Att besikta med annan motor än orginal

volvoqq Lastbilsmekaniker
14 februari 2015 · 5 127 Inlägg

RPM9 skrev:

volvoqq skrev:

RPM9 skrev:

En 89´a...

Du får kolla hur mycket maxeffekten är på karossen

Okej, menar du att jag kan smälla ner vad som helst så länge det är inom ramarna för max effekten?

Kan säkert vara några krav som det är på en 740 att man t ex måste ha andra stötdämpare men brukar inte vara så mycket mästadels är det att slänga i och regga det gjorde jag på 740 som jag bytte motorn och styrsystemet och inget mer men du måste flytta över allt i ett paket utan större ändringar

RPM9
14 februari 2015 · 41 Inlägg

volvoqq skrev:

RPM9 skrev:

volvoqq skrev:

Du får kolla hur mycket maxeffekten är på karossen

Okej, menar du att jag kan smälla ner vad som helst så länge det är inom ramarna för max effekten?

Kan säkert vara några krav som det är på en 740 att man t ex måste ha andra stötdämpare men brukar inte vara så mycket mästadels är det att slänga i och regga det gjorde jag på 740 som jag bytte motorn och styrsystemet och inget mer men du måste flytta över allt i ett paket utan större ändringar

Okej!, tack för svar!

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
RPM9
16 februari 2015 · 41 Inlägg

Tjena igen...
Kanske lite OT men tycker att tråden tar upp en del om motorbyte och det verkar finnas mycket kunskap här så...
Som skrivet så har jag frågat lite ang. m40 motorerna så lägger till en fråga då jag tycker att det är onödigt att skapa en ny tråd... Säg till om det är oacceptabelt att göra på detta vis! big_smile

Tar det kortfattat, kan jag köra m40b18 med m40b16`s boxar? eller måste jag byta boxarna för att få det att fungera?

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
-m
17 april 2015 · 172 Inlägg

Hur ser reglerna ut i andra länder? Finns det några länder där det är lättare att regbesiktiga bilen i?

"Nya" Saab 9-5 kombi tillverkades i hela 10 ex och blev aldrig regbesiktigade. Ryktet säger att det inte gick att regbesiktiga i Sverige, men det gick i Tyskland.
Sedan var det bara att importera bilen och eftersom den redan var godkänd i Tyskland blev det inget problem i Sverige heller.

amoreex
27 maj 2015 · 2 712 Inlägg

kingslots skrev:
Skulle inte en ny bli, tillbehör eller miljoner på kontot sitta fint. Vägen är inte lång gå in på www.kingslots.se för att ta ut massiva insättningsbonusar och för att ta steget närmare till miljonen. cool

Kan någon Admin stänga av den här spammern ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
gsxrfredde
7 juli 2015 · 4 Inlägg

hej
jag har en fråga ang motorbyte
har en saab 9-5 3,0 tid vecktor med motor ras och en sån motor kostar ju massor
funderar nu på om det går att plocka in en motor från en 2,3 l 9-5 motor bensin och allt som behövs till den
och om det går att besikta den
det är ju större brommsar på vecktorn än på en vanlig
samt hr blir ju mindre oxå är det nån som vet? mvh

Audi C4 Quattro 2,6 "power of six" (1993)
simlar
7 juli 2015 · 5 516 Inlägg

Går ej att besikta med enligt:

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
gsxrfredde
7 juli 2015 · 4 Inlägg

hmm ok men om jag skulle stoppa i en annan diesel motor då typ en 2,2 l isf för en 3,0 v6 diesel motor?

Audi C4 Quattro 2,6 "power of six" (1993)
amoreex
7 juli 2015 · 2 712 Inlägg

gsxrfredde skrev:
hmm ok men om jag skulle stoppa i en annan diesel motor då typ en 2,2 l isf för en 3,0 v6 diesel motor?

Gäller samma sak där.

på alla bilar nyare än 93 så behöver du avgasintyg vid motorbyte, om du inte byter till likadan motor!

Det ända jag ser du kan göra är att gå genom SFRO och regga som amatör bygge typ.

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
gsxrfredde
7 juli 2015 · 4 Inlägg

om jag ska göra det vad behöver jag tänka på då eller göra ?

Audi C4 Quattro 2,6 "power of six" (1993)
amoreex
7 juli 2015 · 2 712 Inlägg

gsxrfredde skrev:
om jag ska göra det vad behöver jag tänka på då eller göra ?

Ring dem istället så har du svar på dina frågor!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 669 Inlägg

amoreex skrev:

gsxrfredde skrev:
hmm ok men om jag skulle stoppa i en annan diesel motor då typ en 2,2 l isf för en 3,0 v6 diesel motor?

Gäller samma sak där.

på alla bilar nyare än 93 så behöver du avgasintyg vid motorbyte, om du inte byter till likadan motor!

Det ända jag ser du kan göra är att gå genom SFRO och regga som amatör bygge typ.

är inte helt säker på det eller beror på vilken årgång det är på bilen 99 äre väll på dieselmotorer


http://www.sfro.com/index.php/bil/avgasregler-mm

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
amoreex
7 juli 2015 · 2 712 Inlägg

Ja  men Saab hade ingen 3l V6 diesel då heller så vitt jag vet wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
gsxrfredde
7 juli 2015 · 4 Inlägg

är en saab 9-5 3,0 tid vecktor -01

Audi C4 Quattro 2,6 "power of six" (1993)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 669 Inlägg

amoreex skrev:
Ja  men Saab hade ingen 3l V6 diesel då heller så vitt jag vet wink

dom har aldrig haft en 3liters v6 diesel.. Isuzu skräp som ALLTID går sönder..

köper man en sån ber man om att skiten ska paja..
kan nada om sånt där skrot men vet att just 3liters 6:an har sjunkande foder kostar 50K att åtgärda ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 669 Inlägg

gsxrfredde skrev:
är en saab 9-5 3,0 tid vecktor -01

då är det kört..  helt ärligt är det bara att skrota bilen istort sätt.. tyvärr..
om du inte har tur och snubblar på en fungerande motor mot alla odds

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
7 juli 2015 · 411 Inlägg

Våran Vector (med likadan v6:a) rasade också men en begagnad motor gick på ungefär 15k med små defekter, ifall det hjälper dig, hmm Beroende på vad för ras det är så kan ju priset ändra sig drastiskt både neråt eller uppåt smile

Det Går!!!
Jockew93
17 november 2015 · 105 Inlägg

tjenare, har planer på att bygga in en saab b204 motor med 154hk orginal med en bmw zf låda (volvon har 116hk orginal) är detta möjligt att få igenom eller är de bara att släppa idén? smile

Edit: volvon ifråga är en 940 från 94 smile

Senast redigerat av Jockew93 (17 november 2015)

BMW 525i e60 "bimmern" (2005)
Saab 9-3 Aero "Bettan" (2001)
simlar
17 november 2015 · 5 516 Inlägg

I en -94 är det bara att glömma utan att avgascertifiera motorn.

Går ju alltid att gå vägen genom ombyggt fordon, men innebär bra mycket mer jobb och motorn måste då även E85-konverteras med allt som hör till för att få dispens på avgascertifieringen.

Skaffa en 940 reggad före 1/1-93 så ska det gå att regga utan bekymmer sålänge B204an är en motor med katalysator och är taget som ett paket inkl katalysator och motorstyrning.
Enda modifikationerna på motorn som godkänns är det som behövs för att kunna montera motorn i bilen, t.ex motorfästen och annan växellåda.

Senast redigerat av simlar (17 november 2015)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jockew93
18 november 2015 · 105 Inlägg

Okej, får nog skaffa en äldre då Mao. Tack för svar smile

Saab 9-3 Aero "Bettan" (2001)
BMW 525i e60 "bimmern" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang