2497
Sök

Ligier kan inte byta växel med motorn igång

7 Inlägg
6 februari
Trådstartare
#1
Har en Ligier med växelproblem. När motorn är igång går det bra att lägga i en växel, antingen drive eller back. Sen går det inte att byta växel eller att gå till neutral utan att stänga av motorn. Växelspaken tar emot. Vid något tillfälle har det inte gått att byta växel även med motorn avstängd. Det har då löst sig efter att jag rullat bilen en liten bit. Med motorn avstängd går det bra att byta växel, och även med motorn igång när bilen är upplyft så att framhjulen är i luften. Jag har försökt justera ner tomgången men det hjälper inte. Har kollat att det finns olja i växellådan, det ser bra ut. Det verkar som om något häger upp sig ...

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på eller vad jag kan göra för att komma vidare?

7 Inlägg
6 februari
Trådstartare
#2
Det stämmer. Växellådan är bara fram/bak, utväxlingen styrs av en variator mellan motorn och växellådan.
Senast redigerat av jlofhede (6 februari )

7 Inlägg
6 februari
Trådstartare
#3
Drivremmen är bara nån månad gammal. Vid tomgång snurrar båda variatorhjulen fritt, lägger man i en växel men står still slirar remmen på drivaxeln och variatorhjulet som är kopplat till axeln som går in i växellådan står typ stilla och skakar lite fram och tillbaka. Kanske vridmoment på axeln in i växellådam som gör att det inte går att byta växel? Men vad gör man åt det?

7 Inlägg
6 februari
Trådstartare
#4
Köpte remmen på minicarparts.nl ... funkade fint till en början, men jag kanske borde plocka loss den och titta efter ...
Senast redigerat av jlofhede (6 februari )

7 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#5
ok, tack för tispen. Ska titta på variatorn/remmen och hur motorn rör sig. Den vibrerar ju ganska rejält, så det är ju inte alls otroligt att motorfästena ger sig.

7 Inlägg
11 februari
Trådstartare
#6
Försöker skruva isär primärvariatorn, men muttern sitter nåt så infernaliskt hårt. Hur sjutton får jag loss den? Den är inte felgängad eller så?

7 Inlägg
2 mars
Trådstartare
#7
Kan meddela att problemet är löst. Det var ett kullager i primärvariatorn som fått akut slut på kulor ... drivremmen ska vila på den vid tomgång så att den inte rör sig fastän axeln roterar.
Fick loss variatorn med mutterknackare, men drog fast den för hand smile


Sök