2053
Sök

Köpråd begaganat, driftsäker, god totalekonomi, rymlig förarplats. Max 80.000kr

79 Inlägg
5 januari
Trådstartare
Som rubrik lyder är jag åt svärföräldrarna ute efter en begagnad bil. Max 80000kr. Manuell eller automat är inte så noga.

Viss förkärlek för VOLVO-komfort, men egentligen är fabrikat oviktigt.

Kan absolut vara en typisk pensionärsbil, fokus på att den gärna ska hålla LÄNGE.

För närvarande köra en äldre peugeot 207SW, som är lite i minsta laget när det kommer till bagageutrymme framförallt.

Får gärna ha lite högre markfrigång också.

Drag för mindre totalvikter är inte ointressant, men inte avgörande.

Misstänker att många kommer säga PRIUS, vi kollar gärna på annat också.
Senast redigerat av Albert_a (5 januari )

79 Inlägg
5 januari
Trådstartare
torsen skrev:
För 80.000:- får man inte mycket begagnad bil.

Det låter jag vara din åsikt. Det finns inte ekonomi för ett dyrare inköp.

torsen skrev:
Mitt råd är att minst dubbla budgeten

Det utrymmet finns inte. Inget alternativ att lånfinansiera heller!

Tyckte jag var tydlig med förutsättningarna, respektera gärna de när ni ger förslag på modeller.

Generellt så skulle jag säga att utseendet och andra elektroniska funktioner har sjukt låg prio.

Auris verkar inte vara inom budget som kombi, bara den ?lilla? halvkombin som påminner om lite äldre Corolla till utseendet.

79 Inlägg
5 januari
Trådstartare
torsen skrev:
. . .  Även råder jag till att köpa privat.
80.000:- bilar befattar sig de flesta seriösa MHRF-handlare inte med - och det bör ni beakta. . . .

. . .En MHRF-ansluten bilhandlare har förbundit sig att följa ARNs utslag vid en eventuell reklamation . . .

För en okunnig, vad är MHRF? Hittar motorhistoriska riksföreningen under förkortningen, men det verkar mest röra sig om veteranbilar?
Senast redigerat av Albert_a (5 januari )

79 Inlägg
5 januari
Trådstartare
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077

Hur ser totalekonomin ut på en xc70?

79 Inlägg
5 januari
Trådstartare
Runt litern milen är inte att föredra. God totalekonomi får man inte om den dricker så mycket även om man kör under 1000 mil om året.

Komfort, javisst, men tror att de får ?mer bil, med hyggligare ekonomi om de sneglar åt till exempel KIA, Subaru, Mitsubishi eller Toyota?

79 Inlägg
6 januari
Trådstartare
Ja, en tydlig VOLVO vurm kan ju anas. Ingen som har nåt lite mer udda tips, nåt som är lite mer kallt på marknaden?

Så stor som 508 eller V70 är inte helt nödvändigt.

Gällande dragvikt så är det inte någonsin tal om husvagn. Hämta eller lämna någon större möbel med lånesläp är det tyngsta som kommer dras när jag tänker efter. Kanske ett flyttlass eller två någon gång.

Storleksmässigt skulle jag säga att motsvarande V50 räcker gott, men den har lite trång förarplats. Svärfar är två meter lång. . .

79 Inlägg
6 januari
Trådstartare
Brådhis skrev:
Albert_a skrev:
Ja, en tydlig VOLVO vurm kan ju anas. Ingen som har nåt lite mer udda tips, nåt som är lite mer kallt på marknaden?

Så stor som 508 eller V70 är inte helt nödvändigt.

Gällande dragvikt så är det inte någonsin tal om husvagn. Hämta eller lämna någon större möbel med lånesläp är det tyngsta som kommer dras när jag tänker efter. Kanske ett flyttlass eller två någon gång.

Storleksmässigt skulle jag säga att motsvarande V50 räcker gott, men den har lite trång förarplats. Svärfar är två meter lång. . .

Blev nog lite så när du själv nämnde en önskan om "Volvo-komfort" i din önskelista. wink

Sedan är det ganska mycket bil för pengarna i att köpa en gammal V70. Det kommer man inte ifrån.

Iskalla bilar är ju oftast iskalla av en anledning. Oftast någon av följande: Kvalitet, förbrukning, skatt... Så att rekommendera en sådan när du eftersöker driftsäkerhet och bra totalekonomi blir ju lite bakvänt. wink

Det förstås. Iskalla behöver de inte vara heller. Om jag slänger in några exempel kanske nån med mer koll än jag själv kan säga bu eller bä.

Megane?
Mazda av nåt slag?
Subaru?
Nissan Leaf
andra Nissan?
Senast redigerat av Albert_a (6 januari )

79 Inlägg
6 januari
Trådstartare
Jag tycker inte att xc70 verkar ha så god totalekonomi men kan ha fel.

Bränslesnål är den inte, skatten är inget att stirra sig blind på, men i mina öron är det mer lockande att köpa bränsle för 8000kr/år än 16000kr/år.

Då stryker jag LEAF från listan.
Är det fel med fransk bil?

Hyundai?

79 Inlägg
6 januari
Trådstartare
Brådhis skrev:
JN1975 skrev:
zemet skrev:

Ja men du får inte en gen 3 (Fas 2) XC70 för 15k till.

2015 års mod med 20K mil på mätaren går ju för runt 200K om man skall ha  en fin XC70

Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...

Ja, att de gått mer än 30K mil är ju på sätt å vis prov på att de håller länge.

Förhoppningen är nog att bilen ska tjäna de väl i 10-15 år. Kanske en utopi, men värt att hoppas på.

79 Inlägg
7 januari
Trådstartare
Som trådskapare känns det inte riktigt som att ni håller er till ämnet? Jag hör alla era åsikter om olika generationer av V/S/XC70 och hur bra eller dåliga de är, jag tar till mig de råden, men nu får ni gärna skippa allt vad har ?70? i sig, tack.

Annars har jag fått råd att titta på
Avensis
Auris
Prius - som jag själv föreslog
Peugeot 508

SAMMANFATTNINGSVIS HITTILLS:

Jag verkar vara avrådd att tänka på elbil överhuvudtaget - säkert rimlig åsikt.

Nissan Qashquai är fransk, men är det dåligt?

Bilar från Japan om de inte är VOLVO förstås.

Toyota verkar mest driftsäkra.

FRAMÅT:
Hur tror ni en Citroën C4 Cactus skulle funka?
Är Renault Megane en skam?
Är KIA så dåligt som ni framställer det?
Är V60 nåt att titta på?
Senast redigerat av Albert_a (7 januari )

79 Inlägg
7 januari
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

79 Inlägg
7 januari
Trådstartare
torsen skrev:
A<strong></strong>lbert_a skrev:
Som trådskapare känns det inte riktigt som att ni håller er till ämnet?
Annars har jag fått råd att titta på
Avensis
Auris
Toyota verkar mest driftsäkra.

Hur tror ni en Citroën C4 Cactus skulle funka?

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

Nåt sånthär känns som att det skulle kunna passa deras behov och vara billig i drift. https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1401319961

79 Inlägg
7 januari
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Albert_a skrev:
torsen skrev:

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

Nåt sånthär känns som att det skulle kunna passa deras behov och vara billig i drift. https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1401319961

Varför inte?

Jag har svårt att hitta argument mot en C4 Cactus 1.2 PureTech

Den är fransk, ja, instrumenteringen kanske är lite små-bökig.

Ska se om vi kan få provköra en sån. Verkar gå att hitta ganska fina ex. Inom budget från typ 2014-2015. Nåt ni kunniga tycker man ska se upp med bortsett från den knixiga robot-lådan?

79 Inlägg
8 januari
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:

TACK!

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

GT-Line innebär vad bortsett från ett lite sportigare yttre? Ingen skillnad på prestanda?

79 Inlägg
9 januari
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

Inser att jag kanske ska beskriva körvanor också, så vi inte går på fel drivmedel eller fel motor utifrån behoven.

1. Bilen förvaras utomhus året om.
2. Körsträckorna understiger sällan 15km, men under sommaren körs ofta kortare turer från fritidshus ner till sjön (2km enkel väg)
3. Total körsträcka under 1000 mil/år.

79 Inlägg
9 januari
Trådstartare
Det får också gärna inte vara skitklurigt att till exempel byta lampor och annat småfix själv.

79 Inlägg
10 januari
Trådstartare
V70 D3?
Bu eller bä?

79 Inlägg
10 januari
Trådstartare
Men med körstil i åtanke skulle majoriteten här rekommendera bensinare?

Vad har ni för rekommendationer med det i åtanke?

Volvo är svärfar sugen på, men jag tror de hade passat bra med en prius.

Vad tycker ni skulle vara en bra kompromiss?

En Avensis av nyare snitt kanske?

Senaste bilen de hade som han var nöjd med på riktigt var en 850 från 96. Den rasade startmotorn på tillslut, för fyra år sedan.

79 Inlägg
11 januari
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Albert_a skrev:
Senaste bilen de hade som han var nöjd med på riktigt var en 850 från 96. Den rasade startmotorn på tillslut, för fyra år sedan.

Då känns ju det mest logiska steget en S/V70 97-00. I grunden samma bil, men ändå rätt betydande skillnader. Köp en -97a så blir det skattesmitare om 2 år också, dvs ännu billigare att äga big_smile

Fast man blir ju lite nyfiken... Om det bara var startmotorn som rasade, varför böts den inte bara och rullade vidare? Det är ju varken speciellt dyrt och absolut inte svårt att byta den... 3 bultar i sprängkåpan, ett fäste i bakkant och 2 kablar.

Ja, detta var ju innan beg-priserna rusade uppåt. Tror att den hade köpts för 30 papp 6-7 år tidigare, det dömdes kosta 10K att laga den, förmodligen en del mer att önska gällande skicket. Kändes nog inte värt investeringen för att den skulle rulla nåt år till. Tror att den fått ganska många tvåor de senaste besiktningarna.

Jaja. Nu är det dags att skaffa annat. Kanske blir det en Volvo igen, vi får se.

79 Inlägg
11 januari
Trådstartare
N_W skrev:
Har själv haft en toyota avensis från 2001 I 8år som fungerat kanonbra, sålde den nyligen och vet egentligen inte varför. Den hade gått 24500mil då. Ångrar mig nästan, köpte en lågmilad jättefin v70 2004 som gått 10770mil men trivdes bättre med avensisen då jag inte är nån volvomänniska.
Jag tänkte köpa en nyare avensis men problemet är att både generationen t25 mellan 2003-2008 och efterföljaren t27 från 2009 rostar så otroligt i bakvagnsupphängningen.
Sen har t27 elektrisk handbroms med lite halvkass konstruktion som går på nästan 20000 att byta när den jäklas.

När dök uppföljande generation Avensis upp på marknaden? Är det samma rostbenägenhet där? Kan man få fatt i en inom budgeten tro?

Sök