2332
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dör vid start

99 Inlägg
3 januari
Trådstartare
#1
VW Polo TDI 2009 9N Problem.
Uppdaterad 14/1: * Ändring av rubrik och tillägg av text. Står längst ned i inlägget*

Bil ryckte till, motor dog långsamt, hände inget vid försök av start. 
Visade sig att den kuggat över 3-4 kuggar.
Spänt spännaren, och nu startar bilen, men dör.

Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.

Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Försökte rotera framhjulet, men verkar trögt.
Så bestället ett nytt batteri och väntar med felsökning.

UPPDATERING 6/1:
Ikväll så kom det nya batteriet hem till mig, så jag har varit ute i snön och pulsat runt Polon igen.
Det gjorde ingen skillnad med ett annat batteri, så jag försökte återigen rubba på svänghjulet, men hittade först ingen hylsa som passade.
Visade sig att Polo använder Torx på svänghjul, vilket jag skrattade åt lite, då det syns jätte tydligt om man kollar på sidan.
Det gick först trögt framåt, men efter att roterat bakåt så fungerade fint att rotera åt båda hållen.
Prövade därefter att starta bilen, och den startade jättefint och lätt nu. Men den knackade riktigt jävla illa, så jag stängde av lika snabbt igen.

UPPDATERING 13/1
Nu har det äntligen börjat töa, så jag har varit ute och kollat närmare på motorn och tagit av övre kamremskåpan för att undersöka ÖD.
Jag tog lite bilder, och vet inte om det blir rätt här nu, men jag ska försöka bifoga några på hur det ser ut.

https://i.ibb.co/QvgGSLZ/IMG20250113143902.jpg https://i.ibb.co/LxsNGBJ/IMG20250113143923.jpg https://i.ibb.co/3C80kn8/IMG20250113143933.jpg

Jag justerade så det nedre hjulets markering gick i linje med den markeringen som sitter ovanför.
Och sen körde jag in insexnyckel i övre kamhjulet, och det passade sådär.
Så backade motorn lite för att få hålet riktigt centrerat. och när jag fick det så och låste, så var markeringarna på nedre hjulet ordentligt fel.
Kanske 2 cm, minst. Högst 3 cm, och det måste väll innebära att det står kanske 2-4 kuggar fel.
Jag har granskat kuggarna på kamremshjulet, samt remen, men ser inget konstigt.
Remen kanske är lite sliten, men den är hel, och har inte gått av.

UPPDATERING 14/1
Har varit ute idag igen och kollat.
Hittade en annan markering på nedre remhjulet, och jag vet inte vilket av dom två jag ska gå efter.
Så jag ställde den ytterligare en gång och gick efter markeringen närmast mig den här gången.

https://i.ibb.co/472j5Ww/IMG20250114122853.jpg

Jag låste övre remhjulet med hjälp av att trycka in en shock (Stavning?)

https://i.ibb.co/v42050d/IMG20250114130240.jpg

Jag kollade hela remen och tänder på hjulet, men jag kan inte se något konstigt.

https://i.ibb.co/jvQ68xF/IMG20250114122927.jpg

Men så kollade jag spännaren, och markeringen på spännaren ser väll ut att vara lite ur kurs?
Tycker ni inte?

https://i.ibb.co/KmcbvQn/IMG20250114122533.jpg

Så jag låste den med hjälp av en insexnyckel, och låssade skruven med en 15 ringnyckel, och flyttade markeringen.

https://i.ibb.co/NxcN98D/IMG20250114130126.jpg

Jag vet inte om detta är rätt nu helt, utan går helt på information från er och Youtube.

Jag prövade sen återigen att dra runt motorn för hand, och den går runt okey antar jag.
Den går lätt, men tar emot rätt ordentligt i visa lägen.
Så jag prövade att dra på starten, och den startade!?
Inga knackningar och låter helt okey!

Men den gick ojämnt för att efter någon minut sakta dö.
Motor lampan lyser och lampan för glödningen blinkade hela tiden.

Kanske det har att göra med att lilla röret är pluggat samt EGR?
För har inte haft igång bilen sen jag gjorde den här så kallade EGR deleten.

https://i.ibb.co/jGkQLJq/egrplugg.jpg

Så jag tog bort brickan till det lilla röret och satte tillbaka röret, fast bara med en skruv, för att testa och se om det gjorde någon skillnad.
Sen startade jag igen. Och då lät motorn riktigt jävla illa, knackade och kom rök!
Så stängde snabbt av.
Det var kanske ingen bra ide att ta bort den brickan?

Kontrollerade nollningen återigen igen och justerades kanske 2mm.

Startade en gång till..
Inget knack.
Men den dör.
Och nu tvärt.
Den är dock aningen svårstartad.
Alltså den tvekar innan start.
Sen går den igång.
Ungefär som att den går tungt.

Jag tycker att det börjar bli lite rörigt allting i tråden, och det kanske inte var en jättebra ide att hålla på och uppdatera det här första inlägget.
Men jag tänkte att det var nödvändigt för att hålla ämnet i tråden aktuellt, då problemen vandrat från det ena till det andra.

Jag ändrar rubriken nu för fjärde gången och postar inlägg mer i linje med utvecklingen.

Vad är det som har hänt egentligen?
Varför dör bilen.
Varför knackade den?
Har jag kontrollerat ÖD riktigt och rätt?
Är spännaren ställd rätt?
Vad annat förutom trasig rem eller trasigt kamremshjul kan göra att den kuggat över?
I vilken ände ska jag börja?
Är det kört nu?

Jag sitter i en jobbig situation då jag behöver bilen för att mina barn ska kunna vara hemma hos mig och för att jag ska kunna ta mig till jobb, och jag är inte ens i närheten av att ha råd med en ny bil.
Jag kan väldigt lite om bilar, och ännu mindre om dieselbilar, och allt tillsammans här lirar inte så bra ihop. så jag kan känna en aning stress överhängande. så ber om ursäkt om mina inlägg verkar röriga.
Kanske orelevant text, men tänker att jag tillägger det för att beskriva vad vi har att jobba med.

Aktuell felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."

Idéer?

Fridens liljor
Senast redigerat av Kattkatt (15 januari )

99 Inlägg
3 januari
Trådstartare
#2
simlar skrev:
Har du tur så är det bara så enkelt att kondens i motorn har fryst fast kolvarna.

Ja, hoppas.

Jag funderar på om båda batterierna kunde vart dåliga.
För jag har haft samma problem förut med bilen att den inte viljat ge ett livstecken ifrån, även med hjälpstart.
Precis likadant.
Och batteriladdaren indikerade på trasig cell.
Då bytte jag till ett annat batteri och så startade hon som vanligt.

99 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#3
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

99 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#4
husseman skrev:
Hmm, bra batteri är AoO när man ska felsöka/fixa/köra bilar. Ett kass batteri kan göra så mkt. fel att inte ens en Toyota startar.  Din felkod är på tempgivare. Bilen borde fatta att den e´kass o sätta ett normalvärde (halta hem läge). Nu är ju läget inte direkt konstigt o bilfaen borde starta även i detta läge. Va din bil behöver är ett bra batteri, lite värme o kanske lite startgas. Får du inte motorn att snurra efter detta- då är det nåt fel som e´trasigt..- vw =tändningslås, startmotor, kamkedja/rem..bla  mvh/husse

Det är sant. Ett friskt och laddat batteri är en förutsättning och det får bli det första jag införskaffar här nu.

Felkoden! Jag Googlade på den nu, och du har ju helt rätt! Det är ju tempgivaren.
Var tvungen att gå tillbaka och kolla, men den bilden jag fick skickat till mig som jag gått efter säger faktiskt EGR....
Fan så trött jag blir hahaha.
Det gör ju bara allt ännu mer förvirrande, och jag kan inte annat än att sucka....

99 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#5
*Uppdaterad med ny beskrivning av felkod och text*

99 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#6
Growe skrev:
Kattkatt skrev:
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Det är flera stycken som har nämnt detta med kamremmen faktiskt.
Jag böjde ut kåpan och tittade på den, men remmen såg fin ut och verkade sitta på plats, så jag har antagit att det varit okey.
Fast det kanske inte går att se av att bara titta lite på ovansidan?

Men om det var den, skulle det vara bra eller dåliga nyheter?

99 Inlägg
6 januari
Trådstartare
#7
Growe skrev:
Kattkatt skrev:
Growe skrev:

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Det är flera stycken som har nämnt detta med kamremmen faktiskt.
Jag böjde ut kåpan och tittade på den, men remmen såg fin ut och verkade sitta på plats, så jag har antagit att det varit okey.
Fast det kanske inte går att se av att bara titta lite på ovansidan?

Men om det var den, skulle det vara bra eller dåliga nyheter?

beror på.. gillar du att riva av toppen och kolla skador så är det bra nyheter  annars är det dåliga..  men skulle hänga av kåpan helt och försöka kolla..   testade du att rotera motorn åt båda hållen?       att den stoppat helt kan faktist vara bra nyheter om det är remmen.. visst ventiler kan vara krökta men om den går sönder på höga varv brukar det bli mycket skador..

Jag fixade ett annat batteri och backade motorn nu, och då gick det att starta den hur fint och lätt som helst.
Men den här gången knackade den riktigt jävla mycket, så stängde av den lika snabbt igen.
Så dåligt batteri är det inte iallafall....
Det går att rotera motorn åt båda hållen....men det verkar ju fan inte bra....

99 Inlägg
6 januari
Trådstartare
#8
*Uppdaterad med ny rubrik och uppdatering kring ämnet*

99 Inlägg
7 januari
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Antar det inte är det normala "kallstartad dieselmotor"-knacket du hör? För även en modern diesel knackar hårt när dom kallstartas i låga temperaturer (-20°C och kallare, kan knacka hårt i flera minuter då).

Knackar högt kan vara tecken på kuggad kamrem så skulle börja med att kolla ventiltiderna.
Kuggar den 1-2kugg så går motorn men kolvarna slår i ventilerna och orsakar ett knackande oljud.

Oftast så räcker det då att kugga kamremmen rätt. Däremot så kuggar den inte om utan anledning så för säkerhetsskull hade man ju då bytt kamremssatsen.

Med diagnosverktyg (t.ex VCDS) går det att avläsa avvikelsen mellan kamaxel och vevaxel med motorn på tomgång.
I VCDS heter mätvärdet KW (Kurbelwinkel)
Bör -6° till +6° om jag minns rätt. Så nära 0° som möjligt vill man ha det i alla fall.

Din felkod på kylvätsketempgivaren kanske kan orsaka onormalt motorljud också, motorstyrningen använder kylvätsketemp för reglering av t.ex kallstart och när EGR ska användas m.m.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 116/000278
Inte helt ovanligt med defekt G62-givare på dessa så har du inte kunskap eller möjlighet att mäta upp kablaget mellan givaren och motorstyrdonet så hade jag bara chansbytt givaren.

Uppskattar verkligen att du tar dig tiden till att svara.
Jag har haft den här bilen sen förra sommaren och kan inte minnas att den någon gång knackat så högt.
Nu hann jag inte höra hur mycket den knackade då jag stängde av redan vid första eller andra knacket för att jag var orolig för att skada någonting.
Jag var inte riktigt beredd på att bilen skulle starta då den sakta dog förra gången och inte gick att starta mer och motorn gick inte att rotera framåt.
Men så startade den efter att jag roterat motorn bakåt.
Och det kan alltså ha att göra med att den kuggat fel?
Behöver jag oroa mig för krökta ventiler nu när motorn startade och började knacka?

Hur kollar jag ventiltiderna?
Finns det någon bra tutorial att titta på eller någon bra sida att läsa?

Hoppet är kanske inte ute för min bil?
Det börjar ju töa ute så det kanske går att vara ute och skruva.
Senast redigerat av Kattkatt (7 januari )

99 Inlägg
7 januari
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

Tusen tack! Börjar bli mycket info att hålla reda på!
Vad jag även förstått är att min motorkod är BMS, stämmer det?
Om timingen inte är korrekt och den kuggat över, är det då man kuggar tillbaka menar du då?
Vad innebär det? Att man drar tillbaka motorn en, två kuggar, eller hur ställer man den rätt?
Har visserligen inte klickat på länkarna än du bifogat, och det kanske förklaras där?

Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet här, och antalet flikar som är uppe just nu i min webläsare är löjligt ?
Jag är både autistisk och har adhd, och båda lever rövare utan dess like i skrivande stund ?
Jag har svårt för saker med mycket detaljer, tex motorer, så den här tråden har potential att bli riktigt intressant, och många skulle säkert bli idiot på mig om jag postade duktigt och gjorde en dagbok av det här.
Men först och främst så vill jag veta om det är någon ide att ens lägga energi på bilen, och det är något jag ligger sömnlös på nätterna över.

Nu väntar jag bara på bättre väder, så ska jag ge mig ut och skruva av kåpan och kolla kamremmen och nollningen, om jag förstått det rätt.
Det mesta i verktygsväg har jag och en ordentlig domkraft.
Under tiden så ska jag försöka läsa på om ämnet.

99 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#11
Nu har det äntligen börjat töa, så jag har varit ute och kollat närmare på motorn och tagit av övre kamremskåpan för att undersöka ÖD.
Jag tog lite bilder, och vet inte om det blir rätt här nu, men jag ska försöka bifoga några på hur det ser ut.

https://i.ibb.co/QvgGSLZ/IMG20250113143902.jpg https://i.ibb.co/LxsNGBJ/IMG20250113143923.jpg https://i.ibb.co/3C80kn8/IMG20250113143933.jpg

Jag justerade så det nedre hjulets markering gick i linje med den markeringen som sitter ovanför.
Och sen körde jag in insexnyckel i övre kamhjulet, och det passade sådär.
Så backade motorn lite för att få hålet riktigt centrerat. och när jag fick det så och låste, så var markeringarna på nedre hjulet ordentligt fel.
Kanske 2 cm, minst. Högst 3 cm, och det måste väll innebära att det står kanske 2-4 kuggar fel.
Jag har granskat kuggarna på kamremshjulet, samt remen, men ser inget konstigt.
Remen kanske är lite sliten, men den är hel, och har inte gått av.

Vad betyder det?
Har jag kontrollerat ÖD riktigt och rätt?
Vad annat kan göra att den kuggat över?

Detta är väll ett justerbart kamdrev?
Jag ska försöka justera det rätt, så får vi se.
Uppdaterar om en stund.

Jag uppdaterar även första inlägget samt ändrar rubrik på tråden.

Bilder

https://i.ibb.co/3m3H62w/IMG20250113143902.jpg
https://i.ibb.co/hBTYqrZ/IMG20250113143923.jpg
https://i.ibb.co/CHXnWfX/IMG20250113143933.jpg
Senast redigerat av Kattkatt (13 januari )

99 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#12
granadadr skrev:
Kattkatt skrev:
simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

Tusen tack! Börjar bli mycket info att hålla reda på!
Vad jag även förstått är att min motorkod är BMS, stämmer det?
Om timingen inte är korrekt och den kuggat över, är det då man kuggar tillbaka menar du då?
Vad innebär det? Att man drar tillbaka motorn en, två kuggar, eller hur ställer man den rätt?
Har visserligen inte klickat på länkarna än du bifogat, och det kanske förklaras där?

Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet här, och antalet flikar som är uppe just nu i min webläsare är löjligt ?
Jag är både autistisk och har adhd, och båda lever rövare utan dess like i skrivande stund ?
Jag har svårt för saker med mycket detaljer, tex motorer, så den här tråden har potential att bli riktigt intressant, och många skulle säkert bli idiot på mig om jag postade duktigt och gjorde en dagbok av det här.
Men först och främst så vill jag veta om det är någon ide att ens lägga energi på bilen, och det är något jag ligger sömnlös på nätterna över.

Nu väntar jag bara på bättre väder, så ska jag ge mig ut och skruva av kåpan och kolla kamremmen och nollningen, om jag förstått det rätt.
Det mesta i verktygsväg har jag och en ordentlig domkraft.
Under tiden så ska jag försöka läsa på om ämnet.

i ditt läge hade jag lämnat in den,, smile kallt jävligt,, å risk för att förvärra smile

Oja, jag har drömt och myst till tanken att kunna lämna in den, men hur mycket jag än vill det så är det inte ett alternativ för mig.
Så länge jag inte vinner på lotto ?

99 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#13
simlar skrev:
När motorn verkar ha knackat så pass kraftigt så är det ändå bogsering eller bärgning till verkstad som gäller om du känner att åtgärd är över din förmåga.

Även om det bara är två knack?
Jag har lite hjälp av en kompis, som jag gör detta med.
Det känns lite sådär att köra den till verkstad ändå, om den nu inte går att rädda.
Men jag förstår din tanke.
Grejen är att jag kollade upp skrotningspremien, och den var inte rolig att se.
Sist jag skrotade en bil så fick jag 4000 kr, nu ligger den på 2500-2800 kr har jag för mig.
Och det är så jävla synd, för jag har lagt ned så mycket tid och pengar på den här bilen och bytt så mycket saker.
Besiktigade den fem gånger i somras för att få igenom den, och nu så verkar det vara förgäves.
Det gör mig ordentligt deppig.
Och så billig som den varit att åka i, och så billig som den är att äga.
Den har varit perfekt, då jag är tvungen att köra och hämta min son till skolan för att han ska kunna vara hos mig.
Så, Ne, detta har gjort mig riktigt ledsen
Senast redigerat av Kattkatt (13 januari )

99 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#14
Jag har försökt att nolla motorn nu med hjälp av ett borr till kammen.
Sen drog jag runt motorn för hand, och den var betydligt lättare nu hela varvet runt.

Jag drog sen på starten för att höra om det knackade, och verkar som att knackandet var borta.
Däremot så lade jag märkte till att den inte startade.
Den tänder till, men vill inte hoppa igång.
Prövade bara tre, fyra gånger lite lätt för att jag inte är helt säker på om jag bör starta den än.

Jag försökte innan dra bort hattarna till glödstiften, men fick bara bort två av tre, så satte tillbaka dom för att jag inte ville dra sönder någonting, om det kan påverka att bilen inte startar nu?
För lade märke till att glödningen blinkade när jag satte på tändningen, och kan inte minnas att det gjort det förut.
Men mycket möjligt att jag kanske överanalyserar detta nu,

Jag gjorde en EGR delete några veckor tidigare, då jag först trodde att felkoden pekade på den.
Men vet inte om jag gjorde rätt.
Pluggade röret som går ned till vevhusventilationen, samt pluggade jag där elmotorn satt, och tog satte sen tillbaka EGR röret, UTAN EGR.
Och kabeln till EGR är alltså inte ipluggat.
Jag rekommenderades att ta bort denna i somras , av flera stycken, då den tydligen skulle dra mindre bränsle utan och jag skulle inte behöva tänka på att göra rent den imellanåt etc, så beställde ett EGR delete kit.
Men kittet jag fick var inte för elektronisk EGR, så improviserade lite för att kunna montera det.
Ja, ja, ja, Jag förstår att man kan tycka att det är idiotiskt av mig att ge mig på saker som jag inte vet något om.
Men nu är det gjort, och anledningen att jag skriver detta är för att lägga all fakta på bordet.
Om nu EGR tex kan ha något att göra med att den började knacka förra gången jag var ute vid bilen.
Eller om det kan påverka att den inte startar.
Det är väll inte värre än att jag monterar tillbaka EGR tänker jag.
Anledningen till att jag inte gjort det redan, är att det inte var skitenkelt att montera dit med pluggade brickan och jag fick bända för kung och fosterland för att få passform och kunna skruva i skruvarna.

Eller kanske jag inte nollade motorn ordentligt och den står lite fel, och därför startar inte bilen nu?
Men den stod ju ännu mer fel innan, lixom 3-4 kuggar, och då startade den ju?
För det är väll ett justerbart kamhjul, vad jag fått sagt till mig.
Eller har jag fattat det helt åt helvete fel?

99 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Om EGR-pluggningen blev helt fel så motorn kvävs av avgaser så kommer den inte starta, alternativt tända till och sen stanna då den kvävs av avgaser.

På några bilar där EGR-fastnat i öppet läge har jag tagit lös laddluftslangen närmst insugsspjället och på så sätt kunnat köra bilen en kort sträcka i låg hastighet.

Eftersom glödspiralen blinkar så kan du läsa felkoder och se vad den klagar över.
Har du inte kodat bort EGR efter pluggningen så kommer motorstyrdonet inte vara nöjd och sätta felkod.

Edit:
Lägg gärna upp bild på hur du pluggat EGR.
Vevhusventilationen ska inte pluggas!
EGR-röret är det du måste plugga.
Har du monterat tillbaka EGR-röret opluggat med borttagen ventil har du fullt avgasflöde in i insuget och då kommer motorn kvävas.

I morgon så ska jag fortsätta, och då ska jag montera tillbaka EGR igen så får vi se. Har bara varit krångel med där kan jag tycka och inte alls så "bara och bra" som man sagt till mig.

Så glödspiralen ska inte blinka? Ja, men då var jag inte helt fel ute då smile
Jag har inte något att läsa med tillgänligt för tillfället, så undrar vad det kan vara.

99 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#16
Growe skrev:
börja med att ta reda på varför kamremmen kuggat  jag ger mig tusan på att den är ren från kuggar nere vid veven det är standard fel...  på just dom där motorerna..
kam drevet är bara till för timningen av spridarna.. och att man i huvudtaget ska få dit remmen man släpper dom 3skruvarna monterar remmen spänner upp spännarna drar åt drevet sen får man gå in med datorn och kolla att timningen på spridarna är rätt 

om jag inte minns helt fel var VÄLDIGT länge sen sist jag bytte på en pd maskin

Jag har försökt att hitta varför, men jag ser fasiken inget konstigt när jag tittat.
Vad mer kan orsaka överkugg förutom trasiga remmar och kuggar som gått sönder?

Håller på letar efter tjocklek på låspinnen man använder för att låsa drevet. 6mm är vad jag hittat hittils. Kan det stämma? Tänker försöka hitta något hemma att köra igenom.

99 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#17
simlar skrev:
Ja den där står 2-3kugg fel.

Men eftersom den startat men låtit illa så är det bara kugga om den rätt och testa om den går som den ska efter det.
Absolut enklaste metoden jag kan komma på att kugga om den rätt är:
Vrid vevaxeln tills markeringen på remskivan stämmer med markeringen på kåpan.
Lossa kamremspännaren så remmen blir slack.
Dra av kamremmen från kamdrevet och håll uppe remmen så den inte kan fara iväg på något av dreven.
Vrid kamaxeln med en ringnyckel/lednyckel på skruven i mitten till du får i låsningen
Häng på kamremmen, linjerar den inte med kamdrevet får du även lossa dom 3st skruvarna på kamdrevet.
Spänn kamremmen och dra åt dom 3st skruvarna på kamdrevet.
Ta lös låsningen för kamdrevet
Dra runt motorn 2varv, kolla så markeringarna stämmer.
Till sist starta motorn, låter den bra och verkar gå som den ska så är det då dags beställa ny kamremssats med  vattenpump och göra jobbet på riktigt smile

Så det finns inget som annat som kan göra att den kuggar över förutom dålig kamrem eller kuggar som försvunnit från drevet?
Jag tänker....för jag hittar fasiken inget som ser konstigt ut.
Jag tänker på hur detta kom sig att hända från första början allting, att bilen ryckte till och tappade ork och allt, och lysande oljetryckslampa.
Det känns sådär att köpa en kamremsats och så gör det ingen skillnad.
Ni kanske förklarat för mig här i tråden redan. Men aaah, jag vart så inställd och hoppats på att jag ska se en tandlös sektion på drevet eller remmen, och nu när jag inte hittar så börjar hjärnkontoret direkt att arbeta ?
Jag ska ta lite bättre bilder i morgon och lägga upp här så får vi se ??

To be continues:

99 Inlägg
14 januari
Trådstartare
#18
Har varit ute idag igen och kollat.
Hittade en annan markering på nedre remhjulet, och jag vet inte vilket av dom två jag ska gå efter.
Så jag ställde den ytterligare en gång och gick efter markeringen närmast mig den här gången.

https://i.ibb.co/472j5Ww/IMG20250114122853.jpg

Jag låste övre remhjulet med hjälp av att trycka in en shock (Stavning?)

https://i.ibb.co/v42050d/IMG20250114130240.jpg

Jag kollade hela remen och tänder på hjulet, men jag kan inte se något konstigt.

https://i.ibb.co/jvQ68xF/IMG20250114122927.jpg

Men så kollade jag spännaren, och markeringen på spännaren ser väll ut att vara lite ur kurs?
Tycker ni inte?

https://i.ibb.co/KmcbvQn/IMG20250114122533.jpg

Så jag låste den med hjälp av en insexnyckel, och låssade skruven med en 15 ringnyckel, och flyttade markeringen.

https://i.ibb.co/NxcN98D/IMG20250114130126.jpg

Jag vet inte om detta är rätt nu helt, utan går helt på information från er och Youtube.

Jag prövade sen återigen att dra runt motorn för hand, och den går runt okey antar jag.
Den går lätt, men tar emot rätt ordentligt i visa lägen.
Så jag prövade att dra på starten, och den startade!?
Inga knackningar och låter helt okey!
Men den gick ojämnt för att efter någon minut sakta dö.
Motor lampan var till och med borta, men lampan för glödningen blinkade hela tiden.

Kanske det har att göra med att lilla röret är pluggat samt EGR?
För har inte haft igång bilen sen jag gjorde den här så kallade EGR deleten.
Det lilla röret som är inringat är pluggat, samt en hemmagjord platta i bak där EGR satt.
Är det rätt?

https://i.ibb.co/jGkQLJq/egrplugg.jpg

Jag var påväg att montera tillbaka EGR som den var från första början och koppla in den.
Men samtidigt så tänker jag på hur allt startade, och jag tog ju mestadels bort EGR för att jag tänkte att det var den som kvävde motorn.
I och med att jag inte kan varmköra motorn, så vet jag inte om oljetrycks lampan kommer tillbaka,  eller om den kommer gå jämnare när motorn är varm, eller om motorn fortfarande "Poffar".
Nu såhär i efterhand när jag är inne och värmer mig, så slår det mig att jag kanske borde filmat när bilen var igång.
Kan man lägga upp filmer? Eller behöver jag ladda upp dom först på tex Youtube?

Jag antar att jag får uppdatera första inlägget återigen, samt ändra rubriken för fjärde gången ?

*******Jag vill även passa på att tacka alla för all hjälp och stöd ni ger mig och framförallt för ert enorma tålamod!
All heder till er ????********
Senast redigerat av Kattkatt (14 januari )

99 Inlägg
14 januari
Trådstartare
#19
simlar skrev:
Kattkatt skrev:
Så det finns inget som annat som kan göra att den kuggar över förutom dålig kamrem eller kuggar som försvunnit från drevet?
Jag tänker....för jag hittar fasiken inget som ser konstigt ut.
Jag tänker på hur detta kom sig att hända från första början allting, att bilen ryckte till och tappade ork och allt, och lysande oljetryckslampa.
Det känns sådär att köpa en kamremsats och så gör det ingen skillnad.
Ni kanske förklarat för mig här i tråden redan. Men aaah, jag vart så inställd och hoppats på att jag ska se en tandlös sektion på drevet eller remmen, och nu när jag inte hittar så börjar hjärnkontoret direkt att arbeta ?
Jag ska ta lite bättre bilder i morgon och lägga upp här så får vi se ??

To be continues:

Lysande oljetryckslampa får du när tändningen är på och motorn stannar eftersom motorn tappar oljetrycket när oljepumpen inte längre snurrar.

Fast oljetrycks lampan började ju lysa efter någon minut när jag startade bilen efter att jag bogserat hem den?
Det var då jag bytte olja och filter.
Och efter det så har den inte lyst mer, men har o andra sidan bara fått ha bilen igång i kanske runt 5 minuter som mest innan den dött hmm

99 Inlägg
14 januari
Trådstartare
#20
simlar skrev:
Om EGR-pluggningen blev helt fel så motorn kvävs av avgaser så kommer den inte starta, alternativt tända till och sen stanna då den kvävs av avgaser.

På några bilar där EGR-fastnat i öppet läge har jag tagit lös laddluftslangen närmst insugsspjället och på så sätt kunnat köra bilen en kort sträcka i låg hastighet.

Eftersom glödspiralen blinkar så kan du läsa felkoder och se vad den klagar över.
Har du inte kodat bort EGR efter pluggningen så kommer motorstyrdonet inte vara nöjd och sätta felkod.

Edit:
Lägg gärna upp bild på hur du pluggat EGR.
Vevhusventilationen ska inte pluggas!
EGR-röret är det du måste plugga.
Har du monterat tillbaka EGR-röret opluggat med borttagen ventil har du fullt avgasflöde in i insuget och då kommer motorn kvävas.

Jag har satt en bricka i det lilla smala röret, och sen gjort en platta till där EGR ventilen suttit.
Förstår du hur jag menar?

https://i.ibb.co/jGkQLJq/egrplugg.jpg https://i.ibb.co/jvQ68xF/IMG20250114122927.jpg

Är det riktigt?
Jag tog bort brickan till det lilla röret.
Är det röret till vevhusventilationen alltså förresten?
Hursomhelst, så lätt motorn för jävligt först och knackade när jag prövade starta den, och det kom rök från motorn, så stängde av igen.
Skulle visa en kompis hur det lät och startade en andra gång, men då lät motorn som vanligt igen.
Kanske att den gick en aningen hårdare, plus att det tog emot precis innan när jag försöker starta den, som ett dåligt batteri typ.
För jag märkte att kompet var hårdare när jag drog runt motorn för hand.
Men kanske har att göra med att jag ändrade ytterligare lite på ÖD, då jag inte var helt nöjd med hur den stod.
Och annan grej som har blivit  annorlunda nu är att motorn dog efter kanske 30 sekunder helt tvärt.
Till skillnad mot förut då den dog "långsamt" istället.

Jag står i valet och kvalet om jag ska sätta tillbaka EGR pluggen, eller om jag ska montera dit EGR så som den var från början.

Men jag börjar tappa hoppet om att det är EGR som gör att bilen dör.

Vad kan det vara i stället?
Dieselfilter?
Partikelfilter?

Jag håller på att beställa Partikelfilterrengörning, dieselfilter samt tempgivare nu.

Jag borde beställa kamremsats antar jag, men vet inte om det är någon ide än.
Senast redigerat av Kattkatt (14 januari )


Sök