Inget svar på direkta frågan, men är kammen på fördelaraxeln hel, axeln saknar glapp, brytaren oskadad och av rätt modell, samt rätt brytaravstånd så är kamvinkeln rätt. Teoretiskt. För stort eller för litet brytaravstånd påverkar mest. Ska vara rätt om avståndet är rätt. Annars är brytarkammen för rundsliten eller axeln glapp och "kastar".
För den som inte vet: Kamvinkel (Dwelltime på engelska) är (i praktiken) hur länge brytaren är öppen resp sluten. Ju spetsigare kam desto kortare öppen, och motsatt. För litet avstånd ger längre stängd. Rätt tid ger givetvis bäst gnista. Men med en modern högeffekttändspole har man nog bättre gnista än gamla orginalen var spiller nya med alla mått exakt rätt.
Anekdot: Min gamle läromästare från bilmekskolan sa "Måste man justera brytarna efter kamvinkeln har man kassa grejer. Gör rätt istället".
När jag gick på gymnasiet och läste just till fordonsmekaniker så skruvade vi på en gammal B20 som satt i ett motor stativ. Det var aldrig något prat om kamvinkel, utan vi ställde den efter bladmått och avstånd som stod i verkstadshandboken. Var först nu när jag skulle ställa in på min Chrysler som jag hört talas om det..