i bilkö med "normal temp" på instrumentet. Kanske i övre spektrat av normalzonen.

Kylsystemet är av övertryckstyp på alla bilar sedan mycket länge och därmed kokar det inte vid 100'. Bara glykolblandningen i sig ökar koktemp på kylvatskan flera grader mot rent vatten.

Därför ska man inte öppna till kylsystemet med varm motor. Då försvinner övertrycket och det KAN börja koka. Trots "normal temp" för att det ÄR det.
Dels kokar kylvätska bort, men främst kan man skålla sig illa.

jooelols skrev:
Märker precis nu också när jag står på tomgång med full blås och högsta värmen så sjunker värmen i motorn mycket. Gått från 90 till 70 grader (på instrumentpanelen!) Och fortsätter neråt! Sen ökar tempen i motorn när jag sänker hastigheten på kupéfläkten.

Lite ögonbrynshöjande, men å andra sidan är värmeelementet ju i princip en kylare, så att den kyler kylvätskan är naturligt. 
På tomgång hinner kanske inte termostaten med att bromsa till kylaren för att bibehålla värmen, och föressten kanske en TDI är för effektiv för att ge tillräcklig värme på max så utan belastning. Förvisso inte så kallt nu.....

Många dieselmotorer har faktiskt en elektrisk tillsatsvärmare (12v)  för värmen eftersom motorn utvecklar för lite värme.
Din har nog en bränslevärmare istället, TROR JAG.

Senast redigerat av Mossan1 (27 maj 2023)

amazinjoey
28 maj 2023 · 1 138 Inlägg

jooelols skrev:

amazinjoey skrev:
Kan även vara en underdimensionerad kylare, körde de inte OE Kylare så finns det en risk

Skadecenter är väl tvungen att beställa orginaldelar?

Nej verkligen inte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang