3038
Sök

Köpråd

290 Inlägg
16 september
Trådstartare
Håller på att hjälpa frun med bilbyte och skulle behöva lite tips/köpråd...

Funderar lite på antingen en Volvo XC60 D4 AWD Classic Momentum, årsmodell 2017 som har gått ca: 22500 mil.

Eller

Subaru Outback 2.0 4WD Lineartronic, årsmodell 2016 som har gått ca: 19300 mil.

Nån som har nåt tips?!
Senast redigerat av Icebear (16 september )

290 Inlägg
17 september
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Är dessa tu de enda alternativen frun kan tänka sig?

Näe.. Men utbytet av begagnade bilar är väldigt litet i den prisklass hon eventuellt har möjlighet att köpa en bil i, hon har väl tänkt köpa nåt nyare och bättre senare när hon har möjlighet att ta ett lån. Men just nu och i den här prisklassen är som sagt utbytet inte så stort, utan då är det dom 2 bilarna jag har sett som ser någorlunda vettig ut.

290 Inlägg
17 september
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Är dessa tu de enda alternativen frun kan tänka sig?

Näe.. Men utbytet av begagnade bilar är väldigt litet i den prisklass hon eventuellt har möjlighet att köpa en bil i, hon har väl tänkt köpa nåt nyare och bättre senare när hon har möjlighet att ta ett lån. Men just nu och i den här prisklassen är som sagt utbytet inte så stort, utan då är det dom 2 bilarna jag har sett som ser någorlunda vettig ut.

Bilar runt 150-200k finns det ju hur mycket som helst utav ute på marknaden.
Jag utgår förresten ifrån att Outbacken är en 2.0 bensundriven eftersom du inte skrev något om diesel.
Subaru i all ära gällande driftsäkerhet men dieselmotorer visade sig vara något dom inte är något vidare bra på att konstruera.

I det aktuella prisspannet tipsar jag om bensindrivna HRV och RAV4, bägge mycket pålitliga och av samma biltyp som XC60.

Outbacken är en diesel.

Tror inte att hon är intresserad av varken HRV eller RAV4.

Nu beror det nog lite på var i landet man bor angående utbud, och här är utbudet inte så stort runt 150-160,000. Man vill ju inte åka runt halva Sverige heller för att få tag på en bil, utan man köper ju helst nåt som finns i närheten. Sen vill hon inte ha vilket bilmärke som helst, utan helst ska det vara Volvo eller Subaru eller möjligen Mitsubishi. Men för tillfället så är dom ända bilarna som finns i den prisklassen och i närheten den där Volvon och Subarun. Hon har en Subaru Outback diesel nu också som hon varit nöjd med, så hon skulle som sagt kunna tänka sig en Subaru igen.

290 Inlägg
18 september
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Jag utgår förresten ifrån att Outbacken är en 2.0 bensundriven eftersom du inte skrev något om diesel.
Subaru i all ära gällande driftsäkerhet men dieselmotorer visade sig vara något dom inte är något vidare bra på att konstruera.

I det aktuella prisspannet tipsar jag om bensindrivna HRV och RAV4, bägge mycket pålitliga och av samma biltyp som XC60.

Outbacken är en diesel.

Tror inte att hon är intresserad av varken HRV eller RAV4.

Nu beror det nog lite på var i landet man bor angående utbud, och här är utbudet inte så stort runt 150-160,000. Man vill ju inte åka runt halva Sverige heller för att få tag på en bil, utan man köper ju helst nåt som finns i närheten. Sen vill hon inte ha vilket bilmärke som helst, utan helst ska det vara Volvo eller Subaru eller möjligen Mitsubishi. Men för tillfället så är dom ända bilarna som finns i den prisklassen och i närheten den där Volvon och Subarun. Hon har en Subaru Outback diesel nu också som hon varit nöjd med, så hon skulle som sagt kunna tänka sig en Subaru igen.

Jag förstår, ibland är det så att man gillar vissa bilar men inte andra.
Volvons stora fördelar är, bränslevärmaren och att den inte är svart samt säljs av en seriös välmeriterad märkesåterförsäljare, det är säkert inte något bekymmer med den andra försäljaren heller men deras fokus verkar vara annorlunda.
Av de tu hade jag, fan hoppas ingen jag känner läser detta, lagt krut på Volvon och provkört klämt och känt.
Den är förmodligen lite törstigare med 5cyl, men jag är alltjämt skeptisk till subarus dieselsnurror.

Jag har en XC60 själv, visserligen en 2019 och bensindriven, men den är jag riktigt nöjd med. Hon har provat den några gånger och gillar den väldigt mycket, men det kanske inte är samma komfort i XC60:n i annonsen då den är några år äldre?!

Vad menar du förresten med att en av Volvons stora fördelar är att den inte är svart? (Min XC60 är nämligen svart) Är det för att det är svårt att hålla svarta bilar rena, eller tänker du på nån annan orsak?!

För att återgå till ämnet så säljs både Volvon och Subarun inom samma bilfirma, men på olika orter.
Senast redigerat av Icebear (18 september )

290 Inlägg
18 september
Trådstartare
viccoA skrev:
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:

Nja Subarys CVT-lådor är inget under av driftsäkerhet, bernsinmotorn är den nya uppdaterade, generationen innan hade mycket problem med krokiga topplock. Dieslarna är rent ut sagt dåliga, ingen vidare hållbarhet. Outbacken är också ganska grovt byggd, tålig alltså, men det gör att det tex klonkar lite i bakvagnen redan från fabrik och väghållningen är sisådär.

Det finns mycket bilar i prisklassen och Volvon är inte fel men hade tittat på en som gått lite mindre.

Håller med om att den Volvon har gått lite väl långt, jag personligen skulle nog inte köpa en bil som gått så långt. Men ska man köpa en Volvo som inte har gått så fasligt långt, så ökar ju prislapp betydligt också, och för tillfället har hon inte råd med nån dyrare bil...

290 Inlägg
22 september
Trådstartare
Nån som har erfarenhet av Audi Q3..?! Brukar det vara några problem med dom?

290 Inlägg
22 september
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
Nån som har erfarenhet av Audi Q3..?! Brukar det vara några problem med dom?

DSG
TFSI
Rost
Elfel
Kamkedjespännare
Oljeförbrukning
DPF sätter igen
MMI
Turbohaveri
Annars är det väl ganska trevliga bilar att köra, när dom fungerar.

Inget som du skulle rekommendera då alltså?

290 Inlägg
23 september
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
DSG
TFSI
Rost
Elfel
Kamkedjespännare
Oljeförbrukning
DPF sätter igen
MMI
Turbohaveri
Annars är det väl ganska trevliga bilar att köra, när dom fungerar.

Inget som du skulle rekommendera då alltså?

Jag skulle inte rekommendera något fordon från VAG-Group.
Enligt min mångåriga erfarenhet kring bilar och fordon överlag är dom ofta ok att köra men det är mycket haverier och småfel, javisst en ny leasingbil funkar givetvis för då finns både garanti och i regel lånebilsförsäkring, men en bil i erat åldersspann, aldrig.

Jag såg att det fanns en Audi Q3, årsmodell 2019 som såg riktigt fin ut, men då är det alltså inget att satsa på.

Vad anser du om XC60 laddhybrid?! Jag har hört att det är dyrare servicekostnader på en sån än med en vanlig bensinare?

Sen har jag sett att skatten bara är 360:-/år..

Andra fördelar/nackdelar??
Senast redigerat av Icebear (23 september )

290 Inlägg
23 september
Trådstartare
zemet skrev:
Varför byta bil om hon är nöjd med nuvarande?

För att den har börjat krångla lite för mycket, bland annat ser det ut som att det läcker in diesel i oljan, och sen behöver dessutom partikelfiltret bytas och det kostar 35,000:-.. Då man inte vet varför det kommer in diesel i oljan och om det kommer hjälpa med nytt partikelfilter eller om det behövs ytterligare reparationer, så känns det lite för kostsamt att lägga så mycket pengar på en bil som är så pass gammal och har gått så långt, så det kändes bättre att sälja den och köpa nåt annat...

290 Inlägg
23 september
Trådstartare
zemet skrev:
Slå ett rör genom DPF och kör tills motorn rasar.

Diesel i oljan tyder ju på dåliga kolvringar, det löser inte ett DPF byte.

Kör tills den rasar och skrota den sen så ingen fattig stackare blir lurad att köpa denna bilen.

Varför skulle jag slå ett rör genom DPF och köra tills den rasar?! Nu får du ju ge dig....

Jag har haft bilen inne på verkstad flera gånger, dom är medveten om problemen på den och det är chefen där som sagt att han kan tänka sig att köpa bilen billigt.

290 Inlägg
24 september
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Ptja, problem med DPF och diesel i oljan.
Det senare beror väl kanske på avbrutna regenereringsförsök p.g.a. det förstnämnda.. kanske.
Jag skulle också slagit hål i partikelfiltret eller helt enkelt kört en sköljning på plats.

Utöver det så instämmer jag väl med kören.
Undvik allt som har med VAG att göra.
Subaru dieslar har ju sitt lite sådär jättedåliga rykte.

Vill hon, i mitt tycke, åka väldigt bekvämt och rätt så driftsäkert så ligger Merca C-klass W/S204 diesel + automat uppe i toppen.
Främst faceliften årsmod 2012-2014.

Kia Ceed 2012+.
Optima diesel.
Hyundai i30/i40.
Renault Clio/Megane 1.5dci (mycket viktigt att det är just en 1.5dci).

Annars köper man en fin gammal 9-5a eller V70.
Kastar man in en Androidstereo från Kina med Carplay och sånt så blir ju bilen plötsligt lika modern som vilken ny bil som helst.. typ.

Kanske ska förklara lite vad som är gjort på bilen.. Hade den på service i början på maj, (fick då veta att 18000 mila servicen inte var gjort, utan endast oljebyte. Då hon köpte den hade den gått 18765 mil. Det var egentligen 21000 mila servicen som bilen var i intervall på, men eftersom 18000 mila inte var gjort och det var lite större service än 21000, så gjorde vi 18000 mila servicen då istället för 21000). I juni började lampan för partikelfiltret blinka, men eftet ett tag slocknade den, och efter nån vecka började den blinka igen. Bokade en tid på verkstaden och då gjorde dom en regenerering, men det hjälpte inte så då gjorde dom en felsökning och kom fram till att det var nåt med oljan som inte var bra, (tror att det var då dom upptäckte att det kom in diesel i oljan) så då bytte dom olja och filter och då slocknade lampan, men efter ungefär 3 veckor så började lampan blinka igen. Bokade ny tid och åkte till verkstaden igen och då gjorde dom en återställning av oljespädningen och då slocknade lampan, och då var den släckt några veckor och sen tändes den igen för nån vecka sen...

När det gäller valet av märke på ny bil så är det svårt att få hon att testa nåt annat än det som hon tycker är bra bilar, för tillfället är det Volvo, Mitsubishi och Subaru som hon kan tänka sig. Eventuellt kanske det blir så att jag köper ny bil och sen får hon köpa min nuvarande XC60...

290 Inlägg
24 september
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:
torsen skrev:

Både sant och osant.
Sant är att HRV och RAV4 är mycket pålitliga kvalitetsbilar.
Osant är de är av samma typ som XC60.
XC60 är ju en mindre kombibil på styltor - INTE en SUV(som den marknadsförs som).
XC60 är även kosmetiskt stylad för att likna en SUV - men är lik förbannat en kombibil.

Samtliga tre tillhör det populära segmentet mellanstor SUV
Stupid
Unnecessary
Vehicle

Redan på åttiotalet ansågs Talbot Matra Rancho vara en SUV, eller stadsjeep som reklamen angav.
Detta en Simca Fixare 2wd och i det närmaste personbilshög markfrigång, men den var försedd med extraplast.

Nåja. Det är väl tur att TS inte ska skaffa något riktigt fjantigt som en batteridriven Tesla eller liknande.

Nja, en helt batteridriven bil kommer det inte bli och absolut ingen Tesla. Däremot skulle jag nog kunna tänka mig en laddhybrid, el/bensin...

290 Inlägg
25 september
Trådstartare
Nu har jag kollat lite och hittat några bilar som jag eventuellt funderar på...

BMW 530e xDrive iPerformance Sedan, (Laddhybrid - el/bensin). Årsmodell: 2020, som har gått ca: 7400 mil.

Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC 9G-Tronic. Årsmodell: 2020, som har gått ca: 10500 mil.

Volvo S60 T5 AWD Inscription. Årsmodell: 2020, som har gått ca: 11700 mil.

Vad tror ni, vilken skulle ni ha valt?
Senast redigerat av Icebear (26 september )

290 Inlägg
27 september
Trådstartare
Ja, jag lutar nog mot S60:n också. Nackdelen med den och även med BMW:n är att den är ganska låg, då jag bor på landet och har 3 mil till närmsta samhälle så kör jag en hel del på dåliga vägar och även en del skogsbilvägar, det blir även stundtals en del oplogade vägar, så kravet är en fyrhjulsdriven, gärna lite högre bil. Så egentligen vore väl kanske Mercedesen det bästa valet, eftersom den både är fyrhjulsdriven och lite högre. Men visserligen har jag ju även kvar XC60:n, så man klarar sig kanske ändå med S60:n..?!
Senast redigerat av Icebear (27 september )

290 Inlägg
28 september
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Icebear skrev:
Ja, jag lutar nog mot S60:n också. Nackdelen med den och även med BMW:n är att den är ganska låg, då jag bor på landet och har 3 mil till närmsta samhälle så kör jag en hel del på dåliga vägar och även en del skogsbilvägar, det blir även stundtals en del oplogade vägar, så kravet är en fyrhjulsdriven, gärna lite högre bil. Så egentligen vore väl kanske Mercedesen det bästa valet, eftersom den både är fyrhjulsdriven och lite högre. Men visserligen har jag ju även kvar XC60:n, så man klarar sig kanske ändå med S60:n..?!

Man har väl en tendens att köpa en lite väl kraftig bil för det den ska användas till. En S60 med AWD i ordning kan kravla sig fram rätt bra. Jag har köra gammal Audi A6 quattro i snöstorm på motorvägen med 5-6 cm snö på denna. Gick utmärkt.

Nu vet jag väl inte om man direkt kan jämföra en Audi A6 quattro med en Volvo S60. Har inte A6:an bland annat lite högre markfrigång än S60:n..?!
Senast redigerat av Icebear (3 oktober )

290 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
S60:n har tyvärr hunnit bli såld, så nu står nog valet mest troligt mellan Bmw:n och Mercedesen...

Fördelen med Bmw:n är att skatten är ganska billig (360:-/år) och att den är billigare i inköp, nackdelen är väl att bilen är ganska låg, sen skulle man egentligen behöva installera en laddbox hemma, då det är säkrare att ladda i den än i ett vanligt eluttag.

Fördelen med Mercedesen är att den är ganska hög och bättre dragbil, när man drar släpvagn, sen är det nog en säkrare bil också, då den är större än Bmw:n. Nackdelen är att den är runt 30,000:- dyrare än Bmw:n.

290 Inlägg
4 oktober
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Du kan väl fara till flata?
(Bron är öppen i två filer nu.)
Den åker du billigt med jämfört med en dieselbil eller pluggis.

https://www.bilbolaget.com/bil/636e14d9 … wh-outlet/

Ja, den såg ju häftig ut. Men nu vill jag inte ha en helt eldriven bil, det närmsta eldrivna som jag eventuellt kan tänka mig är som sagt en laddhybrid (el/bensin). Sen är Mercedesen ingen diesel, utan det är en bensinare.

290 Inlägg
4 oktober
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Du kan väl fara till flata?
(Bron är öppen i två filer nu.)
Den åker du billigt med jämfört med en dieselbil eller pluggis.

https://www.bilbolaget.com/bil/636e14d9 … wh-outlet/

Ja, den såg ju häftig ut. Men nu vill jag inte ha en helt eldriven bil, det närmsta eldrivna som jag eventuellt kan tänka mig är som sagt en laddhybrid (el/bensin). Sen är Mercedesen ingen diesel, utan det är en bensinare.

Det var enbart klargjort att damen inte ville ha en elbil och för hennes budget räcker det inte till någon elbil med längre räckvidd.
Nu när budgeten blivit 200k till tänkte jag att det kunde vara läge att köpa elbil, man får mycket elbil för samma pengar som BMWn eller MBn kostar.
Men, då var inte det av intresse heller.

Jag undrar ändå hur du då tänker kring BMWn, den har en klen, ganska tråkig, 4cyl bensinmotor och en klen elmotor med litet batteri och drar mycket bensin när den inte är laddad, polaren har en sådan Touring och den vill gärna suga i sig 0.8 på landsvägen när de uppladdade 12kWh är slut.
Hur kan den konfigurerationen vara ett alternativ men inte en bil med en mycket längre elektrisk räckvidd och betydligt lägre förbrukning.
En Mustang vill ha cirka 2kWh/10km, bor du i eget hus har du koll på vad en kWh kostar och hur billigt det blir i driftskostnad.
Bilbolaget har några E-Niro också samt några E-Tech, bra bilar som med stor sannolikhet inte kommer ge dig lika mycket problem som en beg BMW eller MB.

Nu blir det nog mest troligt så att hon köper min XC60 och jag köper en ny bil och då finns det lite mer utrymme och en lite högre budget för en bil. Sen som jag har skrivit tidigare flera gånger så vill jag inte ha en elbil, jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kan hända ibland att man kör en del skogsbilvägar och dessutom med Norrlands långa avstånd, med rätt så dåligt med laddställen för elbilar (speciellt i Norrlands inland), så är en helt eldriven bil absolut inget som jag vill ha i dagsläget. Kör även en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling, och en elbil är ingen jättebra drag bil direkt. Jag behöver en fyrhjulsdriven ganska hög bil...

En annan anledning till att jag inte vill ha en helt eldriven bil är hur dåligt dom egentligen klarar av klimatet, kylan påverkar räckvidden och gör laddningen långsammare. Vid minusgrader fungerar batteriet sämre och räckvidden minskar med 20-40 %, ibland så mycket som hälften vid extrem kyla, på grund av att energi går åt till att värma upp batteriet och kupén.

Hur jag tänker kring BMW:n..?! Nu är ju nackdelen med den som jag har sagt tidigare att den är ganska låg, och kanske inte nån jättebra dragbil, men det som är bra är att den är fyrhjulsdriven. Tanken är väl att man kanske iallafall borde kunna ta sig in till närmsta samhälle (3 mil enkel väg) på el, och sen laddar man den där innan man åker hem, och på så sätt klara sig på el när man åker på samhället för att t.ex handla eller göra andra ärenden.

Men nackdelen är som sagt att den är ganska låg, på så sätt är Mercedesen bättre, då den är högre...
Senast redigerat av Icebear (4 oktober )

290 Inlägg
4 oktober
Trådstartare
Growe skrev:
varför så förbannat stora och dyra bilar man får mycket nyare  och bättre bilar om man väljer något litet och smidigt..

Varför är du så förbannat arg?!... Går det inte att hålla en "normal" ton i det här forumet..?

Du verkar ju ha missat en hel del av det jag har skrivit tidigare.. Då jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kör en hel del på dåliga vägar och även stundtals på oplogade vägar, så behöver jag en fyrhjulsdriven, gärna lite högre bil. Kör dessutom en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling och då kan man inte ha hur liten och smidig bil som helst...

En annan orsak är utbudet... Jag har ingen lust att åka runt halva Sverige för att få tag i en bil som jag vill ha, sen vill jag gärna inte ha en diesel, utan helst bensin, och just nu finns det väldigt dåligt med bensindrivna bilar i närheten, och då får man ta det som finns, och just nu är det den där BMW:n och Mercedesen som finns och som man kan tänka sig...
Senast redigerat av Icebear (4 oktober )

290 Inlägg
4 oktober
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:

Det var enbart klargjort att damen inte ville ha en elbil och för hennes budget räcker det inte till någon elbil med längre räckvidd.
Nu när budgeten blivit 200k till tänkte jag att det kunde vara läge att köpa elbil, man får mycket elbil för samma pengar som BMWn eller MBn kostar.
Men, då var inte det av intresse heller.

Jag undrar ändå hur du då tänker kring BMWn, den har en klen, ganska tråkig, 4cyl bensinmotor och en klen elmotor med litet batteri och drar mycket bensin när den inte är laddad, polaren har en sådan Touring och den vill gärna suga i sig 0.8 på landsvägen när de uppladdade 12kWh är slut.
Hur kan den konfigurerationen vara ett alternativ men inte en bil med en mycket längre elektrisk räckvidd och betydligt lägre förbrukning.
En Mustang vill ha cirka 2kWh/10km, bor du i eget hus har du koll på vad en kWh kostar och hur billigt det blir i driftskostnad.
Bilbolaget har några E-Niro också samt några E-Tech, bra bilar som med stor sannolikhet inte kommer ge dig lika mycket problem som en beg BMW eller MB.

Nu blir det nog mest troligt så att hon köper min XC60 och jag köper en ny bil och då finns det lite mer utrymme och en lite högre budget för en bil. Sen som jag har skrivit tidigare flera gånger så vill jag inte ha en elbil, jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kan hända ibland att man kör en del skogsbilvägar och dessutom med Norrlands långa avstånd, med rätt så dåligt med laddställen för elbilar (speciellt i Norrlands inland), så är en helt eldriven bil absolut inget som jag vill ha i dagsläget. Kör även en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling, och en elbil är ingen jättebra drag bil direkt. Jag behöver en fyrhjulsdriven ganska hög bil...

En annan anledning till att jag inte vill ha en helt eldriven bil är hur dåligt dom egentligen klarar av klimatet, kylan påverkar räckvidden och gör laddningen långsammare. Vid minusgrader fungerar batteriet sämre och räckvidden minskar med 20-40 %, ibland så mycket som hälften vid extrem kyla, på grund av att energi går åt till att värma upp batteriet och kupén.

Hur jag tänker kring BMW:n..?! Nu är ju nackdelen med den som jag har sagt tidigare att den är ganska låg, och kanske inte nån jättebra dragbil, men det som är bra är att den är fyrhjulsdriven. Tanken är väl att man kanske iallafall borde kunna ta sig in till närmsta samhälle (3 mil enkel väg) på el, och sen laddar man den där innan man åker hem, och på så sätt klara sig på el när man åker på samhället för att t.ex handla eller göra andra ärenden.

Men nackdelen är som sagt att den är ganska låg, på så sätt är Mercedesen bättre, då den är högre...

Inte riktigt, det var damen som inte ville ha elbil, när köptådstråden handlade om bil till henne för en lägre budget.
Men, nu har även du klargjort att inte du heller kan tänka dig en eldriven bil.
Det är givetvis helt och hållet ditt beslut, jag försöker bara komma med förslag.
Däremot vill jag förtydliga att det fungerar utmärkt att köra elbil även i det norrländska inlandet då jag har några kamrater som gör det, året runt, med husvagn eller skotersläp i kallt klimat. Just den biten att ladda hemma är något man blir mycket bortskämd med.

Nåväl, BMWn fungerar säkert lika dant som söderut i det norrländska inlandet i snöyra och på isiga vägar.
Det gör å andra sidan en Corolla Hybrid också fast till en lägre kostnad och högre pålitlighet. Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans..
Kort och gott: en asiatisk transportlåda, då elbilar är ointressant för dig.

Ja.. visst att det kanske fungerar utmärkt att köra elbil i Norrlands inland, men man bör nog planera för täta laddstopp om man drar husvagn. Och ännu tätare laddstopp om man drar släpvagn med skoter när det är 20-30 grader kallt, räckvidden kan minska kraftigt när man drar en husvagn/släp med skoter, framförallt i kyla, så man får ju planera för tätare laddstopp isåfall. Och då det fortfarande finns dåligt med laddstationer för elbilar, så är det inget som jag vill utsätta mig för iallafall, och bli stående nånstans efter vägen, då det inte finns laddstationer så man kan ladda.

Sen skriver du ju själv:

"Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans".

Av just den anledningen skulle jag aldrig köpa en elbil eller inte ens rekommendera nån annan att köpa en elbil, för det känns som en betydligt större risk att bilen inte startar eller att den stannar så man blir stående nånstans, så man måste sitta och vänta på att bli hämtad, om man har en elbil än om man har en bil som går på bränsle.

Sen säger jag väl inte att asiatiska bilar är skit, tvärtom, dom gör bra bilar dom också. Men att du kommer och påstår att BMW och Mercedes inte är bra eller pålitliga bilar, håller jag inte riktigt med om. Jag har haft BMW tidigare, dock var den bakhjulsdriven, men den gick hur bra som helst, hade aldrig några problem med den. Däremot har jag aldrig haft nån Mercedes, så där kan jag inte uttrycka mig faktiskt. Därför ville jag ha lite tips på vad som är bäst val mellan BMW och Mercedes.....

Sök