Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt kjolpaket (enligt mig) och dessvärre så "råkade" jag halka till med fingret och klicka på beställ. Sen råkade jag även halka in på någon amerikansk hemsida där det stog att det fanns folk som satte Subrumotorer i dessa gamla bussar och även att det fanns färdiga kit för just detta... Kolla tråden för att läsa mer om galenskaperna, projektet som från början skulle vara ett snyggt och praktiskt färdmedel för mig och mitt modellflygsintresse har snarare tagit över större delen av min fritid så att istället modellflyget har lite grann hamnat i andra hand.
  • 163 Följare
  • 253 626 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2019
EPG Kärnkraftstomte
11 september 2007 · 766 Inlägg

Edit:

Detta är vad jag har kvar just nu, plockar bort ur listan efter hand:

UTSIDAN AV BILEN:

Bättringsmåla på undersidan (låg prioritet, 3 timmar).
Svart tvåkomponentsfärg

Byta fönsterrutorna i framdörrarna (låg prioritet, 2 timmar).
De nuvarande är lite repiga, har bättre liggandes, innefattar även montage av vindavvisare

Skaffa dimljus (helst nåt passande xenonkit) (låg prioritet, 20 timmar).
Innefattar en del plastningsarbete i kjolpaketet samt lite eldragning, måste därför göras före omlackering.

Justera dörrar (låg prioritet, 3 timmar).
Vill slippa att smälla igen dörrarna.

Förbereda karossen på omlackering (låg prioritet före regbesiktning, 40 timmar).
Matta ner lacken och spackla om sjunket spackel sen tidigare

Montera kontrasttape (låg prioritet eftersom att bilen måste lackeras om först, 2 timmar)
Mellan rutorna på sidorna

Koppla in elen till dragkroken (medel prioritet, 3 timmar).
En 7G1,5 RKK till elkopplingsdosan i motorutrymmet samt ett säkringsblock på vägen.

Byta till borttagbar dragkrok (efter regbesiktning, 4 timmar).
Kjolpaketet bak måste kapas upp, kapning samt svetsning i dragkrokskonsollen och sist plasta och spackla ihop kjolpaketet igen, görs före omlackering.

INSIDAN AV BILEN:

Bygga färdigt väggpaneler och montera (medel prioritet, 10 timmar).
Väggpanelerna måste klarlackas, några behöver ett till lager kolfiber på grund av genomslipning. Hålen för fästclipsen sitter lite långt in så dessa måste dras ut med ett specialverktyg som måste tillverkas

Montera instrumentpanel (hög prioritet, 2 timmar).
Slangar till värmeutblås och fastsättning av vväxelspakskåpa.

Mugghållare i rostfritt stål (låg prioritet).
Ska vara utdragbar ur växelspakskonsollen.

Växelspaksknopp och damask (medel prioritet eftersom att backspärren går att påverka "manuellt", 1 timme).
Inbyggd strömbrytare för backspärren i knoppen.

Koppla in instrument, och knappar (hög prioritet, 5 timmar).
Styrningen till indikeringslamporna, knappar för varningsblinkers, bakrutedefroster och dimljus. Blå bakgrundsbelysning i knapparna och till elhissarna som byter färg till grönt när knappen är intryckt (varningsblinkersen blinkar rött).

Inbyggd dator i instrumentpanelen (låg prioritet men vill ha den på plats före panelen byggs ihop, 2 timmar).
En tillbockad plåt som laptopen ligger på samt fäste så att den ligger still och mjukt utan att den blir varm, Elektronik som startar upp datorn när motorn har varit igång i 15 sekunder samt stänger av den när man tar ur nyckeln.

Montera framsäten (hög prioritet, 5 timmar).
Elektrisk frammåt/bakåtdrivning med ändlägesbrytare, 180 graders snurrmöjlighet på sätena.

Bygga rock and rollsoffa längst bak (medel prioritet eftersom att alla alla säten måste vara på plats när man reggar bilen men annat är viktigare, 6 timmar).
Bakersta sätet ska kunna fungera både som säte, säng och plant bagagerumsgolv.

Montera solskydd (låg prioritet, 1 timme).

Kalibrera hastighetsmätaren (hög prioritet men får vänta tills bilen är rullande igen, 1 timme).
Har en 2km uppmätt sträcka som måste köras.

Skaffa taxibatteri (låg prioritet, 2 timmar).
Bättre batterikapacitet under baksätet.

Skaffa kylskåp (låg prioritet, 1 timme).
Där det finns utrymme för det.

Skaffa larm/centrallåsstyrning (medel prioritet, 3 timmar).
Viktigt när bilen sen kommer att stå utomhus.

Bygga billjud (låg prioritet, 8 timmar).
Tvåvägssystem fram 6x9:or bak, plastning av högtalarhållare krävs.

MOTOR, VÄXELLÅDA OCH KRINGUTRUSTNING:

Catchtank för vevhusventilationen i rostfritt stål

Kolla oljenivån i växellådan

Fullservice på motorn så småningom:

Byta kamrem (låg prioritet före regbesiktning, 2 timmar, motorn ur).
Byta kamremsspännare (låg prioritet före regbesiktning 1 timme, motorn ur).
Byta kamremsrullar (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vattenpump och termostat (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vissa packningar (låg prioritet före regbesiktning, två timmar, motorn ur).
Byta tändstift (låg prioritet före regbesiktning om inte avgasvärdena är dåliga, 1 timme).
Montera trimmet (låg prioritet, 1 timme).
Montera trimkammar, smidda kolvar, plana topparna (höja kompet), etanolkonvertera samt byta sprut (låg prioritet 30 timmar, motorn ur).
Hälla i ny olja och byta filter (igen)... (låg prioritet, 1 timme).
Eventuell kompressor (i så fall skippar jag att plana topparna) (låg prioritet, 30 timmar).
Eventuellt byte till Lotus Espirit/Ford GT40-specad låda med bland annat helgjuten ingående axel och förstärkt 5:e växel (låg prioritet tills vidare, 4 timmar, motor+växellåda ur).

Detta har jag kvar att inhandla:

Smidda kolvar och kammar med högre lyft (låg prioritet).
Skulle vilja att någon byggde mig ett vettigt rostfritt avgassystem också, med både extraktorgrenrör och markfrigång samtidigt (svår nöt att lösa, Ferrita kanske kan?) (låg prioritet).
_______________________________________________________________________________________

Här börjar orginalinlägget:

Hej, detta blir mitt första inlägg på det här forumet smile

Många projekt har jag startat, några har jag även slutfört och nu tyckte jag att det var dags för ett nytt igen. tongue

I och med att jag sysslar med modellflyg på fritiden så ville jag ha en stor bil som jag får plats med många modeller i och även rejält med kringutrustning i form av verktyg, bränsle med mera. Dessutom är jag inte ute efter något som går snabbt eftersom att jag nog antagligen bygger mig en gocart med MC-motor på om något år eller två wink

I dag går jag i skolan och känner därför inte för att betala någon försäkring, därför skaffade jag mig bilen nu så att den förhoppningsvis är någorlunda färdig till i maj nästa år då jag är färdig med pluggandet (avställd i dagsläget). Dessutom har jag då hunnit att fylla 25 år så att det blir billigare.

Nu har jag snackat för mycket så nu tycker jag det är dags att visa mitt projekt...

Så här ser den ut idag 11 september 2007:
http://www.garaget.org/archive/66960/63330/63330-577118.jpg
Festbuss var det nån kompis som sa... men i första hand får det bli en modellflygarbil!

Jag tänker starta med att bygga mig en ny instrumentbräda i glasfiber och med ett lager kolfiber ytterst så det blir snyggt.
Panelen som sitter i nu är så kantig och ful (jag gillar runda former tongue) dessutom så vill jag ha nya instrument i. Varvräknare finns ingen t.ex (någon som vet varvtalsområdet på en wasserboxer?).

Mina föräldrar hade en passat förut där instrumenten lös blått och rött när det var mörkt, såg ut som på bilden:
http://www.garaget.org/archive/66960/63330/63330-577270.jpg
Det tyckte jag såg häftigt ut och så vill jag att mina instrument lyser också men jag vill även att de ser lite silvriga ut när det är ljust.

Finns det någon som har några tips på var man kan få tag i något passande?

Bilen ska sedan snyggas till både interiört och exteriört och jag har lite små planer men jag tar ändå gärna emot lite tips om någon har några såna?

Senast redigerat av MagnumR (12 oktober 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
12 september 2007 · 766 Inlägg

Jag såg den där bil(d)en häromdan och den finnishen samt några liknande kjolar skulle jag mycket väl kunna tänka mig.
Jag hittade även den här: http://www.garaget.org/?car=32620
Fast det har inte högsta prioritet i och med att en omlack är rätt kostsam. Men vi får se vad som händer i framtiden. smile

Senast redigerat av MagnumR (12 september 2007)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
12 september 2007 · 766 Inlägg

Vet inte om den här tråden borde ligga under projekt kanske, jag började att plocka isär panelen idag. För att komma åt bättre slet jag dän golvmattorna som jag ändå ska byta ut. Där fick jag se att det var blött, hmm obra tänkte jag och slet bort alla tyg och gummimattor. Jag slet även bort ljudisoleringsmattorna och under en av dom (den vid passagerarsätet fram) upptäckte jag ett rosthål och även med en del rost på plåten runt om som än så länge var helt...

Jag är dålig på att svetsa så tunn plåt så jag popnitar bara en plåt över hålet som jag tätar med lite sikaflex eller nåt sådant.

Jag har satt in en kupévärmare nu som jag låter stå på under natten så är förhoppningsvis fukten ute i morgon.

PS. Är det verkligen ingen som har några tips på blålysande mätartavlor?

Senast redigerat av MagnumR (12 september 2007)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
13 september 2007 · 766 Inlägg

Det är kul att jag får nån liten respons på det jag skriver i alla fall, jag får väl ta lite bilder i morgon och hoppas att nån har nåt litet tips. sad

Du "blå bussen" föresten (min är blå också) menar du när jag är färdig med allt? (kommer inte att vara klart förrän i maj) eller menar du när jag är klar med instrumentpanelen?

Instrumentbrädan kommer inte att kunna bli klar förrän någon ger mig tips på var man kan köpa blålysande hastighets samt varvmätare, måste väl finnas andra än Passat som har dessa? Hastighetsmätaren på min buss fungerar genom att en vajer som roterar går in i själva "klockan", är dagens hastighets och varvräknare elektroniska eller fungerar det fortfarande lika dant på moderna bilar?

Hade jag ställt en liknande teknisk eller designfråga på något modellflygforum hade jag haft minst 10 olika svar vid det här laget så ni behöver inte vara blyga wink

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
14 september 2007 · 766 Inlägg

Om någon moderator ser tråden så får han eller hon gärna flytta den. wink

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
31 december 2007 · 766 Inlägg

En del har hänt sen sist men inte speciellt mycket egentligen...

Kjolarna har kommit hem och jag provmonterade lite...
http://img159.imageshack.us/img159/9479/kopiaavimg5223sm8.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/4817/kopiaavimg5224lj7.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/6494/kopiaavimg5225th7.jpg
Några av farsans friidrottsprylar fick duga att "hålla fast" grejerna.
http://img186.imageshack.us/img186/5345/kopiaavimg5226wd7.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/5063/kopiaavimg5227id9.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/8373/kopiaavimg5228nb1.jpg
Det blir lite slipa och spackla innan det blir perfekt, och sen kommer ju hela bilen bli i en annan färg sen. Troligtvis blir den röd men även flaggblå kan vara aktuellt. Den är ju registrerad som "flerfärgad"
Vindrutan är lite otät därav plasten, ska skaffa en ny gummilist har jag tänkt.
Hur sätter man fast kjolarna på bilen permanent? Limmar man eller skruvar man och sen spacklar över skruvskallen?
Hade tänkt att få en snygg övergång mellan kjol och hjulhus, funkar det att ta fogskum som jag sen slipar till rätt form och sen plastar och spacklar uppepå?


Jag upptäckte att det hade börjat rosta i mellan skarvarna där karossen är punktsvetsad ihop, därför har jag nu dremlat ur alla dessa och dragit en hel söm längsmed dessa så jag förseglar plåtskarvarna permanent.
Före:
http://img179.imageshack.us/img179/1659/kopiaavimg5235og0.jpg
Efter svetsning:
http://img182.imageshack.us/img182/5703/kopiaavimg5233rj6.jpg
Efter slipning:
http://img181.imageshack.us/img181/7411/kopiaavimg5234ar7.jpg
Ska ta bort färgen och tenna alla skarvar ordentligt sen så att jag slipper rosten en gång för alla.

http://img179.imageshack.us/img179/2218/kopiaavimg5245kb0.jpg
Dessa kapskivor till dremel funkar att "slipa ur" plåtskarvarna med men jag använde mest de billigare spröda bruna något mindre kapskivorna som man ändå inte kan ha till så mycket vettigt.

Jag har slitit ur det mesta av den gamla inredningen:
http://img341.imageshack.us/img341/5697/kopiaavimg5236cp1.jpg
Vad lång bussen ser ut på den här bilden:
http://img185.imageshack.us/img185/3084/kopiaavimg5238yg4.jpg
Innertaket som syns på bilden ovan ska bli svart, likaså nackstöden på sätena:
http://img181.imageshack.us/img181/2012/kopiaavimg5244yn8.jpg
Elhissar från 1980-talets Audi 100 ska tydligen passa i dessa minibussar:
http://img186.imageshack.us/img186/4710/kopiaavimg5237ka0.jpg


Så här kommer den nya inredningen att se ut, jag gillar svart ganska bra.
Panelerna i kolfiberklädd masonit:
http://img184.imageshack.us/img184/9128/kopiaavimg5230gv7.jpg
Resten, alla lackerade plåtytor + där jag har slitit dän gammal vinyl samt samtliga stolpar kommer jag att klä med sånt här:
http://img296.imageshack.us/img296/3388/kopiaavimg5231rq5.jpg


Jag använder de gamla innerväggarna (panelerna) som mallar, sprayar med svart färg (för att förhindra genomlysning), målar på med epoxy, lägger på kolfiberväven:
http://img184.imageshack.us/img184/957/kopiaavimg5239re7.jpg
Kolfiberresterna kan man bygga många landninsställ av sen.
Sen är det epoxy igen samt ett lager 25 grams glasfiber för att få lite djup i kolfibret samt att man kan slipa ytan jämn utan att slipa själva kolfibern:
http://img296.imageshack.us/img296/9205/kopiaavimg5241mg6.jpg
Och sist måla på med epoxy igen, sen är det bara att lägga på plasten och börja skrapa ur alla luftbubblor.


Den gamla instrumentpanelen var precis sönderborrad plus att jag ville ha dit ytterligare instrument så jag har bestämt mig för att göra en ny.
Pluggen:
http://img182.imageshack.us/img182/6632/kopiaavimg5243yh2.jpg
Har precis börjat bearbeta gjutformen, den gick sönder lite när jag med våld samt övervåld separerade den från pluggen vilket jag får fixa till:
http://img185.imageshack.us/img185/8123/kopiaavimg5229jm7.jpg
Några av grejerna jag har använt när jag har plastat:
http://img183.imageshack.us/img183/3739/kopiaavimg5242by3.jpg
Lamineringsepoxy, formepoxy (samt härdare till dessa), PVA samt vax, har även gått åt en del polyester samt glasfiberspån.


Om någon undrar vad det är för en "bula" i mitten av panelen så är det för att den här lilla saken ska sitta där:
http://img186.imageshack.us/img186/88/kopiaavimg5247lz2.jpg
Har väl tänkt att ha nån gamal laptop inne i panelen för att sköta om musik samt GPS sen.


Mittensätet får stå nere i källaren så länge:
http://img341.imageshack.us/img341/7881/kopiaavimg5246ml5.jpg
Ska fixa några snygga överdrag till dessa sedan, det blir väl svart med gult i mitten av varje sittplats tror jag, skaffar väl även nån något mindre gulsvart ratt också. Förarsätena byter jag nog ut mot några sportstolar eller nåt när jag får pengar över.


Stökigt värre är det men här är i alla fall några av de modeller som ska få åka med bussen i sommar (om den hinner bli klar):
http://img183.imageshack.us/img183/4439/kopiaavimg5232fw1.jpg

Den här tråden börjar mer och mer likna en projekttråd än en ren stylingtråd, ingen moderator som håller med?

Senast redigerat av MagnumR (31 december 2007)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
1 januari 2008 · 766 Inlägg

Jag är väl lite överambitiös (stavning?) kanske men jag är lite sån av mig.
Mycket är det man vill göra, både interiört, exteriört och funktionsmässigt... Får hoppas att jag inte tappar sugen mitt inne i projektet sen bara.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
3 januari 2008 · 766 Inlägg

Det finns ingen som har några bra svar på frågorna jag ställde tidigare?

Hur sätter man fast kjolarna på bilen permanent? Limmar man eller skruvar man och sen spacklar över skruvskallen?

Hade tänkt att få en snygg övergång mellan kjol och hjulhus, funkar det att ta fogskum som jag sen slipar till rätt form och sen plastar och spacklar uppepå?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
4 januari 2008 · 766 Inlägg

Det där med mätarna har löst sig, visserligen visar hastighetsmätaren MPH, men jag kalibrerar den bara så att den mäter km/h istället.

Har hittat både tonade samt transparenta baklyktor samt blinkersglas på en hemsida tillhörande en handlare i Tyskland så det blir tonat bak och transparenta blinkers fram sen (heltransparenta baklyktor tycker jag är ganska fult). Jag hittade även några andra grejer från den firman som jag väl kommer inhandla nån gång men eftersom att jag har gått och blivit fattig student så får jag väl vara lite restriktiv med vad jag går och köper än så länge.

darkwizard! Din länk får jag inte att funka, har det med att göra att jag kör med Firefox tro...?
Hur som helst (hur eller hur som vi säger där jag bor) limma fast dom... Är det tvåkomponent som gäller då eller blir det för stumt?
Eller popnita... Hur får jag det tätt så att plåten inte börjar rosta kring popniten?

Jag har fått lite tips nu i alla fall, tackar!

Jag ska bomba er med bilder, dock är det inte omöjligt att det kan ta flera månader mellan varje gång.

Och diamond_...
Visst skulle jag väl ha kunnat det, ge mig bara tid, en verkstad så jag slipper stå utomhus som jag gör nu samt att du kör hit den från Göteborg tongue

Senast redigerat av MagnumR (10 februari 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
4 januari 2008 · 766 Inlägg

Nu funkade länken!

Visst jag är prylbög men jag får se i framtiden.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
22 juni 2008 · 766 Inlägg

Nu är det ett halvår sen jag gjorde en uppdatering i tråden så det vore kanske på sin plats med en nu...
Har jobbat flera timmar varje vecka men det känns ändå som att man inte kommer nånstans, jag är väl för noggrann helt enkelt men jag vet ju med mig att jag kommer att störa mig på någon detalj sen om jag inte gör det ordentligt från början.

Hade hoppats att ha bussen lackerad till sommaren, nu är ju nästan frågan om den hinner bli lackerad under sommaren innan den är slut (sommaren alltså, inte bussen lol).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/380556_5tjo68.jpg
Försöker att passa ihop två helt olika kjolpaket. Mycket kapande, dremlande slipande och spacklande blir det...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/380564_e2ce0h.jpg
Front och sidokjolarna är på plats. Vindrutelisten är otät därav plasten.
Har föresten lyckats komma över en projekzwogrill med 4 lika stora strålkastare i smile, kan bilprovningen ha några invändningar mot att man har bytt ut dessa tro?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/380566_znl8qo.jpg
Limmade med Sikaflex och sen inspacklade och inslipade för att följa bussens linjer.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/380569_wsk8jj.jpg
Andra sidan som skjutdörren sitter på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/380570_ra4nzb.jpg
Undersidan är blästrad och sprayad med zinkspray/kallgalv.

Nu har man ju i alla fall slutat skolan och kan börja finansiera projektet ordentligt.

Senast redigerat av MagnumR (23 juni 2008)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
20 juli 2008 · 766 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/406730_zyark6.jpg
Är jag den ende som är tillräckligt dum att jag sätter vinkelslipen i kjolpaketet det första jag gör?

Jag antar att det går att se ungefär hur jag har tänkt mig det hela i alla fall.

Det är nämligen så att jag håller på att göra ett kjolpaket av två olika.
Det ena:
http://shop.vw-winkler.de/images/product_images/popup_images/154_0.jpg
Det andra:
http://www.projektzwo.de/images/dynpic.php?file=/artikel/typ2/ka-heckteile.jpg&size=300

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
19 augusti 2008 · 766 Inlägg

Dags att uppdatera tråden lite, kul att ha fått lite kommentarer sen sist också.
Beställde lite nya prylar från Tyskland, grejerna kom för nån vecka sen:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/436533_tzv4es.jpg
Kolla den nedre grillen och blinkersarna.

Får se om det kanske passar bättre med tonade blinkers istället sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/436539_65m7rl.jpg
Och baklytor...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/436541_cc3eg1.jpg
Så här blev "skarven" mellan de två olika kjolpaketen föresten.

"marbling"!

Jag gillar förvisso inte Lexusbaklyktor (eller vad de nu kallas) men för övrigt så gillar jag helt stuket på din bil, lite inspiration fick jag i alla fall även att bilen är lite för ny för min smak...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
7 december 2008 · 766 Inlägg

Så har det hänt en del grejer ytterligare.
Jag har som förmån genom jobbet kunnat hyra en garageplats några veckor och i och med tidsbegränsningen så har jag försökt att vara där så mycket det bara går. Synd bara att man jobbar heltid och inte är hemma i stan förrän tjugo i fem. Dessutom är man bra trött vid den tiden.

Vad som har hänt sen sist:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516577_ha3qaf.jpg
Motorn har tagits ur och motorutrymmet har förberetts för blästring.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516558_a65ov1.jpg
I princip plåtren, viss spackling påbörjad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516580_rljcsu.jpg
Även taket är numera plåtrent även att det fortfarande är lite färg kvar när bilden togs

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516566_pcxw68.jpg
Nya gälarna på plats och inspacklingen påbörjad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516571_nt7yfu.jpg
Det första "nyckelhålet" är för att fästa min nummerplåt, det i mitten är för att fästa "lyktglasförlängaren", det sitter en M5 mutter bakom.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516542_2phxqi.jpg
Plastat fast en hylsa i glasfiber för att försänka skruven.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516550_kh3gw1.jpg
Lite svart färg ska på bara.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/516553_wjijts.jpg
En M5 insex får hålla fast allt ihop, då kan jag använda samma insexmejsel som till själva lyktglaset.

Får be om ursäkt för att bilderna är lite mörka, dålig belysning.
Mer uppdateringar kommer...

Senast redigerat av MagnumR (7 december 2008)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
7 december 2008 · 766 Inlägg

Grimling skrev:
hehe ja fy fan va seriös du e då smile  har följt ditt bygge ett tag nu, sugen på o se den klar big_smile

Jobbar jag på ordentligt så kan den vara klar till bugrun, men jag är tveksam med tanke på vilken takt det har gått i hittils.

Få tag i en Subaru SVX-motor och sen sätta i den, få allt att fungera och sen dessutom få allt godkänt lär ta tid det med.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
8 februari 2009 · 766 Inlägg

Nu har det hänt lite grejer så jag tyckte att det kanske vore dags för en liten uppdatering kanske?

Jag har tillbringat ungefär två månader i garaget, nästan varje kväll och helg under mitten på november till mitten på januari har jag stått och slipat bort färg, punktblästrat små bruna fläckar, spacklat, slipat, spacklat, slipat, spacklat, slipat lite till, spackla lite, och sen för omväxlings skull slipat lite och efter det så har jag faktiskt spacklat lite och så vidare...
Och jovisst, jag har visst lagat något litet rosthål som var dolt under lacken också, plus att jag har bytt ut några av de plåtkanter som gummilisten till rutorna liksom sitter fast i (svårt att förklara men ni fattar nog. Om inte så har jag skrivit lite mer om det i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113243 ).

För en knapp månad sen så blev jag färdig med detta förarbete så pass att jag tyckte att det var dags att blästra bort den sista rosten jag har hittat (hjulhus, motorutrymme och några småställen till) och sen få bussen grundlackerad.
Jag hittade genom en släkting en firma som kunde hjälpa mig men jag var tvungen att vänta en vecka för de hade fullt upp just nu och hade inte tid med mig. Jag ringde en vecka senare och jag var tvungen att vänta en vecka till för nu hade de ännu mer att göra än förra veckan. Jag provar att ringa varvet som har blästrat lite på bilen tidigare och hör om de kan hjälpa mig men de kunde inte ta några jobb åt några privatpersoner på säkert en månad eftersom att de hade så pass fullt upp (ändå har jag läst i tidningen att de kanske måste göra sig av med personal på grund av arbetsbrist). Jag provade att ringa min farbrors företag en gång till efter en vecka men efter att ha fått samma svar en gång till så beslöt jag mig för att anlita någon annan i länet, trots att det blir en massa bök med att få dit bilen (jag vill ju få färdigt bilden, inte sitta hemma och vara irriterad). Denna firma fanns i Gamleby 10 mil från mitt hem.

En kompis som jag egentligen inte umgås med så mycket (men han har hållit på med modellflyg tidigare), har en kompis som fortfarande modellflyger och dessutom har han en farsa som jobbar på samma avdelning som jag. Denne man jobbar som lastbilschaufför och har följaktligen BE-körkort. Han kunde hjälpa mig att köra upp bilen och även hämta den idag.
Jag var tvungen att jobba idag så jag kunde inte medverka vid hämtningen men farsan, Erik och Markus fixade det utan problem (såvitt jag vet). Trevligt att man har kompisar och familjemedlemmar som ställer upp!

Tack så mycket!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565324_ggut7t.jpg
Erik och farsgubben håller på att lossa bilen från släpet och Mackan passade på att ta en bild.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565329_229su8.jpg
De har blästrat bilen där det fortfarande gick att hitta rost, sen har de lagt på ett lager zinkgrund och slutligen ett lager tvåkomponents epoxigrund.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565333_m7ncwk.jpg
Alla dörrarna utom bakluckan är bortplockade men de ligger inne i bilen och är grundade de också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565336_pjgxyh.jpg
De glömde att plocka bort låset på bakluckan innan de grundade bilen vilket skapar lite merarbete för mig, men det är inte försent att fixa än i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565339_fzus3h.jpg
Kjolpaketet ser ut att vara mer "ett med bilen" nu när allt har samma färg.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565345_8lhowt.jpg
Det nya luftintaget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565350_906tat.jpg
Mörk bild... men motorutrymmet får sig också en uppfräschning.

Tack Markus för de ovanstående bilderna!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565355_t9mlko.jpg
Jag vet inte om det beror på att spacklet har sjunkit eller att de har råkat dra över mina lagningar med blästerslangen, det finns i vilket fall ganska många ställen på bilen som jag får lägga på mer spackel. Kommer spacklet att fästa bra på epoxigrunden? Vill inte slipa ner nånting nu men kan matta ytan om det behövs.

Sen har jag ju även fixat lite annat smått och gått...
Dörrhandtag, backspeglar och fönsterkarmar med mera har fått lite ny svart färg:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565362_6kbbjd.jpg
Aluminium runt fönstren passade inte in tyckte jag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565365_tdhzy7.jpg
Det vita hålet är inte vitt längre.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565370_mv8yn0.jpg
Pigmentet i backspeglarna var i princip helt bortblekt av solen så dessa var jag tvungen att åtgärda.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565375_d22ca1.jpg
Färgen på handtagen hade också börjat flagna så även dessa var tvungna att fixas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565378_8weky1.jpg
Nya lister överallt kommer det att bli.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565382_eerl8z.jpg
På en modern bil är det elfönsterhissar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565384_yrr1fr.jpg
Om ni tyckte att bilen såg lite väl hög ut på de föregående bilderna så finns det bot på detta i den här kartongen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565387_xfdcep.jpg
Den här ska i så småningom men då hör det inte hemma i "utseende/styling" längre utan snarare i bland projekttrådarna så en ny tråd om detta kommer troligtvis snart.

Senast redigerat av MagnumR (13 februari 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
9 februari 2009 · 766 Inlägg

Mer info om motorn kommer senare.

Jag PM:ar Chriss redan ikväll, av någon anledning tyckte jag att tråden passade bättre här för ett och ett halvt år sedan men projektet har expanderat utanför de ramarna nu.

TLO!
Är Magnum PI någon amerikansk serie från 1980-talet eller?
Min buss är för lite orginal för att man ska kunna göra en kopia av den i vilket fall. Jag vet bara att det kommer att bli blå metallic på bilen, hur ljus eller mörk det blir får jag se.

PS chrizz (med zz) skulle det vara. wink

Senast redigerat av MagnumR (13 februari 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
23 mars 2009 · 766 Inlägg

Dags för en uppdatering igen och nu när äntligen tråden har hittat till rätt kategori så kan jag ju berätta lite mer om motorn.
Motorn är en sexcylindrig boxermotor på 3.3liter och 230 hästkrafter och satt ursprungligen monterad i en Subaru SVX. SVXen är inte så vanlig i Sverige och såldes i första hand på den amerikanska marknaden.
I USA verkar det som att det är det mer regel än undantag att man sätter i Subarumotorer i dessa bussar och pickuper. Dock verkar det som att den här stora motorn som jag ska sätta i är vanligast att man sätter i fordon med Syncro, men här är en som har satt i precis en sådan motor i en sådan buss som min: http://www.youtube.com/watch?v=hCO4I4Am … re=related

Det här är lite av vad jag har pulat med sedan sist:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602416_6rmuw9.jpg
Har tapetserat lite i bussen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602420_uyopob.jpg
Även taket har jag målat nu, känns som att det kommer bli mörkt bak i bussen sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602430_81p6yt.jpg
Naturligtvis så tog jag även solskydden, tror det gick åt 6 burkar vinylspray i allt som allt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602411_a9f7am.jpg
Terapiarbete. Kablaget till motorn måste ju modifieras en hel del för att passa i sitt nya hem.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602414_cgmg3r.jpg
Ungefär 2/3 av kablaget försvann.

Har varit mycket stopp på O1:an nu i början av året så det har blivit en hel del övertid. Självklart har jag passat på att handla prylar nu när jag har lite extra pengar över och ytterligare lite är på väg:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602364_n0cxe0.jpg
Det är nog säkrast att kunna få stopp på ekipaget också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602368_0uafye.jpg
Grenrör, fästen med mera.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602373_ei22un.jpg
Kylrör, kylslangar, bränsleslangar med mera.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602381_6t9p9m.jpg
I kittet medföljde det en helt ny sprängkåpa som man monterar istället för den andra som satt från början. Detta gör att Subarumotorn kommer att passa direkt mot orginalväxellådan sen istället för att hålla på med en massa adapterplattor och sånt. Frågan är bara om denna lösning duger för att få fordonet godkänt, blir jag tvungen att ha en Porsche G50-växellåda så faller ju hela idén med denna sprängkåpa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602403_w1hn1t.jpg
Den nya kopplingen som ska hålla för upp till 270 hästar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602406_856zm4.jpg
Orginalsprängkåpan ligger och är lite lessen.

Det tråkiga är när man har fått hem grejerna men man inser att det fortfarande fattas grejer för att kunna montera ihop allt.

Startmotorn är anpassad för automatlåda så en "ny" sån har jag fått beställa från en bilskrot.
Något svänghjul följde det inte med kopplingen och på motorn satt det ju inget heller eftersom att det har suttit en automatlåda på den. En sån hittade jag hos en privatperson på ett Subaruforum.
Ett litet start chip som behövs för att få tändningen att fungera (heter "igniter" på engelska) följde inte med kablaget och var tvunget att plockas från samma bilskrot som jag köpte kablaget ifrån.
En kabel som kopplas in i en liten kontakt på sidan av generatorn och som går vidare till kabelstammen saknades, samma skrot som kabelhärvan där med.
Det satt bara två pinnpultar på motorn, tror inte att växellådan kommer att sitta tillförlitligt med bara dessa. Ska höra med Smålands motorcentrum om de kan fixa nya inklusive muttrar till mig.
Har bett en bekant att ordna en vattentät apparatlåda till styrenheten.

Nu hoppas jag bara att jag får tag i alla delar, i alla fall pinnbultarna så jag kan börja testmontera motorn.
Jag ska blästra och lackera motorbalken också innan dess.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/591272_r9jpgx.jpg

Senast redigerat av MagnumR (23 mars 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
24 mars 2009 · 766 Inlägg

JockeT skrev:
fy fan va najs!!

måste bara passa på å fråga ang motorn smile

var tusan fick du tag på motor/låda å va gick de på?
också fattig student tongue och behöver en roligare motor till lilla blåa bilen smile
byggd på vw så bör få in nått liknande i min smile

Växellådan är som sagt orginal men sprängkåpan är köpt i från utlandet.
SVX-motorn gick på 8500:- från en bilskrot i Odensbacken utanför Örebro så det gäller att skaffa ett riktigt bra sommarjobb för att ha råd med en sån som student. Jag pluggar ju inte längre. I vilket fall så finns det en sådan motor på en skrot i Uppsala också, dock saknas bland annat kablaget till den, men får du bara tag på rätt sorts kontakter och är duktig på att löda och att krympa krympslang så kan jag ordna ett kopplingsschema åt dig. Jag tror att styrenheten, avgassystem med kattar och lambdasonder finns kvar dock.

Sprängkåpan från Smallcar fungerar ju mot 4-cylindriga Subarumotorer också så ordnar du bara med vattenkylning så går allt att lösa.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
24 mars 2009 · 766 Inlägg

Grimling skrev:

Nico-the-kid skrev:
Dina sk "lyktglasförlängare" är det något du skulle tänka dig att tillverka på beställning för du verkar ju kunna detta.
Vad heter den tyska hemsidan du beställde kjolpaketet och bakljusen ifrån?
Keep up the good work

Du hittar det mesta till Caravelle T3 på www.vw-winkler.de (ligger dock nere just nu)

Här finns det en hel del också när det gäller belysning på T3: http://www.rhoen-bull.de/
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/product_images/info_images/15_1.JPG
Hade Golf-1 lyktorna funnits som tonade så hade jag valt såna istället tror jag.
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/product_images/info_images/23_0.jpg
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/product_images/info_images/24_1.jpg

Senast redigerat av MagnumR (24 mars 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang