SAAB 9-3 som låter konstigt från motorn när den är kall?

Aerohultis
1 maj 2007 · 1 Inlägg

Tråd från 2007 /mod


halloj!

blir kanske svårt att förklara detta men jag ska försöka.. det är så att när jag startar bilen (9-3 aero 2.0T -02) så blir det ett konstigt "gnissel" ljud från motorn? nästan enbart då bilen stått stilla några timmar och kylts av och det låter lite som ett "generator remm ljud" men varar bara någon sekund precis efter att man släpp nyckeln då den går upp i varav. samt att det brukar tystna efter olja+filter byte men inte längre.. och efter ett litet black race igår så lät bilen fruktansvärt mycket värre i morse när jag startade den och då ville det inte ge sig så snabbt som det brukar göra? bilen har gått 12600 mil nu, kan det vara typ olje pumpen eller nåt som håller på att ge sig om det nu inte är en rem som är dålig iaf mot förmodan? eller kan detta vara nåt specifikt som förekommer på saabar? jag har tyvärr ingen aning..

så om det är någon som har varit med om nåt liknande får ni gärna lägga en kommentar eller ett tips så man har nåt att gå på? för detta börjar bli väldigt irriterande..hmm

Mvh Anders

Senast redigerat av Aerohultis (1 maj 2007)

uggmar
17 oktober 2020 · 3 Inlägg

Jag har samma problem med min saab
Ljudet kommer även ibland vid längre körning
Vore bra om någon viste vad det va
Gissar själv på olje filtrets överströmmare men jag ska prova byta olja å filter så får vi se

AnSj
17 oktober 2020 · 5 Inlägg

Kolla turbo lagren.
Alt. Packningen till grenrören.

Mrsaab99turbo
18 oktober 2020 · 103 Inlägg

Har varit ute gör detta och två olika saker det då har berott på:
1. Låg oljenivå
2. Dålig turbo, kolla om det är glapp

Sedan kan man få ljud from ac-kompressorn om magnetkopplingen är dålig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang