Masterofmuppets skrev:
Mossan1 skrev:
Kablaget till den kanske?
En 140hk har i alla fall bara EN VVT.
Turbo (tidiga) har VVT på avgas, medan sugisar på insug.
Har du rätt ventil?
Det är (var?) en sil i dess packning.
Är den tät av sludge, eller rent av ventilen som korkat igen? Även drevet i sig
Å andra sidan pekar felkoden mer på ett elektriskt fel (som brott/motstånd) mer än ett mekaniskt fel. Som tex tät eller trasig VVT.
Den borde inte gå superdåligt med tossig sådan, men inte ha sin kraft rätt i vissa lägen.
(Där den skulle ha reglerat VVT ur bottenläget)
Håller med dig till fullo! Och allt det du skriver är kollat. Även uppmätt så att vvt får den krämen den ska ha.
Gick från just turbomodellen för att få en driftsäkrare maskin

Funderar i nuläget på om kanalerna ner från vvt kan va fulla med skit och koks att de e det som strular och begränsar ventilens funktion.
Oljebytena på denna kansske missköttes innan jag köpte denna.
Marlboroman skrev:
Hur ser oljan ut? VVT kan strula om har lite lågt oljetryck, låg oljenivå eller väldigt gammal olja. Den lilla silen i packningen till ventilen kan sätta igen.
[quote="Mossan1"]Jag förtydligar:
Felkoden avser problem med avkänningen från ECM till till ventilen.
Dvs den har för högt eller lågt motstånd I sin manöverspole.
Det skapas INTE av mekaniska fel som blockerade kanaler, mm.
Så är felkoden rätt, fokusera på el/kontakt problem.[/q
Får kolla detta. Ganska troligt med glapp då felkoden ej kommer direkt utan kan dröja ett par starter.
Hur är det med kamaxelgivaren på denna? " Pratar" den med VVT solenoiden ?
Lite märkligt med att jag ej fick felkod då jag startade bilen med VVT urkopplad!
Dock var nya VVT med ny kontakt som skarvades ihop. detta är uppmätt så att det ska vara riktigt. Dock börjar jag fundera på om
kopplingarna i nya kontakten verkligen får kontakt med stiften i ventilen.