14680
Sök

Polisens nya radar och bilintresse?

206 Inlägg
8 maj
Trådstartare
Hej!

Jag är nyfiken. Hur ställer ni er med bilintresse till att polisen tar allt hårdare tag mot fortkörare?
Att vara bilintresserad behöver inte vara lika med att man har en tung högerfot, men tänker att det oftare hänger ihop än hos ej bilintresserade.

Polisens nya radar kan nu läsa av din hastighet i mötande trafik, men också betydligt fortare än förut. Tidigare kom man undan om man bromsade så fort man såg en polis, nu har deras nya bilar redan mätt din hastighet innan du sett dem.

Jag skulle klassa mig själv som en sporadisk fortkörare, jag tycker det är kul att köra snabbt med gör det under rätt omständigheter. Vilket gjort att jag klarat mig utan böter i alla dessa år, men nu känns det som att det blir svårare och svårare.

Även om jag förstår att i en perfekt värld ska man inte köra för snabbt så är det rätt trist att köra en rolig bil i tillåten hastighet. Eller?

Vad tycker ni?

206 Inlägg
8 maj
Trådstartare
granadadr skrev:
på motorväg blir det ju lika, för hur ska en Polisbil vända snabbt? ja det finns vändplatser men inte så tätt smile

I mötande fil absolut. Men kommer en polisbil ut på påfarten man nyss körde förbi så är man stekt.

206 Inlägg
13 maj
Trådstartare
zemet skrev:
Tycker det verkar helt i linje med hur polisen arbetar och prioriterar.

Man skall jaga Svensson för det är enklast så.

11,000 cykelstölder i stockholm förra året.
Inte en enda person gripen och åtalad.

Bedrägerier på blocket under 10,000 kr utreds inte ens.

Men montera radar som dessutom var olaglig för 2 miljarder för att ta fast fler fortkörare det bedöms som rimligt.

När jag och 10 andra grannar fick inbrott i källarförrådet så ville polisen inte ens komma och titta. Det var först när en granne hittade en gammal soft air gun som dom trodde var riktig som polisen vaknade och åkte ut.

Det bör varit ganska god chans att klara upp det brottet. Tjuven låg och sov i källaren och hade lämnat massa fimpar efter sig mm. 100% att polisen vet vem den personen var om dom hade brytt sig om att kolla minsta lilla efter fingeravtryck eller liknande men det sket man fullständigt i.

Så är det. Det är lättare att svennar med lagliga inkomster än kriminella smile

MrHyde skrev:
granadadr skrev:
på motorväg blir det ju lika, för hur ska en Polisbil vända snabbt? ja det finns vändplatser men inte så tätt smile

Inte nödvändigtvis. För ungefär 1 år sedan när dessa nya funktioner var lite på tapeten i nyhetsflödet här i Gästrikland fick jag höra av en trafikpolis att det ska ske på samma sätt som en fartkamera, alltså att du får hem en bot i brevlådan. Huruvida det stämmer eller ej låter jag vara osagt, men omöjligt är det inte.

Stämmer inte i nu läget i alla fall. Polisen måste stanna dig. Samt är lagen skriven så att enbart en förare kan bli bötfälld, inte en bil så måste ju finnas tydlig bild på föraren. Med det sagt kan detta säkert bli realitet i framtiden, allt pekar ju på att vi blir mer och mer övervakade för varje dag som går.

206 Inlägg
14 maj
Trådstartare
granadadr skrev:
husseman skrev:
Hmm, ja här kommer ju riktiga Poliser få bekänna färg. Antingen jagar man prickar på fortkörning, eller så prioriterar man riktiga brott.  En timme på vägen o skriva ut böter till Svensson som kör 5 km/h för fort i massor. Eller våga visa sig i Rosengård/Rinkeby osv. o jaga kriminella. Hade ja vart Polis, så hade valet inte varit svårt.
mvh/Husse

nu är det ju så att Polisen har olika enheter, exempel trafik, krim, våld mm, alla behövs, sen är det ofta trafiken gör stora narkotikabeslag, samt får fast endel gängmedlemmar osv, man får in mkt skit i trafiken

Ja, men huruvida polisen prioriterar rätt mellan enheterna kan fortfarande diskuteras. Trots att polisens personalstyrka växt med 40% sedan 2016 så har andelen uppklarade brott inte ökat. Är det då rätt prioritering att satsa på trafikpolisen och radar för 2,2 miljarder till sina bilar?

Att det är kriminella som rör sig i trafiken är självklart, men du får inte tag på dem genom att stoppa svennar som ligger i 80 på 70-vägar. Det får man genom att jaga RS6:or kvällstid.

Så jag håller med Husseman om att polisen kommer få bekänna färg här. Antingen kan man använda detta nya medel till att vara en pina för medelsvensson eller så kan man använda det för att bekämpa grova brott. Hur det blir kommer bli spännande att se smile

Sök