Att besikta med annan motor än orginal

WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
18 augusti 2011 · 273 Inlägg

Brewitz skrev:
undrar lite hur man måste gå till väga för att kunna regbesiktiga en 740 med en ca18det från en nissan.740:in är av årsm.90
finns ju en hel del som stoppar i t5:or i sina volvos utan större problem.
frågan är då är det lika smididgt o ta en annan motor och häva i som en b5234t3. så länge det ligger inom
effekt gränsen eller hur är det? som jag förstått så är det bara regbes. vid byte till t5, motor är det samma med en annan motor eller måste man ta det som ombyggt fordon?

http://sfro.com/
Skriv och fråga till dom eller beställ deras bygghandbok för de har koll på alla regler och sånnt smile

Men jag tror du får byta axlar, bromsar och allt sånnt och då klassas bilen som ombyggt fordon smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Vonzool
5 september 2011 · 140 Inlägg

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

om man har en Volvo 745 GL 90a Med b230F motor som är i trafik första gången i Sverige: 1989-12-01.
Kan man då stoppa i en B230FK (940 lätt trycks turbo på 134hk) utan att man måste ha något intyg?? förstod inte om det behövdes lr inte. när jag läste första inlägget lät det som jag inte behövde något.. men när jag läste längre ner verkade det som ja behövde det? :S så blev osäker så tänkte fråga. eller går de o besikta bilen som den är med FK motorn o påpeka att laddet är nedställt?

International Scout II "lille skutten" (1978)
slednecks
18 september 2011 · 10 Inlägg

Hej har en lite undran är det möjligt att slänga på en turbo på min v70 98 och besikta ?

Volvo V70 GLT "Vangnen" (1998)
Volvo 945 (1991)
henke_99 Offroad Racing
18 september 2011 · 3 122 Inlägg

slednecks skrev:
Hej har en lite undran är det möjligt att slänga på en turbo på min v70 98 och besikta ?

Teoretiskt, ja. I praktiken, nej. Läs första inläggen i tråden.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
slednecks
20 september 2011 · 10 Inlägg

henke_99 skrev:

slednecks skrev:
Hej har en lite undran är det möjligt att slänga på en turbo på min v70 98 och besikta ?

Teoretiskt, ja. I praktiken, nej. Läs första inläggen i tråden.

Jag kommer slänga i en T5 från  s80 och har som tur fått avgasvärden på motorn. så då ska de väll inte vara något problem ?

Volvo V70 GLT "Vangnen" (1998)
Volvo 945 (1991)
henke_99 Offroad Racing
20 september 2011 · 3 122 Inlägg

slednecks skrev:

henke_99 skrev:

slednecks skrev:
Hej har en lite undran är det möjligt att slänga på en turbo på min v70 98 och besikta ?

Teoretiskt, ja. I praktiken, nej. Läs första inläggen i tråden.

Jag kommer slänga i en T5 från  s80 och har som tur fått avgasvärden på motorn. så då ska de väll inte vara något problem ?

Ja citerar från SFRO:s hemsida:

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Förutom detta så tillåts max 20% effektökning och 10% vridökning. Och det gäller din bil, inte starkaste bilen i modellserien.

Enda sättet för dig att kunna komma runt detta är att regga som ombyggt fordon vilket ju kräver ytterligare en del modifieringar av bilen. Här kan du läsa mer:

http://sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Senast redigerat av henke_99 (20 september 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
MT-Adam
19 oktober 2011 · 272 Inlägg

http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … 100429.pdf

Här är en direktlänk med gränsvärde för vridmoment och effekt i pdf format som kan läggas in istället för den gamla länken som inte fungerar om någon vill.

EPG Kärnkraftstomte
13 november 2011 · 766 Inlägg

SFRO skrev:
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

I mitt fall så har min motor tre stycken katalysatorer i orginalutförade, en på varje sida (boxermotor) som går ihop i en tredje katalysator och som sen går vidare till diverse ljuddämpare.

Iomed att min motor sitter placerad allra längst bak i fordonet (VW-buss) så är det omöjligt att få med alla dessa kattar. Jag har istället gjort som så att mina grenrör pekar framåt, går in i varsin katalysator (Biltema 3" sportkatalysator med omsvetsad anslutning för att få 2"-anslutningar), därefter vänder båda avgasrören 180 grader bakåt och sen sitter det en 2" simonsdämpare på varje sida och slutligen två kromade ändrör som sticker ut under kjolpaketet. längst bak.

Kan det bil problem att regga min bil/motor med Biltemakattar eller är det bara att hålla tyst så kanske ingen märker något eller borde jag göra på något helt annat sätt?

Ett par nya eftermarknadskattar lär ju rena betydligt bättre än 15-20 år gamla orginalkatalysatorer.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Sharky
14 november 2011 · 10 287 Inlägg

Intressant fråga. Jag tror inte ens att SFRO kan ge ett exakt svar. Du måste sannolikt kontakta SBP och försöka prata med någon som vill bry sig. Rent tekniskt kan jag inte se att det skulle vara några problem men rent byråkratiskt så kan man ju aldrig vara säker....roll
Du kan ju alltid börja med att kolla vad SFRO säger.

/Göran


MagnumR skrev:
I mitt fall..................

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
EPG Kärnkraftstomte
14 november 2011 · 766 Inlägg

Kanske bäst att ta det med en annan SFRO-ombudsman än den som sen ska besikta mitt fordon då för säkerhets skull.

Å andra sidan så kanske det är jag som lägger be-toningen fel när jag läser...?

"Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil MED kat"
eller menar dom:
"Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med KAT"

Läser man texten med den senare betoningen så menar dom ju bara att det ska vara en motor som från fabrik är utrustad med katalysator (alltså ingen tidig 80-talare eller liknande) sen vilken kat som sitter där har ju i så fall mindre betydelse.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
RymdSeglet N/A
23 november 2011 · 165 Inlägg

Måste man regga om bilen även om man har snarlik effekt som original men ändå en helt annan typ av motor, alltså N/A till turbo, eller bara en nyare "version" av motorn?

Jag menar efter som att man har hört på att besiktningen klagar på att man har annan motor i så borde dom inte kunna göra det om man håller sig inom gränserna, eller hur?

Sen så har jag också undrat hur det skulle bli om man tog en VR6 syncro och stoppade i en 16v golf (ABF) motor istället, för att slippa sexan, den har ju 150 hk mot 190hk. Hur blir det då?

Senast redigerat av RymdSeglet (23 november 2011)

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Sharky
24 november 2011 · 10 287 Inlägg

Ja. "annan motor än original" gäller...ehhhh... "annan motor än original". Dvs så fort du byter till
"annan motor än original" så har du ju bytt motor och då måste den in i papperna.
/Göran

RymdSeglet skrev:
Måste man regga om bilen även om man har snarlik effekt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
limmpan1
7 december 2011 · 6 Inlägg

jag har en 240 från 88 med b23f men har en b21et som ska i vad behöver man göra för att få igenom den på besitktingen motron är helt orginal med turbo och alt hörde att man inte behövde göra så mycket när den är helt orginal

Vonzool
8 december 2011 · 140 Inlägg

limmpan1 skrev:
jag har en 240 från 88 med b23f men har en b21et som ska i vad behöver man göra för att få igenom den på besitktingen motron är helt orginal med turbo och alt hörde att man inte behövde göra så mycket när den är helt orginal

Om B21ET motorn inte har någon Katalysator original så går det ej att Besikta med motorn då man måste ha en bil med årsmodell -75 Senast för att klara avgaserna, efter 75 kan man Bara byta till motor med katalysator eller Betala en avgift på X antal tusen kronor

International Scout II "lille skutten" (1978)
mackeback
18 december 2011 · 45 Inlägg

Min 240 är en -76a men den är uttagen 1975. är det då några krav på avgascertifierad motor? eller kan jag byta motor till en utan kattalysator så länge jag är inom gränserna för effekt och-vridmoment? eller måste jag ha katt på besiktningen?

Knugcab
18 december 2011 · 5 111 Inlägg

Är det en 76a så är det.

Det finns en anledning att många biltillverkade reggade tidiga 76or (de som såldes under 1975) som 75 års modell och sedan sålde dem som 75b. Det var för att slippa undan avgasreningen.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
mackeback
18 december 2011 · 45 Inlägg

okej, så jag måste alltså då ha katalysator för att regga med annan motor? eller hur menar du?

Knugcab
18 december 2011 · 5 111 Inlägg

Kamikaze-Ztyle skrev:
undrar lite hur man måste gå till väga för att kunna regbesiktiga en 740 med en ca18det från en nissan.740:in är av årsm.90
finns ju en hel del som stoppar i t5:or i sina volvos utan större problem.
frågan är då är det lika smididgt o ta en annan motor och häva i som en b5234t3. så länge det ligger inom
effekt gränsen eller hur är det? som jag förstått så är det bara regbes. vid byte till t5, motor är det samma med en annan motor eller måste man ta det som ombyggt fordon?

Så länge motorn håller sig inom de ramarna som Volvo satt upp för vad en 740 får ha, samt har rätt avgasrening, så är det ingen skillnad om det är en Volvomotor, Nissanmotor, Saabmotor, Fordmotor eller vad som helst.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
18 december 2011 · 5 111 Inlägg

mackeback skrev:
okej, så jag måste alltså då ha katalysator för att regga med annan motor? eller hur menar du?

Ja.
Den har samma avgaskrav som andra 76or även fast den är uttagen 1975.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
henke_99 Offroad Racing
18 december 2011 · 3 122 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

mackeback skrev:
okej, så jag måste alltså då ha katalysator för att regga med annan motor? eller hur menar du?

Ja.
Den har samma avgaskrav som andra 76or även fast den är uttagen 1975.

Säker på det? Som jag förstått så är det i dessa fall när bilen är reggad som har betydelse, är den reggad -75 så har den reglerna från det året oavsett om den är av en nyare "årsmodell". Samma sak på andra hållet om men ser till gränsen för hur nya bilarna får vara. Gränsen går mellan 92-93 vilket gör att en "tidig -93:a" som är reggad sent -92 är godkänd att bygga om men inte en annan av samma årsmodell som är reggad under -93.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang