Hur man bygger om en Z32 växellåda för att den ska passa 200sx ca18det S13

shogun
8 februari 2007 · 2 117 Inlägg

Ursäkta engelskan men jag orkar inte översätta den. Jag har redan skrivit om detta på utländska forum men tyckte att den behövs kanske här hemma också. Hoppas ni får användning för den.
mvh
Tim (shogun)

Edit:
Svensk version längre ned i tråden

Senast redigerat av shogun (12 februari 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Erkaa
8 februari 2007 · 44 Inlägg

Fint ! Mera sånt här ! Lägga in som projekt på 200sx sidan ?

SNap3 JapsRacer!
12 april 2007 · 198 Inlägg

Ser helt underbart ut! big_smile

ca18det
2 september 2008 · 12 Inlägg

bygg en åt mig!

782Hk 814Nm på 1.8l
679Whp troligen mest bromsad effekt i en ca18det i världen utanför Japan.
Audi A3 Sportback "Dagisräser" (2005)
Nissan 200sx "Fortfarande snabbast med ca18" (1992)
Sharky
2 september 2008 · 10 287 Inlägg

Vi klistrar denna.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
s12 Nissan Gazelle
20 november 2008 · 1 460 Inlägg

shogun : 300 zx låda till S13 så snyggt ! hoppas verkligen att de funkar bara

Senast redigerat av s12 (20 november 2008)

Nissan Silvia
mrcarflow
12 februari 2015 · 139 Inlägg

underbart, detta var anledningen till att jag precis blev medlem för att sno åt mig massa tips:)

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
shogun
12 februari 2015 · 2 117 Inlägg

Svensk version:

Börjar med en beskrivning om hur växellådan byttes ut och ersattes av en custom Z32 växellåda som håller för mer än 1000hkr.
Original växellåda ger upp vid ca 350-400 hästar.

Valet av en låda från Z32 (Nissan 300) är att alla godbitar som jag redan investerat i för original växellåda kan användas. Jag har en twin disc OS Giken koppling.
http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img441f188941edc.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img441f187db71dc.jpg
Båda växellådorna har samma dimensioner och splines på den ingående axeln, samma urtrampningslager, gaffel etc. Detta ger en perfekt passform. Utväxlingen är något högre. Före växellådsbytet hade min bil en toppfart på 282km/h vid 7800rpm. Med utväxlingen från Z32:an och de nya däcken ligger toppfarten kring 305-330 km/h.

Koppling: Samma som hos S13 (koppling, urtrampningslager, kopplingsgaffel, startmotor, svänghjul)
Vikt: Något tyngre pga de kraftigare inre komponenterna
Längd: Lite kortare (återanvände yoken från Z32 och den bakre kardanflänsen från S13 samt gjorde en ny, längre kardanaxel med delarna).
Utväxling: Lite högre (~5%)
Växelspak: Återanvända original från Z32 eller som jag, köpa en ny short shift
Svetsning i aluminium: Det behövs en TIG-svets eller så anlitar man en svetsare (svetsytorna sandblästras för rengöring och för att göra det enklare att svetsa)

Z32 original växellåda från en Twin Turbo 1994
http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2ea7a58de.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2eada2b6f.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2eb353b32.jpg

Demontering av kopplingshuset/sprängkåpan (Z32)

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df5ccd53.jpg
Delar som togs loss för att kunna demontera kopplingshuset. Skruvarna på utsidan visas inte men de var bara att skruva bort (de håller ihop kopplingshuset med växellådan).

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df73b588.jpg
Alla skruvar runtom kåpan skruvades loss och kåpan lyftes försiktigt av

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df75f7b4.jpg
Lås och stoppringarna demonterades

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df603a9e.jpg
jag var försiktig så att inga brickor, shims eller andra viktiga delar tappades bort

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df72cb27.jpg
Det var viktigt att först ta bort skruven, fjädern och kulan innan hela spärranordningen demonterades, annars kunde kulan ramlat ned inuti växellådan.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df6b27a7.jpg
Innan kopplingshuset/sprängkåpan på S13-lådan demonterades, gjorde jag en centreringsanordning. Genialisk i sin enkelhet. Jag tog en plexiglasskiva (10mm) och borrade ett 16mm hål i centrum, placerade plattans hål på ingående axel (exakt passform) och borrade försiktigt upp 4 små hål exakt i centrum på några av de gängade hål där växellådan fästs mot motorn. Plattan togs bort och hålen borrades upp precis så mycket att skruvarna gick in

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df79149e.jpg
Resultat

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df7a4d24.jpg
Kopplingshuset demonterades från ca18det S13-lådan. Det var mer eller mindre bara att ta bort skruvarna på utsidan av kopplingshuset, demontera täckkåpan på insidan och ta bort en låsring.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df7b56c8.jpg
Demontering av låsringen under täckkåpan

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df5e4457.jpg
Jämförelse mellan de båda växellådorna. Den ena fungerar till ca 350-400Hkr, den andra räcker till gott och väl 1000hkr eller mer.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df77bcd7.jpg
Med en vinkelslip kapades flänsen av från S13-lådan (ca. 50mm). Hos en mekanisk verkstad planades den sedan ned till en tjocklek av 45mm. Det är mycket viktigt eftersom den måste vara helt plan och lika tjock runtom.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df64edd1.jpg
Med samma vinkelslip kapades flänsen hos Z32-lådan av (ca. 40mm), och denna fläns kastades. Den resterande delen av kopplingshuset lämnades också till den mekaniska verkstaden och blev nedfräst till 355mm. Lika viktigt att även denna del är plan och helt jämn.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df6cdd30.jpg
Båda delarna efter fräsning, rengöring och återmontering av kopplingshuset på Z32-lådan

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df79149e.jpg
S13-flänsen placerades tätt mot Z32-kopplingshus och centreringsplattan placerades på axeln och fästes med fyra skruvar

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df554b53.jpg
Sidovy

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45ca2df71929e.jpg
Toppvy. Det var viktigt att alla ytor låg helt plant mot varandra och invridna som på bilden

Iväg med allt för svetsning på både in- och utsidan

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
12 februari 2015 · 2 117 Inlägg

Växellådan svetsad och lackad. Redo för montering.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img483da06158e31.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
12 februari 2015 · 2 117 Inlägg

Den har varit ute och luftat på sig

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5284/5284-774c3aca330b1198ecd07d0fa64aedd0_large.jpg

http://i57.tinypic.com/302cgoj.jpg

http://i58.tinypic.com/5fpyyx.jpg

http://i58.tinypic.com/2lld4dh.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5284/5284-457525457a986b153ab52ad1834e830c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5284/5284-77246990ce0ce410ead1c67ceda65219_large.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
12 februari 2015 · 2 117 Inlägg

Så här demonterade jag växellådan och bytte kopplingen:
(inte min bil på bilderna)

Demontera inringade skruvar och låsringar och märk upp positionerna enligt bilderna.
Lossa på koplingsarm, slavcylinder, kardan och kontakter.
Passa på att byta ut eventuellt trasiga damasker.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c74047a6786.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740547ab8d.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c74066156d6.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7407688e9c.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7408c6fdb6.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7409c4a02e.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740bd9f7b6.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740ccd85b1.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740dbf1fa4.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740e2be523.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740ef31e2f.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740f513b3b.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c740faaa2dd.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c74100ce67a.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7410722a06.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7410d74c10.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c741150f4ee.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c746325034f.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c741227ce37.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7412958dc2.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7412f10ae2.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46c7413735ea1.jpg

Montera ihop allt i omvänd ordning smile

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
12 februari 2015 · 2 117 Inlägg

Erkaa skrev:
Fint ! Mera sånt här ! Lägga in som projekt på 200sx sidan ?

Klicka på min signatur här under så kommer du till hela projektet.
Där finns mängder av bilder och beskrivningar. Håll till godo smile

Senast redigerat av shogun (12 februari 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Simonjanne
12 oktober 2016 · 263 Inlägg

Sjukt smart med plexiglaset big_smile 300 lådorna skall ju hålla till det mesta big_smile

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang