Tror att Xpeng ska komma med en elbil med inbyggd generator som hela tiden snurrar på optimala varv?
finns ju annars en portabel honda motor som passar perfekt i frunken på alla elbilar
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte. Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre. Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.
Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.
Är det inte så att man väljer bort diesel vid hybriddrift för att dom blir varma (når driftstemp) betydligt långsammare än en bensinare och dels då får lite skeva utsläpp och dels lever ett ganska miserabelt liv när det startas och stoppas hela tiden?
Så fort nå´n tänkt köra mindre än 76 mil per dag med en diesel brukar ju kören här på Garaget basunera ut budskapet att den genast kommer få igensatt DPF och skära ihop och akut rekommendera bensinmotorer från Asien. Så jag har lite svårt att se varför man skulle rekommendera diesel i en hybrid där motorn som mest/bäst(?) går halva tiden man är ute och kör.
det finns vissa nackdelar.. men har kört min polo diesel dessutom optimerad orimligt korta sträckor.. typ andra sidan motorvägen från där jag bor typ 3-4min färd hemifrån mig till en parkering vi har lite bussar stånde på. har varit säker på att den ska protestera men faktist inte gjort det än så länge..
men med en generator så kommer den ju bara starta när batteriet behöver laddas och då får man ju anta att den är igång tills batteriet är fullt igen. och det är ju inte gjort på 3-4min så det bör nog fungera yppligt.. men som hybrid så finns det ju vissa nackdelar.. om man kärringkör. kör man normalt så har man ju full gas och den bör bli varm även då
Har du möjligen någon länk till sådan portabel Honda motor?
Viktigt för elbilsägare att tänka på är att INTE lasta i mer i frunken än vad den klarar av utan förstärkningar. Bilen i bild nedan hade ca 30kg i frunken.
Hade isf tänkt mig att ha någon typ av räckviddsförlängare (prisvärd, liten och smidig) som ger minst tio mil extra, i bagagen på vår rullstolsfraktande Renaut Kango Family e tech (den har ingen "frunk")
Det kan ju (som du nämnde tidigare) vara en bättre ide att stanna och snabbladda men det är inte alltid läge att stanna med dottern ( hon blir lätt stressad) så... då kunde ju kanske räckviddsförlängare vara ett alternativ (vi klarar dock de flesta resor med Kangoons nuvarande räckvidd)
Att installera en räckviddsförlängare kräver en del mjukvarumodifiering då en elbil inte kan köras och laddas simultant samt givetvis en ombyggnation för hårdvarans inkoppling. Laddeffekten behöver dessutom vara relativt hög för att det ska göra någon nytta på kort tid. Eftersom att snabbladda inte är ett alternativ ser jag det som att det behövs ett annat fordon med tillräcklig räckvidd redan från monteringsbandet. BMW i3 fanns i en REX-version tidigare, men den lades ner pga låg efterfrågan och batteriutveckling som gjorde den omodern. Horse uppfinner alltså hjulet igen.
Tackar för synpunkter.
Dessvärre hittade jag ingen elbil med längre räckvidd, av typen Kangoo, Berlingo, Proace city etc som funkar att lasta dotterns rullstol.
Närmaste var isf nya VW Caddy plug hybrid in och det är ju ingen ren elbil men med ca 10 mil räckvidd på el och möjlighet till snabbladdning så kan den kanske vara ett alternativ ändå (om vi byter vår Kangoo).
Att installera en räckviddsförlängare kräver en del mjukvarumodifiering då en elbil inte kan köras och laddas simultant samt givetvis en ombyggnation för hårdvarans inkoppling. Laddeffekten behöver dessutom vara relativt hög för att det ska göra någon nytta på kort tid. Eftersom att snabbladda inte är ett alternativ ser jag det som att det behövs ett annat fordon med tillräcklig räckvidd redan från monteringsbandet. BMW i3 fanns i en REX-version tidigare, men den lades ner pga låg efterfrågan och batteriutveckling som gjorde den omodern. Horse uppfinner alltså hjulet igen.
Tackar för synpunkter.
Dessvärre hittade jag ingen elbil med längre räckvidd, av typen Kangoo, Berlingo, Proace city etc som funkar att lasta dotterns rullstol.
Närmaste var isf nya VW Caddy plug hybrid in och det är ju ingen ren elbil men med ca 10 mil räckvidd på el och möjlighet till snabbladdning så kan den kanske vara ett alternativ ändå (om vi byter vår Kangoo).
Biltypen, som baseras på en snickarlåda/målarburk, med längre räckvidd finns tyvärr inte ännu på marknaden. Dessa är i grunden närtransportfordon för någon hantverkare som ska köra runt på diverse pryttlar och därav saknas incitament att montera större batteripack pga till ökad fordonskostnad och minskad lastvikt. Den senaste caddyversionen är förmodligen den bästa som sålts eftersom det är en Ford ^^ . (Fast att gå från eldriven till pluggis kommer nog att kännas som att sluta med VC och toalettpapper och börja använda utedass med gemensam pinne.)
Tackar för tips och synpunkter.
Vi har även en RAV4 plug In 2020 som vi kört 17 000 mil och varit nöjda med. Använder den som långturs och familjebil. Visst skulle vi önska att den gick längre på el och att den gick att ladda snabbare men det kommer väl i nya versionen som är på gång. Vår Renault Knagoo e tech ( fem sits, behöver kunna åka tre plus rullstol ibland) används mest till ganska loka transporter, av dottern och hennes assisten samt dotterns rullstol