4468
Sök

Bult gått av, skruvänden kvar, hur fasen får man bort

343 Inlägg
28 oktober 2025
Trådstartare
Upptäckte när jag skulle losssa bulten som håller fast generatorn i generatorhållaren att den gått av, typ 2 cm in på skruvänden.

Så nu måste jag få ur bultj* veln på något sätt att jag kan montera in en ny.

Har sprayat på massa rostolja runt bulten. Provat med rörtång, polygrip, hovtång för att försöka vrida ur denna, men händer inte mycket.

Den går att vrida något varv mot eller medurs men är typ stopp därefter.

Provat borra,men är svårt att komma åt och möjligen är min borr för klen.

Kommer inte på så mycket mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-d9dd3f937f3a14b53aba4aa17545d43d.jpg

343 Inlägg
28 oktober 2025
Trådstartare
Mack skrev:
Svetsa på en mutter och hoppas det håller.

Dock behövs en svets för det alternativet..

Nä det sket sig tyvärr. Försökte komma åt med en fil för att åtminstone frigöra hållaren men var för kärvt.

Skulle vara om det gick att fila bultänden lite plattare och trä på en mutter, men lär väl bli ett sabla filande

343 Inlägg
29 oktober 2025
Trådstartare
Nu tror jag snart att nån här får låna ut en svets till mig ?

Måste ju gå att göra på annat sätt än svetsning.

Försökte ju för gäves ta bort hela generatorhållaren, men kommer inte åt alla bultar för att skruva loss den från motorn...

343 Inlägg
29 oktober 2025
Trådstartare
simlar skrev:
Om det är den skruv du ringat in på bilden så ser det ut som att du fotat baksidan/änden av skruven.
Skruvskallen är på andra sidan, dvs på framsidan av generatorn.

Stämmer. Är väl en 1-2 cm bult som sitter kvar där.

343 Inlägg
29 oktober 2025
Trådstartare
simlar skrev:
skreech3 skrev:
simlar skrev:
Om det är den skruv du ringat in på bilden så ser det ut som att du fotat baksidan/änden av skruven.
Skruvskallen är på andra sidan, dvs på framsidan av generatorn.

Stämmer. Är väl en 1-2 cm bult som sitter kvar där.

Finns det möjlighet att skruva lös generatorns övriga skruvar och vrida generatorn så du kan trycka eller dra lös den från skruven?

Tja, just nu är allt löst förutom den här lilla skruvdelen som sitter fast.
Men det är nog för mycket av bulten som sitter kvar för att kunna vicka loss den. Tyvärr.

Försökte ju få loss hela hållaren men den har endera fler bultar eller så har den rostat fast.

Jesper328 skrev:
Ser ut som att generatorn sitter i ett aggregatfäste.
Går denna att demontera med generatorn på plats?

Annars som ovan.

Nu lyckades jag få bort generatorn och hållaren. Återstår nu att få loss bulten... Är ju liksom inte så mycket att gripa tag i...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-ab3d803919f013840b321a5bdca09f0b.jpg

343 Inlägg
29 oktober 2025
Trådstartare
Borra går bort, inte med de borrar jag har i alla fall. Blir nån liten krater sen är det stopp.

Har försökt med min rörtång, lyckats vrida bulten några få varv, men inte tillräckligt för att få dit en ny bult i gängorna.

Vet inte om det alls går att ha den med en lös bult, eller om den kommer riskera att lossna och remmen trasslar in sig.

343 Inlägg
29 oktober 2025
Trådstartare
Ja jag hade inte räknat med att få loss hållaren först. Nu har jag haft lite svårt att komma åt en verkstad, då jag bor en bit utanför stan (och har barn hos mig).

Sen att bulten liksom suttit kvar, den som hade skruvskallen på sig, fast inte gängad mot nånting, är lite märkligt. Har ju kört ett hundratal mil utan att nått hänt (än)... Fick ju i princip dra ut bulten när jag märkte att den bara snurrade runt. Så den har väl varit fastkilad på något sätt.

Den enda fästpunkten därutöver är ju på undersidan.

343 Inlägg
30 oktober 2025
Trådstartare
krambriw skrev:
Finns inte chansen att en begagnad hållare kan hittas på skroten? Bildelsbasen....

Nja, det har jag redan gått bet på men tack för tipset.

343 Inlägg
30 oktober 2025
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Om du provar att dränka hela fästörat där SKRUVEN sitter fast över natten i någon rostlösande olja och sedan testar att vrida SKRUVEN kan det gå att få bort den.

Alternativt ugnsbaka hela delen någon timme i ~200° och när delen svalnat kan SKRUVEN ha lossnat.

Enklast är annars att åka förbi någon Kalles bilverkstad och hund-dagis för att få lindrigast lösning på den fastsittande SKRUVEN.

Ugnsbakad skruv låter spännande. Så länge det inte luktar olja i hela köket sen ?

343 Inlägg
31 oktober 2025
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Allright.
M10X1.5 va?

Köp bra borr och en tapp.
8.5mm borr för att gänga 1.5 i stigning.
Borra ur, börja med typ en 3mm, upp till 5-6mm, sedan 8.5.
Kyl med skärolja, wd40, 5-56, eller annat kladd.
Oavsett om du lyckas skruva ur den eller borra ur den så hade iaf jag viljat rensa ur gängorna med en tapp innan ny skruv monteras.

Antingen det eller mycket värme + lite PTFE eller vanlig olja.
Dvs med gassvets eller MAPP-gas.

Börjar låta väldigt avancerat nu, haha.

343 Inlägg
4 november 2025
Trådstartare
The-GOAT skrev:
skreech3 skrev:
The-GOAT skrev:
Om du provar att dränka hela fästörat där SKRUVEN sitter fast över natten i någon rostlösande olja och sedan testar att vrida SKRUVEN kan det gå att få bort den.

Alternativt ugnsbaka hela delen någon timme i ~200° och när delen svalnat kan SKRUVEN ha lossnat.

Enklast är annars att åka förbi någon Kalles bilverkstad och hund-dagis för att få lindrigast lösning på den fastsittande SKRUVEN.

Ugnsbakad skruv låter spännande. Så länge det inte luktar olja i hela köket sen ?

Det är ju ingen olja på de detaljerna.
Men som kuriosa har jag ugnsbakat hela bakbromsen till en Suzuki K50 i ugnen, slog in den i folie och lät den ligga i 250°C i tre timmar, morsan märke inte av mitt tilltag timmen efter hon kom hem åtminstone.

Öhhh... hur stor är en sån del undrar jag? Iofs skulle nog ugnen behöva göras ren ordentligt vilket fall (har inte gjorts under de 3 år jag bott här....*skäms*)

343 Inlägg
5 november 2025
Trådstartare
The-GOAT skrev:
skreech3 skrev:
The-GOAT skrev:

Det är ju ingen olja på de detaljerna.
Men som kuriosa har jag ugnsbakat hela bakbromsen till en Suzuki K50 i ugnen, slog in den i folie och lät den ligga i 250°C i tre timmar, morsan märke inte av mitt tilltag timmen efter hon kom hem åtminstone.

Öhhh... hur stor är en sån del undrar jag? Iofs skulle nog ugnen behöva göras ren ordentligt vilket fall (har inte gjorts under de 3 år jag bott här....*skäms*)

Som navet på ett mopedbakhjul.
Det blir inte smutsigt när man slår in i folie.
Din del är ju inte ens en infettad detalj, går utmärkt att lägga inslagen i folie på en plåt och värma.

Infettad är den nog inte som du säger. Mest skitig. Har ju iofs torkat växter i ugnen så borde nog inte vara nån fara som du säger.

Men vad hände sen? Efter 3 timmar, hade bromsen expanderat? (Vet iofs inte vad felet med bromsen var haha...)

343 Inlägg
5 november 2025
Trådstartare
Frågan är om jag ens kommer få nått grepp om bulten nu. Fick ju för mig att såga en springa i den, för att kunna få bättre grepp med en tång tänkte jag. Det sket sig uppenbarligen dock. Men slänga is på en glödhet metalldel. Lär behövas en hel del is kan jag tänka mig.

Antar att du gjort många räddningar med silvertejp också?

343 Inlägg
17 november 2025
Trådstartare
Ja ugnen gav inget resultat tyvärr. Nu skaffade jag borrar. Tanken är väl att fräsa rent och göra nya gängor, för lyckas inte rubba det som är kvar av bulten. Har försökt köra in skruvmejslar och allt för att försöka vrida loss den via hålet som blivit. Finns inte så mycket att få tag på för att klämma ihop den heller.

Originalbulten är ju tyvärr svår att få tag på, ska som sagt vara om jag har tur och hittar nån begagnad del....

Hittade en 6-kants bult på järnhandeln. Då är just frågan vad jag ska ha för gängborr (?) och vad man ska smörja med för att det ska bli bra. Ska vara en M10, 100 mm lång. Borde ju vara nån standard för gängor på en sån tänker jag.

343 Inlägg
17 november 2025
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Är det en bult eller en skruv?
Jag tänker som så att om det är en bult (som du upprepande kallar det fastsittande fästelementet) går den inte att skruva ur, den är isf ipressad i godset och måste slås eller pressas ur sitt hål.

Är det en skruv, vilket jag misstänker, kan det gå att borra ett mindre hål i denna och sedan använda en skruvutdragare (av okunniga lekmän kallad grispitt) som är en koniskt format verktyg gjort för att greppa i skruven så den kan skruvas bort utan att behöva renovera gängorna efter borrning och eventuellt våld.

Vet inte varför jag fått för mig att kalla det bult. Är väl grabbarna på bygget som kallade grövre skruvar utan spets för bult.

Det är en skruv med gängor på en del av skruven.

Nu har jag borrat ur ett hål med en 6 mm borr. Mest osäker på om jag kommer skada gängorna med att borra ner en sån där, eller om den ens klarar av att dra ur den med tanke på alla andra misslyckade försök med allehanda verktyg....

343 Inlägg
17 november 2025
Trådstartare
doktorduett skrev:
The-GOAT skrev:
Är det en bult eller en skruv?
Jag tänker som så att om det är en bult (som du upprepande kallar det fastsittande fästelementet) går den inte att skruva ur, den är isf ipressad i godset och måste slås eller pressas ur sitt hål.

Är det en skruv, vilket jag misstänker, kan det gå att borra ett mindre hål i denna och sedan använda en skruvutdragare (av okunniga lekmän kallad grispitt) som är en koniskt format verktyg gjort för att greppa i skruven så den kan skruvas bort utan att behöva renovera gängorna efter borrning och eventuellt våld.

korrekt... vill du ha han ska jätte enorma problem ska han använda grispit. det djävulens uppfinning går den av in i bulten, vilket dom nästan alltid gör är det kört..
hur svårt ska det vara att ta sej till en kille som har en svets o svetsa på en mutter, du har ju tydligen tid att åka handla borr o dyl.
du har fått ett 5 min jobb att vara i dagar

Beror lite på att jag inte varit hemma på flera dagar. Känner tyvärr ingen med svets. Är dock svårt att svetsa på något på den ändå med tanke på att alla försök med polygrip, tång, rörtång, etc att vrida loss den har varit förgäves. Lyckades vrida den tllräckligt mycket för att kunna få bort generatorn, så jag fick bort hållaren. Nu som sagt, den sitter där den sitter. Bulten som finns kvar kläms åt av spänningen från den andra bulten som man spänner remmen med.

Men det är klart, skulle vara ganska otrevligt om bulten gled ur. Lär bli en sabla köttfärs av saker i motrrummet om generatorn plötsligt hoppar ur och remmen far åt flanders...

Grispitt fanns på lokala järnhandeln, likaså en gängreparationssats. Det är väl typ de enda alternativ jag har för stunden.

343 Inlägg
18 november 2025
Trådstartare
krambriw skrev:
Ta hellre en torx än en grispitt då...redan nämnt

Så vi är inne på rätt spår, pratar du om en sån där torx bits?

343 Inlägg
18 november 2025
Trådstartare
doktorduett skrev:
skreech3 skrev:
doktorduett skrev:

korrekt... vill du ha han ska jätte enorma problem ska han använda grispit. det djävulens uppfinning går den av in i bulten, vilket dom nästan alltid gör är det kört..
hur svårt ska det vara att ta sej till en kille som har en svets o svetsa på en mutter, du har ju tydligen tid att åka handla borr o dyl.
du har fått ett 5 min jobb att vara i dagar

Beror lite på att jag inte varit hemma på flera dagar. Känner tyvärr ingen med svets. Är dock svårt att svetsa på något på den ändå med tanke på att alla försök med polygrip, tång, rörtång, etc att vrida loss den har varit förgäves. Lyckades vrida den tllräckligt mycket för att kunna få bort generatorn, så jag fick bort hållaren. Nu som sagt, den sitter där den sitter. Bulten som finns kvar kläms åt av spänningen från den andra bulten som man spänner remmen med.

Men det är klart, skulle vara ganska otrevligt om bulten gled ur. Lär bli en sabla köttfärs av saker i motrrummet om generatorn plötsligt hoppar ur och remmen far åt flanders...

Grispitt fanns på lokala järnhandeln, likaså en gängreparationssats. Det är väl typ de enda alternativ jag har för stunden.

vilken liten bilskruvare som helst har en svets. kör in på närmaste bilverkstad/smedverkstad o dom fixar det på 5 min.
det precis som du har get dej fan på att inte lyssna på dom råd du får
förklara för mej varför du inte kan svetsa på en mutter för att du har fiblat med tänger på bulten. det ju skit samma om det finns gängor eller ej man tar en lagom stor mutter o knacker på o svetsar fast den. o använd för helvete INTE grispit eller bara för skoj gör det, o berätta sen hur det gick. MUHA HAAAAA

Grispitten gjorde susen. Enda är väl att nu sitter det som är kvar av skruvjäveln kvar på grispitten...

Men återstår att få tag i en skruv som passar. Den enda ersättare jag hittar har grövre gängor än originaldelen, så kommer förmodligen behöva fixa nya gängor oavsett...

343 Inlägg
18 november 2025
Trådstartare
The-GOAT skrev:
skreech3 skrev:
doktorduett skrev:

vilken liten bilskruvare som helst har en svets. kör in på närmaste bilverkstad/smedverkstad o dom fixar det på 5 min.
det precis som du har get dej fan på att inte lyssna på dom råd du får
förklara för mej varför du inte kan svetsa på en mutter för att du har fiblat med tänger på bulten. det ju skit samma om det finns gängor eller ej man tar en lagom stor mutter o knacker på o svetsar fast den. o använd för helvete INTE grispit eller bara för skoj gör det, o berätta sen hur det gick. MUHA HAAAAA

Grispitten gjorde susen. Enda är väl att nu sitter det som är kvar av skruvjäveln kvar på grispitten...

Men återstår att få tag i en skruv som passar. Den enda ersättare jag hittar har grövre gängor än originaldelen, så kommer förmodligen behöva fixa nya gängor oavsett...

Skruvutdragare är bra grejer när folk använder dessa korrekt, som i ditt fall.

Tackar och bockar. Nu har jag fått av skräpet från grispitten också. Gängorna verkade vara lika som på den bult jag köpte på bygghandeln. Är väl lite kärvt att dra åt efter en bit men det verkar sitta utan risk för att ramla ur under färd.

Sök