8373
Sök

Dålig bromsverkan bak ,med handbroms!

6 866 Inlägg
18 april
Trådstartare
#1
Hej!
Besiktiga min 1989 års Audi 100 2,0E Avant i Torsdags på Opus bilbesiktning. Allt gick bra tills de kollade handbromsens funktion. Enligt teknikern kändes spaken "stum"! (jag har ställt spaken så att den tar med bara ett till två hack).
Och det stod "otillräcklig  bromsverkan"!
Det är trummor bak på den här bilen med självjusterande bromsbackar (en liten kil dras ner med fjäder vilket får backarna att dras ut).
Jag bytte både trummor och bromsbackar för ca 4-5 år sedan.
Vad jag undrar är: Ska det gå att låsa bakhjulen med handbromsspaken på en bil med trumbromsar bak? Vad jag kommer ihåg har det aldrig gått på min Audi som jag haft sedan 1993.
Ska plocka bort bromstrummorna idag och kolla hur det ser ut!


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0409a06ceaf5b6321464a2e4df1a7ed4.jpg
Senast redigerat av jaka54 (18 april )


6 866 Inlägg
18 april
Trådstartare
#2
Bilen har bra bromsvärden i övrigt! Vad menar du med dålig vire?? Viren går hur lätt som helst, den går inte trögt alls.
Frågan är ... ska man kunna låsa hjulen på asfalt i 30-50km/t fart? Inte ens på grus kan jag låsa bakhjulen med handbromsspaken i den farten!
Senast redigerat av jaka54 (18 april )


6 866 Inlägg
18 april
Trådstartare
#3
Naturligtvis har handbromsen verkan! Men teknikern tyckte inte att det dög.
Frågan är om man kan/ska kunna  låsa bakhjulen i 30-50km/t med handbromsspaken!??


6 866 Inlägg
18 april
Trådstartare
#4
Tog bort bägge trummorna och på vänster bak gick viren inte  tillbaka när man släppte handbromshandtaget, frågan är om det skulle ha inverkan på bromskraften???
Men min fråga kvarstår...kan man låsa hjulen bak i 30-50km/t med handbromsen????


6 866 Inlägg
18 april
Trådstartare
#5
The -Goat ...Menar du att man ska kunna låsa bakhjulen på asfalt med handbromsen???
Min bror har en likadan bil som jag har fast en 91:a turbo med skivor bak och han kan inte låsa bromsarna bak trots att han har både nya vajrar , bromsok och backar bytta förra året.


6 866 Inlägg
18 april
Trådstartare
#6
Att viren kärvar har jag ju konstaterat men det tycker jag inte ska inverka på bromsverkan för viren går ju att dra åt , vilket får backarna att gå ut och trycka mot bromstrumman! Och armar och allt annat i bromsarna är som nytt! Bromsarmen rör sig hur fint som helst och backarna är bara 4-5 år gamla Brembo, nästan som nya.

Är fortfarande tveksam till att man ska kunna låsa bakbromsarna i hög fart ,30-50km/t med bara handbromsen på asfaltsväg.
Brorsan med likadan Audi 100 fast med skivbromsar bak kan definitivt inte det!
Men vi får se nästa vecka när jag får hem nya virar


6 866 Inlägg
19 april
Trådstartare
#7
Brådhis...Det är bara jag som vill att handbromsen ska ta /kunna låsa bakhjulen! Teknikern hade inte det kravet!
Varför jag har justerat handbromsspaken så att den tar efter bara ett hack har berott på att jag trott att jag på det viset skulle få bakhjulen att "låsa bättre"...vilket var feltänkt eftersom vajern gick väldigt trögt och inte släppte tillbaka bromsarmen.

Growe...Varför ska jag inte köpa på "skruvat"??
Senast redigerat av jaka54 (19 april )


6 866 Inlägg
25 april
Trådstartare
#8
Nu har jag bytt vänster bromsvajer ( köpt på Skruvat.se)
Tyvärr så var vajern inte exakt lika som den gamla. Den delen på vajern  som går in i bakre bromsskölden har 9,5mm diameter medans hålet på min bil är ca 12,5mm.
Tack och lov har jag en gammal Blomkvistsvarv så jag gjorde en bussning i nylon, se bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-9af6b6f967dec55417a33dc4db97d059.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2352660a92f626d0db928be896118c6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2bd658ddcd0b1ee4f164c8bb482e475d.jpg
Senast redigerat av jaka54 (25 april )


6 866 Inlägg
25 april
Trådstartare
#9
Jo i mitt fall tog det nästan en vecka att få hem vajrarna jag beställde av skruvat. Beställde dem på måndag morgon fick dem igår fredag.
I måndags beställde jag också fem ny tändstift från autodoc, de kom i onsdags!


6 866 Inlägg
26 april
Trådstartare
#10
Var ute och testade handbromsen och nu tog den betydligt bättre, men att kunna låsa bakhjulen på asfalt ...Nej!
Ska höra med besiktningen i morgon men antar att man måste boka ny tid!?



Sök