Att besikta med annan motor än orginal

OpelP1
20 november 2012 · 1 412 Inlägg

Vonzool skrev:
före -75 får du ha vilken motor du vill. så som jag läst det så kan du plocka bort kattarna tex. lr bygga turbo och massa annat bara du håller dej inom avgas värdena och vad bilen du ska stoppa ner sakerna i klarar för effekten.

Najs!
Tack för svar, det kanske rullar en kapitän med firebird chassie och drivlina snart då. big_smile

Moderator 'Moderator
20 november 2012 · 20 Inlägg

Regga om en volvo 240 -79 DIESEL LÄTTLASTBIL
maxgränsen på volvo 240 är väl 220hk och 275nm i vrid vad jag sett!
Bilen är DIESELREGGAD som sugis, typ 80hk, läste första sidan och det stog att det kunde vara olika effektgränser emot vilken motor som bilen var reggad med, men hittar ingen lista.
Funkar det att ta en kamremskåpa från en klenare T5 motor? eller regga som sugmotor?
ÄR DET NÅGON MENING ATT REGGA MED SUG 5A OM JAG TÄNKT STOPPA I EN TURBOMOTOR SEDAN? Tänkte om det blir höjd motoreffekt osv.
Har i princip allt som behövs t5 till 240.
Det är en volvo 240 -79a diesel lättlastbilsreggad också.

Går det att klämma i en t5a och ta sej igenom besiktningen? Sitter redan ventilerade skivor. Vilken bakaxel det är vet jag inte utxäxlingen är 1:3.54.

Tacksam för snabba svar! smile

Yeeaah! Sevenfourty!
Ghosta
27 november 2012 · 4 Inlägg

En lite fundering om reg bes . Har en gammal jänkare import bil års modell -63 till Sverige -09. Verkar inte som om bil provningen verkar bry sig så mycket om vad som ska stå i reg beviset . Det enda som står om motorn är effekten samt drivmedel . Effekt uppgiften är felaktig 45 hk för låg. Har stationen som gjort regbes gjort fel? Om det inte finns någon spec på vilken motor som sitter i bilen. Måste det vara ok att stoppa i vad som helst med rätt effekt utan att reg bes? Eller hur? Vad ska det igentligen stå i regbeviset? En tanke var att ge 4 portarn respass och montera insprutning inte ovanlig lösning i USA. Göran

volvodrifter
18 februari 2013 · 342 Inlägg

suttit å läst igenom denna tråden och hittat mkt intressant men får fortfarande inte riktigt begrepp om en sak jag vill veta.

jag har en volvo 944 - 91a med b230fb (131hästarn)
och har satt i en motor från en 944 - 96a med b230fk (135hästarn) med all styrning runt omkring

vad behöver jag mer ha för att regbessikta denna bil med utbytt motor ??

papper m.m?? behöver jag byta mer komponenter på denna?

//Tobbe

HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
20 februari 2013 · 51 Inlägg

Är allt överflyttat och ser ok ut så är det bara att beställa regbes på bilprovningen.
Dom kommer be dig att skriva ett intyg om att du har tagit allt från bil med regnr ABC123 (bilen som B230fk satt i) och flyttat över till din bil.
Har även hört att dom kan varar lite "känsliga" mot alu intercooler och öppet filter men är bara rykte...

Så ska de va om jag fattat rätt.

Mvh Johan

Lycka till!

volvodrifter
20 februari 2013 · 342 Inlägg

så jag behöver ej byta växellåda eller nåt sånt?

HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
20 februari 2013 · 51 Inlägg

Nej de skall inte behövas jag bytte motor i en 740 gl 88a till en B230FT och hade då kvar m47an som sitter orginal i dom, utan att få problem vid regbes.

/Johan

Edit:  Läs här http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Senast redigerat av HeWeK89 (20 februari 2013)

Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

Så med andra ord, byter jag motor i min 855 2,5 SE -96 till en 850 2,5 GLT -95 så är det inte lätt att få den godkänd?

Senast redigerat av Vonsmile (25 februari 2013)

Vonzool
25 februari 2013 · 140 Inlägg

Vonsmile skrev:
Så med andra ord, byter jag motor i min 855 2,5 SE -96 till en 850 2,5 GLT -95 så är det inte lätt att få den godkänd?

du får ju byta ut original motorn mot en lika dan motor om din tex är trasig. så om det är det är en lika dan motor med samma prestanda  på dom båda så Äre bara och byta.  det är om du vill byta  din 2,5 sug motor till tex en 850 t5 motor så går det inte.

International Scout II "lille skutten" (1978)
Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

Vonzool skrev:

Vonsmile skrev:
Så med andra ord, byter jag motor i min 855 2,5 SE -96 till en 850 2,5 GLT -95 så är det inte lätt att få den godkänd?

du får ju byta ut original motorn mot en lika dan motor om din tex är trasig. så om det är det är en lika dan motor med samma prestanda  på dom båda så Äre bara och byta.  det är om du vill byta  din 2,5 sug motor till tex en 850 t5 motor så går det inte.

Den befintliga motorn är defekt.
Och GLT motorn ligger på 30hk mer då SE motorn är den snålare varianten...
Så indirekt så är det samma motor men ändå inte..

Notera att jag inte är 100% säker...

Senast redigerat av Vonsmile (25 februari 2013)

MarcusGronberg Lowlife
25 februari 2013 · 809 Inlägg

Vonsmile skrev:

Vonzool skrev:

Vonsmile skrev:
Så med andra ord, byter jag motor i min 855 2,5 SE -96 till en 850 2,5 GLT -95 så är det inte lätt att få den godkänd?

du får ju byta ut original motorn mot en lika dan motor om din tex är trasig. så om det är det är en lika dan motor med samma prestanda  på dom båda så Äre bara och byta.  det är om du vill byta  din 2,5 sug motor till tex en 850 t5 motor så går det inte.

Den befintliga motorn är defekt.
Och GLT motorn ligger på 30hk mer då SE motorn är den snålare varianten...
Så indirekt så är det samma motor men ändå inte..

ser motorerna likadana ut? isåfall lär ju inte besiktningen lägga märke till något. men ska du regga bilen kan det bli klyddigt, då efter 93 är det mycket svårare att byta motor och registrera. hårdare avgasvärden osv.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

MarcusGronberg skrev:

Vonsmile skrev:

Vonzool skrev:

du får ju byta ut original motorn mot en lika dan motor om din tex är trasig. så om det är det är en lika dan motor med samma prestanda  på dom båda så Äre bara och byta.  det är om du vill byta  din 2,5 sug motor till tex en 850 t5 motor så går det inte.

Den befintliga motorn är defekt.
Och GLT motorn ligger på 30hk mer då SE motorn är den snålare varianten...
Så indirekt så är det samma motor men ändå inte..

ser motorerna likadana ut? isåfall lär ju inte besiktningen lägga märke till något. men ska du regga bilen kan det bli klyddigt, då efter 93 är det mycket svårare att byta motor och registrera. hårdare avgasvärden osv.

Jo det med efter -93 är jag medveten om. Och motorerna vet jag inte om dom ser likadana ut då jag inte har båda hemma, ska förmodligen hämta GLT motorn. Men det beror ju helt på om det kommer gå vägen sen efter bytet eller inte.

Men jag kan inte tänka mig att som skulle se olika ut?
det enda är väl isf motorkåpan, men det är ju bara att skifta isf...

MarcusGronberg Lowlife
25 februari 2013 · 809 Inlägg

Vonsmile skrev:

MarcusGronberg skrev:

Vonsmile skrev:

Den befintliga motorn är defekt.
Och GLT motorn ligger på 30hk mer då SE motorn är den snålare varianten...
Så indirekt så är det samma motor men ändå inte..

ser motorerna likadana ut? isåfall lär ju inte besiktningen lägga märke till något. men ska du regga bilen kan det bli klyddigt, då efter 93 är det mycket svårare att byta motor och registrera. hårdare avgasvärden osv.

Jo det med efter -93 är jag medveten om. Och motorerna vet jag inte om dom ser likadana ut då jag inte har båda hemma, ska förmodligen hämta GLT motorn. Men det beror ju helt på om det kommer gå vägen sen efter bytet eller inte.

Men jag kan inte tänka mig att som skulle se olika ut?
det enda är väl isf motorkåpan, men det är ju bara att skifta isf...

precis, så länge dem inte är HELT olika med antar cylindrar osv. så lär dem inte märka något alls.. dem bänkar ju inte direkt bilarna på besiktningen ^^

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

MarcusGronberg skrev:

Vonsmile skrev:

MarcusGronberg skrev:

ser motorerna likadana ut? isåfall lär ju inte besiktningen lägga märke till något. men ska du regga bilen kan det bli klyddigt, då efter 93 är det mycket svårare att byta motor och registrera. hårdare avgasvärden osv.

Jo det med efter -93 är jag medveten om. Och motorerna vet jag inte om dom ser likadana ut då jag inte har båda hemma, ska förmodligen hämta GLT motorn. Men det beror ju helt på om det kommer gå vägen sen efter bytet eller inte.

Men jag kan inte tänka mig att som skulle se olika ut?
det enda är väl isf motorkåpan, men det är ju bara att skifta isf...

precis, så länge dem inte är HELT olika med antar cylindrar osv. så lär dem inte märka något alls.. dem bänkar ju inte direkt bilarna på besiktningen ^^

Nä kan inte tänka mig att dom kommer se det isf heller. smile

Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

Vonsmile skrev:

MarcusGronberg skrev:

Vonsmile skrev:
Jo det med efter -93 är jag medveten om. Och motorerna vet jag inte om dom ser likadana ut då jag inte har båda hemma, ska förmodligen hämta GLT motorn. Men det beror ju helt på om det kommer gå vägen sen efter bytet eller inte.

Men jag kan inte tänka mig att som skulle se olika ut?
det enda är väl isf motorkåpan, men det är ju bara att skifta isf...

precis, så länge dem inte är HELT olika med antar cylindrar osv. så lär dem inte märka något alls.. dem bänkar ju inte direkt bilarna på besiktningen ^^

Nä kan inte tänka mig att dom kommer se det isf heller. smile

Dock så tror jag att det är såhär:

855   SE2,5   B5252S   144 hk (106 kW)
850    GLT      B5254S      170 hk (125 kW)

Med andra ord så är det 2 ventiler per cylinder mer i GLT:n (OM DETTA NU STÄMMER VILL SÄGA)..!
Kommer bilprovningen lägga märke till detta isf?

Senast redigerat av Vonsmile (25 februari 2013)

MarcusGronberg Lowlife
25 februari 2013 · 809 Inlägg

Vonsmile skrev:

Vonsmile skrev:

MarcusGronberg skrev:

precis, så länge dem inte är HELT olika med antar cylindrar osv. så lär dem inte märka något alls.. dem bänkar ju inte direkt bilarna på besiktningen ^^

Nä kan inte tänka mig att dom kommer se det isf heller. smile

Dock så tror jag att det är såhär:

855   SE2,5   B5252S   144 hk (106 kW)
850    GLT      B5254S      170 hk (125 kW)

Med andra ord så är det 2 ventiler mer i GLT:n (OM DETTA NU STÄMMER VILL SÄGA)..!
Kommer bilprovningen lägga märke till detta isf?

om besiktingen inte skruvat av din ventilkåpa och börjar räkna. så tror jag inte jag dem skulle märka det.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

MarcusGronberg skrev:

Vonsmile skrev:

Vonsmile skrev:

Nä kan inte tänka mig att dom kommer se det isf heller. smile

Dock så tror jag att det är såhär:

855   SE2,5   B5252S   144 hk (106 kW)
850    GLT      B5254S      170 hk (125 kW)

Med andra ord så är det 2 ventiler mer i GLT:n (OM DETTA NU STÄMMER VILL SÄGA)..!
Kommer bilprovningen lägga märke till detta isf?

om besiktingen inte skruvat av din ventilkåpa och börjar räkna. så tror jag inte jag dem skulle märka det.

Sant. Och den risken är nog ganska minimal

Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

Vonsmile skrev:

MarcusGronberg skrev:

Vonsmile skrev:
Dock så tror jag att det är såhär:

855   SE2,5   B5252S   144 hk (106 kW)
850    GLT      B5254S      170 hk (125 kW)

Med andra ord så är det 2 ventiler mer i GLT:n (OM DETTA NU STÄMMER VILL SÄGA)..!
Kommer bilprovningen lägga märke till detta isf?

om besiktingen inte skruvat av din ventilkåpa och börjar räkna. så tror jag inte jag dem skulle märka det.

Sant. Och den risken är nog ganska minimal

Men om dom nu till förmodan skulle märka att det är bytt motor.
Vad skulle krävas för att få den godkänd? reg. besiktning, ombyggt fordon, kostnader etc?

Jag menar, enda skillnaden är att det är 26hk mer och 20v istället för 10v.
Verkar vara ett jävla massa krux! :s

Edit: Hur ofta händer det att dom kollar motornumret?

Senast redigerat av Vonsmile (25 februari 2013)

Vonzool
25 februari 2013 · 140 Inlägg

Vonsmile skrev:

Vonsmile skrev:

MarcusGronberg skrev:

om besiktingen inte skruvat av din ventilkåpa och börjar räkna. så tror jag inte jag dem skulle märka det.

Sant. Och den risken är nog ganska minimal

Men om dom nu till förmodan skulle märka att det är bytt motor.
Vad skulle krävas för att få den godkänd? reg. besiktning, ombyggt fordon, kostnader etc?

Jag menar, enda skillnaden är att det är 26hk mer och 20v istället för 10v.
Verkar vara ett jävla massa krux! :s

Edit: Hur ofta händer det att dom kollar motornumret?

Mja du får väl byta ventil kåpa och hoppas dom inte upptäcker något xD ev andra saker som ser olika ut. Men dom har ju ingen anledning till å tro att man bytt motor så tror inte dom bryr sej att leeta. dom slänger nog ett öga och tycker de ser ut som normala 850s i motorrummet.

Men måste man inte byta till GLT styrboxen om man byter till GLT motorn? är kabelhärvan till motorn lika?

International Scout II "lille skutten" (1978)
Holmer92
25 februari 2013 · 82 Inlägg

Vonzool skrev:

Vonsmile skrev:

Vonsmile skrev:

Sant. Och den risken är nog ganska minimal

Men om dom nu till förmodan skulle märka att det är bytt motor.
Vad skulle krävas för att få den godkänd? reg. besiktning, ombyggt fordon, kostnader etc?

Jag menar, enda skillnaden är att det är 26hk mer och 20v istället för 10v.
Verkar vara ett jävla massa krux! :s

Edit: Hur ofta händer det att dom kollar motornumret?

Mja du får väl byta ventil kåpa och hoppas dom inte upptäcker något xD ev andra saker som ser olika ut. Men dom har ju ingen anledning till å tro att man bytt motor så tror inte dom bryr sej att leeta. dom slänger nog ett öga och tycker de ser ut som normala 850s i motorrummet.

Men måste man inte byta till GLT styrboxen om man byter till GLT motorn? är kabelhärvan till motorn lika?

Sant. Men spekulerar bara runt OM dom skulle lägga märke till det, tongue
Och snacka om det med styrboxen med mig är som att snacka med en vägg! tongue
Har inte den blekaste aning. Men det är vilket som egentligen, får ju med boxen när jag hämtar GLT motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang