2400
Sök

Växla ner rätt

8 Inlägg
29 november 2024
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en fråga om körning då jag nu övningskör med trafikskola.
Jag tycker det blir svårt att förstå hur jag exakt ska tänka och göra när jag kör 70-90 km/h och ser en cirkulationsplats ca 200-300 meter framför, och förbereder mig  för att sakta ner till rondellen. Min lärare säger tryck inte ner kopplingen för tidigt för det bränner kopplingen. Det förstår jag nu för vi haft den diskussionen flera gånger. Bilen har 6 växlar. Om scenariot är att det finns bilar bakom mig men inga framför mig. Jag vill inte bromsa för mycket så att bilarna bakom mig krockar in i mig i  värsta fall, men inte heller motorbromsa för lite  för man ska köra miljövänligt. Om jag förstått det rätt ska man bara sätta i den lägre växeln vilket bromsar bilen. Men motorbromsar ni efter varje nerväxling eller bara strax innan ni kommer till cirkulationsplatsen?
Hittar ingen bra video om det på youtube där  man ser fotarbetet, har ni några tips.

Hur gör ni. Det känns jobbigt att räkna ut när jag ska växla ner, och det blir 3 ggr från 5:an om jag kör i 70-80km/h till 2:ans växel; som jag behöver ha i cirkulationen. Hur gör ni?
Senast redigerat av Tavarem (29 november 2024)

8 Inlägg
1 december 2024
Trådstartare
#2
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Med punkt 2  menar du att du frikopplat bilen och håller ner  kopplingen tills du är tillräckligt nära  för att ta tvåan eller  treans växel? Läraren jag har nu säger att det fel och inte miljlövänligt.

8 Inlägg
1 december 2024
Trådstartare
#3
Lucif3r skrev:
Bränner kopplingen för att ha den nedtryckt...? Dafuq is s/he smoking? Det enda negativa med att rulla på kopplingen är att urtrampningslagret slits lite extra, men det är så försumbart att det är knappt är mätbart. "på min tid" uppmanades man att rulla på kopplingen, för det var så man körde "eco", då.

Själv gör jag så att jag släpper på gasen, låter bilen själv-sakta-ner, bedömmer avstånd, trafik och hastighet, lägger i 4an eller 3an beroende på vad som är lämpligast, och fortsätter låta bilen själv-sakta-ner tills önskad hastighet uppnåtts.

Ja, han, trafikläraren säger att det "bränner kopplingen" och att man slösar på bensin. Jag har även gjort lite efterforskningar  och det stämmer nog att något med kopplingen slits. Men en annan lärare  jag hade för ett tag sedan sa inte att det bränner på kopplingen utan att det negativa var att man  slösar på bensin. När jag  körde i 90 km/h med honom på landsväg och 200-300 meter framför, behöver stanna för ett  trafikljus sa han till mig att jag kan sakta ner till ca 50 km/h och sedan trycka ner kopplingen ända tills jag är framme vid trafikljuset. Det låter rimligt då det är så hög hastighet så man hinner inte växla 2-3 ggr.

8 Inlägg
1 december 2024
Trådstartare
#4
candyweiss skrev:
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Ja, hoppa över punkt 2 då det är helt fel  smile

Min lärare jag har nu blir frustrerad och irriterad när jag gör så. Vi  säger att situationen är  som jag tidigare skrivit , att det inte är några bilar framför mig men bakom mig. Jag tolkar det som att han vill att jag ska först ska motorbromsa med 5:ans växel i 70, sen lägga i 4:an vid 55-65 km/h och sedan, om jag uppfattar det rätt - Vid 45 km/h trycka ner kopplingen och sätta i 3:ans växel. Och sedan vid 25 km/h får jag lägga i 2:ans växel. Vid nedväxling bromsar bilen av sig själv. Det är klart det beror på situationen också. Om man kör i 80 km/h på 5:ans växel och vill växla ner till 3:ans växel. Det känns som det kan bildas köer  att motorbromsa till 45/km h och lägga i 3:ans växel  från 80 . Brukar du  och ni andra göra så?

Tack för alla svar så länge till alla. Kanske återkommer längre fram om jag har frågor utöver de jag ställde idag.
Senast redigerat av Tavarem (1 december 2024)

8 Inlägg
1 december 2024
Trådstartare
#5
Blanke skrev:
Men många av körskolorna vill ju inte att du ska vara i 60 och varvmatcha 3ans växel till 3-4000 varv, och sedan stanna där. Det är riktig krypkörning dom vill ha där du börjar sakta ned 500m innan du ska svänga och stegvis växla ned så det är smidigt, lågvarv och drar minst soppa/påverkar miljön minst.

Precis, miljökörning är viktigt, fast det viktigaste är  trafiksäkerheten. Men min körlärare är väldigt bestämd med att man inte går vidare till Motorvägskörningen om man inte kör miljövänligt.  Jag har fått lära mig via teorin att man ska växla ner strax innan varvtalet är på 1200-1300 och inte försöka komma över 2500 i högre hastigheter.

8 Inlägg
3 december 2024
Trådstartare
#6
För att checka av med er angående det jag skrev innan.

"Vi  säger att situationen är  som jag tidigare skrivit , att det inte är några bilar framför mig men bakom mig. Jag tolkar det som att han vill att jag ska först ska motorbromsa med 5:ans växel i 70, sen lägga i 4:an vid 55-65 km/h och sedan, om jag uppfattar det rätt - Vid 45 km/h trycka ner kopplingen och sätta i 3:ans växel. Och sedan vid 25 km/h får jag lägga i 2:ans växel. "
Eftersom bilen jag kör är en manuell, (volvo v40, tror jag) med 6 växlar.
1. Anser ni alltså att jag på en fri raksträcka framför mig inför en rondell/cirkulationsplats kan motorbromsa ända från 70 km/t på 5:ans växel ända ner till 45-50 km/t innan jag sätter i växel 4?
I vanliga fall växlar jag upp från växel 3 till växel 4 vid 45 km/t på den bilen och sedan upp till växel 5 vid 65-70 km/t. Och det är rätt enligt trafikläraren. Jag vet att man i första hand ska lyssna på motorljudet vid uppväxling. Men på ett ungefär, vid nerväxling eftersom jag ska köra miljövänligt, 2. skulle ni växla ner först vid 45-50 km/t till växel 4 eller vid 55-65 km/t . Att hålla ner kopplingen från50-60 km/t godkänns som sagt inte av läraren.

3. Är det fel på något sätt eller skadligt för bilen att ha i  växel 5 från 70 km/t ända ner till 40 km/t och först då trycka ner kopplingen och sätta i växel 3?
Senast redigerat av Tavarem (3 december 2024)

8 Inlägg
3 december 2024
Trådstartare
#7
Ahonen skrev:
Alla bilar är olika skulle jag säga. Du får helt enkelt kolla på varvmätaren.

Min 116d pendlarholk går absolut inte att åka på 5an i 50. 4an varvar omkring 1250rpm, som exempel.

Menar du ifall jag är på 5:an och kommit ner i tex 55 km/t och bilen är på 1200rpm så är det redan dags att växla ner till 4:an?

8 Inlägg
3 december 2024
Trådstartare
#8
Min lärare sa nu att det är rätt att växla från 5:an på 70km/t och växla  ner först vid 45 km/h till 3:an i vår bil med 6 växlar.


Sök