shogun
12 februari 2015
· 2 117 Inlägg
Svensk version:
Börjar med en beskrivning om hur växellådan byttes ut och ersattes av en custom Z32 växellåda som håller för mer än 1000hkr.
Original växellåda ger upp vid ca 350-400 hästar.
Valet av en låda från Z32 (Nissan 300) är att alla godbitar som jag redan investerat i för original växellåda kan användas. Jag har en twin disc OS Giken koppling.
Båda växellådorna har samma dimensioner och splines på den ingående axeln, samma urtrampningslager, gaffel etc. Detta ger en perfekt passform. Utväxlingen är något högre. Före växellådsbytet hade min bil en toppfart på 282km/h vid 7800rpm. Med utväxlingen från Z32:an och de nya däcken ligger toppfarten kring 305-330 km/h.
Koppling: Samma som hos S13 (koppling, urtrampningslager, kopplingsgaffel, startmotor, svänghjul)
Vikt: Något tyngre pga de kraftigare inre komponenterna
Längd: Lite kortare (återanvände yoken från Z32 och den bakre kardanflänsen från S13 samt gjorde en ny, längre kardanaxel med delarna).
Utväxling: Lite högre (~5%)
Växelspak: Återanvända original från Z32 eller som jag, köpa en ny short shift
Svetsning i aluminium: Det behövs en TIG-svets eller så anlitar man en svetsare (svetsytorna sandblästras för rengöring och för att göra det enklare att svetsa)
Z32 original växellåda från en Twin Turbo 1994
Demontering av kopplingshuset/sprängkåpan (Z32)
Delar som togs loss för att kunna demontera kopplingshuset. Skruvarna på utsidan visas inte men de var bara att skruva bort (de håller ihop kopplingshuset med växellådan).
Alla skruvar runtom kåpan skruvades loss och kåpan lyftes försiktigt av
Lås och stoppringarna demonterades
jag var försiktig så att inga brickor, shims eller andra viktiga delar tappades bort
Det var viktigt att först ta bort skruven, fjädern och kulan innan hela spärranordningen demonterades, annars kunde kulan ramlat ned inuti växellådan.
Innan kopplingshuset/sprängkåpan på S13-lådan demonterades, gjorde jag en centreringsanordning. Genialisk i sin enkelhet. Jag tog en plexiglasskiva (10mm) och borrade ett 16mm hål i centrum, placerade plattans hål på ingående axel (exakt passform) och borrade försiktigt upp 4 små hål exakt i centrum på några av de gängade hål där växellådan fästs mot motorn. Plattan togs bort och hålen borrades upp precis så mycket att skruvarna gick in
Resultat
Kopplingshuset demonterades från ca18det S13-lådan. Det var mer eller mindre bara att ta bort skruvarna på utsidan av kopplingshuset, demontera täckkåpan på insidan och ta bort en låsring.
Demontering av låsringen under täckkåpan
Jämförelse mellan de båda växellådorna. Den ena fungerar till ca 350-400Hkr, den andra räcker till gott och väl 1000hkr eller mer.
Med en vinkelslip kapades flänsen av från S13-lådan (ca. 50mm). Hos en mekanisk verkstad planades den sedan ned till en tjocklek av 45mm. Det är mycket viktigt eftersom den måste vara helt plan och lika tjock runtom.
Med samma vinkelslip kapades flänsen hos Z32-lådan av (ca. 40mm), och denna fläns kastades. Den resterande delen av kopplingshuset lämnades också till den mekaniska verkstaden och blev nedfräst till 355mm. Lika viktigt att även denna del är plan och helt jämn.
Båda delarna efter fräsning, rengöring och återmontering av kopplingshuset på Z32-lådan
S13-flänsen placerades tätt mot Z32-kopplingshus och centreringsplattan placerades på axeln och fästes med fyra skruvar
Sidovy
Toppvy. Det var viktigt att alla ytor låg helt plant mot varandra och invridna som på bilden
Iväg med allt för svetsning på både in- och utsidan