3 december 2024
Trådstartare
För att checka av med er angående det jag skrev innan.
"Vi säger att situationen är som jag tidigare skrivit , att det inte är några bilar framför mig men bakom mig. Jag tolkar det som att han vill att jag ska först ska motorbromsa med 5:ans växel i 70, sen lägga i 4:an vid 55-65 km/h och sedan, om jag uppfattar det rätt - Vid 45 km/h trycka ner kopplingen och sätta i 3:ans växel. Och sedan vid 25 km/h får jag lägga i 2:ans växel. "
Eftersom bilen jag kör är en manuell, (volvo v40, tror jag) med 6 växlar.
1. Anser ni alltså att jag på en fri raksträcka framför mig inför en rondell/cirkulationsplats kan motorbromsa ända från 70 km/t på 5:ans växel ända ner till 45-50 km/t innan jag sätter i växel 4?
I vanliga fall växlar jag upp från växel 3 till växel 4 vid 45 km/t på den bilen och sedan upp till växel 5 vid 65-70 km/t. Och det är rätt enligt trafikläraren. Jag vet att man i första hand ska lyssna på motorljudet vid uppväxling. Men på ett ungefär, vid nerväxling eftersom jag ska köra miljövänligt, 2. skulle ni växla ner först vid 45-50 km/t till växel 4 eller vid 55-65 km/t . Att hålla ner kopplingen från50-60 km/t godkänns som sagt inte av läraren.
3. Är det fel på något sätt eller skadligt för bilen att ha i växel 5 från 70 km/t ända ner till 40 km/t och först då trycka ner kopplingen och sätta i växel 3?
Senast redigerat av Tavarem (3 december 2024)