Att besikta med annan motor än orginal

embe Ex-08'a
8 oktober 2010 · 113 Inlägg

vad är max  hk och nm för saab 900 2,0t 185hk - 96 ?
jag har trimmat min till 260 hk och 380 nm som jag förstår är för mycket
men efter som jag skall trimma min till 400hk och ca 500 nm  så undrar jag ifall det finns något lagligt sätt att få den igenom besiktingen eller måste jag plocka ner allt in för besikningen varge gång smile?

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
Sharky
8 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Läs inlägg nr1.

Det faller på att du har pillat med en avgascertifierad motor. En motor skall alltså tas som ett paket från en annan bil inkl alla delar som ingår i certifieringen och man får inte röra ett skit. (Vissa avsteg tillåts som tex att svetsa om oljetråg). Dessutom så är din bil nyare än -93 vilket gör det helt tvärkört.

Men.....

Om ditt trim är "osynligt" och avgasvärdena är ok så tar man med paraplyet till SBP och låtsas som det regnar....

/Göran


embe skrev:
vad är max  hk och nm för saab 900 2,0t 185hk - 96 ?
jag har trimmat min till 260 hk och 380 nm som jag förstår är för mycket
men efter som jag skall trimma min till 400hk och ca 500 nm  så undrar jag ifall det finns något lagligt sätt att få den igenom besiktingen eller måste jag plocka ner allt in för besikningen varge gång smile?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
NilsTusing
25 oktober 2010 · 2 Inlägg

Matz-The-Man skrev:
tänkte hör om reg datumet.
Det är så att jag har en nissan 200sx årsmodell 90 som är privat import får Tyskland år 97.
Denna bil håller jag på att byta till en annan motor:)
nu till min fråga, kommer jag kunna rega den som motorbyte eller kommer jag att få ställa in mig på att besiktiga som ombyggt?

Så med andra ord, är det när den togs i bruk i Sverige som gäller?

Hej
Har ni fått något svar på frågan om det är första ibruktagandet i Sverige som gäller eller, i detta fallet, i tyskland?
K thnx:rolleyes:

Diesel_77
15 november 2010 · 407 Inlägg

Vad är det för max Nm och Hk man får ha en en Mercedes Compakt?
V8 i en sådan skulle inte vara fel.

T_modee
27 november 2010 · 482 Inlägg

Ett bra tips är att köpa sfro´s bok. Där står hur många hk och vrid man får ha i olika bilmärken.
De som brukar ställa till de för många är inte effekten utan vridet som blir för mycket i vissa bilar tyvär.

fisken_
30 november 2010 · 331 Inlägg

detta är kanske en dum fråga, men jag ska som sagt byta växellåda från en m47 till m90/bm zf låda, och jag undrar om man måste göra en såkallad reggning eller något liknande vid besiktningen , bilen är en volvo 740 tic från 1987 utan avgaskrav , eller kan man bara byta lådan utan att behöva göra ngt när man besiktar bilen, vill nämligen inte få en massa krångel vid besiktning. tacksam frö svar:)
mvh: Robin

Volvo 740 16v Turbo "Maxxecu" (1988)
Danne_1977
3 december 2010 · 3 292 Inlägg

Jag måste fråga en sak ang detta med regbesiktningar, låt säga att man har en bil som är av årgång 1998 och vill byta ut från bensinmotor till dieselmotor (som kommer från exakt lika bil), vad behöver man då göra för att kunna få den genom besiktningen.. ? samt måste man regga den som ombyggt fordon för att den ska gå igenom och bli godkänd.. ?

Höstkrafter och vridmoment kommer inte att ändras avsevärt mycket, inte heller utväxling.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Sharky
3 december 2010 · 10 287 Inlägg

Då hamnar du på fel sida det s.k stoppdatumet och måste endera få in den som ombyggt fordon (finns exempel i denna tråd på en som har gjort det) eller få intyg från Volvo (och där väntar jag på att få färska exempel på växellådsbyte).

Hästkrafter och vridmoment hit och dit skiter naturvårdsverket i. Det är dom som egentligen styr reglerna. Dom bryr sig egentligen bara om certifieringen.

/Göran


Danne_1977 skrev:
Jag måste fråga en sak ang detta med regbesiktningar, låt säga att man har en bil som är av årgång 1998 och vill byta ut från bensinmotor till dieselmotor (som kommer från exakt lika bil), vad behöver man då göra för att kunna få den genom besiktningen.. ? samt måste man regga den som ombyggt fordon för att den ska gå igenom och bli godkänd.. ?

Höstkrafter och vridmoment kommer inte att ändras avsevärt mycket, inte heller utväxling.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
10 december 2010 · 10 287 Inlägg

Principfall: Byte av växellåda på bil nyare än -93

Vi har fört diskussion, bl a i denna tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=197489

över möjligheten att fortfarande få intyg från - i detta fall Volvo - för att byta växellåda i bil nyare än -93.

"Varan" här på forumet sökte kontakt med Volvo Personvagnar och fick 2010-12-02 ett
"Jämförande intyg om bils överensstämmelse med inom EU avgasgodkänt utförande" för att
ändra från automat till manuell på sin 95a Volvo 965. Detta intyg utfärdades mot motortyp G630F/150kW mot specifikt angivet chassienummer och mot avgascertifikat nr A71/94.

Intyget utfärdades av enheten för Lagkrav och Certifiering på Volvo Personvagnar. Sitter någon och skall göra samma sak så kan ni kontakta endera "Varan" eller mig för att få namnet på den som utfärdade intyget.

Notera det intressanta att det i intyget inte står vilka krav som ställs på själva konverteringen mer än att den är "från automatisk till manuell växellåda".

Notera också att detta inte säger något om möjligheten att få liknande intyg på andra bilmärken. Man kan alltså inte använda detta som ett prejudikat för att försöka tvinga någon annan tillverkare att skriva ut intyg.

Mvh
Göran

(Tack Varan för hjälpen)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
1 februari 2011 · 10 287 Inlägg

Nu har jag städat igen.

Vänligen respektera att denna tråd är en principtråd. Här tar vi upp allmänna regelverk och prejudikat.

Tar ni upp specifika frågor här som inte påverkar regelverket så får ni räkna med att inläggen blir raderade när ni väl har fått svar. Ofta är det bättre att starta en egen tråd om frågor runt just er egen bil.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BlackieLawless
7 februari 2011 · 56 Inlägg

Hoppas på att få ett svar av någon som vet om regdatum.

Vill bara ha klart för mig angående datum mm på sen vs tidig -93'a.
Om chassienummer talar om att det är en -92'a.och den är reggad 921229.
Sen är den tagen i trafik 930115!
Vilka regler ställer sig en sådan bil under?

Skulle vara mycket tacksam för svar.

Mvh
Jonas

GMC Sierra 1500 Sportside "The American" (1994)
Volvo 242 (1984)
erixon89
18 mars 2011 ·

Verkar som det är ganska kört att regga en 960 1995 som ombyggt fordon med t5 motor?



Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

erixon89
18 mars 2011 ·

Va visst avgasregler för bilar som inte är ombyggt fordon.

Sharky
18 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Erixon fick svar via pm att han kunde kika på inlägg nr 19 i denna tråd.

/Göran

erixon89 skrev:
Va visst avgasregler för bilar som inte är ombyggt fordon.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
V-8
24 mars 2011 · 8 Inlägg

Vänta nu lite... jag citerar en nypa text från första o andra inlägget ang motorbyte:
1989 - : Grundkrav:
... "Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns."


Första inlägget:
"Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."


betyder detta att jag nu, år 2011 inte behöver ha något "intyg om jämförande undersökning" om bilen vid besiktning godkänns som ombyggt fordon?

Senast redigerat av V-8 (24 mars 2011)

16 ventiler är 16 för lite.
Sharky
24 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Så tolkar jag det. Dvs har du byggt ett "ombyggt fordon" så finns inte längre någon biltillverkare som kan skriva intyget utan då faller intyget bort.

För att få exakt korrekt svar så skall jag kolla med Gustaf på SFRO.

/Göran

V-8 skrev:
betyder detta att jag nu, år 2011 inte behöver ha något "intyg om jämförande undersökning" om bilen vid besiktning godkänns som ombyggt fordon?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
16 maj 2011 · 10 287 Inlägg

Principfall: Udda lastbilsreggat fordon

Raccoon här på forumet har en lastbilsreggad Volvo C202 som han vill byta motor och vxl-låda i. Följande gäller.

Fordonet är registrerat 1981 och finns (givetvis) inte  med i SFRO´s lista.

Den heter C202 och är byggd i Ungern, TGB11 eller C303 i civilt bruk har B30 och är byggd i Sverige.
Antar att det räknas som 2 skilda modeller, inget är egentligen samma på dom förutom fördelningslådan.

Helt andra axlar med portaler på TGB11.

Raccoon vill byta från Volvo B20 med M45 till Volvo B230 (någonting, inte turbo) med AW71 automat.
Det blir en effekthöjning på kring 100%
Något intyg från Volvo lär man ju aldrig få på att den klarar den effekten.

Fordonet har en tjänstevikt på 2520 kg.

Han har haft kontakt med en besiktningsman från SFRO och samma regler gäller för Volvo C202 som för vilken annan bil som helst.

För att få det godkänt med kraftigare motor krävs det att bilen ses som obyggt fordon och då krävs 2 större förändringar.

Ska man byta motor gäller alltså:

1 Motor inkl. avgasrening, växellåda samt HELA drivlinan ska bytas. D.v.s. kardaner och axlar
2 Byte av bromssystem, vilket i princip betyder allt från huvudbromscylinder ända ut till hjulen.

Informationen ovan kommer från Raccoon. Jag har bara sammanställt det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
choben
19 maj 2011 · 22 Inlägg

Vad krävs för att få en cheva blazer -70 regad med en Vortec 454:a (Generation6) från en Cheva 3500 -99 på 400hks?

psychorocker
13 juli 2011 · 4 Inlägg

hur e det att byta från en v6 till en v8 när bilen i fråga fanns med båda alternativen?

Kamikaze-Ztyle
18 augusti 2011 · 77 Inlägg

undrar lite hur man måste gå till väga för att kunna regbesiktiga en 740 med en ca18det från en nissan.740:in är av årsm.90
finns ju en hel del som stoppar i t5:or i sina volvos utan större problem.
frågan är då är det lika smididgt o ta en annan motor och häva i som en b5234t3. så länge det ligger inom
effekt gränsen eller hur är det? som jag förstått så är det bara regbes. vid byte till t5, motor är det samma med en annan motor eller måste man ta det som ombyggt fordon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang