Att besikta med annan motor än orginal

CalleC Civilingenjör
25 september 2014 · 24 Inlägg

Hextall skrev:
Om man vill montera en turbomotor från en Volvo 940 i en äldre Volvo -75. Måste katalysatorn vara kvar då?

Svar: Nej.

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.
Velocity007
10 november 2014 · 29 Inlägg

Skulle in och regga min 740 Glt 90 med b230fk, tidigare satt det en b230f men besiktningsmannen sa att det inte var någon ide att köra in för fk-motorn har mer än 10% vrideffekts ökning vilket inte godkänns så han hänvisade bara till sfro, så fick jag åka därifrån.

Så hur har resten av Sverige gjort?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 november 2014 · 3 730 Inlägg

Velocity007 skrev:
Skulle in och regga min 740 Glt 90 med b230fk, tidigare satt det en b230f men besiktningsmannen sa att det inte var någon ide att köra in för fk-motorn har mer än 10% vrideffekts ökning vilket inte godkänns så han hänvisade bara till sfro, så fick jag åka därifrån.

Så hur har resten av Sverige gjort?

Det gäller ju bara om inte biltillverkaren godkänt en övre gräns gällande hk och nm. Åk och slå honom i ansiktet och förklara att han ska läsa på innan han säger nåt.  Jävla muppgubbe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Velocity007
10 november 2014 · 29 Inlägg

Okej tänkte väl det men vad ligger den här övre gränsen på då gällande hk/nm och finns det någon sida som kan konfirmera det, så jag kan visa besiktningsmannen det.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 november 2014 · 3 730 Inlägg

Velocity007 skrev:
Okej tänkte väl det men vad ligger den här övre gränsen på då gällande hk/nm och finns det någon sida som kan konfirmera det, så jag kan visa besiktningsmannen det.

238hk 310nm. Det är Volvo själva som intygar det. De skriver säkert ut ett papper som du kan sticka under näsan på gubben. Det pappeet kanske dom vill ha några 10or för. Hör med närmaste Volvohandlare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
lewwan Överladdad gröngöling
10 november 2014 · 1 302 Inlägg

Velocity007 skrev:
Skulle in och regga min 740 Glt 90 med b230fk, tidigare satt det en b230f men besiktningsmannen sa att det inte var någon ide att köra in för fk-motorn har mer än 10% vrideffekts ökning vilket inte godkänns så han hänvisade bara till sfro, så fick jag åka därifrån.

Så hur har resten av Sverige gjort?

ska ju inte vara lätt alla gånger...... Men gör som talare ovan säger, åk till volvo och försök få ut ett papper du kan slänga i ansiktet hans! roll

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Velocity007
10 november 2014 · 29 Inlägg

lewwan skrev:

Velocity007 skrev:
Skulle in och regga min 740 Glt 90 med b230fk, tidigare satt det en b230f men besiktningsmannen sa att det inte var någon ide att köra in för fk-motorn har mer än 10% vrideffekts ökning vilket inte godkänns så han hänvisade bara till sfro, så fick jag åka därifrån.

Så hur har resten av Sverige gjort?

ska ju inte vara lätt alla gånger...... Men gör som talare ovan säger, åk till volvo och försök få ut ett papper du kan slänga i ansiktet hans! roll

Ne det ska väl inte det.
Men för att dra hela historien så visste han inte vad varken en b230fk motor var eller en vanlig b230f, utan det enda han tjöta om var att han ville ha papper på den gamla motorn och den nya, så jag tog fram information om FK på nätet och då yttra han sig om att det var kört ändå med tanke på vrid-ökningen som översteg 10%. 
I överlag kändes det bara som att han ville att jag skulle dra så han kunde ha längre rast eller något, tror jag regbesiktar någon annan stans sen, för en mindre hjälpsam människa kan vara svårt att hitta.

Volvo_Mannen Volvoskadad
10 november 2014 · 6 017 Inlägg

Besiktiningsstationen ska ha uppgifter på vad en 740 får ha i effekt och vridmoment. Och så underlättar det om du har regnummer på bilen du hämtat motorn från eller en likadan. Jag reggade min 740 med B6304 som har 204hk och 267Nm, var inga som helst problem.

Jonas
lewwan Överladdad gröngöling
10 november 2014 · 1 302 Inlägg

Velocity007 skrev:

lewwan skrev:

Velocity007 skrev:
Skulle in och regga min 740 Glt 90 med b230fk, tidigare satt det en b230f men besiktningsmannen sa att det inte var någon ide att köra in för fk-motorn har mer än 10% vrideffekts ökning vilket inte godkänns så han hänvisade bara till sfro, så fick jag åka därifrån.

Så hur har resten av Sverige gjort?

ska ju inte vara lätt alla gånger...... Men gör som talare ovan säger, åk till volvo och försök få ut ett papper du kan slänga i ansiktet hans! roll

Ne det ska väl inte det.
Men för att dra hela historien så visste han inte vad varken en b230fk motor var eller en vanlig b230f, utan det enda han tjöta om var att han ville ha papper på den gamla motorn och den nya, så jag tog fram information om FK på nätet och då yttra han sig om att det var kört ändå med tanke på vrid-ökningen som översteg 10%. 
I överlag kändes det bara som att han ville att jag skulle dra så han kunde ha längre rast eller något, tror jag regbesiktar någon annan stans sen, för en mindre hjälpsam människa kan vara svårt att hitta.

Ja det är inte lätt med sådana gubbar.. bojkotta skiten!mad

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Velocity007
10 november 2014 · 29 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Besiktiningsstationen ska ha uppgifter på vad en 740 får ha i effekt och vridmoment. Och så underlättar det om du har regnummer på bilen du hämtat motorn från eller en likadan. Jag reggade min 740 med B6304 som har 204hk och 267Nm, var inga som helst problem.

Slog på regnummret men han fick inte fram något sa han.
Det var efter det jag letade upp motorn på internet.
Men men, tack för informationen alla, måste ju dock boka ny tid och det blir ett annat ställe än södertälje bilprovning.

Henrikekman
8 januari 2015 · 27 Inlägg

en liten fråga här bara: jag har en mercedes w126a 300se -91 har en 250d sug från en w124 -88 med ett turbo kit från en w210 -98 som är bolt on då de i princip är samma motor men måste jag regga in motorn utan turbo för att få den reggad ? och måste jag ha intyg å massa skit ?

lewwan Överladdad gröngöling
8 januari 2015 · 1 302 Inlägg

Henrikekman skrev:
en liten fråga här bara: jag har en mercedes w126a 300se -91 har en 250d sug från en w124 -88 med ett turbo kit från en w210 -98 som är bolt on då de i princip är samma motor men måste jag regga in motorn utan turbo för att få den reggad ? och måste jag ha intyg å massa skit ?

Måste reggas utan turbo. Resten ska väl rulla på som ett vanligt motorbyte:)

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
volvoqq Lastbilsmekaniker
9 februari 2015 · 5 127 Inlägg

Jag skall snart regga min 760 med turbomotor och har ingen plats för att montera en luftburk för Abs-pumpen är i vägen och har ingen lust att flytta den och alla bromsrör, nu till frågan kan jag regga med sportluftfilter eller är det helt kört, skall regga på bilprovningen i Vänersborg om någon reggat där och vet om det går bra  eller om det bara är att bygga om alla bromsrör för att få dit luftburken?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 februari 2015 · 3 730 Inlägg

volvoqq skrev:
Jag skall snart regga min 760 med turbomotor och har ingen plats för att montera en luftburk för Abs-pumpen är i vägen och har ingen lust att flytta den och alla bromsrör, nu till frågan kan jag regga med sportluftfilter eller är det helt kört, skall regga på bilprovningen i Vänersborg om någon reggat där och vet om det går bra  eller om det bara är att bygga om alla bromsrör för att få dit luftburken?

Ring och hör med dom. Du kommer både få tumme upp och ner här. Du måste ha ALLT från motorn du byter till men det finns ju möjlighet till undantag oxå

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
volvoqq Lastbilsmekaniker
9 februari 2015 · 5 127 Inlägg

DiwraZ skrev:

volvoqq skrev:
Jag skall snart regga min 760 med turbomotor och har ingen plats för att montera en luftburk för Abs-pumpen är i vägen och har ingen lust att flytta den och alla bromsrör, nu till frågan kan jag regga med sportluftfilter eller är det helt kört, skall regga på bilprovningen i Vänersborg om någon reggat där och vet om det går bra  eller om det bara är att bygga om alla bromsrör för att få dit luftburken?

Ring och hör med dom. Du kommer både få tumme upp och ner här. Du måste ha ALLT från motorn du byter till men det finns ju möjlighet till undantag oxå

Jag ringde och han ville ha en luftburk där spelade ingen roll bara det var en burk som satt där och sen hade jag ett problem till som jag inte fick ha, har bytt brädan ifrån en 960 och den hade det varit airbag i och det fick det inte finnas några spår av så får bygga om den lite och sen byta till en utan airbag:D. Men annars så var det nog oki:D

RPM9
14 februari 2015 · 41 Inlägg

Tjena
Är nybliven E30 ägare och undrade lite ang. motorbyten och besiktning.

Bilen är registrerad med en M40B16, kan jag byta till M40B18 utan att det märks?

Vad behövs om jag vill få bilen registrerad med en M20 motor?

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
volvoqq Lastbilsmekaniker
14 februari 2015 · 5 127 Inlägg

RPM9 skrev:
Tjena
Är nybliven E30 ägare och undrade lite ang. motorbyten och besiktning.

Bilen är registrerad med en M40B16, kan jag byta till M40B18 utan att det märks?

Vad behövs om jag vill få bilen registrerad med en M20 motor?

Vilket är tillverkningsåret

RPM9
14 februari 2015 · 41 Inlägg

volvoqq skrev:

RPM9 skrev:
Tjena
Är nybliven E30 ägare och undrade lite ang. motorbyten och besiktning.

Bilen är registrerad med en M40B16, kan jag byta till M40B18 utan att det märks?

Vad behövs om jag vill få bilen registrerad med en M20 motor?

Vilket är tillverkningsåret

En 89´a...

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
volvoqq Lastbilsmekaniker
14 februari 2015 · 5 127 Inlägg

RPM9 skrev:

volvoqq skrev:

RPM9 skrev:
Tjena
Är nybliven E30 ägare och undrade lite ang. motorbyten och besiktning.

Bilen är registrerad med en M40B16, kan jag byta till M40B18 utan att det märks?

Vad behövs om jag vill få bilen registrerad med en M20 motor?

Vilket är tillverkningsåret

En 89´a...

Du får kolla hur mycket maxeffekten är på karossen

RPM9
14 februari 2015 · 41 Inlägg

volvoqq skrev:

RPM9 skrev:

volvoqq skrev:

Vilket är tillverkningsåret

En 89´a...

Du får kolla hur mycket maxeffekten är på karossen

Okej, menar du att jag kan smälla ner vad som helst så länge det är inom ramarna för max effekten?

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang