3238
Sök

Trögstartad

342 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#1
idag starta jag bilen, backade ut, sen dog den. Gick inte att starta. Kopplade tändkablar. Den va fortfarande mycket trögstartad men gick till slut igång.

Någon som vet vad orsak Kan vara?

Gör den personlig

342 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#2
jaka54 skrev:
Vad som helst när du inte uppger bilmodell och årsmodel, förgasare, insprut om du har tankat, nya stift  osv.
Sorry.
Kia ceed 2011 . Diesel
Inga tändstift

Gör den personlig

342 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#3
Muskelbil skrev:
FadiStilarn skrev:
idag starta jag bilen, backade ut, sen dog den. Gick inte att starta. Kopplade tändkablar. Den va fortfarande mycket trögstartad men gick till slut igång.

Någon som vet vad orsak Kan vara?
FadiStilarn skrev:
idag starta jag bilen, backade ut, sen dog den. Gick inte att starta. Kopplade tändkablar. Den va fortfarande mycket trögstartad men gick till slut igång.

Någon som vet vad orsak Kan vara?
FadiStilarn skrev:
jaka54 skrev:
Vad som helst när du inte uppger bilmodell och årsmodel, förgasare, insprut om du har tankat, nya stift  osv.
Sorry.
Kia ceed 2011 . Diesel
Inga tändstift
Andvänder du tändkablar och bilen är en diesel är det problemet
Startkablar mena jag.
Men bilen gick igång när jag åkte hem idag. Och gick igång nu igen.
Kan man utesluta generator?
Låter som att det kan vara batteriet. Vad tror ni?

Gör den personlig

342 Inlägg
15 augusti
Trådstartare
#4
Muskelbil skrev:
FadiStilarn skrev:
Muskelbil skrev:
FadiStilarn skrev:
idag starta jag bilen, backade ut, sen dog den. Gick inte att starta. Kopplade tändkablar. Den va fortfarande mycket trögstartad men gick till slut igång.

Någon som vet vad orsak Kan vara?
Andvänder du tändkablar och bilen är en diesel är det problemet
Startkablar mena jag.
Men bilen gick igång när jag åkte hem idag. Och gick igång nu igen.
Kan man utesluta generator?
Låter som att det kan vara batteriet. Vad tror ni?
Ok

Vad laddar generatorn
Vad är vilo spänning I batteriet
Precis mätt
Parkerad får jag 12.42
Med bilen igång får jag 14.50
Under uppstart går den ner till 10.12
Senast redigerat av FadiStilarn (15 augusti )

Gör den personlig

342 Inlägg
15 augusti
Trådstartare
#5
Inte så att jag har superkoll. Men dom värdena är väl ändå helt acceptabla?
Samt innebär att generatorn gör sitt jobb.

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#6
Idag starta den. Lät den gå på tomgång i 5 sekunder innan den dog. Sen gick den inte igång igen.....
Någon som vet vad det kan va för fel?

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#7
doktorduett skrev:
det helt omöjligt att sitta bakom en skärm o berätta va felet är
fast det kul o hjälpa men det finns gränser.
allt du säger är typ hjälp mej min bil starter inte
lämna den till kia så kan dom berätta va felet är
Jag vet.
Tänker mer om man kan utesluta fel. Batteri och generator t ex.
Börjar misstänka antennring eller bränslerelä

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Batteriet är det inte om startmotorn går som normalt när du försöker starta igen.  Är det dött eller svagt med strömmen kan det vara batteriet. Eller generatorn.

Vore felet generatorn skulle felet bete sig liknande ovan. Dvs startmotorn skulle inte funka normalt vid startförsök.

Med 14.5v när den går fungerar generatorn.
Just då, i alla fall.
Inget tyder på batteri eller generator baserat på info så här långt.

Antennring/startspärr stannar aldrig en motor som går, och skulle inte gå hela 5sek vid start.  Snarare hosta innan fortsatt stendöd. Möjligen.
Tvivlar på att en så pass ny bil har nån stenålderslösning.  Skulle nog inte få startmotoringrepp ens utan nått pipande om felaktig nyckel..

Bränslepumprelä? Ja, jo.
Men är nog troligen inbyggt i nån modul, men...Kanske inte.

Nästa steg är felkoder.
Stendöd efter att ha tvärdött och återstartar lätt vid annat tillfälle man ju gissa på en givare, tex vevaxel eller kamaxelsensor. Då bryts soppapumpen ofta.
Men, det är ingen gissning att agera på!!!!
Felkoder!
Ok tack för ditt svar.
Problemet är att det inte finns några felkoder.
Ibland funkar den normalt.  Ibland inte

Om bränsletillförseln stryps så bör det väl inte gå att få igång bilen med Startkablar heller?
Senast redigerat av FadiStilarn (16 augusti )

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#9
zemet skrev:
När du säger att den är trögstartad, menar du då att startmotorn knappt orkar dra runt motorn?
Eller är det bara att det tar lång tid för den att starta?
Ibland tar det tid för sen att starta. Ibland går det smidigt. 
Ibland startar den och dör efter 5 sekunder.
Sen går det att få igång den med Startkablar.

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#10
Min tanke går såhär.
Om det var någonting som stoppade bränsletillförseln så bör inte bilen gå igång med Startkablar heller.. eller har jag fel?

Det är inte batteriet eller generatorn..
Kan det vara startmotorn?
Eller bilnyckeln(som förövrigt är i katastrofalt skick)

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
Alltså går startmotorn HELT NORMALT när du försöker åtetstarta EFTER att den stannat?
Lite otydligt där.

Trögstartad som i köra startmotorn ovanligt länge innan den hoppar igång, eller trögstartad som i att startmotorn går långsammare är två HEEELT olika saker, med HEEELT olika potentiella felkällor.
Därför är tydligheten viktig.

Framförallt hur det better sig vid nytt startförsök UTAN STARTKABLAR!

Att startspärren skulle stoppa en motor som redan går är osannolikt.
Men kan inte uteslutas till 100%.
Skulle ju i så fall funka bra med den andra nyckeln.
Finns bara en har du problem i din framtid när den enda går sönder eller kommer bort.  Jag vågar inte ha en ens till slit o släng bilar.
När bilen startar utan problem så startar den heeelt normalt. Som att jag startar vilken bil som helst utan problem.
Jag har 2 nycklar men båda är misshandlade. Beställt nya nycklar.

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#12
Xebers76 skrev:
Du svarar inte på frågorna du får.
Startmotor verkar gå normalt i alla lägen. Även när bilen inte vill gå igång igen.
Jag kan sitta med vriden nyckel hur länge som helst känns det som. Bilen försöker gå igång men någonting hindrar.

Ibland när den går igång är det som du nämner att startmotorn går ovanligt länge innan bilen går igång.

Dom gånger den går igång utan Startkablar går den antingen igång direkt, eller så går startmotorn ovanligt länge innan den startar.
Senast redigerat av FadiStilarn (16 augusti )

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#13
Muskelbil skrev:
Trasig nyckel
Glapp i nyckel eller tändningslås
Hoppas det. Inväntar nya nycklar. Förhoppningsvis löser det problemet

Gör den personlig

342 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#14
Muskelbil skrev:
Trasig nyckel
Glapp i nyckel eller tändningslås
Hittade denna tråd precis
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … p;start=10

Personen beskriver felet som jag har och har löst det genom att byta antennring.
Är det originaldel som gäller eller finns det bra kopior att få tag i?
Finns något annat namn för antennring? Googlar och hittar ingenting för inköp.

Gör den personlig

342 Inlägg
17 augusti
Trådstartare
#15
Mossan1 skrev:
Med en gammaldags nyckel man vrider för att starta har man en ring/spole som induktivt får glaschippet ingjutet i nyckelns plast att ge signal.  Inget batteri behövs för det.
Kia återförsäljare vet vad du menar.
Du finner den nog inte på annat ställe då det överhuvudtaget inte är en slitagedel.

Men jag tycker 5sek är gränsfall för att det ska vara startspärren, men alltså möjligt.
Det går normalt snabbare än så.
Fenomenet blir att dom bara "vill" först  när man försöker för att sen vara stendöd oavsett hur länge startmotorn jobbar. OFTAST i kombo med någon varning av något slag. Blinkande lampa, pipande, text i nån display, osv.
Man tycker ju att en så pass ny bil som det handlar om borde upplysa.
Bilen från länkade VolvoForumet var en 1999.

Startspärr är bara aktiv just i startögonblicket. Sen kan du iprincip kasta nyckeln genom fönstret och åka vidare. (Sitter fast i tändlåset i ditt fall, men många har keyless start där du kan åka iväg utan nyckel bara den startat. Då inte utan varning, vill jag lova. Men det går)

Så stannar den efter att man typ hunnit flytta bilen är det högst sannolikt annat fel. Dör den efter vägen är det annat fel.

Intressant att höra hur det blir med ny nyckel. Möjligt, men inte säkert.
Jag tvivlar dock på att du får en fullt funktionsduglig nyckel över disk, för den ska säkert läras in i bilen också.
Vissa nyckelfirmor kan faktiskt klona (vissa) nycklar, och då räcker det att en (fungerande) nyckel finns med.
Från Kia behöver dom nog bilen en stund också.
Det kan vara kortare än 5 sekunder.
Kanske 2-3.
Jag hinner definitivt inte flytta på bilen.
Jag ska invänta nya nycklarna. Löser inte det problemet så blir det nog att byta eller rengöra antennringen

Gör den personlig

342 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#16
Spännande.
Min teori är att det är nyckeln, tändningslås eller antennring det är fel på.
Jag ska testa dessa och börja med nya nycklar så får vi se.

Jag har inte lagt märke till någon felkod när bilen dött, men har heller inte kollat så noga. Har mest försökt starta om bilen direkt vilket kanske gjort att felkoden försvinner.

Gör den personlig

342 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#17
Mossan1 skrev:
Vad har du för felkodscanner?
Denna,
Inte världens mest avancerade.
Men bilen har såvitt jag lagt märke till inte gett någon felkod. När jag kollat videos så finns en lampa som verkar avse nyckel/tändning

Gör den personlig

342 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#18
Hybrid_ skrev:
TS: Varje månad är det ett nytt vrak med nya problem. Aldrig funderat på att köpa en bil som fungerar?
Senaste kostade 150tkr.
Haveri i växellådan efter 1 vecka. Sen är detta extrabil. Ska jag lägga 300 tkr menar du?
Alla bilar kan ha fel, oavsett prisklass. 
Sen gillar jag att lära mig och lösa felen.

Här är min felkodsläsare
https://inf.se/vrigt/1149-inf-obd-ii-fe … rkEALw_wcB

Gör den personlig

342 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#19
Muskelbil skrev:
Lucif3r skrev:
Muskelbil skrev:

Köpa trasiga bilaroch laga och sälja kan vara ett sätt att tjäna pengar
Och köpa trasiga bilar och få ut dom på vägarna igen är skoj. smile
Om det är en plus affär ja
Köpa skräp och laga och sälja med förlust då kan man lika hjärna Köpa Triss för pengarna och slippa skita ner sej
Går sällan back... du drar egna slutsatser höger o vänster. Att jag köper skräp bilar. Förlorar pengar. Att jag köper bilar hela tiden Osv osv.
Inte för att jag behöver förklara mig, men...
Jag ville i detta fallet inte lägga mkt pengar.  Fick en fräsch bil med få mil på mätaren för under 50 tusen, dock vissa defekter.. då lagar man dessa, det är inte svårare än så. Är man händig och gillar att fixa så är detta till och med kul. Du kanske föredrar fabriksny bil med garanti, då får du göra det... jag kanske vill byta bil oftare än dig? Det innebär inte att jag förlorar på mina köp..
Har du inget att bidra med så behöver du inte skriva i tråden

Gör den personlig

342 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#20
zemet skrev:
Om startmotorn går normalt, varför kopplar du då startkablar?

Låter som ett väldigt konstigt fel du har. Att koppla startkablar när startmotorn går normalt borde inte hjälpa någonting.

Jag har tyvärr ingen aning om vad felet kan vara ifrån beskrivningen du gett, enklast är nog att ta den till en verkstad och felsöka.
Jag gjorde det för att testa.. Och det har funkat. Eller så är det att jag tagit ut nyckeln och bilen fått några minuter innan jag provat igen. Men den startar när jag gör så

Gör den personlig


Sök