Trimning av sugmotorer samt allmän förbränningsmotorlära

h-matson
20 juli 2010 · 15 Inlägg

Om jag räknat rätt så blir det borr 102 och slag 45,33 (B/S= 2,25 och 3 liter) med en kolvhastighet på 97 km/h... smile

bumpe skrev:

Big Al skrev:
Det som begränsar varvtalet teoretiskt om alla komponenter håller är flödet in i motorn
därför t.ex F1 använder mycket borr istället för slag för att kunna få in större ventiler och därmed snabbare och högre luftflöde in i motorn med ökat varvtal som följd

men för en vanlig svensson så ger 16v fördelen att få snabbare och (oftast) högre flöde in i motorn vid lägre varv och därmed en mer kraftfull maskin (mha ökat VE främst)

F1 har inte ,mycket borr för att få in mer luft. Tänk själv att åka runt med 90mm slaglängd på 18000 varv, det ger en kolvhastighet på närmare 100km/h, 50 är max om det ska finnas en chans att det håller mer än provkörning...
Sen är det ju naturligtvis plus att de får in stora lock i toppen...
Flödet är inte det största problemet på 18000 rpm, det är att gashastigheten blir så hög i insuget att bränslet (finns ett fint ord) separerar från luften, börjar bli så med en gashastighet över 0.6-0.8 MACH!

h-matson
20 juli 2010 · 15 Inlägg

Om du backar till punkt 6 ser du att exemplet baseras på 7000 varv på en 2 liters motor... Då blir det 7kbm. På en 2,3liters blir det 6,9kbm vid 6000 varv.

mangedif skrev:
Har en fråga på din punkt nr. 8 och 9:

8. Våran motor på 2L suger alltså i sig 7 gånger 1.2 kg luft per minut, dvs ca 8.5 kg luft per minut eller 0.14 kg luft per minut.


En motor på 2 liter suger i sig 7 gånger av vad luften väger (1,2kg). Varför gångar man med sju? Gör man detta på 1,6 liters, 2,3 liter osv. också?

mangedif Snäll pöjk
20 juli 2010 · 703 Inlägg

Så på en 1.6 liters motor räknar man:

7 x 0,96kg luft/min = 6,72kg luft

6,72kg luft / 12,5 = 0,54 kg bensin per minut.



Om ni undrar vad jag fick 6,72kg luft ifrån delade jag föregående 1,2kg luft/min med 20 då det var för en 2liters motor. Sedan gångade jag med 16 för att få fram mängden till en 1,6liters motor.

Är detta korrekt gjort någon? smile

h-matson skrev:
Om du backar till punkt 6 ser du att exemplet baseras på 7000 varv på en 2 liters motor... Då blir det 7kbm. På en 2,3liters blir det 6,9kbm vid 6000 varv.

mangedif skrev:
Har en fråga på din punkt nr. 8 och 9:

8. Våran motor på 2L suger alltså i sig 7 gånger 1.2 kg luft per minut, dvs ca 8.5 kg luft per minut eller 0.14 kg luft per minut.


En motor på 2 liter suger i sig 7 gånger av vad luften väger (1,2kg). Varför gångar man med sju? Gör man detta på 1,6 liters, 2,3 liter osv. också?

Ack vet jag förgasarmotorer!
WANTED
30 mars 2011 · 613 Inlägg

Låter nice det här ju.

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Sharky
30 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Kladda inte med mer eller mindre meningslösa inlägg i klistrade faktatrådar är du snäll.

Göran
Moderator


WANTED skrev:
Låter nice det här ju.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
3CSi
29 maj 2012 · 77 Inlägg

JG skrev:
sharky: Gällande avgasventilerna så rekommenderas natriumfyllda (saltfyllda) ventiler. Avleder värme lättare än vanliga solida ventiler och värme brukar vi ha tillräckligt av.

svar: jag håller bara delvis med, i dom natrium kylda ventilerna finns där mindre gods, opel xe har natrium kylda ventiler original, dessa har jag bytt ut mot solida rostfria raceventiler, originalventilerna gillar inte så mycket varv.

sharky: Lägger vi oss runt 11-11.5 så är detta maximalt vad vi kan klara att köra med innan vi spikar allt sönder och samman. Går vi över detta kräves det  att man alltid kör på racingbränsle/E85

svar: där håller jag inte alls med, det beror helt på vad det är för maskin och hur förbräningsrummet ser ut. Jag kör själv 12.8:1 på helt vanlig 99 v-power utan den minsta tendes till spikning nånstans, jag kan lätt gå ner i oktantal utan ett bekymra mig, den svarade inte det minsta på ökad tändning heller.
många honda åkare som jag känner åker på 13:1 i komp förhållande oxo utan problem på 99v power, b-serier, k-serier mfl. utan några ombyggnader av förbräningsrum etc.

bra enkel sammanfattning för många här annars

Anledningen till att högre komp kan köras med samma förutsättningar för övrigt på vissa motorer ligger i hur stiftet är placerat. Eftersom spikningarna sker där cylindern är som kallast, alltså längst bort från stiftet, har en motor med mindre cylindrar och centrummonterade stift mindre chans att spika än en motor med större borr och stift med annorlunda placering.

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
25 oktober 2012 · 126 Inlägg

Det gör ingen större skillnad, men i Sverige brukar vi anta att gravitationskonstanten g = 9,82m/s2 smile

kjell-gbg
5 september 2014 · 85 Inlägg

Mycket intressant

Storleken på generatorn spelar mindre roll då strömmen ur en 100 amperes generator blir lika stort som ur en 70 amperes ... under förutsättning att strömuttaget är lägre än 70 ampere ...
Med andra ord har du större marginaler ... med större generator

Möjligen kan ökad tyngd och större motstånd till varvtalsändringar vara till 100 amperes generatorns nackdel ...

Spara inte vikt på en för liten generator och ett för litet batteri ...

Senast redigerat av kjell-gbg (5 september 2014)

motorprestanda
7 februari 2015 · 1 Inlägg

Effekthöjande tändsystem och vevstaksprofil!

www.nology.com/products.html

www.pauter.com/parts/rods/

Litto
19 juni 2017 · 22 Inlägg

Jäkla intressant tråd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang