2873
Sök

Bilbatteri laddas ur trots att det har bra hälsa och det finns ingen tjuvström. Vad kan problemet vara?

75 Inlägg
24 april
Trådstartare
#1
Hej.
Toyota Hiace 1991.

I oktober köpte jag nytt Tudor bilbatteri. Under vintern var det en del problem att bilen inte startade och jag fick ladda batteriet. OK, det beror på väl kylan och att jag körde lite. Emellertid har problemet fortsatt trots att natt-temperaturen i Skåne är ca 9C. De senaste 2 månaderna har jag kört relativt lite. Varje vecka ca 2 stadskörningar på 5 km och en längre körning på 3,2 mil.

Anta att jag kör med bilen på torsdagen. Låter den sen stå. Då kan batteriet vara dött på måndag morgon.

Batteriet köptes på nätet. Jag förklarade läget. De sa att de hade en butik i Malmö som kunde testa batteriet. Eftersom batteriet var urladdat dagen innan så körde jag till butiken med fulladdat batteri. Gubben hade en typ av multimeter som testade batteriet. Han sa det såg bra ut.
Testresultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-40c59e5afd79514bc442e139181b509d.jpg

Jag tänkte att det kunde vara tjuvström. Först testade jag batteriet med multimetern. Det visade 12,7V.


https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-12d15a89427f8863587eb80ec87be76e.jpg

Sen testade jag med multimetern i 10A-läget. Den visade 0,05, gick ner till 0,04 efter en stund.


https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-890f8606fdcbe90cbda1cff9cf31286e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-0f8ac6ea484934a994d87327c199655b.jpg

Om jag fattat det rätt så visar multimetern 40mA vilket inte är speciellt högt.
Jag provade att dra ut säkringarna en efter en, men multimetern förblev visande på 0,04.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-f41cfa22bdad8d3783f5484d8b0c7420.jpg

Problemet verkar inte vara tjuvström och batteriet är bra. Vad kan då problemet vara?

75 Inlägg
24 april
Trådstartare
#2
torsen skrev:
Har du drag på bilen?

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

75 Inlägg
24 april
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
På de sista bilderna mäter du 0-10V inte något annat.

Kika igen. Jag tror du har fel.

75 Inlägg
25 april
Trådstartare
#4
xXSammy skrev:
Vid cellfel i batteriet kan det vara stendött utan förvarning, ges starthjälp en gång sen fungerar det ett par dagar, ibland veckor innan felet sker igen

Som jag förstod av gubben som testade batterihälsan så var det inget fel på batteriet.

75 Inlägg
26 april
Trådstartare
#5
torsen skrev:
TRB skrev:
torsen skrev:
Har du drag på bilen?

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

Prova då med att lossa elledningen i eldosan märkt  "54G" från dosan.
"54G" är belägen ungefär klockan 2 utifrån sett.
"54G" är "ständig" 12 volt ström för t ex driva belysning och annat i husvagn.
Inte ovanligt att diverse "goja/klegg" samlas i eldosan med åren och orsakar krypströmmar, så "sanera" gärna hela eldosan eller byt ut den.

Förmodligen en dum fråga, men vad menar du med eldosan?

75 Inlägg
26 april
Trådstartare
#6
Blanke skrev:
Kan ju kanske vara några lampor, stereo, larm (om den nu har det) osv.

Lamporna står alltid i offläge. Skulle det vara stereon som tjuva ström borde väl multimetern ha visat det.
Det finns larm i bilen som jag inte har använt på jättelänge.

75 Inlägg
30 april
Trådstartare
#7
Larmet som jag inte har använt på många år, det har jag kopplat bort. Förändrade ingenting. Batteriet laddas fortfarande ur.

75 Inlägg
6 maj
Trådstartare
#8
Jag har provat det mesta men batteriet laddas fortfarande ut om inte bilen körs åtminstone var 3-4 dag. Inte skoj och veta om det kommer att gå och starta.

Några fler förslag på åtgärd?

75 Inlägg
7 maj
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
TRB skrev:
Jag har provat det mesta men batteriet laddas fortfarande ut om inte bilen körs åtminstone var 3-4 dag. Inte skoj och veta om det kommer att gå och starta.

Några fler förslag på åtgärd?

Inlägg #13 som en quickfix. Sen kan du i lugn och ro undersöka problemet i mån av tid. Hade samma problem på en Toyota Yaris (Japp!) för ett antal år sedan. Drog in en huvudbrytare i kupén. Fick aldrig ordning på problemet så fick vara så. Satt i muskelminnet till slut. Vrida av tändningen -ner med vänsterhanden och slå av huvudbrytaren- och tvärtom på morgonen. Satt i långt efter jag hade bytt bil lol

Quickfixen med huvudbrytare skulle säkert fungera, men det löser inte det egentliga problemet varför batteriet laddas ut.

75 Inlägg
8 maj
Trådstartare
#10
husseman skrev:
Hmm, borde vara kass batteri. Låna ett vettigt batteri av nån o testa.  Lycka till /husse

Batteriet köptes i mitten av oktober så det är relativt nytt.

Det är möjligt att batteriet hade fabrikationsfel. Jag köpte det via Swedol och har varit i kontakt med dem. Tyvärr är Swedol inte att lita på. De har noll intresse av att ta sitt ansvar. De har bara förhalat sitt svar i 6 veckors tid.

Att låna ett batteri av någon är knepigt eftersom det är en udda storlek.
Senast redigerat av TRB (8 maj )

75 Inlägg
10 maj
Trådstartare
#11
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

En fråga beträffande köpa nytt batteri. Det senaste bilbatteriet är Tudor Technica TB605, 60 Ah, 480 A. Batteriet jag hade innan dess var Tudor Technica TB605, 60 Ah, 390 A.

När jag söker med regn nr på batterihemsidor kommer det upp olika förslag på batterier. Givetvis ska storleken vara rätt. Hur är det med batterikapacitet och kallstartsström? Kapaciteten på de två batterierna jag haft senast har varit 60Ah. Batterihemsidorna visar batterier med kapacitet mellan 60-75 Ah och med kallstartsström 480-630A.

Är det en fördel eller nackdel att välja högre värden på kapacitet och kallstartsström?

75 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt batteri. Håller tummarna för att det ska fungera bättre då.

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

75 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#13
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Brådhis skrev:

Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?

Jag har inte testat ännu. För tillfället behöver jag bilen dagligen så jag får vänta med att plocka ut batteriet.

Du behöver ju inte plocka ur det. Lossa minuspolen och se om det laddas ur ändå, då vet du att batteriet är dåligt och kan sluta felsöka...

Tack, bra idé.

75 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#14
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

75 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#15
TRB skrev:
Oavsett hälsan på nuvarande batteri ska jag köpa ett nytt batteri (kanske ha det gamla som reserv).
Funderade först på
Bosch SLI S4 027 70Ah, 630 A
https://www.mekster.se/batteri-s4-147610.html

Läste sen att Bosch ibland får en del kritik. Exide verkar rosas.
Kikade därför på
Exide Premium EA755 75 Ah, 630A
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Kan 75Ah bli för mycket?

Tror ni missade frågan.
Kan 75Ah bli för mycket/för hög kapacitet?

75 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#16
Beträffande Ah. Nu sitter det 60Ah i bilen. Om jag skulle köpa vad Toyota erbjuder så blir det 65Ah.

Var sugen på Exide 75Ah.
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Ringde Mekonomen och frågade om Ah. De satt det kunde bli problem ifall jag väljer 75Ah. Eftersom det är högre kapacitet än batteriet som sitter i så kanske inte generatorn skulle palla med batteriet. Så de avrådde från 75Ah.

75 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#17
Tack Growe och Brådhis.
Då ska jag inte hänga upp mig på Mekonomens varning om att generatorn inte skulle orka med 75Ah. Läste sen också på Biltemas hemsida "Det finns till exempel ingen fördel i att välja ett batteri med väsentligt högre Amperetimmetal, eftersom ett sådant tar längre tid för din generator att återladda och du riskerar startproblem vid kyla." Gillade inte biten om startproblem vid kyla.

75 Inlägg
13 maj
Trådstartare
#18
Jag köpte Exide 12V 75Ah 630A. 4 cm längre än det gamla men det fick plats.
https://www.thansen.se/bil/toyota-hiace … -485784294

Jag ska testa det gamla batteriet. Först ladda upp det fullt och sen mäta under några dagar hur spänningen är. Hur mycket kan man räkna att spänningen faller per dag/per vecka om batteriet är OK (antar att det faller lite grann i alla fall)?

Har också en dum off-topic fråga. Om det gamla batteriet är OK kanske det får bli ett reservbatteri. Alternativt skulle det vara skoj att testa att använda till en elektrisk kylbox t ex om man campar. Anta att batteriet är fristående från bilen och inte laddas upp under campingtiden, anta också att jag hittar en lösning att koppla kylboxen till batteriet, hur länge skulle batteriet kunna hålla igång kylboxen? Är det bara ett par timmar?
P.S Förstår att en rejäl påse med is vore ett bra alternativ.

75 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#19
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

75 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#20
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

Åk förbi en verkstad och låt dom belastningsprova det istället så vet du om det är okej eller om du ska reklamera det. Kan inte rimligen kosta många kronor eller fikabröd.

Det testades för en månad sedan i en butik av en snorkig sur gubbe. Sa det var bra.
Reklamerade batteriet och fick pengar tillbaka. Därav att jag köpte nytt batteri igår.

Jag ska mäta spänningen under några dagar mest för att veta om batteriet ska sparas eller återvinnas.


Sök