vad skulle det kosta att bygga en b230 ft motor med ca 300-350 hk.

940__Turbo
23 september 2007 · 38 Inlägg

hej!
vad skulle det kosta att bygga en b230 ft motor med ca 300-350 hk.
tacksam för svar,,big_smile

MVH//Mike

945TurboMS
23 september 2007 · 261 Inlägg

Alldeles för mycket, om du frågar mig!

dbjanoz
23 september 2007 · 1 785 Inlägg

940__Turbo skrev:
hej!
vad skulle det kosta att bygga en b230 ft motor med ca 300-350 hk.
tacksam för svar,,big_smile

MVH//Mike

Du behöver

Smidda kolvar
Smidda stakar
Borrning av block med stressplatta
Fullt renoverad och portad topp med annan kam
Större turbo och anpassat avgasystem
Nytt bränsle och tändsystem typ Haltek och liknande
Kraftigare koppling

Det kommer att kosta endel men kolla med firmor som är i branchen vad det skulle kunna kosta att nå 300-350hk och få det att hålla givetvis


Eventuellt håller inte låda och bakaxel för krafterna med det beror på hur man kör. Finns dem som kan göra slut på grejer som normalt håller.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
940__Turbo
23 september 2007 · 38 Inlägg

dbjanoz skrev:

940__Turbo skrev:
hej!
vad skulle det kosta att bygga en b230 ft motor med ca 300-350 hk.
tacksam för svar,,big_smile

MVH//Mike

Du behöver

Smidda kolvar
Smidda stakar
Borrning av block med stressplatta
Fullt renoverad och portad topp med annan kam
Större turbo och anpassat avgasystem
Nytt bränsle och tändsystem typ Haltek och liknande
Kraftigare koppling

Det kommer att kosta endel men kolla med firmor som är i branchen vad det skulle kunna kosta att nå 300-350hk och få det att hålla givetvis


Eventuellt håller inte låda och bakaxel för krafterna med det beror på hur man kör. Finns dem som kan göra slut på grejer som normalt håller.

ok vad tror du uppskattnings vis att det skulle kosta.. vad skulle man behöva för växellåda och kardan..?  men det lutar nog att jag lägger pengar på det ändå.

TobbeTT
23 september 2007 · 948 Inlägg

940__Turbo skrev:

dbjanoz skrev:

940__Turbo skrev:
hej!
vad skulle det kosta att bygga en b230 ft motor med ca 300-350 hk.
tacksam för svar,,big_smile

MVH//Mike

Du behöver

Smidda kolvar
Smidda stakar
Borrning av block med stressplatta
Fullt renoverad och portad topp med annan kam
Större turbo och anpassat avgasystem
Nytt bränsle och tändsystem typ Haltek och liknande
Kraftigare koppling

Det kommer att kosta endel men kolla med firmor som är i branchen vad det skulle kunna kosta att nå 300-350hk och få det att hålla givetvis


Eventuellt håller inte låda och bakaxel för krafterna med det beror på hur man kör. Finns dem som kan göra slut på grejer som normalt håller.

ok vad tror du uppskattnings vis att det skulle kosta.. vad skulle man behöva för växellåda och kardan..?  men det lutar nog att jag lägger pengar på det ändå.

Har du nyare 940 med M90 så är det ingen fara den håller för mkt stryk dock så måste du ha en starkare tryckplatta (sachs tp-712) diffar du axeln med hjälp av lamell diff eller detroit locker diff så håller den med volvo axlar tål en hel del

940__Turbo
23 september 2007 · 38 Inlägg

TobbeTT skrev:

940__Turbo skrev:

dbjanoz skrev:

Du behöver

Smidda kolvar
Smidda stakar
Borrning av block med stressplatta
Fullt renoverad och portad topp med annan kam
Större turbo och anpassat avgasystem
Nytt bränsle och tändsystem typ Haltek och liknande
Kraftigare koppling

Det kommer att kosta endel men kolla med firmor som är i branchen vad det skulle kunna kosta att nå 300-350hk och få det att hålla givetvis


Eventuellt håller inte låda och bakaxel för krafterna med det beror på hur man kör. Finns dem som kan göra slut på grejer som normalt håller.

ok vad tror du uppskattnings vis att det skulle kosta.. vad skulle man behöva för växellåda och kardan..?  men det lutar nog att jag lägger pengar på det ändå.

Har du nyare 940 med M90 så är det ingen fara den håller för mkt stryk dock så måste du ha en starkare tryckplatta (sachs tp-712) diffar du axeln med hjälp av lamell diff eller detroit locker diff så håller den med volvo axlar tål en hel del

ok. jag har sista årsmodellen av 940..Det är den tryckplattan jag har på nu.. vad kostar diffen cirka.

beemern .......
23 september 2007 · 2 655 Inlägg

940__Turbo skrev:

TobbeTT skrev:

940__Turbo skrev:

ok vad tror du uppskattnings vis att det skulle kosta.. vad skulle man behöva för växellåda och kardan..?  men det lutar nog att jag lägger pengar på det ändå.

Har du nyare 940 med M90 så är det ingen fara den håller för mkt stryk dock så måste du ha en starkare tryckplatta (sachs tp-712) diffar du axeln med hjälp av lamell diff eller detroit locker diff så håller den med volvo axlar tål en hel del

ok. jag har sista årsmodellen av 940..Det är den tryckplattan jag har på nu.. vad kostar diffen cirka.

sök på torson diff på blocket så hittar du en som säljer bakaxlar som tål runt 700hk, går på runt 5500kr tror ja de va...

940R
23 september 2007 · 1 567 Inlägg

Jag har köpt delarna för 450-500hk hittills har det gått på

Topp 12.000:-
Smidda kolvar och H-profilstakar nya lager 10.000:-
Turbo 12.000:-
Spridare 2500:-
Sprut (nira i3+) 15.500:-
samt massa annat små bös..Och då har jag inte räknat med borrning honing montering mappning eller allt det andra som måste göras inana bilen blir körbar...
Billigt är det inte men jag har  bara köpt kvalitet grejer och inga kina kopior så man kan nog komma biligare undan..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Sharky
23 september 2007 · 10 287 Inlägg

Om du räknar med att klara dig på 350Hkr så kan du köra med orginal kolvar och en måttligt portad (531) topp. Skall du upp mot 400 så blir det dyrare för då bör man satsa på smidda kolvar och annat insug med bättre plenum och dessutom så börjar toppen bli dyr där uppe.

Min tumregel är ca 300kr/hkr man vill trimma. (300-156) * 300 kr, dvs nånstans 40 - 45000kr om man räknar med normala förhållanden.

Men detta förutsätter att det blir rätt från början.

/Göran

940__Turbo skrev:
hej!
vad skulle det kosta att bygga en b230 ft motor med ca 300-350 hk.
tacksam för svar,,big_smile

MVH//Mike

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mankan1978 Son Of Murphy
23 september 2007 · 782 Inlägg

Säger bara:
Kolla med www.kgtrimning.com dom har allt inom Volvo trim... Har fått en sugmotor på 350häst t.ex.

Senast redigerat av Mankan1978 (23 september 2007)

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
262turbo
23 september 2007 · 1 004 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Säger bara:
Kolla med www.kgtrimning.com dom har allt inom Volvo trim... Har fått en sugmotor på 350häst t.ex.

350 hk sug.... det är dyrt kan jag lova smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Germax
23 september 2007 · 12 086 Inlägg

Har en rallyförare i mitt garage, vetifan vad han kör i för klass men han har en 940 med strokad b23a, bänkad över 300hk. Men den motorn kostar dyyyyyyyyyrt. Toppen är en helt ny "evolution rallytopp" och veven kosta 35k om jag inte minns fel, ingen marinvev alltså utan en smidd stålvev.

Jag föstår inte alla som tjatar om att byta ut hela motorn hela tiden. Så avancerat behöver de inte va, tål motorn effekten så gör den det. Som Göran säger, motorn tål 350hk.. varför byta ut saker för hiskliga summor när de inte behövs?

Jag med min vanliga optimism skulle säga, ny turbo 5000kr på blocket. Större IC 2000kr. Annan koppling 3000kr. Mappning 5000kr. Och sen 10000kr för övrigt. 25K prutat o klart!

Mankan1978 Son Of Murphy
23 september 2007 · 782 Inlägg

262turbo skrev:

Mankan1978 skrev:
Säger bara:
Kolla med www.kgtrimning.com dom har allt inom Volvo trim... Har fått en sugmotor på 350häst t.ex.

350 hk sug.... det är dyrt kan jag lova smile

Jupp, kostar satan! Men det är manligare med sugmotor... Känns som om man behöver ha mer motorkunskap för att trimma en sugis än en turbo motor! tongue
*säger jag som själv kör turbo* big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
BigBee
15 mars 2019 · 7 Inlägg

Jag har turbokonverterat en b230f från en 90as 740. Den hade gått 65k mil men slängde på en t70 super agg. Hemma byggt grenrör. Biltemas största intercooler. Flödes matchade spridare från finjector. Megasquirt sprut. 350hk och 500nm 1.6 bar ladd. Där fick vi sluta för laddtrycket gick ner i oljetråget. Orginal 531 topp från en b230et. Nu blir det andra grejor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang