Mossan1 skrev:
Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig komoressor.
Det var ett tag sedan jag gjorde kollen men vid närmare eftertanke så kanske de sa att kompressorn var dålig..

Men man blundar ju gärna för de stora utgifterna om man klarar av att göra det själv. Men med tanke på att systemet är fullt med köldmedel så får man väl ta och lämna in bilen för byte.
Hybrid_ skrev:
Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig kompressor.
Ligger ju något i det. Men då borde ju inte kompressorn slå av efter en stund? Hur ser det ut under huven på dessa? Kommer man åt och känna på rören så de är fryskalla?
Det går att göra, men man får vara lite försiktig så att man inte kommer mot kylfläktarna eller multiremmen.
Brådhis skrev:
På beskrivningen låter det ju exakt som när magnetkopplingen måste shimsas. Är du säker på att det är korrekt gjort och att magnetkopplingen verkligen fungerar som den ska?
Det finns väl inte så många sätt att göra det på? Mäta spelet med bladmått, ta bort shims och kontrollera det nya spelet?

Magnetkopplingen kollade jag och den verkade fungera bra. Kompressorn snurrade med AC påslagen och var stilla med AC avslagen. Vid detta tillfälle så kylde inte ACn alls utan verkade snarare pumpa ut varmluft.
När jag hade bilen inne på Volvo så kan de ha sagt att kompressorn faktiskt var dålig, med jag hoppades på att det var ett enklare (läs billigare) fel att åtgärda. Med tanke på att jag kollat det mesta som går att kolla utan att tömma systemet så verkar, det inte bättre än att jag får lämna in bilen i alla fall.
Finns det ens någon evaporatortemperaturgivare som man kan byta på dessa? Jag letat efter info men hittar bara guider till P2 generationen av Volvo och inte P3.

MVH