3088
Sök

Går snålt efter trimning.

212 Inlägg
30 mars
Trådstartare
#1
Gäller en 740 -86 jag lagt en B230 FK motor och nu har jag satt 19t turbo, gröna r spridare,  v-kam, 3"lmm, walbro 255 pump i tanken med nya ledningar.
Nytt bränslefilter.
Chip från en känd duktig kille.
Motorn är renoverad för max 2000 mil sedan med alla lager och ringar och packningar osv.
Innan trimning gick den kanon .
Efter trim så upplever jag den går snålt.
Har bredbandslambda och kallstart ligger den allt mellan 12-15 i lambdavärde.
Varm ligger den lite högre och vid körning tvekar den oftast vid gaspådrag.
Chipet är gjort för orginal brt vilket jag har.
Sitter anpassad silicon slang mellan lmm och turbo.
Nån idé vart jag ska leta?
Fundera lite över pulsutjämnaren som sitter på bränsleledningen om något kan hänt med den.


212 Inlägg
2 april
Trådstartare
#2
Japp till 3".
Kanske ska testa byta till orginal bara för att kolla så det inte blivit en "miss"


212 Inlägg
2 april
Trådstartare
#3
Nej det har jag inte.
Ska göra det så återkommer jag


212 Inlägg
15 april
Trådstartare
#4
12.3 volt får jag på pumpen.
Lambda ligger runt 16 på tomgång .


212 Inlägg
15 april
Trådstartare
#5
Drog en direkt ström från batteri till pump och fick strax över 13 volt på pumpen och lambda ligger fortfarande strax över 16 nästan 16.5 så ja den går snålt.


212 Inlägg
15 april
Trådstartare
#6
Bytte till en 3"lmm jag köpt av en känd firma och nu ligger lambda på 11 på tomgång.
Blev tillsagd att inte köra eftermarknads elektronik men verkar ju funka nu.
Vad hade ni andra gjort?


212 Inlägg
15 april
Trådstartare
#7
Jag köpte ett 3" hus och flyttade över orginal elektronik till den och det är med den som den går snålt


212 Inlägg
15 april
Trådstartare
#8
Så kan det ju absolut vara.
Har limmat den med blå packningssilicon när jag byggde ihop den så borde inte läcka men man kan aldrig vara helt säker dock.
Den 3" jag köpte färdig står på deras hemsida att dom använder orginal elektronik bär dom tillverkar men kan man lita på det?


212 Inlägg
15 april
Trådstartare
#9
Det är en innovate bredbandslambda och hur vet man att den visar rätt ?
Stiften är vita efter jag kört med den lmm jag byggde ihop med orginal elektronik.
Den gick lite oroligt på tomgång och efter man gasat några gånger så gick den långt ner på tomgång och stannade ibland.
Med lmm jag köpt färdig går den mycket renare och lägger sig på stadig tomgång direkt.


212 Inlägg
15 april
Trådstartare
#10
Ja precis.
Så den visar nog åt rätt håll då.
Får köra lite o se hur den beter sig.
Den lmm jag byggde ihop själv körde jag med innan jag trimmade och den gick bra då så elektroniken borde vara hel


212 Inlägg
24 april
Trådstartare
#11
Kört en runda ikväll och den låg stadigt på 11-12 i lambda fast kändes slö och när jag stannade och lät den gå på tomgång så vandrade den väldigt och dog nästan.
Bytte tillbaka till den jag byggt själv med äkta bosch elektronik då flög lambda upp till 16.
Testade köra en sväng och den går lite bättre men lambda ligger fel.
Så ert råd är att byta till annan bosch elektronik och testa eller vad ?


212 Inlägg
24 april
Trådstartare
#12
Yes den har jag bytt.
Dock till en annan begagnad men den går exakt likadant som med den gamle.
Har fler jag kan testa byta med.
Med den lmm jag byggt om så ligger afr på allt mellan 16-22 vid ladd och den pendlar lite .
Stiften är helt vita så ja den går ju snålt.


212 Inlägg
25 april
Trådstartare
#13
Borde inte afr ligga mer stabilt om tempgivare är kass?
Alltså följa mer fast snålt?


212 Inlägg
25 april
Trådstartare
#14
Mjo absolut.
Hade ingen bredbandslambda då.
Minns att den gick bra.
Stannade ibland när jag tryckte ner koppling och släppte gasen.
Den "häntade" inte sig på tomgång alltid men över lag gick den bra.
Hade tendens att spika vid 1 bar ladd.
Efter trimning så har jag bytt soppafilter och den gick bättre.
Så kan absolut byta tillbaka till orginal och kolla vilket värde jag har dock kommer 19t turbon sitta kvar om det gör något?
Behöver ju inte ladda direkt utan köra lugnt.


212 Inlägg
26 april
Trådstartare
#15
Nej det har jag faktiskt inte ska göra det imorgon och kolla


212 Inlägg
27 april
Trådstartare
#16
Testat en annan orginal 3 bars btr och ingen skillnad ff 15-16 i afr.
Satte dit min ställbara nya malpassi btr och går likadant.
Ställde den så tomgång ligger på 14.7 afr på tomgång men vandrar lite i tomgång och därav vandrar även afr värdet lite.
Vid körning så ligger afr på 17 ca när jag laddar lite och när jag växlar sticker den ner på 11-12 ca men lägger sig på 16-17 direkt jag börjar gasa igen.
Tänkte testa ta itu ännu en orginal lmm och flytta elektronik till mitt 3" hus och se vad som händer.
Alternativt byta tillbaka till orginal spridare och box och lmm för att kolla hur afr värdet beter sig.


212 Inlägg
28 april
Trådstartare
#17
Testat köra orginal lmm nu och den går bättre.
Tomgång ligger afr mellan 11.5-13 och vid ladd 11 ca.
Känns märkligt


212 Inlägg
28 april
Trådstartare
#18
Jajamän det är bortplockat.
Kör med r-spridare nu och 2.5" lmm eller vad orginal är.
Chipet är gjort för 3' lmm så tycker det är lite lustigt.
Borde den inte gå fett då?


212 Inlägg
8 maj
Trådstartare
#19
Testat koppla förbi intercooler för att utesluta tjuvluft men samma afr värdet.
Vandrar dock lite mer i tomgång.
Testat annan lambda med utan resultat.
Har fler men inte rätt bosch nummer dock passar kontaktstycket men inte testat köra.
Ska rota fram fler tempgivare och testa.
Fick höra att vevaxelgivaren har med blandningen att göra så ska testa andra och se
Var fasen letar jag mer??
Minns innan jag trimma då hade den tendens att spika ganska tidigt i ladd men hade ju ingen bredbandslambda då så vet ej.
Har själv kopplat in kabelhärvan till motorstyrningen i bilen då det satt en 230e motor innan.
Kan man kopplat nån sladd fel?
Borde den gå då?
Helt slut på idéer


212 Inlägg
9 maj
Trådstartare
#20
En långsökt tanke men vad skulle hända om du sätter svänghjulet ett bulthål fel?
Skulle den ens gå då?



Sök