2155
Sök

AC kyler dåligt, Volvo V70 2011

762 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har problem med att AC:n i min Volvo V70 D3 (D5204T2) 2011 kyler dåligt.

Symtom:
AC:n fungerar intermittent, dvs. kyler en stund för att sedan lägga av och sen fungera igen. Men när den kyler så kyler den dåligt, jag får bara ner temperaturen till 17 grader i utblåset på lägsta temperaturen.

Fungerar ett kort tag efter att man slår av och på AC:n på panelen inne i bilen. 

Det jag har gjort är följande:
Haft den inne på AC service. Trycket var bra sa dem.
Jag har shimsat in AC-kopplingen till 0,35mm. (hade 0,75mm spel initialt)
Jag har kollat om magnetkopplingen slår till, vilket jag skulle vilja säga att den gör. Jag kan se att AC:kopplingen snurrar när den är påslagen och stilla när AC:n är av.

Kylfläktarna (2st) är igång.

Har ni några idéer utöver att det kan vara en dålig kompressor? Eller bör man testa att byta magnetkoppling innan?

MVH


762 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#2
xXSammy skrev:
Funkar yttertemp mätaren?
Hur mycket är innertemperaturen på, enligt klimatanläggningen? (Datalogg)

Yttertemperaturen funkar.

Jag har inte kollat datalogg. Ska testa med felkodsläsaren och se vad jag kan få fram. Men ställde tempen på lägsta (low/min) när jag mätte. Så de borde ju köra så kallt den kan. smile


762 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
17 grader i utblåset är ju riktigt uselt. Hur varmt är det ute då?

EDIT: kollade på våra bilar med IR-termo. 2 och 4 grader ut från blås.

Ja det är inte mycket att hänga i granen. Speciellt inte när det bara är 22-23 grader ute.

Det är den tempereraturen jag förväntar mig när man kör ACn på max kyla!

Ska kolla felkodsläsaren, men kan först återkomma med svar om några dagar.

Finns det något annat man kan undersöka utan att behöva montera isär AC-systemet?


762 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig komoressor.

Det var ett tag sedan jag gjorde kollen men vid närmare eftertanke så kanske de sa att kompressorn var dålig.. roll Men man blundar ju gärna för de stora utgifterna om man klarar av att göra det själv. Men med tanke på att systemet är fullt med köldmedel så får man väl ta och lämna in bilen för byte.

Hybrid_ skrev:
Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig kompressor.

Ligger ju något i det. Men då borde ju inte kompressorn slå av efter en stund? Hur ser det ut under huven på dessa? Kommer man åt och känna på rören så de är fryskalla?

Det går att göra, men man får vara lite försiktig så att man inte kommer mot kylfläktarna eller multiremmen.

Brådhis skrev:
På beskrivningen låter det ju exakt som när magnetkopplingen måste shimsas. Är du säker på att det är korrekt gjort och att magnetkopplingen verkligen fungerar som den ska?

Det finns väl inte så många sätt att göra det på? Mäta spelet med bladmått, ta bort shims och kontrollera det nya spelet?  smile
Magnetkopplingen kollade jag och den verkade fungera bra. Kompressorn snurrade med AC påslagen och var stilla med AC avslagen. Vid detta tillfälle så kylde inte ACn alls utan verkade snarare pumpa ut varmluft.

När jag hade bilen inne på Volvo så kan de ha sagt att kompressorn faktiskt var dålig, med jag hoppades på att det var ett enklare (läs billigare) fel att åtgärda.  Med tanke på att jag kollat det mesta som går att kolla utan att tömma systemet så verkar, det inte bättre än att jag får lämna in bilen i alla fall.

Finns det ens någon evaporatortemperaturgivare som man kan byta på dessa? Jag letat efter info men hittar bara guider till P2 generationen av Volvo och inte P3. smile

MVH
Senast redigerat av Nickeboii (30 juni 2023)



Sök