Att besikta med annan motor än orginal

Sharky
26 mars 2009 · 10 287 Inlägg

SFRO eller SBP.

/Göran

Stardream skrev:
Vart hittar jag detta intyg, volvo vill inte hjälpa mig

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Rally-Johan
18 april 2009 · 4 Inlägg

tja jag har en volvo 740 turbo 87a med automat låda kan jag byta till manuell utan att behöva regbesikta den med den nya lådan eller hur skall jag gå tillväga

Volvo v70 (1998)
barrre Evolution Garage
23 april 2009 · 394 Inlägg

Jag har hört att reglerna ändrats. Kommer ni att uppdatera här med de nya reglerna?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Sharky
23 april 2009 · 10 287 Inlägg

Alla regler eller nåt specifikt?

/Göran

barrre skrev:
Jag har hört att reglerna ändrats. Kommer ni att uppdatera här med de nya reglerna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
barrre Evolution Garage
24 april 2009 · 394 Inlägg

Sharky skrev:
Alla regler eller nåt specifikt?

/Göran

barrre skrev:
Jag har hört att reglerna ändrats. Kommer ni att uppdatera här med de nya reglerna?

Dom flesta verkar det som. SFRO har bl.a släppt en ny bygghandbok pga detta.
http://www.sfro.com

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Sharky
24 april 2009 · 10 287 Inlägg

OK. Jag skall dubbelkolla men det verkar vara nya regler bara för amatörbyggda fordon. Det primära med denna infotråd är konsten att besikta med annan motor utan att bygga om till amatörbyggt fordon.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Alka0512
18 maj 2009 · 474 Inlägg

Hej, jag har en fråga om ett motorbyte i min Vauxhall Viva Ha från 1964. Original har den 45 eller 55 hästar, är inte riktigt säker. Men om jag bara skulle byta motor får den bara ha  ca 60 hästar då om vi antar att jag har 55  hästar original? Jag förstod inte riktigt reglerna... Och om jag skulle vilja stoppa i en ännu starkare motor så måste man byta mer? Det jag inte riktigt förstod var om 10% effektökning var max på bilar byggda före 1975 också...

Tacksamm för hjälp


//Alex

BMW 540 e34 (1994)
Euroflies
25 maj 2009 · 3 Inlägg

Om jag sätter i en turbo i en bil uttagen 90..Kommer den att gå igenom besiktning ?

terazzi
25 maj 2009 ·

Har den turbo org?

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 maj 2009 · 6 017 Inlägg

Euroflies skrev:
Om jag sätter i en turbo i en bil uttagen 90..Kommer den att gå igenom besiktning ?

Beror ju på om motorn är inom effekt och vrid gränsen för just den bilen. Samt att motorn du sätter i har katalysatorrening från fabrik.

Jonas
Euroflies
25 maj 2009 · 3 Inlägg

terazzi skrev:
Har den turbo org?

Nej den har inte turbo orginal

Funkiee Saab älskare!
10 juni 2009 · 4 597 Inlägg

hejsan!
Min saab 9000 -92 skulle den gå att genomföra ett motorbyte till en turbo motor, ex, som sitter i en aero, 2.3T 225hk och orginal i min bil är 2.3i 150hk? behöver jag något avgas intyg, eller gäller de bara bilar efter -93 som jag läste? eller är de helt omöjligt o få i en turbo i bilen och ha bilen reggad som det?

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

Tjena.. Göran du verkar rätt bra på de här me regbesiktning och så.. jag vill få en sak konstaterad. Jag har en Ascona B -77 som är reggad med en b21a motor.. men nu sitter det en b21et (turbo) i.. har jag någon ens chans o få igenom den genom en regbesiktning eller kan jag bara skrota iden om det?
Jag förstod nästan på texten att de inte skulle funka men vill ha någon som säger de till mej.

MVH // Simon

Volvo_Mannen Volvoskadad
10 juni 2009 · 6 017 Inlägg

nelle skrev:
Tjena.. Göran du verkar rätt bra på de här me regbesiktning och så.. jag vill få en sak konstaterad. Jag har en Ascona B -77 som är reggad med en b21a motor.. men nu sitter det en b21et (turbo) i.. har jag någon ens chans o få igenom den genom en regbesiktning eller kan jag bara skrota iden om det?
Jag förstod nästan på texten att de inte skulle funka men vill ha någon som säger de till mej.

MVH // Simon

Eftersom B21ET inte har kat så blir det mer eller mindre omöjligt.

Jonas
Doggydoggen
19 juni 2009 · 12 Inlägg

Hej.

Har en Cheva c10 pickup -76 med en 350 i
tänkt byta ut motorn mot en Diesel 6.2

Kan jag stöta på problem,nåt intyg eller annat jag kan tänkas behöva?

AC Cobra "Pilgrim" (2004)
Ultima GTR (2006)
Alka0512
8 juli 2009 · 474 Inlägg

Tjena igen, nu är det så att jag vet att min bil är på 33Kw ungefär 45hästar alltså, och jag är rätt sugen på att byta motor, bilen är en Vauxhall Viva från 1964 så man behöver inte bry sig om avgaserna eller hur? Men det svåra är ju att man vill ha en lite starkare motor om man ska byta, gärna runt en 80-90 hästar minst... Men då måste man väl uppgradera något mer än att bara byta motorn? Eftersom jag max får ha ca 54hästar i den annars... Så vad skulle man vara tvungen att byta? Jag har en saab 9000 står här hemma, skulle jag kunna ta motor, bromsar ifrån den och lyckas modda dit på Vivan, sen annan växellåda och kanske bakaxel, skulle det räcka för att få den igenom besiktningen? Skulle behöva hjälp, annars får ni gärna komma med info om en motor som ni tror skulle funka bra...
Svara här eller i PM spelar ingen roll för mig, men vill gärna ha svar big_smile

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
Phaetoon
8 juli 2009 · 8 156 Inlägg

Alka0512 skrev:
Tjena igen, nu är det så att jag vet att min bil är på 33Kw ungefär 45hästar alltså, och jag är rätt sugen på att byta motor, bilen är en Vauxhall Viva från 1964 så man behöver inte bry sig om avgaserna eller hur? Men det svåra är ju att man vill ha en lite starkare motor om man ska byta, gärna runt en 80-90 hästar minst... Men då måste man väl uppgradera något mer än att bara byta motorn? Eftersom jag max får ha ca 54hästar i den annars... Så vad skulle man vara tvungen att byta? Jag har en saab 9000 står här hemma, skulle jag kunna ta motor, bromsar ifrån den och lyckas modda dit på Vivan, sen annan växellåda och kanske bakaxel, skulle det räcka för att få den igenom besiktningen? Skulle behöva hjälp, annars får ni gärna komma med info om en motor som ni tror skulle funka bra...
Svara här eller i PM spelar ingen roll för mig, men vill gärna ha svar big_smile

//Alex

Om du byter hela kraftöverföringen + motor (dvs växellåda, slutväxel) plus bromssystemet så kan du regga den som ombyggt fordon.
Kan kanske vara smart att förstärka/byta ut framvagnen och kanske byta bakaxel också?

Med tanke på tjänstevikten, strax över 700kg, så har du en absolut begränsning på ungefär 140hk. (15kW per 100kg tjänstevikt)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Alka0512
8 juli 2009 · 474 Inlägg

Phaetoon skrev:

Alka0512 skrev:
Tjena igen, nu är det så att jag vet att min bil är på 33Kw ungefär 45hästar alltså, och jag är rätt sugen på att byta motor, bilen är en Vauxhall Viva från 1964 så man behöver inte bry sig om avgaserna eller hur? Men det svåra är ju att man vill ha en lite starkare motor om man ska byta, gärna runt en 80-90 hästar minst... Men då måste man väl uppgradera något mer än att bara byta motorn? Eftersom jag max får ha ca 54hästar i den annars... Så vad skulle man vara tvungen att byta? Jag har en saab 9000 står här hemma, skulle jag kunna ta motor, bromsar ifrån den och lyckas modda dit på Vivan, sen annan växellåda och kanske bakaxel, skulle det räcka för att få den igenom besiktningen? Skulle behöva hjälp, annars får ni gärna komma med info om en motor som ni tror skulle funka bra...
Svara här eller i PM spelar ingen roll för mig, men vill gärna ha svar big_smile

//Alex

Om du byter hela kraftöverföringen + motor (dvs växellåda, slutväxel) plus bromssystemet så kan du regga den som ombyggt fordon.
Kan kanske vara smart att förstärka/byta ut framvagnen och kanske byta bakaxel också?

Med tanke på tjänstevikten, strax över 700kg, så har du en absolut begränsning på ungefär 140hk. (15kW per 100kg tjänstevikt)

Okej, tack så mycket för svar. Är det "väldigt" svårt att få dit saab 9000 bromsar på den tror du? Alltså, jag förstår att det är rätt mycket jobb, men om du vet ungefär hur man gör kanske? Alltså, hur man får fast skivorna typ... Resten är väl "bara" att svetsa festen till oken... Men hur får man fast skivorna? Man måste göra någon slags adapter eller? Tacksam för tips...

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
luunggan
10 augusti 2009 · 956 Inlägg

Undrar över en sak.

Om man har en bil ifrån innan 75 med säg en originaleffekt på 50Kw. Då får man väll sätta i en motor med 60Kw. Om man då har en motor på säg 100Kw, kan man då strypa denna motor till 60 och bänka den och vissa upp när man reggar?
Vad går man efter för effekt om man ska visa upp bänkpapper? Bakhjulen? motorn, med eller utan tex generator eller ac?

Går det att få den igenom sbp utan att regga som ombyggt fordon om man byter motor, låda och bakaxel inom effektkraven givetvis?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
MxKrus
10 augusti 2009 · 530 Inlägg

Tänkte fråga en sak jag med...

Har planer på att byta motor i min Corsa B -98 och har fått tag på en c20ne motor väldigt billigt från en annan opel från -89
Den har katalysator monterad från början men går de att få igenom den även om motorn är betydligt äldre än bilen?

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang