Att besikta med annan motor än orginal

Volvo_Mannen Volvoskadad
10 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

luunggan skrev:
Undrar över en sak.

Om man har en bil ifrån innan 75 med säg en originaleffekt på 50Kw. Då får man väll sätta i en motor med 60Kw. Om man då har en motor på säg 100Kw, kan man då strypa denna motor till 60 och bänka den och vissa upp när man reggar?
Vad går man efter för effekt om man ska visa upp bänkpapper? Bakhjulen? motorn, med eller utan tex generator eller ac?

Går det att få den igenom sbp utan att regga som ombyggt fordon om man byter motor, låda och bakaxel inom effektkraven givetvis?

Behövs inte reggas som ombyggt fordon. Men om du ändrar för mycket är ju risken att dom vill klassa den som ombyggt fordon, dock brukar det krävas att man byter hela bromssystemet också för att klassas som ombyggt.

Eftersom du kan koka ihop vad för motor du vill, så borde det vara ok att strypa ner den. Bara den ligger inom effekt och vridgränserna. Hur det ska gå till vid bromsning av motorn vet jag inte. Men att ha de intyget är ett måste.

Jonas
Volvo_Mannen Volvoskadad
10 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

MxKrus skrev:
Tänkte fråga en sak jag med...

Har planer på att byta motor i min Corsa B -98 och har fått tag på en c20ne motor väldigt billigt från en annan opel från -89
Den har katalysator monterad från början men går de att få igenom den även om motorn är betydligt äldre än bilen?

Om du ska byta motor till en motor som inte är original så kommer du få ett helvete. Eftersom din bil är tagen i bruk 1/1 1993 eller senare så krävs att du får bilen klassad som ombyggt fordon. Står ju i Sharkys inlägg allting.

Jonas
Sharky
10 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Stopp nu lite..

Så här:

Om man tar och ändrar något på en motor som är avgascertifierad på något sätt - så har man byggt en ny motor som inte motsvarar den gamla certifierade specen => Dvs då skall denna nya motor avgascertifieras som vilken nykonstruerad motor som helst.

Strypa är att modifiera.
Byta tändstift till andra än dom som motorn är vertifierad med är också i lagens mening att skapa en ny motor. (sedan kan man ju alltid diskutera över en öl vart rimlig gräns går).

SFRO har tydligen få igenom att man får bygga om oljetråg under vissa förhållanden, tex om man skall vrida på en motor. Men tom oljetråg ingår i motorns godkännande....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
luunggan
10 augusti 2009 · 956 Inlägg

Sharky skrev:
Stopp nu lite..

Så här:

Om man tar och ändrar något på en motor som är avgascertifierad på något sätt - så har man byggt en ny motor som inte motsvarar den gamla certifierade specen => Dvs då skall denna nya motor avgascertifieras som vilken nykonstruerad motor som helst.

Strypa är att modifiera.
Byta tändstift till andra än dom som motorn är vertifierad med är också i lagens mening att skapa en ny motor. (sedan kan man ju alltid diskutera över en öl vart rimlig gräns går).

SFRO har tydligen få igenom att man får bygga om oljetråg under vissa förhållanden, tex om man skall vrida på en motor. Men tom oljetråg ingår i motorns godkännande....

/Göran

Så det fungerar inte att ta tex en chevy 235" sexa ifrån 1960 och strypa den och sätta ner i en bil före 1975? Eller gör det inte något då dom inte behöver vara avgascertifierade?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Sharky
10 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Jag orkar inte skriva allt alla gånger. Jag får kraaaaaammpppppp...roll

Grundförutsättningen är givetvis att vi pratar årsmodeller som omfattas av avgascertifiering, dvs nyare än 75.

Och det ärsmodellen på bilen som styr- dvs i tex en bil från -90 så får maan inte stoppa ner en motor med sämre avgasreningsstatus än vad som gällde för bilar från 1990.

/Göran

luunggan skrev:
Så det fungerar inte att ta tex en chevy 235" sexa ifrån 1960 och strypa den och sätta ner i en bil före 1975? Eller gör det inte något då dom inte behöver vara avgascertifierade?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
nykomling
19 september 2009 · 156 Inlägg

Sharky skrev:
Jag orkar inte skriva allt alla gånger. Jag får kraaaaaammpppppp...roll

Grundförutsättningen är givetvis att vi pratar årsmodeller som omfattas av avgascertifiering, dvs nyare än 75.

Och det ärsmodellen på bilen som styr- dvs i tex en bil från -90 så får maan inte stoppa ner en motor med sämre avgasreningsstatus än vad som gällde för bilar från 1990.

/Göran

luunggan skrev:
Så det fungerar inte att ta tex en chevy 235" sexa ifrån 1960 och strypa den och sätta ner i en bil före 1975? Eller gör det inte något då dom inte behöver vara avgascertifierade?

tjenamoss! efter all denna läsning är jag fortfarande inte 100% på att mitt projekt skulle vara lagligt.. skulle du bara kunna svara på en simpel fråga? om ja, här kommer den tongue

¤ Är det möjligt att en Opel calibra V6 2,5l -97 går igenom besiktningen med en Saab V6 2,5l Turbo motor?
(förknippa ej med Opel calibra V6 2,5 o Saab 900 V6 2,5 där båda modeller använde samma motor)

är turbo ej tillåtet i detta fall även om avgasutsläpp samt bensinförbrukning ligger på samma värde?

EXTREMT tacksam för svar!

Sharky
23 september 2009 · 10 287 Inlägg

Läs första inlägget i tråden....roll



BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Notera: Detta är ingen frågetråd

Detta är en Informationstråd. Klaga på informationen här eller ställa principiella frågor
runt regelverket= ok.
Frågor om hur just du skall gå till väga = nok.
Ställ sådana frågor i egna, nya trådar.



/Göran




nykomling skrev:
tjenamoss! efter all denna läsning är jag fortfarande inte 100% på att mitt projekt skulle vara lagligt.. skulle du bara kunna svara på en simpel fråga? om ja, här kommer den tongue

¤ Är det möjligt att en Opel calibra V6 2,5l -97 går igenom besiktningen med en Saab V6 2,5l Turbo motor?
(förknippa ej med Opel calibra V6 2,5 o Saab 900 V6 2,5 där båda modeller använde samma motor)

är turbo ej tillåtet i detta fall även om avgasutsläpp samt bensinförbrukning ligger på samma värde?

EXTREMT tacksam för svar!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Diesel_77
30 september 2009 · 407 Inlägg

Jag vet att det inte går att besikta med en turbokonverterad motor. Men jag har hört att vissa ha fått igenom det ändå på något sätt.

Hur har dom gjort det? Har dom regga om den som ett ombyggt fordron eller? Det måste gå på något sätt.

Volvo_Mannen Volvoskadad
30 september 2009 · 6 017 Inlägg

Diesel_77 skrev:
Jag vet att det inte går att besikta med en turbokonverterad motor. Men jag har hört att vissa ha fått igenom det ändå på något sätt.

Hur har dom gjort det? Har dom regga om den som ett ombyggt fordron eller? Det måste gå på något sätt.

Nej, om du inte är otroligt rik och kan få motorn avgascertifierad. Alternativt en bil som är av 1975 års modell eller äldre.

Jonas
SgtCrilly Hemmainstruktör
13 maj 2010 · 641 Inlägg

Sharky skrev:
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Ganska nice tråd men fattade inte riktigt den här delen. Om jag har en bil 76-92 som inte är utrustad med katalysator, får jag då inte byta ut motorn mot en annan motor utan katalysator? Måste jag ta en motor med kat. på för att få utföra ett motorbyte utan avgasintyg? Eller får man montera i en motor utan katalysator som har sålts i Sverige i den bilen? (nyare motor förståss, man vill knappast byta ner sig men inte så ny att den skulle vara utrustad med katalysator)
Tycker det var lite luddigt skrivet om det nu är tillåtet.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Volvo_Mannen Volvoskadad
14 maj 2010 · 6 017 Inlägg

Pukadjuret skrev:

Sharky skrev:
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Ganska nice tråd men fattade inte riktigt den här delen. Om jag har en bil 76-92 som inte är utrustad med katalysator, får jag då inte byta ut motorn mot en annan motor utan katalysator? Måste jag ta en motor med kat. på för att få utföra ett motorbyte utan avgasintyg? Eller får man montera i en motor utan katalysator som har sålts i Sverige i den bilen? (nyare motor förståss, man vill knappast byta ner sig men inte så ny att den skulle vara utrustad med katalysator)
Tycker det var lite luddigt skrivet om det nu är tillåtet.

I en bil av 76 årsmodell eller nyare måste motorn man byter till ha katalysator från fabrik för att kunna reggas

Jonas
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 maj 2010 · 641 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
I en bil av 76 årsmodell eller nyare måste motorn man byter till ha katalysator från fabrik för att kunna reggas

Så tolkade jag det också, men senare i inläggerna stog det:

"1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken)."

Ett intyg om jämförande undersökning, eller gällde detta endast ombygda/amatörbygda fordon?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Sharky
15 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Hittade du detta i inlägg #2?

I så fall - läs första meningen i det inlägget....tongue

(Jag inser att det kan vara förvirrande att ha inlägg #2 kvar men jag tycker det är väsentligt att måla upp hela bilden eftersom man ibland får frågan "ja men jag fick ju göra si och så" och då är det bra att kunna referera till vad som gällde tidigare och ställa det i kontrast mot vad som gäller i nuläget)

/Göran


Pukadjuret skrev:
Så tolkade jag det också, men senare i inläggerna stog det:

"1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken)."

Ett intyg om jämförande undersökning, eller gällde detta endast ombygda/amatörbygda fordon?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
17 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Informationsuppdatering

Principfall: - Hur gör man i verkligheten.

Bakgrunden är följande problem från användaren "Bakhjulsdrift = kul":

Så här skriver han:

Jag håller på med att byta motor i min 940 -91 till en 850 t5 motor
och 960 växellåda.
Det problem som har uppstått nu är att jag behöver ett komponentsintyg
på motorn och dess kringutrustning att visa upp vid regg besiktningen.

Motorn håller sig inom volvos effekt och vridmoments gränser men
eftersom besiktningsmannen omöjligt kan kolla så att det är rätt
komponenter som sitter på motorn så kräver dom detta intyg och det är
tydligen bara volvo som har utrustning för att kolla upp detta. Men
dom skriver inga intyg sen 3år tillbaka så jag vore väldigt tacksam om någon har en ide hur jag ska gå tillväga för att få ett intygn



Då frågade jag Gustaf Ulander på SFRO hur det är tänkt att det skall funka / Hur det funkar i verkligheten.

Gustaf svarade:

Det krävs inget formellt komponentintyg. Men det gäller som byggare att kunna visa för Bilprovningen att motorn är i originalskick och det tillämpar tyvärr olika Bilprovningar på olika sätt.

Bilprovningens tekniska avdelning och Transportstyrelsen anser att det finns olika sätt att visa att motorn är i originalutförande. Det kan räcka med att man kan visa att motorkoden stämmer (med kod i verkstadshandbok eller så) men om det kan antas att det är pillat på motorn (eloxerade dumpventiler, Aeromotive btr, jätteturbo,
Autronicbox...typ) kan man kräva en grundligare genomgång. Men då ska det räcka med att en verkstad med god kännedom om motortypen (helst auktoriserad verkstad) skriver ett eget intyg. Det intyget behöver INTE gå via Volvo centralt men det gäller förstås att ha lite tur och hitta en verkstad med fantasi nog att fixa detta.

Jag har tyvärr varit med om nästan hopplösa fall där det enda framkomliga sättet är att istället åka till en annan station som inte är lika intygsrabiata.

Hoppas det löser sig

Gustaf


P.S Ni som läser detta och behöver tillämpa det på era egna byggen - var så snälla att ni inte refererar till Gustaf. Det är ok att referera till SFRO som organisation men häng inte ut Gustaf som person bara för att han är så snäll att han reder ut sånt här. Och om någon skall starta ett bilparti nån gång - "vote Gustaf for President!"

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SgtCrilly Hemmainstruktör
27 juni 2010 · 641 Inlägg

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)

Vart hittar jag denna lista? Om det är den längst ner i meny-kolumnen till vänster på sfro.com så verkar den inte finnas eller är det bara för att jag saknar Excell jag inte får upp den?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Sharky
27 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Good question, next question....roll

Du får kontakta SFRO. Jag har själv upptäckt samma döda länk men inte haft anledning att gräva i det.

/Göran


Pukadjuret skrev:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)

Vart hittar jag denna lista? Om det är den längst ner i meny-kolumnen till vänster på sfro.com så verkar den inte finnas eller är det bara för att jag saknar Excell jag inte får upp den?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Matz-The-Man
9 juli 2010 · 204 Inlägg

tänkte hör om reg datumet.
Det är så att jag har en nissan 200sx årsmodell 90 som är privat import får Tyskland år 97.
Denna bil håller jag på att byta till en annan motor:)
nu till min fråga, kommer jag kunna rega den som motorbyte eller kommer jag att få ställa in mig på att besiktiga som ombyggt?

Så med andra ord, är det när den togs i bruk i Sverige som gäller?

Senast redigerat av Matz-The-Man (9 juli 2010)

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Andez
10 juli 2010 · 34 Inlägg

Hej.
Jag börjar tro jag är du har läst om och om igen om vad som gäller för motorbyte men poletten har ännu inte trillat ner riktigt. Mitt dilemma är min volvo 854 -95 med motor B5252S 93kw 170nm/80rps, jag är i valet och kvalet att köpa en reservdels bil för att fixa ac, avgasrör, framdörr och lite andra små saker alternativt ska jag köpa en volvo 855 -94 med motor B5252S 106kw 206Nm/60rps dock har den motorn gått straxt över 40 tusen mil medan min just nått upp till 19 tusen. kan jag byta motor på 855 till den som sitter i min 854 eller kommer jag få ett he*vete?

edit:
båda motorerna är 10 ventiler dock är skiljnaden förutom vridmoment och effekt slagvolymen.

Senast redigerat av Andez (10 juli 2010)

Matz-The-Man
11 juli 2010 · 204 Inlägg

Andez skrev:
Hej.
Jag börjar tro jag är du har läst om och om igen om vad som gäller för motorbyte men poletten har ännu inte trillat ner riktigt. Mitt dilemma är min volvo 854 -95 med motor B5252S 93kw 170nm/80rps, jag är i valet och kvalet att köpa en reservdels bil för att fixa ac, avgasrör, framdörr och lite andra små saker alternativt ska jag köpa en volvo 855 -94 med motor B5252S 106kw 206Nm/60rps dock har den motorn gått straxt över 40 tusen mil medan min just nått upp till 19 tusen. kan jag byta motor på 855 till den som sitter i min 854 eller kommer jag få ett he*vete?

edit:
båda motorerna är 10 ventiler dock är skiljnaden förutom vridmoment och effekt slagvolymen.

Nej det borde inte gå iomed att de är nyare en -93, men tror inte de märker någon större skillnad på motorerna,  för de borde va rätt lika va?

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Sharky
22 september 2010 · 10 287 Inlägg

Det får du nog fråga SFRO om.

Och notera att denna klistrade informationstråd egentligen inte är till för specifika frågor om hur just man själv skall göra. Det får man skapa egna trådar för. Annars skulle denna informationstråd bli ohanterlig.

/Göran


niqlaz skrev:
hallo, villka uppgraderingar krävs för att en tillexempel: kadett -76 (180hk) ska godkännas som ombyggd?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang