4030
Sök

Startproblem VW polo hittar ingen logisk förklaring

14 Inlägg
10 september 2024
Trådstartare
#1
Hej
Jag hoppas även kunna få hjälp med ett drift problem på min Polo 9N MK4 från 2003 i detta forum.
Bilen har gått bra så länge vi haft den och vi har underhållit den löpande. För en vecka sedan körde vi den. Längs vägen vibrerade gaspedalen till och motorlampa plus ytterliggare en fellampa tändes. Efter att stannat och stängt av bilen vid vägkanten gick den inte att starta. Den har inte haft startproblem tidigare. Den var nyligen fulltankad.

Under veckan som varit har jag felsökt men kommer inte fram till vad det kan vara. Initial låg något och kortslöt vilket innebar att det inte fanns ström nog att kunna dra startmotorn, dvs den drog ca 16 ampere i tändningsläget och batteriet dog i startläget. Jag har kontrollerat att det var bensin som tankades och att bränslepumpen går. Det finns gnista och det är tryck i bränslet fram till fördelarna. Det är fuktigt i cylindrarna. Alla relä och säkringar är hela. När jag försöker starta så går motorn runt som den ska men den ger inget tecken på att tända eller försöka starta.

Jag har läst av felkoderna. Vid tillbudstillfället fick jag felkoderna 16786, 17961 och 01314. Efter felsökning och urkoppling av olika komponenter så som ECM fick jag följande P0106, 00668, 00532, 00771och fortsatt 01314. Efter nollställande av felen återkom de inte.

Jag har försökt hitta relevanta elschema eftersom felet verkar relaterat till elektroniken.

Jag kan inte med mina kunskaper eller det jag hittar på nätet finna någon lösning eller att någon komponent ligger med i kedjan som förhindrar att starta den. Någon som kan ge råd eller handledning vore jag tacksam?

14 Inlägg
11 september 2024
Trådstartare
#2
Tack Jesper. Jag testar det. Kan även mass-flödesventilen göra så att motorn inte startar om det är så att det inte indikerar att det flödar någon luft i insuget?

Det är riktigt en 1.4 16V.

Mvh Fredrik

14 Inlägg
13 september 2024
Trådstartare
#3
Jag har inte kontrollerat EGR-ventilen ännu eftersom det känns märkligt att den bara ska lägga av utan några tendenser tidigare. Dock öppnade jag övre kåpan till kamremmen där jag hittade flera avslitna kamremmständer. Både ventilaxlarna roterar dock utan problem eller ojämnheter om jag roterar dem enskilt. De är dock numera helt i osynk. Kamremmarna med tillhörande vattenpump mm byttes för ca två år sedan.

Vad kan ha skapat felet och vilka skador kan uppstått i toppen?

14 Inlägg
13 september 2024
Trådstartare
#4
Tack för informationen. Lär dock inte så kul jobb att återställa.
Jag får öppna och se. Konstigt dock att det inte går i någon stans när jag handvrider runt motorn.

14 Inlägg
14 september 2024
Trådstartare
#5
Tack jag får öppna toppen och kolla.
Återkommer när det är gjort och jag kan se eventuella skador.
Jag tror mer på att remmen haft konstruktionsfel och att någon tand gett sig först eftersom den gått utan problem i 2-3 år sedan kamremsbytet. Därefter har motorn kommit i otakt och en kolv eller flera har slagit i ventilerna med stopp på den främre ventilaxeln.

Eller finns det något annat än kamremmen som kan orsaka att det händer?

14 Inlägg
14 september 2024
Trådstartare
#6
Det låter inget konstigt när de roterar och samtliga verkar rulla lätt. Det gäller även tidigare när jag använde startmotorn för att dra runt.

Jag har nu försökt lossa ventilkåpan. De tio insex i yttervarvet gick enkelt att lossa. Samtliga fem insex i mitten sitter betydligt hårdare och insexnyckeln kuggar över på en som jag försökte lossa. De verkar vara av en annan storlek och jag har ingen passande insexnyckel, varken tum eller millimeter. Det sista är väl att borra upp dem och sedan försöka få upp dem med en svinpitt eller på annat sätt om ingen har en bättre lösning.

14 Inlägg
15 september 2024
Trådstartare
#7
husseman skrev:
Hmm, brukar funka att  slå i tätstegat bits. Dvs, ett bitts med tänder runt om o en storlek större.  Efter det- kolla kammarna ordentligt. Den ena har en tendens att äta lager o dessa e´inte utbytbara om ja minns rätt. Vilket kräver ny överdel.

mvh/husse

Hej Husse
Var hittar man i så fall tätstegade bits? De yttre var 5mm. De i mitten ligger något över. 5,5 mm som är nästa storlek jag har är för stor och jag lyckas inte banka ner den.

Bedömt skulle en 5,1 eller 5,2 gå att slå ner och använda för att lossa bultarna. Jag har sökt efter mellan storlekarna men hittar inget. Skimmsa kan också vara ett alternativ men är betydligt svårare.

Verkar som det medvetet använt andra bultar för att förhindra egna åtgärder.
Jag får dock fortsatt inte ihop hur kamremmen skadats eftersom alla axlar roterar lätt såvida inte remmen har varit defekt och delat sig mellan skikten.

14 Inlägg
16 september 2024
Trådstartare
#8
Jag får inget att greppa på bultarna i mitten för att lossa toppen på polon. Är det någon i forumet som faktiskt lossat dem och kan tala om om de är högergängade? Jag börjar tro att de är vänstergängade men hittar ingen information som anger det ena eller det andra.

14 Inlägg
19 september 2024
Trådstartare
#9
Hej Husse
Jag provade att slå i Torx och de är nog som du skriver 12-tandade. Jag slog i så stor det gick men den greppar inte. Bultarna i mitten sitter för hårt och vill inte röra sig. Godset i skallarna ger sig i stället.

Har du något bra knep på hur jag kan se om ventilerna är hela eller defekta. Jag ser inga skador på kolvtopparna och de rör sig som de ska. Jag ser inga skador med en fiberkamera heller men jag kan bara titta neråt. Ventilaxlarna som drivs av kamremmen roterar utan missljud. Jag har försökt att med en böjd ståltråd i tändstifthålet känna längs ovansidan av toppen för att se om jag fastnar i någon ventil som inte rör sig men jag verkar nå för kort bit ut åt sidan.

Just nu är jag inne på att skaffa en ny kamrem. Montera den och komrissonsmäta och sedan provstarta innan jag förstör bultarna i mitten. Har jag en skada borde den redan finnas och även verifieras genom detta. Har jag det inte måste kamremmen gåt sönder genom delaminering vid körningen och ventilerna kunde röra sig fritt.

Någon som har några bättre förslag?
Någon som vet om det går att köpa en kamrem över disk för rimliga pengar så jag kan ha den i helgen?

14 Inlägg
20 september 2024
Trådstartare
#10
Det är förvisso bra. Frågan är dock om det är skador på ventilerna? Om skadorna blir värre av att få ihop motorn så jag kan komprissionsmäta? Om  det kan bli så att den lilla kamremmen delamminnerar med beskrivet felutfall utan att andra skador uppstår?

Det vore synd att generera andra skador/fel när jag försöker åtgärda ett "enkelt".

14 Inlägg
21 september 2024
Trådstartare
#11
Ny rem monterad och allt roterar som det ska. Jag han inte hitta några skador på kolvar eller de delar jag ser. Det knäpper dock ibland i den bakre kamaxeln strax innan 1:an och 4:an når sitt toppläge.

Jag försökte mäta kompressionen men fick inga värden på någon cylinder. Dock kommer det luft från tändstifts genomföringen.

Motorn startar fortfarande inte. Det kan beror på att jag kopplade ur ECM-boxen som OBD-läsaren anger att den inte är ihopparad med bilen.

Finns det några smarta sätt att komma vidare?

14 Inlägg
22 september 2024
Trådstartare
#12
Tack Utmarksloke och Jesper
Avseende inspektionskamera har jag varit inne på det. Den jag har är med stålspunnen slang så det går inte se bakåt med.

Att kompressionsmäta med tryckluft, dvs omvänt var nytt. Utmaningen är att stiften sitter infällda i ventilkåpan och inte så lätta att komma åt. Den kompressionsmätan jag har är därför svår att gänga dit. Det kommer även ett tändstift med fastsatt slang vara.

14 Inlägg
26 september 2024
Trådstartare
#13
Det verkar vara skador på ventilerna i varje cylinder.

Finns det någon i forumet i närheten av Bålsta som skulle vilja åta sig jobbet att reparera motorn och vad skulle i så fall det kosta. Jag bedömer inte att jag har tid eller förutsättningar att göra det själv.

Andra bra förslag mottages också, exempelvis, vad är bilen värd som reservdelsbil om den säljs med trasig motor. I övrigt är den i bra skick och har gått under 15000 mil.


Sök