2997
Sök

Grå olja efter att bilen stått still ett drygt år

22 Inlägg
5 februari
Trådstartare
#1
Hejsan!
Jag införskaffade mig en 244 1980 b21a för ett tag sen men den har stått still utomhus i ett drygt år. Innan start ska man ju såklart byta olja men när det skulle göras så hade jag såklart fel verktyg till pluggen? och bilen skulle bara köras ca 5 min för där kunde inte längre vara kvar på samma parkering som den stod på. Då var jag dum nog att starta upp den och köra hem den. Ett tecken på att jag inte borde gjort det var nog att det kom så sjukt mycket rök ur den, hade en polare som åkte bakom mig och det gick inte ens att se bakdäcken pga den otroliga mängden vit rök. Dock så luktade inget konstigt, som en vanlig gammal bil (antar att de kanske är förgasar motorer som luktar så). Men sådär en dag senare när jag bara skulle kika in i motorn för att titta på oljan så är den grå. Är det pga av dålig gammal olja eller måste det vara toppen som gått?
Otroligt tacksam för svar smile
MVH En väldans förvirrad 240 ägare som gärna lär sig smile

22 Inlägg
5 februari
Trådstartare
#2
Hmm de lät intressant ju, men asså oljan va brun, visst lite åt det svarta hållet men så blir ju gammal olja men så grå som den är nu var den verkligen inte. Men den va ju igång max 15 min så kanske inte var igång tillräckligt länge för att saker ska få försvinna om det mot all förmodan inte skulle vara toppen ?
Jag är lite för kass på sånt här för att lista ut saker men skulle det vara farligt att låta bilen bli lite varm för att sen byta olja och testa en tur med den eller riskerar jag att paja motorn ännu mer då? Låter kanske rätt dum men vill lära mig mer om bilar så tänker denna är en bra att börja med smile

22 Inlägg
6 februari
Trådstartare
#3
Okej så nu tror att det kan räcka med att byta olja? Annars som jag har förstått det så ska det inte vara sååå svårt att byta topplockspackningen? Och fick veta från förra ägaren att den har kokat så det borde väl med allt i tanke vara att toppen måste bytas? Kollade vad allt med packningar, kamrem, vatten pump och lite små grejer skulle landa på och de va bara ca 2500kr och det är ju egentligen inte så mycket ändå

22 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#4
Okej tack för alla svar. Alla verkar ju hålla med varandra om att byt olja först och sen byta toppen om det behövs smile så får ta och göra det ikväll

22 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Twofortie skrev:
Och fick veta från förra ägaren att den har kokat så det borde väl med allt i tanke vara att toppen måste bytas?

Om den kokat och oljan blev gråaktig vid körning skulle jag nog säga att felsökningen är tämligen klar och det är dags att lyfta toppen (och eventuellt plana den om den visar sig ha tagit stryk).

Att byta olja för att testa utifrån det du så att säga vet nu skulle jag säga är bortkastade pengar. Troligen hade den olja du har i nu skiktat sig när bilen stått och såg därför helt okej ut när du kollade innan start.

Kör inte omkring med den i onödan. Även om rödblockare är tåliga mot det mesta så smörjer vattenblandad olja dåligt.

Och förstås, ta reda på varför den kokade för förra ägaren!

Den kokade pga motorvärmarens uttag (eller vad det heter) hade rostat sönder så all vatten/glykol bara rann rakt ut så den fick inte i sig vatten för nerkylning för allt åkte ju såklart ut. Det sitter en sprillans ny där nu dock så inget vatten som rinner ut där längre. Men du tror att det är en dum idé att testa byta olja och bara låta den typ stå på tomgång och se om glykolen försvinner för att då veta till 100% om toppen är paj?
Har inget garage så hade gärna sluppit byta allt ?

22 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Nja, B21 är inte så känsliga för att överhetta. Men allt har en gräns.

Typ 4 liter billig motorolja och ett filter kostar inte så mycket.
Byta toppackning är väl inte så svårt på en B21 heller, det blir alltid merjobb när man börjar.

Sprucken topp är väl inte uteslutet, men...

Okej, då byter jag ikväll så får vi se vad som händer, kan man på något sätt se om vattnet beter sig som det ska genom att typ känna på nån slang eller nåt? Eller är det bara att ha kolla på vattnet och se om det sjunker?
Hoppas verkligen inte toppen är här spräckts för då e väl motorn paj?

22 Inlägg
8 februari
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
@"Brådhis":

Hade bilen gått i trafik hade saken varit klar. Men den har stått.
Vi vet inte hur bilen har stått.
Har den stått ute blir det ofta vatten i oljan.
Kanske rent av stått ute utan motorhuv....?
Allmänna skicket på bilen är okänt.

Onormalt med rök när man startar bil som stått är mer regel än undantag. Bevisar inget för mig på en påstådd 5min färd.

Jag själv hade alla dagar I veckan lagt 199kr på olja och ca 100kr på filter för att testa. https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … gJg4PD_BwE

Det istället för att ge sig på toppen så omedelbart. Uteslutet är det verkligen inte, men ändå inget man gör i onödan.
Hur grå är oljan nu? 
Grått klet under oljelocket är ingen fara.
Grå smet när man drar upp stickan är avsevärt värre.
Då ska man omvärdera det hela kanske, men så har inte jag uppfattat det hela.

Känns som omfattningen av "grått" är ganska okänd.

Samt, det kanske finns fler fel på bilen som man kanske finner under denna provkörning som gör att bilen eventuellt omvärderas som helhet?
Bra att veta innan man river isär den.

Känns som 300kr är värt det.

Men det är JAG!
Andras åsikter kan skilja och bör värderas individuellt av trådskaparen.

Blir nya oljan grå genast så avbryts det hela och man kan riva av toppen med vetskapen att det inte är i onödan.
Samt har bättre koll på bilen som helhet. Det kan lätt bli följdjobb av topplyft. Avdragna skruvar och annat man gärna slipper om man kan.
Det är "enkelt" att byta, men bilen är nu jättegammal med allt negativt det innebär. Slippery slope!

Förutsätter att den kan köras, eftersom den kördes hem.

Uppskattar alla svar och kan ju hålla med om att det är en billig och ganska lätt felsökning med att byta olja för ett par hundralappar. Hann aldrig igår så får bli att jag gör det idag efter jobbet istället.
Angående oljan så är den gråaktig i färgen men inte kläggig dock, en rinnig grå färg. Så det kanske bara är kondens vatten av att ha ståt utomhus (dock med en huv) i ett år.

22 Inlägg
8 februari
Trådstartare
#8
Hejsan igen!
Jag skulle byta olja meeen det gick inte för skiten startade inte så den blev inte varm så orkade inte byta oljan kall. Men då kom såklart nästa problem, varför startar den inte?
Jo för förgasaren är inte tät, den puffade ur sig bränsle (?) ur två ställen, en packning på framsidan och vid en plastlåda på baksidan av den, länkar in bilden. Den typ pös/pustade ur sig bränslet och startade inte. Så jag skruvade av och rengjorde packningen på framsidan men kom fram till att den va dålig och behöver bytas men har ingen aning vilken det är dock. Plastbiten på baksidan kom jag inte åt med mina skruvmejslar, behöver en mindre bara.
Efter det så startade den men dog efter minut.

Nästa problem är att den stinker bränsle ur expansionskärlet nu när bilen har stått och varvat ur sig och den typ minut den va igång tills den dog av någon anledning jag inte fattar ?

Oljan var nu lite geggig med så toppen lär ju vara paj men förgasaren verkar ju också sämst nu, det är en Stromberg 175 CD

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-cab9201a480711b8b97511eddef52e45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-a52c89503cf660c6c7958c481096bca1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-18c432635500699de4017485902ee198.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-1abaa5ef3b7ef5eff93447b6bd24f53e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-7aa346a64430e2fb194c0c4b4804cacc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-4d50bff21a540b63a172af3936eee0f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-3aee31771a258f52f96f73e2b4712170.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-0ae243ad18afec18deca302db778993a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-893c192e11886aab6a10a2caa8b34460.jpg
Senast redigerat av Twofortie (8 februari )

22 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#9
Growe skrev:
ingen fel på den där olja kladdet på locket är inget att bry sig om den blir så där direkt inget konstigt fukt som försvinner när motorn blir riktigt varm  och kommer återkomma nästa gång du startar den..  inget konstigt alls.. 

alla gillar att tro att det alltid är värsta problemet fast det sällan är det framför allt på en gammal b21

Men den stinker ju bränsle i expansionskrälet? Är inte det ett tecken på paj topp?
Senast redigerat av Twofortie (9 februari )

22 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#10
Okej så ni tror kanske det inte är vatten i oljan? För de geggiga oljan är bara kondens? För det är inget kladd på sticken men bara inte den finaste färgen på oljan kan jag tycka.
Vad jag läst mig till så är det i princip alltid toppen som gått när det stinker bensin men jag kan ha fel som det låter på er tror jag. Förlåt att jag e dum men försöker verkligen lära mig.

Jag hittade en begagnad likadan förgasare för 400kr på Tradera så klickade hem en sådan och får se om jag lyckas byta till den och se om det blir bättre smile

Så tänker att jag får försöka fixa med den nya förgasaren när den kommer och byta oljan och sen se hur den går? Eller är det dumt?

Är så jättetacksam för alla svar av er, vill verkligen få igång bilen, den har bara gått 16000 mil så borde ju kunna gå många många fler mil bara man fixar upp den

22 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
Som jag sagt tidigare så skulle JAG byta olja och köra den under stor uppsikt.
Kletet under påfyllningslocket är ingenting (om det är allt).
Så kan det se ut på vilken bil som helst så här års om den småkörs lite.

Är det allt ang grått klet verkligen?
Isf kanske du inte ens behöver byta oljan.
Ingen grå klet på stickan?
Då luras bilden.

Bensindoften är en smula märkligt, men återigen, så skulle jag köra den mer och kolla om det bubblar i kylvätskan. Glykol kan lukta fränt också.
Men:
Sannolikheten att toppackningen gått är stor. Bara som tydlighet!
Att köra den mer är för att skaffa sig mer info om motorn och bilen i stort.
JAG hade gjort så.
Men en REJÄL dos tur är det missförstått ang gråa kletet och lukten är glykolen blandat med bensindoft under huven.  Men hoppas inte för mycket på det.
Så länge den har någorlunda olja och kylvätska utan att överhetta skadas ingenting.

Du behöver inte byta förgasare för att rengöra nålventilen.  Begagnad förgasare som legat en stund behöver också rengöras. Säkert torkade packningar på den också.

Och det finns inga dumma frågor på forumet. Det är vad dom är till för.

Och milen har ringa betydelse på 15år gammal bil, och äldre än så ingen överhuvudtaget.  Då är tidens betydelse ifatt och förbi.

Okej men då får jag kika på förgasaren och ha som delmål att få igång bilen för att låta den bli varm och felsöka och sen antagligen tyvärr byta toppen på den efter detta smile Antar jag, ska bara få tid och gärna ingen snö så de inte är så fasligt kallt smile


Sök