Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..ibland så händer det saker..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag gör så gott jag kan.
  • 110 Följare
  • 544 185 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli 2021
Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 juni 2008 · 1 940 Inlägg

Din lilla skurk, du snor ju mitt gamla trådnamn "Då börjas det *bilnamn* smile skoj å se vad som händer dock wink

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mack Forum- och sitemoderator
16 juni 2008 · 26 111 Inlägg

Sherlia skrev:
Din lilla skurk, du snor ju mitt gamla trådnamn "Då börjas det *bilnamn* smile skoj å se vad som händer dock wink

Haha.
Ja men..det lät ju så bra. Trodde - i alla fall då - att det var standard att låta
tråden heta så. Men. Vill du jag byter så byter jag..? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
NJ_
16 juni 2008 · 2 118 Inlägg

shit va frän 323a big_smile kommer att följas ! big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Mack Forum- och sitemoderator
17 juni 2008 · 26 111 Inlägg

NJ_ skrev:
shit va frän 323a big_smile kommer att följas ! big_smile

Ja det är välkommet med tittare. Tips och råd får folk gärna
överrösa mig med dessutom. I helgen ska jag försöka göra ett
ryck med bilen, se vad som händer.
Kanske börja riva i bromsarna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
snoddas
18 februari 2009 · 1 142 Inlägg

tycker personligen att du ska bredda plåtfälgarna och sen byta utblås sen inget mer... kanske sänka den lite med:P då har du en cool bil fast ändå känslan av din farfar

JLilja med lem
18 februari 2009 · 63 Inlägg

skoj läsning som vanligt, kommer även följa denna tråden big_smile

Volvo 244 GL "Renovering pågår" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
19 februari 2009 · 26 111 Inlägg

JLilja skrev:
skoj läsning som vanligt, kommer även följa denna tråden big_smile

Trevligt trevligt smile Du är välkommen att läsa. Ska bara få till ekonomin till
bilen så ska folk få se att det kan bli liv i en gammal 323:a också smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Janken Driver
20 februari 2009 · 2 111 Inlägg

Härligt projekt som jag totalt hade missat tongue. Hoppas de går bra för dig!.

"tycker" inte du ska göra några extrema grejer som att bredda utan är mer på "snoddas" linje om diskreta saker som ändå gör lite för intrycket smile. Men det är ju du som är bossen o du som ska bli nöjd smile!.

Lycka till nu smile!

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2009 · 26 111 Inlägg

Janken skrev:
Härligt projekt som jag totalt hade missat tongue. Hoppas de går bra för dig!.

"tycker" inte du ska göra några extrema grejer som att bredda utan är mer på "snoddas" linje om diskreta saker som ändå gör lite för intrycket smile. Men det är ju du som är bossen o du som ska bli nöjd smile!.

Lycka till nu smile!

MVH Janken

Tack så mycket för idéerna. Nej här kommer det inte bli något vrålsänkt eller liknande, utan
lagomt är måttet jag är ute efter. Lite idéer har man såklart, men bara han blir körbar så kan
man verkligen börja spinna loss på vad man verkligen vill göra.

En  större update kommer förmodligen inom en kort tid, om vad som hänt den senaste tiden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2009 · 26 111 Inlägg

Update!

090511

Tro det eller ej, gott folk, men här kommer en uppdatering. Farfars Mazda står fortfarande
hos en kompis som på fritiden hjälpt till att skruva det som gått då tid funnits, och material.
Skall uppdatera listan på vad som är gjort och ogjort, men den största nyheten är nog att vi
igår - läs söndag - var iväg till Gävle av alla ställen och köpte en reservdelsbil - igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/653474_cakdap.jpg
[Taget 090511]*På vägen mot Gävle..sakta men säkert..*

La handpenningen på bilen rätt så direkt när den blev funnen på blocket. Att hitta en annan kändes otänkbart. Har letat och letat men det tycks vara lättare att finna ett fläskben hos Paris Hilton..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/653475_s2zetn.jpg
[Taget 090511]*Äntligen i min ägo!*

Bilen/objektet är en 79:as 323 - likadan som renoveringsobjektet - och var förvånansvärt i fint
skick i lacken, än vad som var väntat. Visst. Den kommer inte rulla på vägarna igen men lacken
var..läcker faktiskt. Blåmetallic, av något slag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/653478_k1j6h3.jpg
[Taget 090511]*Marika står och tittar på medan det lastas tongue*

Vi startade förresten resan lite över klockan 15 på söndagseftermiddagen. Det var ju diverse firande
först av vissa som tydligen skulle konfirmera sig just den dagen. Därför var vi framme i Gävle runt
20-tiden. En aning segt, men det var det värt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/653480_ilue6u.jpg
[Taget 090511]*På väg hem med nytillskottet*

Var inte hemma förrän halv fem eller liknande på morgonen. En snabb uträkning och vi hade varit vaken
lite mer än 20 timmar i sträck. Inte underligt man var trött och ledbruten. Men hursomhelst. Det var det värt. Generatorn i denna var tydligen urfräsch, bara det är ju guld värt. Sen kan man plocka hela tändningslåset och delar till framvagnen..ja det är mycket som sagt.

Vi är äntligen igång igen! smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
25 maj 2009 · 26 111 Inlägg

Update!

090525

Farfars..eller ja "min"..är tillbaka på gården, tro det eller ej. Min gode vän blev klar under gårddagen med allt det nödvändiga för att bilen åter skall vara i kördugligt skick.
Allt från tändningslås till styrleder är överflyttat från reservdelsbilen, och äntligen går den som den ska smile
Större uppdatering kommer framöver.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
decib3L Körv
17 juli 2009 · 3 535 Inlägg

Fixa en redig update nu big_smile

Truckdriving Man
Mack Forum- och sitemoderator
17 juli 2009 · 26 111 Inlägg

decib3L skrev:
Fixa en redig update nu big_smile

Jaja det kommer..är bara mycket med Volvon just nu tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2009 · 26 111 Inlägg

Update!

090718


Ja vi kör en uppdatering här också då smile Har egentligen inte gjort så mycket. Har kikat över lite vakuumslangar och sådana, för är det nåt som saknas så är det tomgång. Eller. Den går rätt bra men när man bromsar så är det lätt att tomgången liksom dör ut, eller bara går ner oroligt mycket.
Men. Whattheheck.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712083_26wo3t.jpg
[Taget 090718]*...framkörd och fin..*

Lite kul med bilen är att den spinner på båda hjul när man provar att spinna lös. Hade man väntat sig det av en 1.3 liters Mazda från 79? tongue
Rensade även ur bilen på en massa skräp.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712089_pj3kg0.jpg
[Taget 090718]*Eftermiddagens skratt. Hittade en parkeringsbiljett, daterad år 2000. Ett tag sedan..*

Efter urstädningen - en liten sådan - så flög fan i mig. Tänkte "det kan ju inte skada att prova att rubba lite i lacken", så sagt och gjort: jag letade reda på en flaska Rubbing i förrådet. "Beemern" hjälpte till med en trasa och gnuggade..och vilket resultat!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712093_cx5uvo.jpg
[Taget 090718]*..lite skillnad med lite rubbing?*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712097_sy976d.jpg
[Taget 090718]*...rubbing är ett mirakelmedel..*

Hade sedan lös alla sidolister då de ändå måste bort utifall jag ska lacka om bilen. Men...frågan är ju..med tanke på resultatet..om jag verkligen MÅSTE lacka om hela bilen?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712101_zij4fa.jpg
[Taget 090718]*..in med insynsskyddet..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712102_z3rqxc.jpg
[Taget 090718]*..plockade lös listen bakpå bakluckan..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712103_5iftc1.jpg
[Taget 090718]*..och plockade även bort emblemen. Antingen blir det emblemlöst i fortsättningen eller så åker dom dit efter putsningen..eller lackeringen..om det nu blir någon..*

Blir mer i morgon..skall prova att rubba för glatta livet, och se hur resten av bilen reagerar på detta underliga ämne smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Knugcab
19 juli 2009 · 5 111 Inlägg

Du gör det rätta. Det finns många gamla bilar på marknaden men bara den här kan ge dig minnen av farfar... Själv håller jag ju på att smått fixa upp min morfars gamla merca... Iofs. lever morfar ännu men det är ju ändå minnen som kommer tillbaka... Det är ju alltid de som inte tycker en 24 år gammal dussinbil som en Mercedes 230 är nåt att lägga pengarna på, men jag har åkt i den bilen sen jag var mycket liten och det går inte värdera de nostalgikickarna... Så jag förstår dig helt och fullt och bilen är värd det du gör! Så jag kommer följa denna tråd med glädje.

Dessutom är ju dessa gamla japsar lite småkultiga ändå. Mazda 323 RWD är ju kul men har hamnat i skymundan av den lite mer populära Toyota Starlet, trots att bilarna är rätt lika både till design, storlek och uppbyggnad. Jag får nästan för mig att hade det varit en Starlet så hade ingen klagat. wink

Jobba på.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
19 juli 2009 · 26 111 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Du gör det rätta. Det finns många gamla bilar på marknaden men bara den här kan ge dig minnen av farfar... Själv håller jag ju på att smått fixa upp min morfars gamla merca... Iofs. lever morfar ännu men det är ju ändå minnen som kommer tillbaka... Det är ju alltid de som inte tycker en 24 år gammal dussinbil som en Mercedes 230 är nåt att lägga pengarna på, men jag har åkt i den bilen sen jag var mycket liten och det går inte värdera de nostalgikickarna... Så jag förstår dig helt och fullt och bilen är värd det du gör! Så jag kommer följa denna tråd med glädje.

Dessutom är ju dessa gamla japsar lite småkultiga ändå. Mazda 323 RWD är ju kul men har hamnat i skymundan av den lite mer populära Toyota Starlet, trots att bilarna är rätt lika både till design, storlek och uppbyggnad. Jag får nästan för mig att hade det varit en Starlet så hade ingen klagat. wink

Jobba på.

Tack för den fina texten. Det är precis som för mig med Mazdan. Den kanske inte är värd det rent praktiskt, men för alla minnens skull, och för att den faktiskt är lite ovanlig idag - så skall den för det första bli till ett kördugligt skick, för att sedan bliu ännu finare bara budgeten tillåter det smile
Lycka till med din Merca smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti 2009 · 26 111 Inlägg

Update!

090820


Här händer ju...kanske inte så supermycket. Har varit till reservdelsbilen och plockat lite grejer. Dels innertaket. Först var ju tanken att jag skulle skifta innertaket, rakt av bara. Men det visade sig ju vara svårare än vad man först trodde.
Tack vare karossens skick så var även innertaket lika roligt. Det gick sönder hejvilt, till ens förtvivlan.
Så.
En ny plan har börjat smidas. Har plockat lös det i alla fall, och tänker använda det som mall till ett kommande helt splirrans nytt innertak. Antingen kommer det kläs i sådan matta - vad det nu heter? - eller så kommer det i någon annan skepnad.
Någon som har idé om vad? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/743442_8fstth.jpg
[Taget 090820]*...innertaket borttaget..eller slitet kanske man ska säga. *


https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/743446_46sw5z.jpg
[Taget 090820]*..plockade även med mig solskydden som var i exelent skick. Kan vara bra att ha..*

Tillsammans med grejerna tog jag även med mig fyra däck av olika sorter och valörer. Tanken med dessa är att fälgarna skall slipas och lackas om svarta, helst till vintern och på med vinterdäck men..man kan inte få allt här i livet. I så fall får det bli till nästa säsong.
Medans dessa sedan är på är tanken att de som nu har sommardäck - de som sitter på bilen kort sagt - skall gå igenom samma procedur. Smart va..?

Nog för denna gång. Mer kommer framöver smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mr_Redbull Evolution Garage
21 augusti 2009 · 478 Inlägg

kul projekt du har skaffat dig även om det inte går fort så kämpa på, kommer defenetivt vara värt det när du väl blir klar smile

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)
Mack Forum- och sitemoderator
21 augusti 2009 · 26 111 Inlägg

Mr_Redbull skrev:
kul projekt du har skaffat dig även om det inte går fort så kämpa på, kommer defenetivt vara värt det när du väl blir klar smile

Tackar smile Jo och så förhoppningsvis så vårdar man minnet av farfar. Är ju mycket därför också man håller på med Mazdan. Plus att den är jävligt rolig att köra hehe smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Knugcab
21 augusti 2009 · 5 111 Inlägg

Går ju alltid sy ett nytt tak med det gamla som mall.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang