Plocka bort katalysatorn på en Volvo 740 -88

Knugcab
21 juni 2019 · 5 111 Inlägg

Fast då får man tänka på att det ofta skiljer mer grejer. Kan t.ex. vara att den "okattade" är tillverkad för 98 oktan blybensin och därmed har högre komp än en katalysatorbil som är gjord för 95 oktan då det inte fanns högoktanig blyfri på den tiden. Nu pratar jag generellt och inte angående någon specifik bil.

Sedan så är det så att från och med 1989 så blev det krav på katalysator, dvs. att alla nya bilar som såldes skulle ha det. Det innebär inte att det är fritt fram att plocka den på en äldre bil, på grund av att bilen är avgascertifierad MED katalysator och att man inte får plocka bort standardmonterad avgasrening över huvud taget på bilar efter 1976. Däremot kollas ju inte funktionen på avgasreningen egentligen då enbart CO på tomgång mäts fram till 1993 numer, och de halterna skall egentligen en helt orenad 60-talsbil klara utan problem, med vissa få undantag......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2019 · 13 736 Inlägg

Nibbor2 skrev:
Finns det inte en 740 som heter 1988b som egentligen är en tidig 89a? Har för mig det, och där gällde samma sak som 88orna. Måste finnas men behöver ej fungera. Eller har jag helt fel? tongue

88b var en skatteteknisk grej eller nått sånt.  man fick någon form av rabatt eller nått sånt när dessa bilar såldes.   alltså när det satt innan det var krav.  kravet är alltså på alla bilar som är reggade vid 1989 ska ha katalysator och man fick inte dom där pengarna. medans alla bilar som igentligen vad 89ans årsmodell men tillverkade före 1989 blev 88:or   att man nämner det som 88a och 88b är att alla 88b är igenligen 89or men dom tillverkades 88 sent det året. så tex en 740GL med kat 87-88a har lh2.2 medans alla 88b och uppåt har lh2.4   derför är det viktigt att ha koll på om man har en A eller B

sen skiljer tex hastighetsgivare och en massa sånt strunt oxå.

normalt hade detta varit mycket lättare att hålla reda på för dom hade stått reggade som 89or  tror gränsen går vid månad 1988-10-xx  mellan A och B

jag skulle personligen aldrig köpa en 740 med lh2.2  om jag nu skulle leta 740.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Knugcab
21 juni 2019 · 5 111 Inlägg

Såsom Growe säger är det. Det finns inget som heter "88B" rent juridiskt utan det är biltillverkarnas beteckning för att skilja de tidiga 89or som är reggade som 88or från de "riktiga" 88orna.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2019 · 13 736 Inlägg

Knugcab skrev:
Såsom Growe säger är det. Det finns inget som heter "88B" rent juridiskt utan det är biltillverkarnas beteckning för att skilja de tidiga 89or som är reggade som 88or från de "riktiga" 88orna.

var rätt många tillverkare som gjorde så.   tyvärr var jag väll lite liten på den tiden för att uppfatta vad det handla om. Men det var något med hur mycket dom kostade för kunden..  var ju typ 10bast då. skulle vara intresant att höra hur mycket billigare det var på den tiden för att köpa en "miljö" klassad bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
21 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Knugcab skrev:
Fast då får man tänka på att det ofta skiljer mer grejer. Kan t.ex. vara att den "okattade" är tillverkad för 98 oktan blybensin och därmed har högre komp än en katalysatorbil som är gjord för 95 oktan då det inte fanns högoktanig blyfri på den tiden. Nu pratar jag generellt och inte angående någon specifik bil.

Sedan så är det så att från och med 1989 så blev det krav på katalysator, dvs. att alla nya bilar som såldes skulle ha det. Det innebär inte att det är fritt fram att plocka den på en äldre bil, på grund av att bilen är avgascertifierad MED katalysator och att man inte får plocka bort standardmonterad avgasrening över huvud taget på bilar efter 1976. Däremot kollas ju inte funktionen på avgasreningen egentligen då enbart CO på tomgång mäts fram till 1993 numer, och de halterna skall egentligen en helt orenad 60-talsbil klara utan problem, med vissa få undantag......

Tänkte inte på det men precis så är det med min bil. 760-killen får forska lite i hur det är med Volvo-snurran.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Berglund_89
24 juni 2019 · 1 475 Inlägg

caromania skrev:

Knugcab skrev:
Fast då får man tänka på att det ofta skiljer mer grejer. Kan t.ex. vara att den "okattade" är tillverkad för 98 oktan blybensin och därmed har högre komp än en katalysatorbil som är gjord för 95 oktan då det inte fanns högoktanig blyfri på den tiden. Nu pratar jag generellt och inte angående någon specifik bil.

Sedan så är det så att från och med 1989 så blev det krav på katalysator, dvs. att alla nya bilar som såldes skulle ha det. Det innebär inte att det är fritt fram att plocka den på en äldre bil, på grund av att bilen är avgascertifierad MED katalysator och att man inte får plocka bort standardmonterad avgasrening över huvud taget på bilar efter 1976. Däremot kollas ju inte funktionen på avgasreningen egentligen då enbart CO på tomgång mäts fram till 1993 numer, och de halterna skall egentligen en helt orenad 60-talsbil klara utan problem, med vissa få undantag......

Tänkte inte på det men precis så är det med min bil. 760-killen får forska lite i hur det är med Volvo-snurran.

Byter motor ist, välkommen till projekt-tråden wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang