3359
Sök

Bilen dör när jag lägger i växel D eller R (automatlåda)

9 Inlägg
16 januari
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har Nissan Juke 2013 automatlåda, det går alltid att starta bilen fint och den gå i tomgång utan problem, men när jag lägger i växel D eller R, då dör bilen efter ca 10-30 sekunder.

Kan du vara automatlådan? Eller vad kan det vara för något?

Tack till alla svar!

9 Inlägg
17 januari
Trådstartare
#2
Brådhis skrev:
Har du Start/stopp-funktion på bilen?

Bilen har ingen Start/stopp-funktion

9 Inlägg
17 januari
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Sitter en JATCO CVT i dessa. Japp, det kan mycket väl vara automaten som gett upp. Men går den att köra?

Det går inte att köra alls, så fort man lägger i växel så dör motorn efter 10-30sek

9 Inlägg
17 januari
Trådstartare
#4
granadadr skrev:
MAAL skrev:
Hybrid_ skrev:
Sitter en JATCO CVT i dessa. Japp, det kan mycket väl vara automaten som gett upp. Men går den att köra?

Det går inte att köra alls, så fort man lägger i växel så dör motorn efter 10-30sek

inte för detta hjälper felet,, men prova att gasa endel å se om den orkar driva alls med gas,, alltså varva upp den lite innan du lägger i drive,, så kanske su kan köra den till verkstad iaf

Tack för tipset, Jag provade med det men det hjälper inte heller. Jag fick tips att typ det kan vara bensinpumpen som är trasig, kan det stämma?

9 Inlägg
20 januari
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Kan det möjligen, nu gissar jag, finns någon kontakt/strömställare under växellådan.
En sådan som förr fanns på automatbilar för att förhindra att motorn kunde startas i annat än "P" och "N".
Jag har varit med om att denna kontakt strulade.
Berodde på oxid på de elektriska kontaktytorna.
Räckte med att dra anslutningskontaktdonet av och på strömställaren några gånger.
Bara ett simpelt tips.

Tack för tipset, jag ska kolla upp saken.

9 Inlägg
20 januari
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Låter inte troligt! Men vem vet. Kanske pumpen inte "orkar" leverera tillräckligt med soppa när motorn belastas.
Vad händer om du gasar lite (varvar runt 3000-4000v/m) lägger motorn av även då efter ett tag?

Sitter en dator i dessa CVT som simulerar olika växlar även om den ibland är lite flytande i utväxlingen. Lådorna är kända för att ge upp på löpande band. Ibland slirar de, ibland överhettas de och ibland försöker de växla upp brutalt så fort D läggs i och då dör bilen... Rekommenderar TS att ta bilen till en verkstad.

Tack snälla för ditt svar, jag ska kolla upp det, man vill undersöka saken innan man åker till verkstaden.


Sök