2707
Sök

18 års bilen

4 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#1
Hej, ganska ny på forumet som inloggad men allmänt har jag alltid vänt mig hit när det gäller min gamla a-traktor. Hade då en Saab 9-5 2.3t från 06. Har alltid gillat saab och när jag kunde sätta mig i min helt egna kärra känndes det fantastiskt. Men behövde tyvärr sälja den pga vissa omständigheter. Nu när jag är 17 år gammal och vanligt körkort börjar närma sig så börjar jag naturligtvis bli intresserad i att skaffa en bil. Och nu vänder jag mig till er och frågar om rekommendationer och är det lönt att äga en saab i så ung ålder med tanke på deras ofta ganska höga bränsleförbrukning. Älskar stuket av nästan alla saabar och kan även pilla med dom och kraften är grym. Känns som en perfekt och rolig bil att köra med som ny medlem ute på vägarna. Vilken/ vilka bilar skulle ni rekommendera för mig?
Tack i förhand mvh

4 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#2
Xavier200801 skrev:
Hej, ganska ny på forumet som inloggad men allmänt har jag alltid vänt mig hit när det gäller min gamla a-traktor. Hade då en Saab 9-5 2.3t från 06. Har alltid gillat saab och när jag kunde sätta mig i min helt egna kärra känndes det fantastiskt. Men behövde tyvärr sälja den pga vissa omständigheter. Nu när jag är 17 år gammal och vanligt körkort börjar närma sig så börjar jag naturligtvis bli intresserad i att skaffa en bil. Och nu vänder jag mig till er och frågar om rekommendationer och är det lönt att äga en saab i så ung ålder med tanke på deras ofta ganska höga bränsleförbrukning. Älskar stuket av nästan alla saabar och kan även pilla med dom och kraften är grym. Känns som en perfekt och rolig bil att köra med som ny medlem ute på vägarna. Vilken/ vilka bilar skulle ni rekommendera för mig?
Tack i förhand mvh

Vill även lägga till att jag pluggar på distans och det kommer förekomma längre rundor på ungefär 90km två gånger i veckan fram och tillbaka om helgerna.
Diesel?

4 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Om du älskar Saab ska du köpa en Saab. Det absolut största misstag man kan göra om man är det minsta intresserad av bilar mer än som rent transportfordon är att köpa bil uteslutande med hjärnan. Bil ska köpas med hjärtat och vänder du dig om och kollar på bilen när du har parkerat och låst den så har du köpt rätt bil.

Diesel eller bensin får du räkna lite på själv utifrån vad du känner att du har råd med och utifrån körmönster. Dieslar tycker bättre om att få gå lite längre, men ingen bil mår bra av kortkörningar. Dock rasar inte en diesel av kortkörningar som det ofta påstås "på nätet", i synnerhet inte om man sköter om den och den dessutom får gå lite längre ibland. Men en bensinare med turbo är ju rejält mycket roligare när man är 18 (och när man är 44 också för den delen, men jag kör diesel ändå...).

Kommer nog bli lite blandade sträckor som sagt, en gång i helgen minst blir det sträckor på 90 km fram och tillbaka och när jag är och pluggar så blir det småresor till och från skolan och affären osv. Jävligt sant det med att man vänder sig om och kollar på bilen för det var det enda jag gjorde när jag hade kära epan. Är dock orolig för försäkring och skatt som blir högre när man äger diesel. Dock blir det mindre bränsle kostnader.

4 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
B205E och B235E.
Dvs Trionic7 2.0 och 2.3 litersmaskinerna har båda ett turboaggregat som heter Garrett T1752S, i folkmun GT17.
De är lite halvkassa, men som tur är så är Saabar lättskruvade. smile

Aeron har en Mitsubishiturbo.
Tidiga 9-3 Aero har en Garrett T25 vilket är ett bra aggregat.

Skulle inte rekommendera NG9-3 (2004+) då de är väldigt plastiga och dystra.
Känns inte som en Saab, utan snarare som den GM-produkten som den är.
Kör på en 9-5 Aero eller något och tag sedan hand om den.

Enligt min vän på Maptun så är en 9-5 Aero automatare med deras 315hk kit ?facit?. smile
Jag har haft en manuell med den setupen vilket var en väldigt trevlig bil, snittade 0.93L/milen på E85 om man var snäll på gasen.

Lutar med mot diesel hållet till exempel en ttdi eller liknande har hört mycket gott om dom och mycket billigare att äga. Har en polare som hade bensinare 2.0 som slösade upp några fulltankar dom första veckorna efter körkortet och samtidigt en annan som är ungefär samma historia fast han har diesel och har inte alls haft samma problem om man säger så och kört ungefär lika mycket kanske till och med dieseln kört mer. Och känns som att även om försäkring och skattning är dyrare på dieseln så lönar det sig mer i slutändan, som sagt så letar jag inte bara efter ett jävligt gött stuk som saab har utan också efter något ekonomiskt med tanke på plugget som kommer pågå i minst fem år till och körningar i långa rundor kommer förekomma. Men tack för tipsen har lärt mig en del:)


Sök