2371
Sök

Köpråd: Så problemfri bil som möjligt

37 Inlägg
16 mars
Trådstartare
#1
Hej forumet,

Har nu haft lite oflax igen med bil. Denna gång en Volvo C30 där kopplingen lade av. Koppling, slavcylinder, huvudcylinder behövde bytas. En dyr historia så det är dags för ny bil.

Tänkte därför be om råd kring detta. Det jag söker är en bil som är så problemfri som möjligt. Jag vet att det aldrig finns några garantier. Man kan ha oflax och bilen man köper kan vara ett måndagsexemplar. Jag vill gärna köpa en lite nyare bil med färre mil. Dels kan det finns något att hämta på garanti hos tillverkaren, dels kan försäkringen kliva in. Detta ger ju viss trygghet.

Ett par kandidater:

Opel Corsa. 2019, 11 000 mil.
Dacia Sandero. 2025, dvs helt ny.
Hyundai i20. Tittat på två olika: En från 2019, en från 2020.
Skoda Fabia 2017.

Det är inga vrålåk men det är inte heller prio.

Tacksam för all hjälp och alla tips!

Bästa hälsningar,
Kalle.

37 Inlägg
16 mars
Trådstartare
#2
Toyota och Honda vore finfint. Dock lite svårare att hitta om de ska vara nyare och med lägre mil till en hygglig prislapp. Jag var väl lite inne på cirka 120 000.

Hyundai verkar inte smälla så högt utifrån kommentarerna? Har fått för mig att de ska rulla på fint. Hade visserligen mycket problem med min i30cw från 2008 men tänkte att det var mest oflax. Morsan t ex har haft två Hyundai som gått felfritt i typ 20 år.

37 Inlägg
16 mars
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
i20 och Kia Rio är väl bra bilar på så sätt.
Lite bullriga och kanske inte jättemycket bil för pengarna, men det gäller väl det mesta om man har en förhållandevis låg budget och vill ha en nyare bil.

Kamkedjorna brukar kunna rassla satan i de mindre Kappamotorerna, annars inga större fel.
Tändspolar är hyfsat vanligt, och om en ger sig så brukar säkringen för samtliga spolar brinna vilket gör att bilen tvärdör.

Kablage till parkeringssensorer oxiderar vilket leder till att en eller flera sensorer lägger av.
Oftast inte fel på någon sensor.

Linsen till backkameran spricker vilket leder till fukt i kameran = kaputt.

Felkoder P0171 & P0172, motorlampa och bil går som den skall - beror oftast på sprucken katalysator eller kass bakre lambdasond.

Det är det vanligaste jag ser iallafall, dock så är kanske var 20e bil jag jobbar med en Rio. smile
Alla bilar är maskiner, och vad som helst kan hända när som helst.
Hyundai och Kia är bland de bättre vad gäller driftsäkerhet.

Bra med detaljerad input. Tack för det!
Gäller de felen du radar upp både Kia och Hyundai? Som jag förstått det är det mycket samma komponenter i de två.

Förstår jag dig rätt att du menar att båda är bra val även om Honda och Toyota generellt är vassare?

Jag har ingen vidare koll själv men har kollat t ex här: https://www.lansforsakringar.se/jonkopi … skinskada/

Sen att bilen får lite småfel är jag OK med. Det jag verkligen vill slippa är större, dyrare och såklart farligare fel.
Senast redigerat av Kallek89 (16 mars )

37 Inlägg
17 mars
Trådstartare
#4
Brådhis skrev:
Kallek89 skrev:
Toyota och Honda vore finfint. Dock lite svårare att hitta om de ska vara nyare och med lägre mil till en hygglig prislapp. Jag var väl lite inne på cirka 120 000.

Fast det där är lite av en tankevurpa... Du får i princip alltid det du betalar för när du köper bil. I synnerhet begagnade där första värdeminskningen gjort sitt.

Att köpa en lite äldre eller med lite fler mil betyder inte automatiskt att det är en sämre eller mer problemtyngd bil. I synnerhet inte om man då väljer ett erkänt pålitligt märke som tex Toyota eller Honda.

Så du får fundera på vad du egentligen värdesätter? Så låga mil och så ny årsmodell som möjligt (som det verkar) eller faktiskt det som du skriver i rubriken, en så problemfri bil som möjligt? För det är sällan eller aldrig dessa saker går hand i hand med en fast budget. smile

Bra poäng! Jag har också funderat lite i de banorna. En Honda eller Toyota med fler mil och/eller av äldre modell kan också vara ett alternativ.
Anledningen till att jag tittat på nyare och med färre mil är att ev. ha garantier kvar och annars att försäkringsbolaget hjälper till om det är något stort. T ex med felet på Volvon nu som kostade 26 000 att laga. Hade bilen varit yngre än 10 år och gått mindre än 15 000 mil hade vi "bara" behövt pröjsa självrisken på sisådär 7 000. Surt givetvis men överkomligt.

37 Inlägg
17 mars
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Kallek89 skrev:
Brådhis skrev:

Fast det där är lite av en tankevurpa... Du får i princip alltid det du betalar för när du köper bil. I synnerhet begagnade där första värdeminskningen gjort sitt.

Att köpa en lite äldre eller med lite fler mil betyder inte automatiskt att det är en sämre eller mer problemtyngd bil. I synnerhet inte om man då väljer ett erkänt pålitligt märke som tex Toyota eller Honda.

Så du får fundera på vad du egentligen värdesätter? Så låga mil och så ny årsmodell som möjligt (som det verkar) eller faktiskt det som du skriver i rubriken, en så problemfri bil som möjligt? För det är sällan eller aldrig dessa saker går hand i hand med en fast budget. smile

Bra poäng! Jag har också funderat lite i de banorna. En Honda eller Toyota med fler mil och/eller av äldre modell kan också vara ett alternativ.
Anledningen till att jag tittat på nyare och med färre mil är att ev. ha garantier kvar och annars att försäkringsbolaget hjälper till om det är något stort. T ex med felet på Volvon nu som kostade 26 000 att laga. Hade bilen varit yngre än 10 år och gått mindre än 15 000 mil hade vi "bara" behövt pröjsa självrisken på sisådär 7 000. Surt givetvis men överkomligt.

Glöm då inte detta tex...

https://www.toyota.se/garantier/toyota-relax

Det är ju najs. Då kan man ju köpa en från 2017 eller 2018 typ och åtnjuta det ett litet tag iaf.

37 Inlägg
17 mars
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Kallek89 skrev:
Hej forumet,

Har nu haft lite oflax igen med bil. Denna gång en Volvo C30 där kopplingen lade av. Koppling, slavcylinder, huvudcylinder behövde bytas. En dyr historia så det är dags för ny bil.

Tänkte därför be om råd kring detta. Det jag söker är en bil som är så problemfri som möjligt. Jag vet att det aldrig finns några garantier. Man kan ha oflax och bilen man köper kan vara ett måndagsexemplar. Jag vill gärna köpa en lite nyare bil med färre mil. Dels kan det finns något att hämta på garanti hos tillverkaren, dels kan försäkringen kliva in. Detta ger ju viss trygghet.

Ett par kandidater:

Opel Corsa. 2019, 11 000 mil.
Dacia Sandero. 2025, dvs helt ny.
Hyundai i20. Tittat på två olika: En från 2019, en från 2020.
Skoda Fabia 2017.

Det är inga vrålåk men det är inte heller prio.

Tacksam för all hjälp och alla tips!

Bästa hälsningar,
Kalle.

Enligt min åsikt är de bilar du räknar upp med bland dem jag skulle undvika.

Instämmer i kören som rekommenderar Honda och Toyota, men vill komplettera med Suzuki och Mazda.
Bland de ovan nämnda vill jag framhålla Honda Jazz.

Men - ingen bil är så bra som dess ägare skött den
En komplett ifylld servicebok är bra.
Men hur ofta bilen tvättats kan ha stor betydelse, om den brukats på saltade vägar.
En eller flera omfattande Dintrol/Tectylbehandlingar är mer än guld värt.
Utförda rostskyddsbehandlingar kan nämnas bland biluppgifterna hos biluppgifter.se.

En gräns, med dubbla parametrar, är ålder och körsträcka.
Den ena sidan av gränsen är 10 år och 10.000 mil, för att maskinskadeförsäkringen ska gälla, om du tecknar helförsäkring.
Fegisen/den försiktige väljer då en bil med några år och mil kvar till de ovan nämnda gränserna.

Den noggranne kollar nog också upp bil- och ägaruppgifter på car.info och biluppgifter.se.
Många ägare, speciellt på kort tid, är en varningsklocka.
Ev skulder och annan belastning på bilen finner man på transportstyrelsen.se.

Drömbilen vore nog en 8 år gammal Honda Jazz som körts 8.000 mil av en pensionär i Norrlands inland sedan den var ny.
Men hittar du den så kolla rostskyddet - äldre Hondabilars akilleshäl är just motståndet mot rost.

Lycka till med att finna drömbilen.

Jag lutar just nu åt att ta mig in i kategorin "fegis".

Är du (och resten av forumet) inne på att en Hyundai alltså inte är något vidare? Jag tänkte att det var snäppet under Toyota och Honda. Hittade en i20 från 2019 med vad jag kan se en tidigare ägare (2019-) och cirka 6000 mil.

Har förövrigt pratat med Hyundai och de verkar ge 5 års garanti, inte 7.

37 Inlägg
18 mars
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Kallek89 skrev:
torsen skrev:

Enligt min åsikt är de bilar du räknar upp med bland dem jag skulle undvika.

Instämmer i kören som rekommenderar Honda och Toyota, men vill komplettera med Suzuki och Mazda.
Bland de ovan nämnda vill jag framhålla Honda Jazz.

Men - ingen bil är så bra som dess ägare skött den
En komplett ifylld servicebok är bra.
Men hur ofta bilen tvättats kan ha stor betydelse, om den brukats på saltade vägar.
En eller flera omfattande Dintrol/Tectylbehandlingar är mer än guld värt.
Utförda rostskyddsbehandlingar kan nämnas bland biluppgifterna hos biluppgifter.se.

En gräns, med dubbla parametrar, är ålder och körsträcka.
Den ena sidan av gränsen är 10 år och 10.000 mil, för att maskinskadeförsäkringen ska gälla, om du tecknar helförsäkring.
Fegisen/den försiktige väljer då en bil med några år och mil kvar till de ovan nämnda gränserna.

Den noggranne kollar nog också upp bil- och ägaruppgifter på car.info och biluppgifter.se.
Många ägare, speciellt på kort tid, är en varningsklocka.
Ev skulder och annan belastning på bilen finner man på transportstyrelsen.se.

Drömbilen vore nog en 8 år gammal Honda Jazz som körts 8.000 mil av en pensionär i Norrlands inland sedan den var ny.
Men hittar du den så kolla rostskyddet - äldre Hondabilars akilleshäl är just motståndet mot rost.

Lycka till med att finna drömbilen.

Jag lutar just nu åt att ta mig in i kategorin "fegis".

Är du (och resten av forumet) inne på att en Hyundai alltså inte är något vidare? Jag tänkte att det var snäppet under Toyota och Honda. Hittade en i20 från 2019 med vad jag kan se en tidigare ägare (2019-) och cirka 6000 mil.

Har förövrigt pratat med Hyundai och de verkar ge 5 års garanti, inte 7.

Jag vill inte påstå att KIA och Hyundai är sämre bilar.
Har grannar som har båda märkena och bytt till samma - dock endast nya bilar.
Skulle vilja placera Koreanerna mellan Japanerna och Europeerna - med stigande mot japanerna.

Glöm för allt smör i Småland INTE att det är viktigare att trivs med bilen i fråga = sittkomfort, färg, utrustning o s v.

Lite så jag tänker också. Toyota är väl det säkraste kortet. Kanske följt av Honda då? Sen har jag tänkt att Hyundai och Kia kommer.

Haha, trivseln för mig är just nu nästan helt kopplat till att skiten bara ska funka och rulla på utan problem. Men det är nog lite i affekt.

37 Inlägg
18 mars
Trådstartare
#8
Hetaste kandidater just nu är:

Hyundai i20 2019. 1 ägare. 5800 mil. 125 000 kr.
Honda Jazz 2021. 1 ägare (leasad). 4200 mil. 179 000 kr.
Toyota Yaris hybrid 2017. 6300 mil. 144 000 kr.

Jag vill helst inte lägga alltför mycket men å andra sidan är det väl rätt bra värde kvar i både Jazz och Yaris när/om jag säljer om ett par år. Rätt bra = Inte katastrof. Man går ju (typ) alltid back på bilar big_smile

37 Inlägg
18 mars
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Kallek89 skrev:
Hetaste kandidater just nu är:

Hyundai i20 2019. 1 ägare. 5800 mil. 125 000 kr.
Honda Jazz 2021. 1 ägare (leasad). 4200 mil. 179 000 kr.
Toyota Yaris hybrid 2017. 6300 mil. 144 000 kr.

Jag vill helst inte lägga alltför mycket men å andra sidan är det väl rätt bra värde kvar i både Jazz och Yaris när/om jag säljer om ett par år. Rätt bra = Inte katastrof. Man går ju (typ) alltid back på bilar big_smile

Jag skulle personligen undvika hybrid - har inte ägt någon, men har en förutfattad mening grundad på vad jag hört och läst.
Mitt val skulle bli Honda Jazz och därefter kosta på den en Dintrol- eller Tectylbehandling.
Får du med vinterhjul? Honda har dyra fälgar, om du inte kan hitta begagnade på t ex Blocket.

Jazzen är också en hybrid kan tilläggas. Firman har sagt att de kan skicka med vinterhjul med dubb i köpet.
Vad är det du hört/läst om hybrider? Jag har bara haft hybrid som hyrbil så begränsad erfarenhet.

37 Inlägg
18 mars
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Toyotas hybrider är bra och mycket driftsäkra.
Knallar och går, batterierna håller generellt länge.
Går på el upp till 40-50km/h beroende på hur mycket man gasar.
Förbränningsmotorerna går på Miller-cykel och är ganska snåla, men framförallt driftsäkra.

Nackdelen med Toyota är att det är dyrt att serva dem på märkesverkstaden, men å andra sidan så får man relax-garantin upp till 10 år när man servar hos dem.

Relaxgarantin är ju ett stort plus. 10 år eller 20 000 mil får ju anses väldigt generöst. Men tillverkar man kvalité så smile

Jag reagerade lite på 11 000 mil på Yarisen men å andra sidan kanske det inte är så mkt på en Toyota?

37 Inlägg
18 mars
Trådstartare
#11
DennisCA skrev:
jaka54 skrev:
Det är som vanligt
Toyota eller Honda.
Om man inte vill eller har möjlighet att mecka själv!

Fast man ska se upp med moderna Honda, dom har börjat använda s.k. "wet belts" i vissa motorer. Skamligt att Honda sänkt sig till det personligen. Vet inte om Toyota gjort det men är redo att bli besviken.

Intressant. Man lär sig aldrig något nytt.

Vad jag googlat mig till så har Toyota inte börjat med det så tummen upp där, antar jag!

Just nu är hetaste kandidaten Toyota Yaris. Det är möjligen miltalen som är lite höga på runt 10-12 000 på de jag tittat på men det är kanske inte så värst mkt för en välservad Toyota.

37 Inlägg
18 mars
Trådstartare
#12
Growe skrev:
en liten skitbil är alltid bättre än en stor vräkig bil..    allt är sämre på dom stora bilarna utom utrymmet.. allt är svindyrt så en aygo c1 eller 107 är väll en av dom bästa om man inte bryr sig om komfort.. för den suger enligt mig även en 10år äldre seat arosa är bättre men det är ju bara komfort och ljudnivå    annars är dom som alla små skitbilar stabila.. 
billiga däck billigare delar drar mindre bränsle.   billigare att byta olja för mängden är mindre osv.. så bara bra grejer..  jag personligen tycker folk är idioter som sitter själva i sina v90 och tycker dom är smarta smile

Jag hade faktiskt en Aygo tidigare. Inga problem om man mest kör till gymmet och affärn. Rätt bullrig på motorvägen och inte mycket att köra om med men funkade OK. En Yaris som jag kikar på nu är ju ett snäpp rejälare men ändå litet.

37 Inlägg
19 mars
Trådstartare
#13
torsen skrev:
Jag har bara skrivit vad jag främst rekommenderar för bil - INTE vad jag själv äger och kör.
Har flera bilar, men den som är favoriten, och den som jag praktiskt mest brukar, är en Suzuki Jimny.
Men den vågade jag inte rekommendera i mina inlägg ovan.
Har även ägt och kört 3 Suzuki Samurai - Canvas Topp, Tin Topp och High Roof - men dom kan jag INTE rekommendera.
Mest för att dom är så omoderna och okomfortabla.
Jimnyn, som jag köpte begagnad för 10 år sedan, är årsmodell 2006.
Den har körts utan minsta reparationer, och är att rekommendera för den med med problem med rörelseapparaten = ovig, ont i ryggen, reumatiska problem et c.
Utmärkt bil för en singel person med stor hund som ägnar sig åt hundsport i form av viltspår och fågeljakt, där startplatserna är i slutet på skogsmaskinsspår..
Men det är ingen statusbil, den är prövande på motorväg med sidvind, den är (relativt) bullrig.
Fördelarna med Jimny är att den är lätt att gå i och ur, lätt att parkera, fantastisk i djup snö samt otroligt driftsäker.
Skadar ju inte att du kollar och provkör en, kanske är det bilen för dig?
Men, tyvärr för köpare, har Jimny ett ohemult högt andrahandsvärde.

Spännande alternativ! Tycker det är en jäkligt cool bil om inte annat.
Senast redigerat av Kallek89 (19 mars )

37 Inlägg
19 mars
Trådstartare
#14
Ny fråga: Bilen som just nu är hetast kandidat är servad varje år. Men de har kört mkt mellan årsservicen, Såhär ser det ut med mina kommentarer i parentes:

1 449 mil (inom Toyotas rekommendation, bra)
3 346 mil (1 897 mil sedan förra servicen ? för långt)
5 659 mil (2 313 mil sedan förra servicen ? alldeles för långt)
8 120 mil (2 461 mil sedan förra servicen ? alldeles för långt)
10 617 mil (2 497 mil sedan förra servicen ? alldeles för långt)

Toyota säger ju 1500 mil eller 1 år vilket som inträffar först.
Nu är bilen uppe på 11 800 och fullservice görs innan leverans.

Hur stort problem är detta?

Bilen är en Yaris hybrid från 2019.

37 Inlägg
19 mars
Trådstartare
#15
SvenBror skrev:
Jesper328 skrev:
Toyotas hybrider är bra och mycket driftsäkra.
Knallar och går, batterierna håller generellt länge.
Går på el upp till 40-50km/h beroende på hur mycket man gasar.
Förbränningsmotorerna går på Miller-cykel och är ganska snåla, men framförallt driftsäkra.

Nackdelen med Toyota är att det är dyrt att serva dem på märkesverkstaden, men å andra sidan så får man relax-garantin upp till 10 år när man servar hos dem.

Är det verkligen smart med en hybrid om man bara har tänkt köra på bensin/diesel?

Huh? Jag har inget emot hybrid. Inte ren bensin/diesel heller iofs smile


Sök