Att besikta med annan motor än orginal

KHRacing
26 juni 2013 ·

Mack skrev:
Därför att 93 så blev den så kallad "helbilsgodkänd", och då är det inte mycket man får göra om..

1994 var första året.. Enbart Audi ha det på vissa modeller. Volvo kom "långt senare" smile

KHRacing
26 juni 2013 ·

amoreex skrev:
Som jag har fattat det hela..
Den motorn du vill byta till har mer effekt så måste du plocka t ex bromsar och komplett drivlina från den bilen med den andra motorn original...

Och du måste även få tag på intyg från Volvo att de andra bromsarna har bättre verkan...

Och sen lyckas kunna registrera om den som ombyggt amatör bygge...

Och då är de reg bes och massa så blir ju dyrt..

bromsar /drivlina behöver på intet sätt komma från samma modell alls, vart har du läst detta ? UNDRAR?

Du kan ta Porschebromsar fram, volvomotor, BMW-låda & bakbromsar från en Ferrari, på en Jaguar-bil,
om du vill - så länge som SFRO anser att kombinationen är "ok"

Ang intyg: Behövs inget intyg från Volvo alls om man tar de bromsarna.

Ombyggt fordon blir det, inte amatör - gäller att skilja de två begreppen helt åt.

thyrann
7 augusti 2013 · 10 Inlägg

Om inte motorn är såld i sverige?
Ex volvo b204ft motor

Går de att göra ett motorbyte i en 740?

captain morgan for president
Volvo 242 (1982)
Volvo 940 "daily drifter" (1995)
amoreex
7 augusti 2013 · 2 712 Inlägg

Allt går om man bara vill, men du kanske får registrera om den som ombyggt smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Bettan240
30 september 2013 · 24 Inlägg

Oj, vilken bra tråd!
Har en 944 -91 med b230FK som förra ägaren satte i en större turbo i, en T5 tror jag han sa. Är totalt ointresserad av sånt med turbo o kan inte ett smack om det, men jag tog den ändå i inbyte (dumt jag vet). Den är besiktad innan turbon sattes in, tror ni att de säger nåt om det på besiktningen? Nu är den ställd till 1.2 i laddtryck o går som ett skollat troll.

Och sen har jag funderat på att sätta i en b230F o M47 i en Amazon från -65, effekten blir ju lite högre gentemot en b18/b20, men behöver man regga om den med den motorn eller vad gäller då?

Suzuki 410 "Lilla Rosa" (1991)
Volvo 240 GL "Bettan" (1988)
Chevrolet Caprice HGW "Cheven" (1977)
Knugcab
30 september 2013 · 5 111 Inlägg

Regga om måste man alltid göra, men en B230F klarar sig i en Amazon så länge du har skivbromsar fram, vilket är standard -65.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
alfapaouer
4 oktober 2013 · 1 Inlägg

Hej, måste ställa en kontrollfråga:

Om man har en bil från -92, får man sätta i en annan motor från tex -96, om man inte höjer effekten för mycket, eller måste nya motorn också vara äldre än 93?

Senast redigerat av alfapaouer (4 oktober 2013)

KHRacing
4 oktober 2013 ·

Bettan240 skrev:
Oj, vilken bra tråd!
Har en 944 -91 med b230FK som förra ägaren satte i en större turbo i, en T5 tror jag han sa. Är totalt ointresserad av sånt med turbo o kan inte ett smack om det, men jag tog den ändå i inbyte (dumt jag vet). Den är besiktad innan turbon sattes in, tror ni att de säger nåt om det på besiktningen? Nu är den ställd till 1.2 i laddtryck o går som ett skollat troll.

Och sen har jag funderat på att sätta i en b230F o M47 i en Amazon från -65, effekten blir ju lite högre gentemot en b18/b20, men behöver man regga om den med den motorn eller vad gäller då?

följer de reglerna så får du körförbud alt: registreringsbesiktning, alt. återställande till original.

Knugcab
5 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

alfapaouer skrev:
Hej, måste ställa en kontrollfråga:

Om man har en bil från -92, får man sätta i en annan motor från tex -96, om man inte höjer effekten för mycket, eller måste nya motorn också vara äldre än 93?

Den får vara från 2013 om du så vill. smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
lillen94
13 oktober 2013 · 241 Inlägg

Hej, har inte kollat igen om alla sidor. men läste de 2 första inläggen. Har jag förstått det hela rätt nu med v8 i 740

så om jag skaffar en -87as 740 eller äldre utan kat och he i en cheva 305 med insprut och tillhörande avgasrensning samt en manuell växellåda.
då är det bara reggbesiktning som gäller och det är fritt fram att körapå vägarna?

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
NTCRS
18 mars 2014 · 246 Inlägg

Vet nog redan svaret, men testar ändå..

Går det att registrera en tyskimporterad Volvo 945 LTT -96 med en B5234T från 850 utan att behöva ta "ombyggt fordon" osv?

KHRacing
18 mars 2014 ·

NEJ eftersom du inte kan registreringsbesiktiga den i orginalskick med den motorn

hamstedt7
22 mars 2014 · 1 Inlägg

Hejsan jag har en 740-88 med b230f motorn och jag hade tänkt och köpa en b230fk på skroten och hinka och då måste jag nog byta bromsar fram med.. men hur blir det i besiktningen? Måste jag ha några papper från den bilen b230fk:motorn satt i? Måste jag fixa några papper eller intyg överhuvudtaget? Kan jag bara åka och besikta den med den nya motorn i så fixar dom allt där?
Tacksam för snabba svar! smile
Mvh hugo

Mack Forum- och sitemoderator
22 mars 2014 · 26 111 Inlägg

hamstedt7 skrev:
Hejsan jag har en 740-88 med b230f motorn och jag hade tänkt och köpa en b230fk på skroten och hinka och då måste jag nog byta bromsar fram med.. men hur blir det i besiktningen? Måste jag ha några papper från den bilen b230fk:motorn satt i? Måste jag fixa några papper eller intyg överhuvudtaget? Kan jag bara åka och besikta den med den nya motorn i så fixar dom allt där?
Tacksam för snabba svar! smile
Mvh hugo

Läste du texten i trådens förstasida?

Såsom raderna..

"BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment."


Vidare..

"Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Och..

"Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!"

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vansinne
24 mars 2014 · 7 Inlägg

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Enligt det här, så får man t.ex. ta en turbomotor från en 850, och sätta i en 850-kaross som kanske är fräschare,  bara man byter allting i ett svep?

simlar
24 mars 2014 · 5 516 Inlägg

Vansinne skrev:

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Enligt det här, så får man t.ex. ta en turbomotor från en 850, och sätta i en 850-kaross som kanske är fräschare,  bara man byter allting i ett svep?

Beror på årsmodell.
Är bilen reggad 1/1-93 eller senare måste ett nytt avgascertifikat utföras.

Verkar vara gammal info du citerat i ditt inlägg då det står såhär nu:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Senast redigerat av simlar (24 mars 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Vansinne
24 mars 2014 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Beror på årsmodell.
Är bilen reggad 1/1-93 eller senare måste ett nytt avgascertifikat utföras.
Verkar vara gammal info du citerat i ditt inlägg då det står såhär nu:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Och ett avgascert får man inte, så det är ju bara att glömma isåfall.

NTCRS
16 april 2014 · 246 Inlägg

Ombyggt fordon?

Volvo 960 -96 (nyare med 2.5 eller 3.0l motorvolym)

Kan man stoppa dit en motor från S80 t6, zf-låda från bmw, fram- bakvagn, bromsar från t ex 940 och registrera som ombyggt fordon?

KHRacing
17 april 2014 ·

NTCRS skrev:
Ombyggt fordon?

Volvo 960 -96 (nyare med 2.5 eller 3.0l motorvolym)

Kan man stoppa dit en motor från S80 t6, zf-låda från bmw, fram- bakvagn, bromsar från t ex 940 och registrera som ombyggt fordon?

Ungefär så japp.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
3 maj 2014 · 1 325 Inlägg

Läst igenom lite och införstått mig på att jag inte behöver göra så hemskt mkt för att regga min 740Gl-86 (b230f förgasare) som numera har en b230fk motor. Det enda jag är lite osäker på isf är vad dom säger om 3" avgas dock sitter där en fräsch sportkat, boxarna kommer från en 740 turbo -90.

Bör egentligen bara behöva byta stötdämparna bak?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang