Att besikta med annan motor än orginal

Stizzsee
1 mars 2012 · 570 Inlägg

Besiktiga min bil idag, jag kör med fel motorn, och sådant, körde in och besiktiga, han nämnde inget annat än att jag kör med nukerail och ställbar btr,

och fick en 2a för motor ändrad.

Får man inte köra in med nukerail och en ställbar btr? det ersätter bara original!?

frågade en besiktningsman hur mkt man får öka effekten, han sa 15% okej, att öka bränsletrycket från 2.5bar till 3 är ju knappast 15%.

RymdSeglet N/A
1 mars 2012 · 165 Inlägg

Du ökar ju knappast effekten med 15% genom att öka bränsletrycket lika mycket så att tänka så är helt fel.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Stizzsee
1 mars 2012 · 570 Inlägg

nej så jag förstår inte, får man inte lov att besiktiga motorn med nukerail och btr?

HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
4 april 2012 · 51 Inlägg

Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.

Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?


Mvh Johan

sawander
4 april 2012 · 214 Inlägg

om du ha 1031 få du ha 238 hk med ventilerade skivor
det är okej att ha vilken motor som hellst bara den har orginal katalysator och lamdastyrt insprut

HeWeK89 skrev:
Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.

Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?


Mvh Johan

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
4 april 2012 · 51 Inlägg

sawander skrev:
om du ha 1031 få du ha 238 hk med ventilerade skivor
det är okej att ha vilken motor som hellst bara den har orginal katalysator och lamdastyrt insprut

HeWeK89 skrev:
Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.

Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?


Mvh Johan

Oj glömde skriva men de är en dieselmotor som ska monteras i alltså.

Och 238hk är väl för 740?
volvo 240 är väl 220hk och 275nm?

Mvh

Senast redigerat av HeWeK89 (4 april 2012)

sawander
4 april 2012 · 214 Inlägg

ja ja hade fel tongue men diesel är vell inget problem smile? bara de omreggas också smile

HeWeK89 skrev:

sawander skrev:
om du ha 1031 få du ha 238 hk med ventilerade skivor
det är okej att ha vilken motor som hellst bara den har orginal katalysator och lamdastyrt insprut

HeWeK89 skrev:
Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.

Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?


Mvh Johan

Oj glömde skriva men de är en dieselmotor som ska monteras i alltså.

Och 238hk är väl för 740?
volvo 240 är väl 220hk och 275nm?

Mvh

Senast redigerat av sawander (4 april 2012)

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Danne_1977
5 april 2012 · 3 292 Inlägg

HeWeK89 skrev:
Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.

Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?


Mvh Johan

Har du kollat upp hur mycket du måste bygga om oljetråget och flytta oljepumpen osv osv för att TDS motorn ska passa ? Vilken låda har du tänkt använda ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
5 april 2012 · 51 Inlägg

Danne_1977 skrev:

HeWeK89 skrev:
Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.

Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?


Mvh Johan

Har du kollat upp hur mycket du måste bygga om oljetråget och flytta oljepumpen osv osv för att TDS motorn ska passa ? Vilken låda har du tänkt använda ?

Tanken var att använda lådan från donatorbil och bygga nya fästen för v-låda och motor.
Givetvis även passa in kardan osv.

Hur mycket som behöver byggas om har jag inte kollat på ännu håller fortfarande på med lite reseach smile

Senast redigerat av HeWeK89 (5 april 2012)

sawander
6 april 2012 · 214 Inlägg

åk på besiktningen å fråga smile?

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Danne_1977
6 april 2012 · 3 292 Inlägg

HeWeK89 skrev:

Danne_1977 skrev:

HeWeK89 skrev:
Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.

Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?


Mvh Johan

Har du kollat upp hur mycket du måste bygga om oljetråget och flytta oljepumpen osv osv för att TDS motorn ska passa ? Vilken låda har du tänkt använda ?

Tanken var att använda lådan från donatorbil och bygga nya fästen för v-låda och motor.
Givetvis även passa in kardan osv.

Hur mycket som behöver byggas om har jag inte kollat på ännu håller fortfarande på med lite reseach smile

En polare till mig satte i en 525 TDS motor i en 740 och tråget fick byggas om rejält för att passa med framvagnsbalken, detta i sin tur gjorde ju även att oljepumpen fick byggas om och flyttas, det var även hyffsat mixter att få kardanrören att passa ihop och få det bra, han körde med BMW orginal automat och fick även bygga en adapter/utväxlare för att få lägena på Volvos orginala spakställ att stämma med lägena på lådan. Vidare så var det väldigt trångt med kylare osv så det var bara nån millimeter kvar till kylaren har jag för mig, självklart bygga nya motorfästen till motor och låda. Det var bra med jobb men blev faktiskt rätt så bra när det väl var färdigt. big_smile Det värsta var nog att bygga om oljetråget om jag inte minns fel, det ska ju provtryckas åxå efter att man byggt om det samtidigt som det verkligen ska passa åxå... osv osv

Just det och så fick han köpa en Mekanisk pump åxå för att avsevärt underlätta elektroniken till motorn, TDS har ju elektrisk pump.

Senast redigerat av Danne_1977 (6 april 2012)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
MarcusGronberg Lowlife
19 april 2012 · 809 Inlägg

har funderingar på att sätta in en m50b20 (e36 motorn)  i min e30 320. m20b20 ?.. min bil är från -88? kommer detta gå igenom besiktningen? märker dem skillnad? ;D eller ja måste jag regbesikta och går det att regbesiktiga med den motorn i en e30?

mvh

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
jaghardittnamn
5 augusti 2012 · 40 Inlägg

Har kollat runt på denna tråd och läst, men känns som jag inte har 100% koll på hur jag skulle gå till väga,

Är ev intresserad av motorbyte i min projektbil i framtiden, som är en gammal Alfa Romeo Spider då jag skulle vilja ha en riktig sleeper smile

Fordonsår: 1973
I trafik första gången i Sverige: 1976-06-10
Skattevikt, kg: 1130
Tjänstevikt, kg: 1130
Totalvikt, kg: 1300
Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 46
Motoreffekt, kw: 80,0
Effektnorm: DIN

Motorn som sitter i är då en 4a på 1.6l med dubbla förgasare utan kat

Låt säga att jag vill sätta i en turbomatad volvo T5 motor, hur skulle jag kunna gå till väga för att få den reggad att köra på gatan?, kan man fortsätta utan kat, eller måste det monteras med denna motor? Något annat som måste ändras mer än motorn för att den ska bli godkänd så som drivlina, bromsar etc? Max HK utan att dom börjar fråga?

Senast redigerat av jaghardittnamn (5 augusti 2012)

tobias_92
6 augusti 2012 · 32 Inlägg

skulle jag kunna slänga i en motor från en bmw 520i -92 i en saab 900 -94 då inkluderar framvagn bakaxel allt som man behöver för att den ska bli bakhjulsdiven. sen regga den som ombygggt fordon.

KHRacing
6 augusti 2012 ·

tobias_92 skrev:
skulle jag kunna slänga i en motor från en bmw 520i -92 i en saab 900 -94 då inkluderar framvagn bakaxel allt som man behöver för att den ska bli bakhjulsdiven. sen regga den som ombygggt fordon.

Rent praktiskt så är svaret ja, men det är "lättare" om motorn är nyare än karossen du bygger på.. nu har dock både Saaben & BMW´b katalysator.. så det "kan" gå.
  Glöm inte ev: större bromsar & ev: vad för maxgräns på karossen som Sab tillåter. men eftersom du bygger om en ren fwd-bil till rw. så tror jag att detta faller. alltså att det är max15-20kW/100kg du får ha med lämpliga bromsar

tobias_92
7 augusti 2012 · 32 Inlägg

tack då vet jag det :p

grellen
30 augusti 2012 · 149 Inlägg

Hejsan!

Har försökt leta och det är säkert någon som kommer länka en snabb länk men ja.
Jag testar!
Har en 940 -91 GL 130HK och tänkte köra den som ett vinterprojekt.

Hade tänkt lägga in en B230FT.

Men vad behöver jag mer exakt ersätta?
Läste ifrån sida #1 att TAZ skrev:

Jag reggade om min 740 glt 16v -88.

Med då:
Bränslepump
spridare
turbo
databox
tändbox
LMM
Bromsskivor

Är det allt jag behöver?

Hade dock tänkt byta till M90 låda. Behöver jag då byta växellådsbalken om jag har en M46 låda original?

Tacksam för svar!

// grelleN

Volvo 245 GL "Inavlade tyskeN 5" (1992)
OpelP1
10 november 2012 · 1 412 Inlägg

Nu kanske svaret redan står i denna tråden och jag har missat det men:

Om man tar en motor från -94 med insprutning och hela köret och stoppar ner i en bil från -59, får man ta bort insprutning och katalysator då eller måste motorn ha alla detaljer som den hade i originalbilen?
Skulle helst ha förgasare istället och styra tändningen med ett enklare system än original.

Vonzool
10 november 2012 · 140 Inlägg

före -75 får du ha vilken motor du vill. så som jag läst det så kan du plocka bort kattarna tex. lr bygga turbo och massa annat bara du håller dej inom avgas värdena och vad bilen du ska stoppa ner sakerna i klarar för effekten.

International Scout II "lille skutten" (1978)
Moderator 'Moderator
20 november 2012 · 20 Inlägg

Regga om en volvo 240 -79 DIESEL LÄTTLASTBIL
maxgränsen på volvo 240 är väl 220hk och 275nm i vrid vad jag sett!
Bilen är DIESELREGGAD som sugis, typ 80hk, läste första sidan och det stog att det kunde vara olika effektgränser emot vilken motor som bilen var reggad med, men hittar ingen lista.
Funkar det att ta en kamremskåpa från en klenare T5 motor? eller regga som sugmotor?
ÄR DET NÅGON MENING ATT REGGA MED SUG 5A OM JAG TÄNKT STOPPA I EN TURBOMOTOR SEDAN? Tänkte om det blir höjd motoreffekt osv.
Har i princip allt som behövs t5 till 240.
Det är en volvo 240 -79a diesel lättlastbilsreggad också.

Går det att klämma i en t5a och ta sej igenom besiktningen? Sitter redan ventilerade skivor. Vilken bakaxel det är vet jag inte utxäxlingen är 1:3.54.

Tacksam för snabba svar! smile

Yeeaah! Sevenfourty!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang